Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC:s styrsystem  (läst 17903 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
CTC:s styrsystem
« skrivet: 18 september 2004, 21:41:35 »
Nu har följande mystiska inträffat hos mig. Resten av familjen frös så jag höjde upp innetempen från 21 till 23 grader. Vad händer med styren, jo just nu är det 13 grader ute, regningt & blåsigt. :'( Mitt system säger nu börvärde 32 grader och ärvärde 22. har knappat och trixat med att flytta kurvan då detta kan påverka att innegivaren inte orkar "dra" på mer än kurvans inställning.
 ??? ???Borde inte styren säga samma bör och ärvärde eftersom det är innegivaren som styr, :-\ eller är det sÃ¥ att skillnaden jag ser i displayen är det att innegivaren jobbar? Inne tempen just nu är 22,7, dvs lite under inställt värde ;)
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:CTC:s styrsystem
« Svar #1 skrivet: 18 september 2004, 21:48:42 »
Hej Svenne,

Jag hänger inte med riktigt.

Du har justerat önskad innetemperatur vilket ger ett börvärde på 32 grader. Ditt nuvarande framledningsvärde är 22 grader.

Det måste ju vara naturligt när du precis slår om dvs. att farmledningen är i stort sett rumstemperatur. (Det fanns ju inget värmebehov.)

Nu indikerar pumpen att det nya börvärdet för att nå upp i önskad temperatur är 32 grader på framledningen. Efter det tar det en liten stund till pumpen shuntat ut tillräckligt mycket för att uppnå börvärdet. Det bör inte ta så lång tid om inte vattenvolymen är väldigt stor.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:CTC:s styrsystem
« Svar #2 skrivet: 18 september 2004, 21:54:52 »
Var kanske lite otydlig ;D ;D ???. Jag höjde i f.m och shunten rör sig inte ett smack just nu!! Jah fattar inta varför börvärdet är såpass mkt högre än ärvärdet då shunten ändå inte öppnar mer (så som den gjorde när jag hade min gamla temp inställning). Vet inte om jag blev tydligare men jag hoppas det..... ??? ;D
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:CTC:s styrsystem
« Svar #3 skrivet: 18 september 2004, 22:13:35 »
Hmmm....

Det lÃ¥ter konstigt!  :o

Det  enda jag kan komma pÃ¥ är funktionen hos innegivaren vilken fungerar sÃ¥ att den stryper värmetillförseln om det är varmare än kurvan (t.ex. solinstrÃ¥lning, kamin). Däremot kan den inte innegivaren pÃ¥verka sÃ¥ det blir varmare än vald kurva.

Kanske det är kurvan som begränsar värmetillförseln för tillfället och inte innegivaren.

(Fast jag trodde att börvärdet i sÃ¥ fall ocksÃ¥ styrdes av kurvan, men det ser det ju inte ut som. 32 grader borde leda till att shunten öppnar  ???)
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:CTC:s styrsystem
« Svar #4 skrivet: 18 september 2004, 22:17:41 »
Rumsgivaren ändrar kurvan (paralellförflyttar) som reglerdatorn får fram med hänsyn till utetemperaturen.
Det gör den både uppåt och nedåt!!
Vanligt att shuntar kärvar lite efter sommarns vila, vrid lite för hand visst går det. Då brukar dom lossna
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:CTC:s styrsystem
« Svar #5 skrivet: 18 september 2004, 22:56:43 »
Låter troligast som bertil säger, att shunten sitter fast ....

Du har inte mer information, något som du bommat ?
Går cirkpumpen ? säger displayen något ?

Meddela gärna hur det gÃ¥r/gÃ¥tt är alltid bra att veta saker som kan hända  8)

« Senast ändrad: 18 september 2004, 22:58:49 av ME »
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:CTC:s styrsystem
« Svar #6 skrivet: 19 september 2004, 09:39:06 »
Hej, min anläggning är från maj och shunten är inte fast. Däremot så tände sig värme från i displayen lite senare igår kväll ??? Jag har inställt att värme ska gå från vid 18 graders utetemp, optimering VV sommardrift vid 16 grader :o. Utetempen var 14 grader så värme av var omöjligt. Provade allt möjligt men inget hjälpte.
Till slut gjorde jag en "norsk reset", d.v.s slog av huvudbrytaren och satte på igen. ;D Då helt plötsligt så gick min anläggning som vanligt.
Är det vanligt att styrsystem (Ecologic) uppför sig som en PC ???
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

admin

  • Gäst
admin
Re:CTC:s styrsystem
« Svar #7 skrivet: 19 september 2004, 09:44:38 »
Citera
Är det vanligt att styrsystem (Ecologic) uppför sig som en PC  

Har aldrig hänt för mig (Nibe).

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:CTC:s styrsystem
« Svar #8 skrivet: 19 september 2004, 13:00:00 »
Ecologic är väl en liten pc?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:CTC:s styrsystem
« Svar #9 skrivet: 19 september 2004, 13:23:42 »
 :)De har du helt rätt i.... ::)
Skillnaden är att det blir inte kallt inne om den vanliga hem-PC:n hänger sig ;D ;D :'(
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:CTC:s styrsystem
« Svar #10 skrivet: 19 september 2004, 22:02:03 »
Nä, du skall inte behöva göra nork reset, har ocksÃ¥ hör att den heter svenske knappen :)  OCH CTC har inte Windows inbyggt (fast bertil skulle nog pÃ¥ stÃ¥ detta ).

JAG har lösningen på ditt problem om du råkar ut för detta igen, skall du sätta en MIN framlednings temperatur. Då slipper du dessa problem, vet dock inte hur lågt/högt du skall setta den.

Vart har du placerat utomhus sensorn kommer solen Ã¥t den pÃ¥ eftermiddagen och kvällen.  det trologa är att den sitter olämpligt :(

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:CTC:s styrsystem
« Svar #11 skrivet: 19 september 2004, 23:37:39 »
ME
 
Nä du windovs har dom inte (CTC) försök inte.  ;D
iofs kylskÃ¥p finns ju med inbyggd TV. SÃ¥ varför inte CTC med inbyggd PC dÃ¥ blir det sälja av  ;D ;D ;D

Tycker absolut inte du ska höja min tillåten framledning Svenne, har du radiatorer ska den stå på tex 15 grader. Inte bra att köra ut värme jämt, ca 5 månader/år har man ju inget värmebehov!!!

"Norsk" reset nÃ¥n gÃ¥ng kan va helt ok  ;D  det kanske inte blir nÃ¥n mer gÃ¥ng!! sen kan det va nÃ¥n fördröjning i tid eller temp. PÃ¥ thermia mÃ¥ste tempen gÃ¥ 2 grader under värmestopp innan pumpen startar igen, inte sÃ¥ logiskt tycker jag!?

ME mfl
Nu ska ni få höra nåt om Thermia (lite förtal). Hur återställer man ett larm?
Jo genom att stänga arbetsbrytaren!!   primitivt var ordet  (jag gick nog pÃ¥ pumpen).
hittills har jag inte behövt "resetta" dock  ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:CTC:s styrsystem
« Svar #12 skrivet: 20 september 2004, 07:28:12 »
Min utegivare sitter i N/NV läge med ett litet "skärmtak" över sig för att skugga morgonsolen sÃ¥ där ligger inte problemet 8). IgÃ¥r inträffade samma sak nämligen att utetempen gick över mitt inställda värme av värde. Vad hände sedan dÃ¥ utetempen sjönk? ???. Jo, värme av var pÃ¥  ;D ända tills utetempen var 5 grader under min inställda temp. DÃ¥ startade pumpen upp gen utan att använda "svenskeknappen" :o. Tycker det verkar lite skumt men det är väl bara att acceptera och tänka pÃ¥ alla pengar man spar med VP. ;)
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:CTC:s styrsystem
« Svar #13 skrivet: 20 september 2004, 08:26:54 »
Jag har för mig att det måste vara varmare än sommardrit-värdet i 2 timmar innan sommardriften aktiveras. På samma sätt måste det vara kallare än sommardrift värdet i 2 timmar innan värme slår till igen.

PÃ¥ 2 timmar kan temperaturen sjunka rejält pÃ¥ dessa septemberkvällar.  :)
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:CTC:s styrsystem
« Svar #14 skrivet: 20 september 2004, 08:47:24 »
FredrikO, du är på rätt tråd men enligt uppgifter jag fått så är fördröjningen 8 timmar inte 2 :) och det kan jag intyga att dessa 8 timmar stämmer bättre .

det finns två sätt att fixa detta problem:

1) gÃ¥ in pÃ¥  inställningar och stega fram dig till min framledningstemp. tryck pÃ¥ "plus" sÃ¥ du fÃ¥r ett värde pÃ¥ denna inställning istället för AV. 27-28 grader kan vara lämpligt.

2) höj värme ifrån till 22 grader eller mer.

detta gör du vår och höst när detta problem uppträder och du måste ha värme.

Jag har haft och har samma konstiga fenomen, så testa denna lösning.

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!