Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordvärmeslang i uppförsbacke?  (läst 5165 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jordvärmeslang i uppförsbacke?
« skrivet: 23 januari 2010, 18:28:34 »
Hej.
jag funderar på att sätta in jordvärme i garaget.
Men det enda stället att gräva ner slang blir i en uppförsbacke, med garaget som lägsta punkt...
Är det någon som har några erfarenheter av något liknande?
CTC Ecoheat 10,5_v3.ca 750m slang
Timmerhus ca 220 kvm  utanför Östersund

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Jordvärmeslang i uppförsbacke?
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2010, 18:36:52 »
det kan du säkert göra. Jag ser inget som tlar emot det.
///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad zigge59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
    • Logg
SV: Jordvärmeslang i uppförsbacke?
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2010, 20:12:20 »
Det blir ju bara uppförsbacke för ena halvan av slingan Ã¥ sedan lika mycke nerför för den andra halvan sÃ¥ snittet lär ju bli ganska plant. Bergvärme har ju Ã¥ andra sidan en fruktansvärd utförbacke pÃ¥ första halvan Ã¥ sedan en lika tuff uppförbacke pÃ¥ andra halvan  :)
Villa 150 m2 byggår 1860.
Vedpanna Unic 35 Acktank 1700L m 150L VV-tank (inst 1992). Electrolux LLVP i garage (inst 2006). Optima 1100  LVVP (inst 2008, fast kond).
http://www.marberg.se/vplog

Utloggad nyland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärmeslang i uppförsbacke?
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2010, 20:18:24 »
Jo de e sant...
men frågan är om det blir krångel med luft längst upp...?
Har funderat på att ev sätta ett exp-kärl längst upp,
men helst vill jag inte kapa slangen i onödan.
CTC Ecoheat 10,5_v3.ca 750m slang
Timmerhus ca 220 kvm  utanför Östersund

Utloggad El_-micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jordvärmeslang i uppförsbacke?
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2010, 20:25:24 »
inga problem med det de har jag gjort på flera ställen......se till att ha en kraftig pump när du kör i brinen ...o trycksätt slingan via ett slutet kärl så funkar de fint

Utloggad nyland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärmeslang i uppförsbacke?
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2010, 20:37:20 »
inga problem med det de har jag gjort på flera ställen......se till att ha en kraftig pump när du kör i brinen ...o trycksätt slingan via ett slutet kärl så funkar de fint
Har du kört utan avluftning längst upp i backen?
CTC Ecoheat 10,5_v3.ca 750m slang
Timmerhus ca 220 kvm  utanför Östersund

Inloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärmeslang i uppförsbacke?
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2010, 21:42:13 »
Jag satte en T-koppling med skruvlock (Finns färdig att köpa) i en brunn på högsta punkten. Även om man får bort all luft i slangen vid installationen så blir det en luftsäck på högsta punkt senare.
Sedan satte jag en avstängningskran under brinesystemets expansionskärl. Den kan jag stänga så jag kan öppna locket i T-kopplingen och fylla på brine dvs fylla brine så luften försvinner. Om jag ej kunde stänga skulle brine rinna ner i expkärlet. När jag fyllt och skruvat dit locket öppnar jag avstängningskranen.
Det har fungerat bra under 4 år. Fick fylla på under första åren. Nu är det stabilt. Men hade jag inte kunnat fylla på hade det blivit en säck på ett antal liter.
Om Du gör en liknande konstruktion så glöm ej att stänga kranen innan du öppnar locket för inspektion,samt öppna den när allt är klart.

Utloggad El_-micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jordvärmeslang i uppförsbacke?
« Svar #7 skrivet: 24 januari 2010, 10:46:15 »
har inte satt några luftningar på brinen bara sett till att kört länge med en kraftig fyllnadspump
så att den blivit riktigt luftad o trycksatt den sen till ca 1bar

Utloggad nyland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärmeslang i uppförsbacke?
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2010, 10:55:24 »
har inte satt några luftningar på brinen bara sett till att kört länge med en kraftig fyllnadspump
så att den blivit riktigt luftad o trycksatt den sen till ca 1bar
Skönt att höra att det går utan avluftning el likn......
Det är ju alltid risk för läckage osv om man skarvar slangen...
Men det är kanske idé att göra en insp brunn på högsta punkten om det skulle krångla ändå.
CTC Ecoheat 10,5_v3.ca 750m slang
Timmerhus ca 220 kvm  utanför Östersund

Utloggad nyland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärmeslang i uppförsbacke?
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2010, 11:00:43 »
Jag satte en T-koppling med skruvlock (Finns färdig att köpa) i en brunn på högsta punkten. Även om man får bort all luft i slangen vid installationen så blir det en luftsäck på högsta punkt senare.
Sedan satte jag en avstängningskran under brinesystemets expansionskärl. Den kan jag stänga så jag kan öppna locket i T-kopplingen och fylla på brine dvs fylla brine så luften försvinner. Om jag ej kunde stänga skulle brine rinna ner i expkärlet. När jag fyllt och skruvat dit locket öppnar jag avstängningskranen.
Det har fungerat bra under 4 år. Fick fylla på under första åren. Nu är det stabilt. Men hade jag inte kunnat fylla på hade det blivit en säck på ett antal liter.
Om Du gör en liknande konstruktion så glöm ej att stänga kranen innan du öppnar locket för inspektion,samt öppna den när allt är klart.
När du har haft luft i slangen, har du provat att bara köra på med brine pumpen för att se om luften följer med ner?
eller har du varit tvungen att fylla på på högsta punkten för att få igång cirkulationen?
CTC Ecoheat 10,5_v3.ca 750m slang
Timmerhus ca 220 kvm  utanför Östersund

Utloggad Munktell 20-24

  • Ventilationsmontör
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 206
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Heavy metal
SV: Jordvärmeslang i uppförsbacke?
« Svar #10 skrivet: 24 januari 2010, 12:19:03 »
När jag luftade min jordvärmeslang så stängde kulventilerna(en i taget) så att jag byggde upp ett kraftigt undertryck(ca4 bar) eller övertryck och sen sköt iväg luften. det funkade bra tyckte jag.

Mvh Mattias
1,5 plans villa Trelleborg S Skåne byggd ca 1850(Stenhus). Oisolerad platta på mark. BV:79kvm 10 radiatorer OV: 40kvm(36kvm GV)färdig sep-08. En bod(12kvm) med el-rad grundvärme ca 7gr. Nibe-1215-5kw 400m slang. Startad 3/11-06. FB innan vp ca 26000kw. FTX RDAA-14-012 Startad 2/1-09

Utfall 2007: 13675kWh(Total). VP-start 5859. VP-tid 3015h. TS 189h(El-drift innan kollektor). Installerat sep elmätare 3/11-07. 119kWh/m2

Utfall 2008: 12286kWh. VP-mät, 5386kWh. VP-start 4321. VP-tid 2989h. TS 7h. RG20 inst, 17/1-09 21Gr. 107kWh/m2

Utfall 2009: 9953kWh. VP-mät, 5505kWh. VP-start 3547. VP-tid 3169h. TS 8h.  21Gr.  86,5kWh/m2

Rullande förbrukning 9538kWh. 83kWh/m2

Inloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärmeslang i uppförsbacke?
« Svar #11 skrivet: 24 januari 2010, 16:01:13 »
Min uppfattning  är att det finns mÃ¥nga mikriskopiska smÃ¥bubblor som samlas pÃ¥ högsta punkten. Det tar Ã¥r innan alla dessa är borta. Jag har roat mig med att sätta en genom skinlig plastslang pÃ¥ en högstapunkt i ett annat system, jag kunde dÃ¥ se dem  helst med förstoringsglas.  Tillsammans och under tid blir det  rejäla bubblor.
Jag har inte haft nÃ¥gra problem med cirkulationen.  Jag har fyllt pÃ¥ pga att jag inte tycker att det skall vara nÃ¥gon luftsäck i systemet. Men jag anser att om man inte kan "lufta" pÃ¥ högsta punkten sÃ¥ kommer det förr eller senare att stÃ¥ luft där.
Detta gäller slang som ligger med större höjdskillnad så luft inte följer med vätskeströmningen.

Inloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärmeslang i uppförsbacke?
« Svar #12 skrivet: 24 januari 2010, 16:18:20 »
El_micke skriver:
inga problem med det de har jag gjort på flera ställen......se till att ha en kraftig pump när du kör i brinen ...o trycksätt slingan via ett slutet kärl så funkar de fint
Det fungerar säkert fint när Du lämnar anläggningen. Men jag ville ha möjlighet att enkelt ta bort den luft som samlas i slangen efteråt. Detta gäller där lutningen är betydande och luften ej cirkulerar med vätskan utan ställer sig på högsta punkten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!