Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybörjare söker intrimningshjälp med Nibe f1155 4-16kw  (läst 3826 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danak

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Har precis installerat en Nibe 1155 4-16kw.
Den har mest gjort varmvatten då det har varit så varmt ute. Men idag kröp utetemperaturen ned till 14 grader och pumpen löpte amok. Elementen blev sjukt varma och det blev 23 grader inne. Sedan la den av.

Det jag undrar över är - är inte hela poängen med en inverterpump att den den skall gå lite hela tiden och inte on/off?
Hur åstadkommer jag att den går lite jämnare?

Fråga två - i användarmanualen står det att jag skall justera "temperatur" vid varm väderlek och kurva vid kall väderlek. Är det varm väderlek nu eller inte?

Initialt stod den inställd pÃ¥ kurva 10 (-2 grader). Jag ändrade ned "temperatur" till (-4) när den "brassade pÃ¥". Var det rätt? Jag bifogar en graf pÃ¥ vad som utspelade sig i morse.  :)

Jag vore mycket tacksam om tips inställningar.

/Daniel


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybörjare söker intrimningshjälp med Nibe f1155 4-16kw
« Svar #1 skrivet: 29 augusti 2016, 12:25:35 »
Det är nått som är tokigt med värmepumpen.
Gradminutrarna då den startar står på 0 och går sen ner mot -400 innan det går uppåt trots att framledningen är skyhög.
Min tolkning är att det finns en givare BT25 monterad någonstans som inte känner av framledningstemperaturen.
Har du en shunt och golvvärme kopplad till grejerna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad danak

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjare söker intrimningshjälp med Nibe f1155 4-16kw
« Svar #2 skrivet: 29 augusti 2016, 12:55:09 »
Ok, jag får gå igenom givarna och kolla hur de sitter.

Det finns ingen golvvärme installerad i huset. Endast sektionsradiatorer och ett par panelradiatorer.

Jag återkommer med en uppdatering kring givarna. Tack för inputen!

/D

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Har du ingen arbetstank eller annat extra så ska inte bt25 användas är den inkopplad bryt strömmen till vp och koppla ur den är enkelt att göra men man måste lyfta av fronten på vp om det finns ett värde efter bt25 i menyn är den inkopplad. Kör gärna en usb loggning på vp och lägg in loggen här så ser man hur vp går loggning 1 gång per minut brukar vara lagom.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad danak

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjare söker intrimningshjälp med Nibe f1155 4-16kw
« Svar #4 skrivet: 29 augusti 2016, 13:48:14 »
Hej

Ingen arbetstank finns vad jag vet.  Det vi har är en extern varmvattenberedare Nibe VPB 300 och en F1155.

Dock var jag nere och kikade och mycket riktigt låg en BT25 och en BT71 (Extern framledning retur?) snyggt ihoprullade ovanpå maskinen brevid rumsgivaren (mäter tydligen temperaturen i pannrummet).De är alla inkopplade men ej monterade på något rör eller dyligt. Jag misstänker att ni har rätt och att de är boven i dramat. Jag prövar att koppla bort dem och sätter maskinen på loggning. Återkommer.

Not. Bakgrunden till detta tros vara att elektrikern var på semester när rörisen installerade och vise versa. Dvs, de pratade aldrig ihop sig. Elektrikern anslöt alla givare han såg och rörisen ansåg att de inte behövdes användas och lät dem ligga.

En fråga till, kommer pumpen gå jämnare nu eller kommer den fortfarande köra on/off-stilen? Behöver jag justera något ytterligare?

Bifogar en bild:


Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Man kan justera gradminuter för start av kompressorn då får du mindre start stopp men det är en kraftig vp du har så start stopp blir det när det är varmt ute du kan prova att sätta gm för start av kompressor på tex -120 sen får man kolla i loggen hur vp går. Se till att sätt rumgivarfaktor på 0 annars kommer rumsgivaren fin reglera framledningen och det är nog inte så bra om den ligger i pannrummet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybörjare söker intrimningshjälp med Nibe f1155 4-16kw
« Svar #6 skrivet: 29 augusti 2016, 17:04:37 »
Dock var jag nere och kikade och mycket riktigt låg en BT25 och en BT71 (Extern framledning retur?) snyggt ihoprullade ovanpå maskinen brevid rumsgivaren (mäter tydligen temperaturen i pannrummet).

Det förklarar det mysko beteendet på grejerna, först när värmepumpen blev riktigt varm så började gradminutrarna att minska.
Du skulle kunna sätt fast dom på respektive framledning och retur, men de ger ingen extra information.
Kanske bättre att spara grejerna som reservdelar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad danak

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjare söker intrimningshjälp med Nibe f1155 4-16kw
« Svar #7 skrivet: 29 augusti 2016, 17:52:03 »
Nu har jag varit nere och kopplat bort givarna (BT25 och BT71). Jag har dubbelkollat inställningarna för rumsgivare och den är inte aktiverad.


Så, vad tror ni - ser diagramen normalt ut? Måste kanske vänta till utomhustemperaturen sjunker för att kunna se någon förändring? Jag bifogar en loggfil när den loggat ett tag.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybörjare söker intrimningshjälp med Nibe f1155 4-16kw
« Svar #8 skrivet: 29 augusti 2016, 18:40:54 »
Det ser man först när den börjat värma på huset nästa gång.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad danak

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjare söker intrimningshjälp med Nibe f1155 4-16kw
« Svar #9 skrivet: 29 augusti 2016, 18:48:10 »
OK - jag avvaktar lite sÃ¥ fÃ¥r vi hoppas att det blir en kall morgondag.  :)

Utloggad danak

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjare söker intrimningshjälp med Nibe f1155 4-16kw
« Svar #10 skrivet: 30 augusti 2016, 13:51:22 »
Nu har det gått ett dygn. Spontant tycker jag den verkar gå oftare och inte lika varmt. Vad säger ni? Ser det rimligt ut?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybörjare söker intrimningshjälp med Nibe f1155 4-16kw
« Svar #11 skrivet: 30 augusti 2016, 14:11:16 »
Ja, nu stämmer ju framledningstemp bra mot gradminutersräknaren.
Har du några aktiva termostater?
Öppna upp annars så att flödet inte begränas.
Går det få med kompressorfrekvensen i grafen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nybörjare söker intrimningshjälp med Nibe f1155 4-16kw
« Svar #12 skrivet: 30 augusti 2016, 15:25:34 »
Kompressorn ligger på 20 hz vid värme körning den syns i historik filen. Du borde nog prova sänka gm för start av kompressor till kanske gm -120 då kommer vp gå lite längre och stå lite längre. Nått verkar knas med en av strömkännarna BE3 den visar 0 hela tiden. Du har ganska hög vv temp sänk den om du klarar dig med mindre vv mängd. Har du kopplat ur BT25 den visar 23 grader hela tiden ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad danak

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjare söker intrimningshjälp med Nibe f1155 4-16kw
« Svar #13 skrivet: 30 augusti 2016, 17:39:35 »
Ja - vi har ett par termostater. Dock inte så många. Jag tänkte att jag öppnar dem fullt tills jag hittat en bra värmekurva. Dock är huset ett sutteränghus med ett och samma klimatsystem. Så jag tänker mig att det alltid kommer vara lite för varmt uppe eller lite för kallt nere om jag inte har termostater på några av elementen på övervåningen. Är det feltänkt?

Jag skall definitivt kolla upp givaren BE3. Skumt, den borde fungera. Tack för inputen! Bifogar även en bild till där även kompressorfrekvensen finns med.

@Smurf - BT25 är urkopplad. Kanske Historikloggen även visar info från tidigare loggning? På pumpen står det "--" efter rubriken, dvs värde saknas.

En annan sak jag funderat på är att det står att under Serviceinfo/Tillsats/Blockerad=Ja. Är det verkligen rätt att den skall vara "blockerad"? Betyder det att den är tillfälligt från eller betyder det att den blockerad så att den inte kommer att kicka in om den behövs? Bifogar en bild

Vad är förresten en lämplig temperatur på VV? Vi har en VPL300 och är en familj där barnen helst varken duschar eller badar.

Sen funderar jag Ã¥ detta med att sänka GM till -120. DÃ¥ borde man väl fÃ¥ den att gÃ¥ mer som en on/off med färre starter och längre gÃ¥ngtid? Är det det man bör eftersträva? Borde man inte vilja höja den istället till t.ex (extremfall här) -1? DÃ¥ skulle endast starta en gÃ¥ng och sedan ligga och krypköra mest hela tiden, tills dess kylan kommer och den mÃ¥ste varva upp?  En tanke frÃ¥n en novis :)

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nybörjare söker intrimningshjälp med Nibe f1155 4-16kw
« Svar #14 skrivet: 30 augusti 2016, 21:51:30 »
Skumt med BT25  kanske samma med strömgivaren Sc:,h Lämplig vv temp är sÃ¥ lÃ¥g som möjligt utan att du fÃ¥r dÃ¥lig vv komfort bara prova ekonomi läge nÃ¥gra dagar. Din vp jobbar i dag pÃ¥ 20 hz när den värmer radiatorerna det är min effekt men den lämnar trots det för hög effekt sÃ¥ den gÃ¥r som on/off dÃ¥ kan man minska gm för start av kompressor och fÃ¥ den att lÃ¥ta tempen sjunka lite mera innan den drar igÃ¥ng och därmed ha lite att jobba i kapp. Att den gÃ¥r som on/off kommer ändras när det blir lite kallare ute dÃ¥ kommer kompressorn jobba hela tiden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!