Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/vatten Nibe eller CTC, eller annat...?  (läst 2291 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JonasE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
Luft/vatten Nibe eller CTC, eller annat...?
« skrivet: 20 september 2004, 09:11:02 »
Hej,
Har kanske stirrat mig blind på CTC Ecoair och Ecoel...Nibe har ju även ett alternativ med 2010 och VVM 240 som kostar ungefär samma pengar.

Har ni nÃ¥gra erfaren av Nibe eller CTC och kan ge rÃ¥d till en som gÃ¥r i installations tankar...  :)

Är ute efter om det finns någon skillnad på kvalité och energibesparing.

Kanske finns det ytterligare alternativ som är att rekomendera (andra märken)?

Fördelen är att det är enkelt att få tag på Nibe eller CTC hos ex varmepump.biz.


Mvh
//Jonas
Stiebel Eltron WPL10 inomhusmonterad / Acc 540liter med dubbla slingor / Flytande kondensering / 9-stegs elpatron med belastningsvakt / WPMW II / Comsoft GSM = allt sköts via dator och internet / Installerad av mig 2005-06-07 / kostnad ca 70.000:- / Driftkostnad uppdateras /

Utloggad JonasE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
Re:Luft/vatten Nibe eller CTC, eller annat...?
« Svar #1 skrivet: 20 september 2004, 12:46:22 »
Såg att likande fråga/frågor redan ställts...men saknar info om t.ex Nibe 2010, däremot verkar flera ha frågat eller svarat ang, CTC Ecoair.
Ska man tolka detta som om CTC Ecoair är bättre än t.ex Nibe?

Hur är det med inställningar och information om status, drift m.m. Är det stor skillnad mellan fabrikaten vad man själv kan påverka eller se?

Är det bara Thermia som man kan koppla en PC mot via ett interface eller finns det fler märken? (är egentligen inte så svårt att bygga själv och programera om man har kunskaper så slipper man betala dyra avgifter, såg att Thermia tar 3900:- i engångskostnad och därefter strax under en tusenlapp om året för denna tjänst, lite dyrt tycker jag!)


Jag jämfärde storleksskillnad/vikt mellan 2010 och Ecoair, 2010 väger bra mycket mer och är större, har ingen aning om detta har någon fördel alt. nackdel?!
Får ju en känsla av att Nibes är mer "bastant" är CTC, men om det beror på innehållet eller tunga plåtar...?

Finns det några som har en 2010 inkopplad som har några kommentarer att ge om denna?
Stiebel Eltron WPL10 inomhusmonterad / Acc 540liter med dubbla slingor / Flytande kondensering / 9-stegs elpatron med belastningsvakt / WPMW II / Comsoft GSM = allt sköts via dator och internet / Installerad av mig 2005-06-07 / kostnad ca 70.000:- / Driftkostnad uppdateras /

Utloggad Roger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re:Luft/vatten Nibe eller CTC, eller annat...?
« Svar #2 skrivet: 20 september 2004, 13:56:46 »
Hej!!
Jag har en 2010-8 som körs ihop med VVM240 och jag tycker det fungerar bra,inga problem med varmvattenproduktion och radiatorvärme.Dessutom kan man göra väldig många justeringar direkt i servicemenyn om man behöver ändra någon parameter.Sedan har Nibe en bra support där man alltid kan få hjälp om man har något speciellt problem.

Roger
Nibe 2010-8 dockad till VVM240 värmer upp
120+50m2 i Västra Götaland.
Installerad av mig själv nja nästan 031213

Utloggad JonasE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
Re:Luft/vatten Nibe eller CTC, eller annat...?
« Svar #3 skrivet: 20 september 2004, 15:31:28 »
Låter som flera bra anledningar att titta ännu mer på Nibe!

Tack för svaret!
//Jonas
Stiebel Eltron WPL10 inomhusmonterad / Acc 540liter med dubbla slingor / Flytande kondensering / 9-stegs elpatron med belastningsvakt / WPMW II / Comsoft GSM = allt sköts via dator och internet / Installerad av mig 2005-06-07 / kostnad ca 70.000:- / Driftkostnad uppdateras /

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Luft/vatten Nibe eller CTC, eller annat...?
« Svar #4 skrivet: 20 september 2004, 16:39:13 »
Hej Roger,

Har Du haft Din anläggning något år och hur ser ekonomin ut ? (förbrukningssiffror)
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Lenkn

  • Gäst
Lenkn
Re:Luft/vatten Nibe eller CTC, eller annat...?
« Svar #5 skrivet: 20 september 2004, 18:06:31 »
Har oxå en 2010-8 och en VVM240 och det funkar bra, än så länge, får se vad som händer i vinter. Och som Roger säger, mycket inställningar finns det. Det enda problemet som jag har haft är att displayen har ballat ur. Men det ska dom byta nån gång i veckan hoppas jag.

Utloggad Roger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re:Luft/vatten Nibe eller CTC, eller annat...?
« Svar #6 skrivet: 20 september 2004, 18:38:09 »
Hej Sarasto!
Min förbrukning sedan den 14 dec. 2003 ligger på 9684 Kwh,avläst i söndags.Mitt mål är att komma runt 13000 Kwh så är jag ganska nöjd.Min tidigare förbrukning med bara elpanna låg runt 23000 Kwh per år.Huset är 120+50kvm garage/förråd allt uppvärmt under vintertid.Det kanske blir lägre siffror till nästa år p.g.a att min värmepump bara gick på halv effekt från mitten av januari till mitten av april(det var ett fel på kompressorn som orsakade detta problem).

Hälsningar Roger
Nibe 2010-8 dockad till VVM240 värmer upp
120+50m2 i Västra Götaland.
Installerad av mig själv nja nästan 031213

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!