Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Vad ska vi välja för VP och VVX med tanke på det som beskrivits i tråden?

Bosch EHP LW-17 OSO RTV - VE 300
0 (0%)
Bosch EHP LW-14 OSO RTV - VE 300
0 (0%)
NIBE 1145-15 OSO RTV - VE 300
0 (0%)
Bosch EHP LW-17 Bosch - LW300
1 (33.3%)
Bosch EHP LW-14 Bosch - LW300
0 (0%)
NIBE 1145-15 Bosch - LW300
0 (0%)
Bosch EHP LW-17 NIBE VPB300
0 (0%)
Bosch EHP LW-14 NIBE VPB300
0 (0%)
NIBE 1145-15 NIBE VPB300
2 (66.7%)

Antal personer som röstat: 3

Författare Ämne: Lite frÃ¥gor, funderingar och sÃ¥där om en uppgradering av VP  (läst 8160 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad parkeringskungen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Arlöv
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!
Ska hjälpa en bekant med att uppgradera deras VP då deras Nibe Fighter 1200 på 13kw nu lagt ner(med inbyggd vv-beredare).

Vi har pratat om hur vi ska göra detta, och till att börja med misstänks att VP från början är underdimensionerad då det alltid varit väldigt kallt hos dem och pumpen har gått konstant hela vintrarna. Det har inte heller funnits VV så att fler än två kunna duscha.

Lite data:
Byggår ca 1880(?)
Placerat i Flyinge utanför Lund
Uppvärmd boyta ca 250m2 i två plan
Längd på slangarna ca 600 m
6 pers boende i huset

Elen är väl svår att beräkna då eftersom den är beräknad med VP... men ca 24000 kW
Har inga data på tidigare oljeförbrukning då detta sköttes centralt.

Det vi kikat på är då en Boschpump på ca 17 kW med 3-6-9 kW hjälpvärme och en 300 liters VV-beredare med 3 kW patron. Jag vill då koppla en plattvärmeväxlare (antagligen en från den befintliga VP) för att producera VV på vintern från VP. Är det möjligt?

Och vi undrar också lite vad siffrorna 0/50 grader och 0/30 grader betyder i produktbladen, har kommit fram till att det har nånting att göra med effektivitet vi vissa temperaturdifferanser, men får inte hundra kläm på vad det är.

Lite frågor då:
Räcker 600 m slang till 17kW?
Räcker 17kW till huset i fråga?
Tips på bättre lösning på VV-bekymret om man nu ska ha en extern VVB?

Kommer säkert fler frågor, men alla tips och förslag mottages tacksamt!


/King of Parking
Håller oftast på med koppleriverksamhet på jobbet och lägger en och annan kabel. Stort fritidintresse och hobby är att parkera. Nyfiken på det mesta som har med teknik att göra och gillar egna lösningar.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
0/50 betyder att ingående temp från borran är 0 grader och att framledningstempen till radiatorerna är 50 grader. En vp har ju bättre COP ju högre kb-temp den får in och ju lägre vb-temp ut den producerar, dvs hur mycket den behöver öka temperaturen. Vid 0/30 kommer den därför ha bättre COP. Vid 3/30 kommer den ha ännu bättre COP.

Angående VVB ser jag inte varför du ska ha elpatron i den? Det du ska ha är en duo-lösning, dvs en vvb som värms av vp. VPn växlar då mellan att köra mot vvb och raddarna.

Angående dimesioneringen kommer du få bättre svar av de som har program för detta. Hur mycket tillskott har gått per år på vp-n?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad parkeringskungen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Arlöv
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ok, tack för svaret, har fått uppgift på att ingående temp ligger på 3-6 grader, vet inte säkert vad det baseras på.

Jag vet inte exakt hur mycket tillskott som gått på den eftersom de haft tillskottstemperaturen ställd ganska lågt, har ärligt talat inte så bra koll på hur den gamla VP varit ställd alls. Det jag vet är att de fått tillskottsvärma några av rummen med elradiatorer under de kallaste perioderna även då deras Nibe gett 13+6(elpatron på 6kW)

Ditt förslag på vvb låter som ett mycket bra förslag, faktiskt min första fundering eftersom det är så jag gjort i tidigare installationer med vedeldningspannor, då de haft slingor för att kunna ansluta VVB på detta sätt, ev någon gång i serie med en elektrisk VVB för att slippa elda på sommaren. Men hur kommer det att fungera med legionellatillväxten då pumpen inte kan leverera temperaturer över 65 grader? Det behövs väl också någon slags styrsystem för att det ska fungera? Förslag på VVB och styrsystem mottages tacksamt!

/King of Parking
Håller oftast på med koppleriverksamhet på jobbet och lägger en och annan kabel. Stort fritidintresse och hobby är att parkera. Nyfiken på det mesta som har med teknik att göra och gillar egna lösningar.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Ok, tack för svaret, har fått uppgift på att ingående temp ligger på 3-6 grader, vet inte säkert vad det baseras på.

Jag vet inte exakt hur mycket tillskott som gått på den eftersom de haft tillskottstemperaturen ställd ganska lågt, har ärligt talat inte så bra koll på hur den gamla VP varit ställd alls. Det jag vet är att de fått tillskottsvärma några av rummen med elradiatorer under de kallaste perioderna även då deras Nibe gett 13+6(elpatron på 6kW)

Ditt förslag på vvb låter som ett mycket bra förslag, faktiskt min första fundering eftersom det är så jag gjort i tidigare installationer med vedeldningspannor, då de haft slingor för att kunna ansluta VVB på detta sätt, ev någon gång i serie med en elektrisk VVB för att slippa elda på sommaren. Men hur kommer det att fungera med legionellatillväxten då pumpen inte kan leverera temperaturer över 65 grader? Det behövs väl också någon slags styrsystem för att det ska fungera? Förslag på VVB och styrsystem mottages tacksamt!

/King of Parking

Thermia, IVT, Nibe (säkert andra också) har alla färdiga lösningar för vv-biten. Jag har en Thermia Duo, alltså en vp utan inbyggd vvb, sen står det en 300 L vvb bredvid, dessa är ihopdockade. VPns styrdator styr värmeproduktion och vv-produktion. Vps styr har också en legionella-funktion, dvs att den en gång i veckan använder 6kW-elpatronen för att toppvärma vvb-n och därmed värma bort ev legionellatillväxt.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad parkeringskungen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Arlöv
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ummmhhh... Nu ska vi se... Har haft en firma på plats som kommit med prisförlag och storleksförslag och nu har vi en massa frågor kring deras påståenden.

Deras förslag blev en NIBE 1145-15kW med en VPB300 monterat och klart för 108000:-

För det första var de osäkra på om de 700 meter slang som ligger skull räcka till en pump på 17kW, därför föreslog de en mindre pump. Ligger det någon sanning i att 700m slang som ligger där grundvattnet ligger ytligt i den skånska myllan inte skulle räcka?

Vidare påstår de att Nibe är de enda pumpar som kan leverera 65 grader ut utan tillskott, stämmer det?

De hävdar också att Nibe är bäst i världen, det undrar jag verkligen om det stämmer?

De sa också att deras VVB var bättre än dubbelmantlade klassiska, jag fattar inte vad han menar med det?

Vi är fortfarande inne på Boschpumpen med en av VP uppvärmd 300L VVB, men känner oss ändå osäkra eftersom de verkade ha bra koll på vad de snackade om.

Förslag?
« Senast ändrad: 02 mars 2011, 16:24:52 av parkeringskungen »
Håller oftast på med koppleriverksamhet på jobbet och lägger en och annan kabel. Stort fritidintresse och hobby är att parkera. Nyfiken på det mesta som har med teknik att göra och gillar egna lösningar.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Slangen kan räcka. Det blir ett uttag pÃ¥ ungefär 17-18w/m  kanske i mesta laget men du har 3-6 grader in nu pÃ¥ en 13 kw pump.  Jag skulle chansa och sedan komplettera vid behov.

Sedan är det 2 lögner

Deras VVB är bättre än dubbelmantlat, ja. Nibe snodde idén till den VVB:n av Themia och den är bra.
 *vinkar*

Utloggad parkeringskungen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Arlöv
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ah! Tack för det, dÃ¥ blir det antagligen 17kW modellen  studs

Och det ska väl inte vara nÃ¥gra problem att docka en nibe VVB med en Bosch VP som jag kan se det? Vad skiljer den ifrÃ¥n klassiska VVB? Följer alla givare och prylar med för att koppla in VVB tror ni (jaaa, alltsÃ¥ cirkpump och en givare  :D)

Och klarar en Boschpump en framledningstemperatur på 65ºC?
« Senast ändrad: 02 mars 2011, 17:56:02 av parkeringskungen »
Håller oftast på med koppleriverksamhet på jobbet och lägger en och annan kabel. Stort fritidintresse och hobby är att parkera. Nyfiken på det mesta som har med teknik att göra och gillar egna lösningar.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Nibe är bäst i världen, på att snacka upp sig själva alltså. Du kan lugnt se Thermia, Nibe och IVT som i stort likvärdiga. Bosch motsvarar IVT. Däremot fattar jag inte varför du ska blanda grejer? Det går säkert att få en Bosch-pump att styra vettigt mot en slingberedare från Nibe, men det kan kräva att du meckar med givare och justerar flödet i slingan. Varför inte gå med ett fabrikat?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad parkeringskungen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Arlöv
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
... Däremot fattar jag inte varför du ska blanda grejer? Det går säkert att få en Bosch-pump att styra vettigt mot en slingberedare från Nibe, men det kan kräva att du meckar med givare och justerar flödet i slingan. Varför inte gå med ett fabrikat?

Bara för att det påstås tidigare i tråden att Nibes VVB är bättre? Men det kanske inte är så stor förtjänst at det lönar sig?
Håller oftast på med koppleriverksamhet på jobbet och lägger en och annan kabel. Stort fritidintresse och hobby är att parkera. Nyfiken på det mesta som har med teknik att göra och gillar egna lösningar.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Det var väldigt välsmort munläder på den Nibesäljaren.

Är det 600 eller 700 meter slang? 700 meter skall fungera, det blir inte så mycket mer värme jämfört med en klenare pump som skall tas från marken. Det är ju samma hus som värms så det blir bara perioder när det är som kallast som medeluttaget av värme över dygnet blir större. Det blir lite lägre köldbärartemperatur men men klarar man sig med mindre tillsatsel kan det vara vettigt. 600 meter, då blir det snålt.

Märkligt att bara två har kunnat duscha. Det klarar min 5 kW pump med inbyggd beredare. Duschen bör nog bytas också, de som drar 6- 8 L/minut fungerar utmärkt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Deras VVB är bättre än dubbelmantlat, ja. Nibe snodde idén till den VVB:n av Themia och den är bra.
 *vinkar*

>gäsp< Och Thermia var först med den idén eller?  ^-^

Jag häpnade när Thermia slog på trumman om sitt TWS eftersom jag inte såg någon skillnad alls mot min Stiebel-Eltron VVB från 2004.

Knappast nån unik konstruktion.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Vad bra :)  Vet inte vad det är för skillnad pÃ¥ Stiebel eller TWS.
Men en sak vet jag. VVX och UVL Thumbsup



Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Ah! Tack för det, dÃ¥ blir det antagligen 17kW modellen  studs

Och det ska väl inte vara nÃ¥gra problem att docka en nibe VVB med en Bosch VP som jag kan se det? Vad skiljer den ifrÃ¥n klassiska VVB? Följer alla givare och prylar med för att koppla in VVB tror ni (jaaa, alltsÃ¥ cirkpump och en givare  :D)

Och klarar en Boschpump en framledningstemperatur på 65ºC?

Varför vill du ha 65° fram? Har det behövts tidigare? Alla VP kan göra 65 med lite trix, vissa kan göra det från fabrik. Hursomhelst så blir det sämre COP att göra så varmt. Har huset klent radsystem som kräver höga temperaturer?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad parkeringskungen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Arlöv
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nja, nej, det har radiatorer av äldre klassisk modell, vill bara veta att den klarar att leverara ut högre temp pÃ¥ rad än den de haft innan eftersom den inte kunnat leverera mer än 40-45 ºC pÃ¥ framledningen. Ja, jag vet att det är mycket att ta i beaktning kring denna siffra, men fÃ¥r känslan av att kapacitet till att leverera en högre framledningstemperatur ger en bättre värmefördelning och sÃ¥där. Det ska tilläggas att de har varit väldigt missnöjda med värmen i huset och att elementen aldrig blivit särskilt varma med deras NIBE fighter 1200 pÃ¥ 13kW. Jag vet förvisso inte om denna varit inställd av en apa eftersom jag inte kikat pÃ¥ den innan den havererade... Men har fÃ¥tt känslan och uppfattningen av att han som gjorde installationen frÃ¥n början inte helt haft full koll... Eller snarare noll koll...  ;D

Men tack för alla nyttiga svar, har bara ett par frågetecken kvar att försöka räta ut innan beställning och montering drar igång.

Första frÃ¥gan, vad är det för skillnad pÃ¥ de VVB/VVX vi pratar om och en traditionell, alltsÃ¥ rent teknisk skillnad? Hur är de uppbyggda?  b00k

Och fortfarande kvarstÃ¥r frÃ¥gan om det är nÃ¥gra problem att dÃ¥ docka en NIBE mot en Bosch VP? Kan inte se hur det skulle kunna vara det eftersom det enda styrdonet i VP är intresserad av att veta är ju tempen i VVB/VVX och sen cirkulera vatten igenom den? Ev skulle det kunna vara lite flödeskillnader möjligtvis, men kan inte heller se varför det skulle vara sÃ¥ stor skillnad att man i sÃ¥ fall skulle fÃ¥ problem med det?  Sc:,h

Tack pÃ¥ förhand alla snälla och trevliga människor pÃ¥ detta forumet! Ni är guld värda!  *vinkar*

Kommer förmodligen med 1000 frÃ¥gor kring injustering och optimering senare, men var sak har sin tid  :D
Håller oftast på med koppleriverksamhet på jobbet och lägger en och annan kabel. Stort fritidintresse och hobby är att parkera. Nyfiken på det mesta som har med teknik att göra och gillar egna lösningar.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Nja, nej, det har radiatorer av äldre klassisk modell, vill bara veta att den klarar att leverara ut högre temp på rad än den de haft innan eftersom den inte kunnat leverera mer än 40-45 ºC på framledningen.
Att den inte klarat att ge högre temp beror på att värmeförlusterna från huset till omgivningen varit större än den värmeenergi som vp tillfört radvattnet.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!