Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmebärande ut pÃ¥ 50 grader  (läst 5308 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

skruwen

  • Gäst
skruwen
Värmebärande ut på 50 grader
« skrivet: 28 januari 2013, 11:09:17 »
Hej
Jag har en IVT HTPlus C7 jordvärmepump.
Har fått alldeles för varmt på vissa ställen i huset. Först har jag provat att justera vissa slingor och strypa tillförseln utan resultat. Sedan kollade jag på temperaturerna och såg att värmebärande ut låg på ca 50 grader. Jag provade att sänka hela husets inställning. Den stod på 2,2 och jag sänkte till 1,5 för att se vad som hände. Ingenting, den producerar fortfarande värme... Tips??

Utloggad skruwen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmebärande ut på 50 grader
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2013, 11:32:05 »
Såg nu när jag rotade där ute att cirkulationspumpen till slingorna varit strömlös - kan detta vara felet??

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmebärande ut på 50 grader
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2013, 11:49:44 »
Kärvande växelventil är ett tips.
Växelventilen växlar mellan radiatorvärmning och tappvarmvattenvärmning och om den inte tätar mot radiatorerna när pumpen gör varmvatten blir det så.
Sök på växelventil på forumet.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad skruwen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmebärande ut på 50 grader
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2013, 12:19:33 »
Söker och söker - men det blir väldigt snabbt Grekiska i inläggen. Pratar vi om denna?
Hur kan jag kontrollera den?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Värmebärande ut på 50 grader
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2013, 12:28:37 »
växelventilen sitter inuti maskinen normalt sett. Det du tagit bilden på är en cirkulationspump.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad skruwen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmebärande ut på 50 grader
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2013, 12:34:41 »
Tack för alla bra svar!
Jag har inte tummen mitt i näven och ville gärna försöka mig på att fixa det själv, men är man inte expert så är det inte lätt till en början. Det finns kanske andra forum där man kan få hjälp?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Värmebärande ut på 50 grader
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2013, 12:42:47 »
mycket brukar gå att lista ut genom att kolla manualen och söka på google efter information från tidigare inlägg på bland annat detta forum. Det är väl troligen den absolut vanligaste prylen som går sönder i en värmepump.

Jag har en värmepump av ett annat märke men jag tar av frontplåten så jag ser hela värmepumpens inkrom. Letar mig fram till där det varma framledningsröret delar upp sig i två delar varav den ena går ut ur maskinen till radiatorerna och den andra fortsätter in mot toppen av varmvattentanken. I stället för ett vanligt T-rör sitter där på min värmepump en grå tingest med en elsladd. Den uppenbara funktionen är att växla flödet från huset till varmvattenberedaren.

Om denna inte fungerar så skulle vi kunna tänka oss hur värmepumpen försöker göra varmvatten till kranen men detta landar istället ut i värmesystemet. Varmvatten är ju alltid varmt oavsett yttre väderlek vilket innebär att det då blir för varmt i huset.

Jag skulle då gå in i installatörsmenyn på displayen på värmepumpen och testa att tvångsköra växelventilen och se hur det låter. Är kompressorn igång så kan jag ju även känna på rören för att se om den verkar fungera.

Därefter skulle jag söka fram information om det går att motionera ventilen manuellt på något sätt.

Om det visar sig vara fel på den skulle jag ringa en installatör som får komma och byta den då jag inte har lust att mecka med rör själv.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Värmebärande ut på 50 grader
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2013, 12:44:45 »
skulle det vara så att den var helt låst i värmeläge så skulle jag nog sätta maskinen i enbart varmvattendrift och sätta måltemp för varmvattnet på 40 grader.

I mitt fall har jag termostater och en arbetstank så jag skulle inte drabbas särskilt hårt givet att termostaterna kan strypa ner flödet rejält och jag i praktiken kör fast kondensering tills dess att installatören behagar visa sig.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmebärande ut på 50 grader
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2013, 12:55:30 »
I sin pump så sitter den innanför frontplåten, lossa de två skruvarna i överkant.
Växelventilen sitter längst upp till vänster, det finns två varianter som har använts, den äldre är blå och grå, medans den nyare är en grå variant med en röd indikator som mest liknar en trevingad stjärnskruv.
Även den blå har en indikering, fast i form av en grå "spak som rör sig inåt eller utåt beroende på vilket läge ventilen står i, minns dock inte vilket läge som är vilket där.

Om du har den nyare kan du se i vilket läge ventilen står genom att följa spåren i den röda indikatorn. Om det ser ut som att spåret leder från det nedre röret snett upp mot röret till vänster (radiatorsidan) så gör den värme, om det istället ser ut att gå mot det högra röret så görs varmvatten.

Om du går in i meny 5.3 kan du handköra alla delar, däribland växelventilen å se om den går. För att komma in i installatörsmenyn så håller du inne den högra knappen i minst 10 sekunder då du står i grundmenyn (Värme Info Meny).
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Värmebärande ut på 50 grader
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2013, 12:57:59 »
Skriv ner alla temperaturer och inställningar för värme och finjustering när kompressorn har gått en stund.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad skruwen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmebärande ut på 50 grader
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2013, 13:00:59 »
Tack!
Hittade denna. Har testat att köra den manuellt i menyn. Om jag ska ge en oproffsig gissning så ser den inte ut att gå ut i läge a fullt ut

Utloggad skruwen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmebärande ut på 50 grader
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2013, 13:23:50 »
Jag vet knappt vad jag gjort men temperaturen sjunker nu.
Efter 10 min så kör den inte varmvatten till slingorna längre.
Retur rad till 21,3 nuv 33,2
Kompressor 36,9
Värme bärare ut 39,7
Värme bärare in 39,4

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Värmebärande ut på 50 grader
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2013, 13:31:23 »
Förmodligen lossnade växelventilen när du handkörde den. Det är nog dags att smörja upp den och planera in ett byte...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmebärande ut på 50 grader
« Svar #13 skrivet: 28 januari 2013, 13:33:20 »
Glöm inte ställa tillbaka kurvan, annars får du kallt imorgon.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad skruwen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmebärande ut på 50 grader
« Svar #14 skrivet: 28 januari 2013, 13:36:15 »
Fast nu är den på väg upp igen...
Men det känns ju som om ni har rätt, varmvattnet kör och golvet blir varmt!?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!