Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är "normala" hetgas temperaturer?  (läst 14320 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johansj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Vad är "normala" hetgas temperaturer?
« skrivet: 29 september 2015, 07:54:02 »
Hej,

Jag har nyligen haft ett kompressor fel på min IVT Greenline HT+ C11 där ventilen i kompressorn släppte ut hetgas med följden att GT6 larmade och nödstoppade pumpen. Nu är kompressorn bytt och pumpen snurrar på som vanligt. Dock tycker jag att jag ser högre(uppåt 105g) hetgas tempar än vad jag ser att andra har på samma pump. Vad kan anses som normalt spann för temperaturen?

Titta gärna på Husdata för att se hur mina temperaturer ligger: http://otillåten_länk/pop_report.asp?ID_User=976&H=&View=Rapport

Hälsningar

Johan

Utloggad johansj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Vad är "normala" hetgas temperaturer?
« Svar #1 skrivet: 29 september 2015, 08:01:41 »
Testar att lägga till länk igen:

http://otillåten_länk/pop_report.asp?ID_User=976&H=&View=Rapport

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Vad är "normala" hetgas temperaturer?
« Svar #2 skrivet: 29 september 2015, 09:57:34 »
Jag loggar mina temperaturer med ett speciellt program med egna temperaturgivare.

Kompressortemperaturen på min gamla C7 blir som mest (tex jan 2013) runt 75 grader vid elementvattenproduktion och runt 85 grader vid varmvattenproduktion.
Nu när jag bara producerar varmvatten blir kompressortemperaturen runt 80 grader.

Min erfarenhet av pumpens egna temperaturgivare är att dessa ofta (!?) har en dålig nogrannhet. Så tex visar min pumps egen kompressorgivare 10-15 grader lägre temperatur än min temperaturlogggers givare. Något har hänt där för jag kan inte påminna mig att det var så stor diff för "många" år sedan.

När jag installerade min logger upptäckte jag att det var svårt att få givarna att visa "rätt" temperatur. Det blev inte tillräckligt bra förrän jag slipade rent anliggningsytan mot röret, använde värmepasta mellan rör och givare, band fast givaren med buntband samt isolerade rör och givare där givaren sattes.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Vad är "normala" hetgas temperaturer?
« Svar #3 skrivet: 29 september 2015, 10:25:16 »
Kan bara bekräfta det Per skriver, 75 grader som högst vid radiatordrift och 85 vid varmvattenberedning. Instämmer också i att givarna ger väldigt osäkra värden vid höga temperaturer.

Har du en elektronisk stektermomter går det troligen att montera givaren mot hetgasröret. Isolera runt om så att den visar rätt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad är "normala" hetgas temperaturer?
« Svar #4 skrivet: 29 september 2015, 11:41:01 »
Är det samma köldmedia i era pumpar?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Vad är "normala" hetgas temperaturer?
« Svar #5 skrivet: 29 september 2015, 14:50:36 »
Det är troligen inte samma köldmedia i "nyare" IVT VP och min gamla. Jag har för mig att dom bytte året efter jag köpte min pump.
Jag har R407C i min pump.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad johansj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Vad är "normala" hetgas temperaturer?
« Svar #6 skrivet: 29 september 2015, 18:17:21 »
Hur mycket tror ni att tempen på köldmedia IN påverkar här? Just nu ligger jag på +8-11g från hålet. Det brukar ju krypa ner till runt +1 under vintern.

Detta borde väl spela roll, eller?

/Johan

Utloggad johansj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Vad är "normala" hetgas temperaturer?
« Svar #7 skrivet: 29 september 2015, 18:20:48 »
Har f.ö. också R407c i slangen.

/johan

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Vad är "normala" hetgas temperaturer?
« Svar #8 skrivet: 29 september 2015, 18:34:24 »
I slangen är det säkert 30 % sprit. R407C är det i köldmediekretsen som gÃ¥r kompressor-kondensor-expansionsventil-förÃ¥ngare och Ã¥ter till kompressor. 

Hög köldbärartemperatur ska ge lägre hetgastemperatur då köldmediegasen inte behöver komprimeras lika mycket. Man startar på ett högre tryck med varm köldbärare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad johansj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Vad är "normala" hetgas temperaturer?
« Svar #9 skrivet: 29 september 2015, 18:51:57 »
Jaha, sÃ¥ hetgaser som toppar pÃ¥ 105-110g tyder pÃ¥ knas?  :'(

Kontrollmätte GT6 med mat/grill termometer för ett par månaders sedan innan kompressorbytet. Då visade givaren korrekt, men det ska givetvis kontrolleras igen.

/Johan

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Vad är "normala" hetgas temperaturer?
« Svar #10 skrivet: 29 september 2015, 20:38:52 »
Så hög hetgastemperatur som 105-110 grader tyder på knas om temperaturerna stämmer.

Märks det något annat problem till exempel att den verkar ge låg effekt? Det verkar som om felet från tiden före kompressorbytet kvarstår vilket kan betyda att det inte var kompressorn det var fel på. Det kan vara felinställd expansionsventil i kombination med dåligt värmebärarflöde.

För att kunna ge tips om fel vore det bra om det gick att se alla temperaturer men länken till loggningen fungerar inte.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Vad är "normala" hetgas temperaturer?
« Svar #11 skrivet: 29 september 2015, 20:57:47 »
Drygt 100 grader är inte alls ovanligt pÃ¥ CTC L/V med R407c, även om mÃ¥nga tycker att det känns för högt. Hetgastemperaturen brukar följa temperaturen pÃ¥ utgÃ¥ende varmvatten ur värmeväxlaren, i CTC-fallet kan man nog säga att den ligger kring 50  °C över aktuell vattentemperatur. Däremot pÃ¥verkas den inte mycket av temperaturerna pÃ¥ förÃ¥ngarsidan (alltsÃ¥ brinetemperatur i en jord- eller bergvärmepump respektive utelufttemperatur i L/V).

R410-värmepumpar brukar ha omkring 20 °C lägre hetgastemperatur än en motsvarande R407c.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vad är "normala" hetgas temperaturer?
« Svar #12 skrivet: 29 september 2015, 21:00:06 »
En bra "Tryckgasöverhettning" ligger på ca 25°-30° över kondenseringen .
Har kylteknikern bytt EXP är det överhettningen som är någon/några grader för hög ,
Han borde ha lämnat ett protokoll på sin installation ,
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad johansj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Vad är "normala" hetgas temperaturer?
« Svar #13 skrivet: 29 september 2015, 21:39:15 »
Tack för alla idéer och tankar.

Länken funkar, men VP forum tillåter av någon anledning inte den. Ersätter man otillåten_länk med husdata (punkt) se så funkar det dock.

Expansionsventill byttes så vitt jag vet vid kompressorbytet. Effekten vet jag inte riktigt hur jag bedömer, men det känns som att den går som vanligt och ger värme som vanligt.

/Johan

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Vad är "normala" hetgas temperaturer?
« Svar #14 skrivet: 29 september 2015, 22:06:11 »
Har tittat på loggningen. Tyvärr finns inte framledningstemperatur och köldbärartemperaturer med vilket gör att det är svårt att säga något. Jag reagerar på att returtemperaturen verkar hög med tanke på utomhustemperaturen. Den motsvarar vad jag har när det är ca noll grader ute. Ligger huset i södra Sverige?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!