Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Inger.P
« skrivet: 14 december 2005, 13:00:14 »

Nu  har jag pratat med IVT. Handledningen/Drifttagning till Rego 400 finns på deras hemsida. Dock måste man logga in som återförsäljare eller servicetekniker för att komma åt dem... *grina*

Någon som är en sådan som kan förmedla länken till denna pdf-filen?   ::)     :-X
Skrivet av: Inger.P
« skrivet: 14 december 2005, 00:16:08 »

Nu hittade jag uppgiften! I min "odugliga" kundmanual ;) under Produktdata.
 :,v(       :,v(         :,v(

Jag har en Rego 405!   [/size]

Fungerar den likadant som en 400 eller är det väsentliga skillnader på de två?
Skrivet av: Inger.P
« skrivet: 14 december 2005, 00:10:40 »

Den här har du väl läst till leda  ;) din servica och skötselmanual..

Jo det må du tro!   :,v(   Jag tycker f.ö. att kundmanualen är oduglig och enormt dåligt skriven  b00k   

http://www.ivt.se/files/pdf/Manual_495TWIN_sv_2.4.pdf

Heter din styr Rego 400??

Jag har sökt inne i pumpens alla beteckningar utan att hitta svaret. I menyn finns inte heller något angivet.  Jag har jämfört alla era länkar - TUSEN TACK för dem!!! Rego 400 är den enda som liknar min display.

Hittar tyvärr ingen detaljskrift om den, till tex rego 600 har dom en på 49 sidor... det är nåt att bita i!

Tack för den! Jag ska plöja igenom den så snart jag hinner. Funktionerna - arbetssättet måste väl ändå likna varandra någotlunda...eller?

Men jag hittar inte nåt till 400??

Citera
4. Kvinnan sa vidare att returvattnets temperatur kan ses under GT:9. Någon som vet var i menyerna jag kan hitta detta värde? Det måste väl finnas i "servicelägets" inställningar?

I meny 3 har du temperaturerna, men jag hittar inte GT 9 där !!! sid 22 i drift och skötsel instruktionen.
GT1 visar  aktuell framledning med börvärdet inom parentes  men GT 9 finns nog tyvärr inte!!
GT9 finns på Rego 600 kanske hon blandade ihop styren?
Här har du "bibeln" om Rego 600
http://www.ivt.se/files/pdf/Manual_Rego600_sv_1.0.pdf

Nej, jag har aldrig sett något GT9-läge heller. Jag har även sökt igenom alla servicemenyer. Kanhända blandade hon - som sagt - ihop de olika modellerna :'(
DET hade verkligen varit intressant att följa!



Nåt som jag inte vet om ni berört är vikten av att rengöra frånlutfiltret, igensatt sådant minskar luftflödet därmed effekten på pumpen.

Dom skriver att det ska rengöras 6 ggr/år. Sid 25 i "boka" men när du rengör ser du här mycket det är i filtret, det skadar nog inte med tätare intervall.

Bra tips! Vad man mer bör tänka på är att larmet "rengör filtret" varnar med fast tidsintervall. Det finns ingen "kännare" som märker när filtret blir skitigt. I början när mitt hus var under byggnation (mycket damm) rengjorde jag filtret 2 ggr i månaden. Sommartid rengör jag filtret ca varannan månad, under de kallare månaderna varje månad.



Men det där med drifttimmar.. om pumpen går då ska den leverara ca 3,9 kw vid viss temperatur... denna effekt värmer huset, så går pumpen mera timmar då avges mera värme!


Men du hade ju skrivit upp elförbrukning och drifttimmar från start.. jämför siffror där du har ungefär samma utetemp, då ser du om pumpen "tröttnat".
Men det kan va som nån sa, inguten golvvärme är trög riktigt trög.. så (extra) timmarna kanske berodde på att du ökade i nåt rum?

Det har du också rätt i. Det kan ju ha gått åt mycket mer värme när sovrumsgolven skulle värmas upp... under en betydligt längre tid än vad jag trodde... Den totala sovrumsytan är i vart fall nästan 40 kvm.

Jag kan inte jämföra min nuvarande förbrukning med den "dokumenterade" Värmepumpen drar mycket mindre nu än under det första problemåret. Då kunde den dra 60 - 80 kwh/dygn  >:(  Jag höll på att slita av allt mitt hår i ren förtvivlan!
Min värmepump är invändigt tapetserad med servicemärken...

Eftersom jag hade mycket problem med LP gick den förstås då även mycket på enbart elpatronen...


Om någon hittar/har detaljskriften till Rego 400 blir jag Er evigt tacksam!



Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 13 december 2005, 21:15:22 »

Finns ingen GT 9 om jag mins rätt.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 13 december 2005, 19:41:43 »

Finns demo på ivt s hemsida sök på rego eller http://www.ivt.se/products.asp?lngID=493&lngLangID=1
Jag kunde inte heller hitta någon gt9. :)
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 13 december 2005, 19:17:41 »

Den här har du väl läst till leda  ;) din servica och skötselmanual..

http://www.ivt.se/files/pdf/Manual_495TWIN_sv_2.4.pdf

Heter din styr Rego 400??

Hittar tyvärr ingen detaljskrift om den, till tex rego 600 har dom en på 49 sidor... det är nåt att bita i!

Men jag hittar inte nåt till 400??

Citera
4. Kvinnan sa vidare att returvattnets temperatur kan ses under GT:9. Någon som vet var i menyerna jag kan hitta detta värde? Det måste väl finnas i "servicelägets" inställningar?

I meny 3 har du temperaturerna, men jag hittar inte GT 9 där !!! sid 22 i drift och skötsel instruktionen.
GT1 visar  aktuell framledning med börvärdet inom parentes  men GT 9 finns nog tyvärr inte!!
GT9 finns på Rego 600 kanske hon blandade ihop styren?
Här har du "bibeln" om Rego 600
http://www.ivt.se/files/pdf/Manual_Rego600_sv_1.0.pdf

Nåt som jag inte vet om ni berört är vikten av att rengöra frånlutfiltret, igensatt sådant minskar luftflödet därmed effekten på pumpen.

Dom skriver att det ska rengöras 6 ggr/år. Sid 25 i "boka"

Men när du rengör ser du här mycket det är i filtret, det skadar nog inte med tätare intervall.

Men det där med drifttimmar.. om pumpen går då ska den leverara ca 3,9 kw vid viss temperatur... denna effekt värmer huset, så går pumpen mera timmar då avges mera värme!

Men du hade ju skrivit upp elförbrukning och drifttimmar från start.. jämför siffror där du har ungefär samma utetemp, då ser du om pumpen "tröttnat".
Men det kan va som nån sa, inguten golvvärme är trög riktigt trög.. så (extra) timmarna kanske berodde på att du ökade i nåt rum?


Skrivet av: Inger.P
« skrivet: 13 december 2005, 17:57:36 »

Skriv av alla temperaturerna och lägg in dem här. (Du kan läsa av dem under 3:an i menyt) Är lite fundersam till att du skrev att tempen på brinen hade stigit vilket den inte borde gjort om kompressorn går hela tiden.

Jag vet inte vad "brinen" är? Är det temperaturen i kollektorslangen som du syftar på?

Om så är fallet så steg den efter det att värmepumpen till slut intog viloläge... vilket ju är helt enligt "regelboken" ;)


Jag har nu checkat denna värmepumpen konstant i 2,5 år. Jag har nästan nött ut den med blicken  :D
Jag håller koll på inomhustemperaturerna varje dag - hela huset är fullt med termometrar ;)

När värmepumpen var nyinstallerad upprättade jag statistik över dygnsförbrukningen av el i flera månader, då jag samtidigt har experimenterat med olika värmekurvor m.m.
Jag jämförde även förbrukningen med andra 495:ägare. Tack vare detta upptäckte jag att pumpen inte uppförde sig normalt. Efter flera inkörningsservicar och 3 "lagningar" började den fungera som den skulle... Det stora felet - som ledde till en massa andra fel - var ett felkopplat kretskort.
Tack vare allt strul har jag snackat till mig ett extra garantiår från IVT - tack för det IVT!


Jag vet det mesta om min värempump men jag visste som sagt inte hur den "tänker" och vilka kriterier det är som styr den.... Om jag inte förstår "tänket" kan jag ju aldrig uppnå den optimala värmeekonomin... Vilket jag naturligtvis vill göra.  b00k


Mitt problem var/är alltså att värmepumpen inte gick ner i viloläge (under ca två veckors tid), detta efter att jag kopplat bort alla rumstermostater. Genom strypning av slingorna hade jag dock uppnått en behaglig och önskvärd temperatur i alla rummen.  :)


Jag tackar för alla svar häri tråden. Tack vare dem har jag blivit klokare, dock tyckte jag inte att jag fann "pudelns kärna" eller vad man nu säger...  jag ringde därför IVT idag. Jag bara måste få klarhet i detta problem.

Jag sammanfattar lite av vad IVT-kvinnan som jag pratade med sa. JO, det var faktiskt en HON   ;)

1. Det är framledningstemperaturen - i relation till Börvärdet - som reglerar start och stopp, inte returvattnet.

2. Kompressorn värmer i första hand tappvärmevattnet och i andra hand värmevattnet (som en liten parantes).

3. Precis som någon här så riktigt sa;  kompressorns arbete regleras mot 2,5 grader + och - från BÖR-värdet. Om temperaturen inte kommit upp inom detta intervall inom 60 minuter så gick eltillskottet in.

4. Kvinnan sa vidare att returvattnets temperatur kan ses under GT:9. Någon som vet var i menyerna jag kan hitta detta värde? Det måste väl finnas i "servicelägets" inställningar?

5. Värmepumpen mår bäst och arbetar bäst när den får jobba mot maximalt flöde - då alla slingor är helt öppna hela tiden -  jämfört med att strypa dem eller att ha dem reglerade via rumstermostat (=strypta då och då). Då tar man tydligen bäst tillvara på värmepumpens effekt (som en extra ackumulatortank).

6. Om man har en för låg värmekurva resulterar detta i att man kan få en mycket lägre temperatur på returvattnet - än "normalt". Detta i sin tur leder till att kompressorn får jobb längre med att värma upp det svala returvattnet till BÖR-temperaturen.

Har man valt en för hög värmekurva leder detta förstås i sin tur till att kompressorn jobbar onödigt mycket.

Det måste alltså därför vara det allra bästa - det ultimata - att jag hittar en så låg värmekurva som möjligt - för att hålla huset i önskad temperatur, samt att jag sedan stryper sovrummens och hobbyrummets slingor till önskad temperatur. Det borde ju ge en något högre temperatur på returvattnet. Där kanske jag kan hitta det mest ekonomiska läget. Får jag trots detta långa gångtider tror jag att jag ska höja värmekurvans ett snäpp istället för tvärtom... 

Min nuvarande teori är därför att - mina tidigare så långa gångtider - berodde på att jag valt en alldeles för låg värmekurva samt att jag stypt slingorna för mycket.  Att värmepumpen fick jobba för mycket med att värma upp det svala returvattnet.

Ja det blev tyvärr ett långt inlägg  ::)

Åsikter?  *vinkar*

P.S. Jag tycker att alla dessa Smileys är SÅ roliga  ;D
P.P.S. IVT-kvinnan läste i en speciell "process manual". Jag försökte tigga till mig en sådan - jag erbjöd mig t.o.m. att köpa en! Hon sa dock att dom inte lämnade IVT:s väggar. Någon som eventuellt sitter med en sådan där hemma?  :-X

Nu ska jag hem och justera lite till ;) Det vore ju fanken om jag inte fick det att fungera.
Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 13 december 2005, 08:48:56 »

Skriv av alla temperaturerna och lägg in dem här. (Du kan läsa av dem under 3:an i menyt) Är lite fundersam till att du skrev att tempen på brinen hade stigit vilket den inte borde gjort om kompressorn går hela tiden.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 december 2005, 22:45:39 »

Jag håller med Jocke om att det inte finns något som helst stöd för din teori om att det skulle krävas mer energi för att driva värmepumpen med en lägre kurva, det enda det reulterar i är en lägre rumstemp, och det borde i sin tur betyda fler stilleståndstider på kompressorn.

Inte färre.
Skrivet av: Jocke montör
« skrivet: 12 december 2005, 18:36:13 »

En låg kurva = lägre temperatur i rummen.
En hög kurva = högre temperatur i rummen.

Det tar mer kraft att ur pumpen att ha en hög värmekurva och hög inomhustemperatur än vice versa.

Märker du inte någon skillnad i temperatur i rummen när du sänker och höjer kurvan så är kurvan definintivt för hög.
Då är det dina rumstermostater som justerar värmen i ditt hus.
Rumstermostaterna ska bara kompensera för övrig tillförd värme såsom människor, lampor, kaminer etc.

Det är en markant skillnad i effektbehov att värma ett hus till 23gr. än 20gr.
Det lönar sig att vara uppmärksam på inomhustemperaturen.

Långa drifttider och långa stopp på värmepumpen är bättre än korta start och stopp.
Skrivet av: Inger.P
« skrivet: 12 december 2005, 05:54:37 »

Är det markslingans vatten som cirkulerar uppe vid frånluften eller är det värmepumpens gas?

Om det är värmepumpens gas, hus kan det då komma sig att den tar värme från frånluften även om inte pumpen är igång?

Om kompressorn står i viloläge tar den inte tillvara värme från frånluften. Den värmen går då rakt ut i det blå.
Jag brukar vänta med att starta torktumlare eller torkskåp tills jag ser att kompressorn går. Då får den ju lite extra värme "på köpet" ;)
Nu kan ju inte värmepumpen tillverka mer än 2kw på frånluften, oavsett hur varm ventilationsluften är men ändå  ;)


Det sista dygnet har min VP stått i viloläge många gånger. Det är ju inte så konstigt med tanke på yttertemperaturen :)

Min teori till mina extremt långa gångtider - de senaste två veckorna är nu följande:
Jag hade valt för låg värmekurva (2,7), värmepumpen orkade inte få upp värmen (till Bör-värdet enligt bef. utetemperatur). Den hade också svårt att värma vattnet i varmvattenberedaren (värde nummer 3 hängde hela tiden efter).
Därför gick värmepumpen konstant.
Kan inte detta vara en logisk och riktig förklaring?

Nu väntar jag in kylan igen - den ska komma till helgen igen har de lovat. Då ska jag fortsätta mina experiment    studs

Jag har tänkt koppla tillbaka rumstermostaten i vardagsrum och matsplats (öppen planlösning)  detta p.g.a. att jag vill att slingan ska strypas helt när jag eldar. Annars får jag ju ingen som helst värmebesparing när jag eldar. De andra slingorna fortsätter jag att köra utan rumstermostat.
När jag hittat en värmekurva där kompressorn orkar värma, då den pausar då och då kommer jag att strypa sovrumsslingorna tills jag uppnår önskad temperatur.

Sommartid kommer jag att ha alla rumstermostater - förutom de som styr värmen under klinkergolven - inkopplade.

Det ska bli intressant att se elförbrukningen för denna månad  --/

Skrivet av: Jocke montör
« skrivet: 11 december 2005, 20:45:22 »

495:an är en frånluftspump som är kraftigare än vad frånluften medger.
Därför kompletteras den med en markslinga eller ett borrhål.

Köldbärarvätskan går först ut och tar värme i mark eller brunn sedan upp till avluftsbatteriet och tar värmen ur frånluften.

Värmeväxlingen av gasen sker via en plattvärmeväxlare nere i pumpen.

När pumpen står still så återladdas markslingan med avluften.
Det finns en skiss i manualen där man ser hur det går till.

I övrigt så är den lik 490. (IVT:s frånluftspump)

Skrivet av: PatJac
« skrivet: 11 december 2005, 20:07:14 »

Har haft 495an ett tag nu och känner ett  behov att artbestämma denna- det känns som om det är en klen markvärmepump med frånluftsaggregat för återladdning av markslingan. Kan detta vara rätt? Skulle vara tacksam om någon kunnig kunna hjälpa till här.

Jag har i detta sammanhang två frågor -

Är det markslingans vatten som cirkulerar uppe vid frånluften eller är det värmepumpens gas?

Om det är värmepumpens gas, hus kan det då komma sig att den tar värme från frånluften även om inte pumpen är igång?
Skrivet av: Inger.P
« skrivet: 11 december 2005, 14:10:13 »

Just det ja...

Då håller jag med om Jockes senare inlägg.

Att man aldrig blir fullärd *grina* huvuddunk huvuddunk huvuddunk

Min beskrivning gäller IVT:s "vanliga" mark/berg-värmepumpar, inte 495:an.


Helt OK  :) Kan du - eller någon annan - beskriva skillnaderna i en Greenline och en 495:as arbetssätt. Med sådana enkla ord så att även JAG förstår  ;)
Skrivet av: Inger.P
« skrivet: 11 december 2005, 14:07:00 »

Angående underdimensionerad värmepump har jag ett skräckexempel - som en liten parantes.

Ett par bekanta byggde ett enplanshus om 197 kvm. De installerade - enligt hustillverkarens rekommendationer en 490!  >:(

Om jag inte minns helt fel så har elpatronen endast en effekt om 9kwh. Förvisso har huset 30 cm isolering. Väggar och tak är ordentligt isolerade men ändå...

Gissa om de har en häftig elräkning?  :(

De har till råga på eländet ALDRIG lyckats få igång värmen i ca 40 kvm av huset. Troligtvis p.g.a. att deras cirk.pump ej orkar... Detta blir deras andra vinter i huset (som f.ö. kostade nästan 3 milj. att bygga - och de FRYSER!  :(
Skrivet av: Inger.P
« skrivet: 11 december 2005, 14:01:09 »

Om Vp producerar mera värme nu än tidigare, då ska det leda till övertemp inne.

Du skulle absolut testa med rumsgivaren kopplad till värmepumpen.
Det är klockrent tillsammans med fast strypning på golvvärmen!!!

Det vore ju ett alternativ till att ha rumstermostaterna inkopplade. Att det strulade sist var kanske p.g.a. att jag hade BÅDE rumstermostater och innegivare igång...  Sc:,h

Har du haft ständiga övertemperaturer inne nu när pumpen gått så mycket?

Nej inte under den senaste veckan.
Jag märker dock att det har blivit varmare nu det senast dygnet. Jag ändrade ju värmekurvan från 2.7 till 3.5 samt att jag ändrade finjusteringen från 0 till 2. Jag återställde även flödesinställningarna i slingorna enligt flödesschemat... DÅ vore det ju konstigt om det blev varmare  ;)



Skrivet av: Inger.P
« skrivet: 11 december 2005, 13:56:49 »


Ok nu vet vi mer.

Platta på mark. Är det ingjutna slingor då?

Japp! Bilder på härligheten finns här: http://web.telia.com/~u42505806/grunden.htm

och här:



Om sovrummen alldrig haft varma golv och nu börjar värmas så tar det  tid för pumpen att värma den delen.
En kall betongplatta, det tar säkert et par veckor innan det blir bra.
Framförallt så tar det kraft av värmepumpen.

Jag har haft värme i sovrumsgolven de senaste två - tre veckorna. Detta sedan jag kopplade bort rumstermostaterna och reglerade värmen genom att strypa flödet i de olika slingorna.


En 495 på 212kvm enplan är inte överdimensionerad precis.
Räkna med långa drifttider vintertid.

Vi har nu bott här två vintrar  - detta blir den tredje. Jag har en total elförbrukning om ca 13.000 kwh/år. Vi har ett välisolerat hus som kanske göra att VP:ens effekt blir fullt tillräcklig. Det är sällan som VP:en går på tillskott om 9kwh (maxeffekten).

Under sommaren har vi dock byggt ett sovrum till om 18 kvm = det blir ytterligare kvm att värma.
Dock upptäckte jag i somras att min VVS-entreprenör gjort ännu ett fel... Han hade släppt på vatten i den slinga som gick till det tänkta uterummet. Till en del av plattan som har stått "utomhus" i två vintrar. Vi har alltså verkligen "eldat för kråkorna" de två första vintrarna  *grina*



Anledningen att du fick stopp då och då tidigare kan härledas till att mindre golvyta värmdes.
Ge dom nya inställningarna ett par veckor minst innan du ändrar igen

Så du tror inte att det har att göra med mitt fipplande med slingorna och bortkopplandet av rumstermostaterna? DET känns skönt att höra   :)


Jag tycker att köra utan termostater, balansera in slingorna, och försöka köra så låg kurva på värmepumpen är rätt väg att gå.

TACK! Det är ett "experiment" som jag räknat ut själv. Blev dock rädd när jag läste det där inlägget om "ej gällande garanti". JAg trodde att cirk.pumpen kunde ta stryk, att den fick det för jobbigt när slingorna ständigt var strypta... Dessutom ogillar jag förstås att värmepumpen inte pausar längre... Hur långa gångtider kan egentligen en kompressor ha utan att ta stryk?

Sen när du är nöjd med ovan justeringar kan du sätta dit termostaterna som förmodligen funkar bättre med en bra grundinställning.

Jo, det är ju en fördel att ha termostater i de rum som värms av braskaminen (som installerades januari 2005 så den har inte påverkat min uppgivna årsförbrukning).


Jag gjorde nyss ett nytt experiment. Värmekurva 3.5 (finjust. 0). Värmevatten 30.5. Enligt knäckakurvan skulle jag vid dagens utetemperaturen (+8 grader) då ha 28.6 i värmevattentemperatur.

Varmvattenberedarens tredje värde stod på 30 grader. De övriga två på över 50 grader. ÄNDÅ gick kompressorn!

Jag ändrade nu till värmekurva 3.3 (finjust. 0). Enligt knäckakurvan ska jag då ha en värmetemperatur på 28 grader.
Jag startade även spetsvärmningen.
DÅ gick värmepumpen till slut in i viloläge  ;D

Nu vet jag i vart fall att den KAN vila även om rumstermostatena är bortkopplade...
Skrivet av: PatJac
« skrivet: 11 december 2005, 12:41:52 »

Erfarenheten av min 495a är att pumpen går tills både varmvatten och värmevatten har nått 55grader innan den stänger av, sedan låter den värmevattnet gå ner till c:a 28-30 grader innan den går igång igen.
Skrivet av: Inger.P
« skrivet: 11 december 2005, 12:26:47 »


Hoppas denna förklaring hjälpte dig att förstå lite grann om hur din värmepump styr fram/returledningstempen i sitt system.

Tack för ditt svar Rickard, visst blev jag klokare. Men tyvärr stämmer inte ditt resonemang...

Min värmepump går nämligen så gott som aldrig med eltillskott. Inte ens på de första minusgraderna.

Dessutom har jag tidigare hållt en så låg värmekurva (2,5 - 3.0) som möjligt (och finjustering 0).

Den går inte med eltillskott nu heller (när jag kopplat bort rumstermostaterna). Däremot går den aldrig ner i viloläge - vilket den regelbundet gjort tidigare.

Nu har jag plus 8 grader ute. Framledningsvärme 29.8 och kompressorn stånkar på som vanligt.

Jag misstänker dock att den vilat någon gång idag - när mitt "onda öga" inte kontrollerade den (vilket jag gör ca 20 gånger om dagen...).

Kollektortemperaturen har nämligen stigit från 1,5 till 4 grader. Det måste ju innebära att den har vilat någon gång och pytsat ut lite överskottsvärme i slingan.

Tack för alla svar! (som jag inte hunnit läsa ännu). Nu måste jag dock ta hand om en övertrött grinig gallskrikande tvååring. Återkommer så snart han somnat.

P.S. vad många roliga smileys ni har på detta forumet  *roflmao*
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 11 december 2005, 11:17:01 »

Rickard:
495:an är som en frånluftspump
Det är fastkondensering och shunt.



 :-[ :-[ :-[

Just det ja...

Då håller jag med om Jockes senare inlägg.

Att man aldrig blir fullärd *grina* huvuddunk huvuddunk huvuddunk

Min beskrivning gäller IVT:s "vanliga" mark/berg-värmepumpar, inte 495:an.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 11 december 2005, 10:43:28 »

Om Vp producerar mera värme nu än tidigare, då ska det leda till övertemp inne.

Du skulle absolut testa med rumsgivaren kopplad till värmepumpen.
Det är klockrent tillsammans med fast strypning på golvvärmen!!!

Har du haft ständiga övertemperaturer inne nu när pumpen gått så mycket?

Skrivet av: Jocke montör
« skrivet: 11 december 2005, 10:05:02 »

Din 495.a levererar knappt 4kw så lite beroende på husstorlek o effektbehov så kommer du
knappast se din maskin gå i "viloläge" föränns till våren eller nästa gång det blir milt ute.
Hur stort hus har du? Har du ett eller två plan golvvärme i betong och/eller träbjälklag?

Nybyggt - 2003 - med platta. 212 kvm - enplanshus. Min VP har ofta gått i viloläge tidigare... även vid minusgrader.


Om du har tillgång till golvärmeprojen så är det lätt att kolla vilken framledningtemp som behövs vid
dim utetemp DUT (Åtminstone teoretiskt) I kurvdiagrammet i skötselanvisningen kan du sedan se
vilken framledningstemp ditt hus behöver och viken värmakurva som behövs.

Vad är golvvärmeprojen? En effektutredning eller?
Jag har inte fått en sådan. Jag brukar ha en värmekurva runt 3 och har aldrig (förutom vid inkörningen 2003) haft några problem att få upp önskad innetemperatur.


Har du bara problem
med värmen vid nollgradigt opå plussidan så skall du finjustera som Jocke Montör rekommenderar.

Är det vad "finjusteringen" justerar? Att man går över värmekurvans temperaturer vid temperaturer från -8 - +8? Jo, just det har jag nog en svag aning om att jag läst för några år sedan... Eftersom jag inte har några problem att få upp önskad innetemperatur har jag denna justering på 0.


Min erfarenhet med nya hus o stora fönsterytor är att det snabbt blir övertemperatur i de rum som vetter
mot söder o då kan nästan rumstermostater till slingorna vara nödvändigt om man vill ha individuella temperaturer
i olika rum.

JO, DET är ett problem...    ???
Dock har ju detta med (rumstermostater och solvärme) den tråkiga effekten att golven börjar svalna av när solen gått ner och värmen behövs... Det är gisslet med den tröga golvvärmen...



Nödvändigt dock att stänga dörrar till "svala"rum. Har du öppen planlösning så prova en rumsgivare till
värmepumpen kostar endast några hundralappar.Då kan du skippa rumstermostaterna o ställdonen.

En sådan innegivare har jag. Den är dock bortkopplad eftersom den under en lång tid  ställde till trassel med min värmepump. Innegivaren fick värmepumpen att gå för fullt i onödan... Kanhända hade innegivaren fungerat bättre nu när rumstermostaterna är bortkopplade   :-\ 


Men som sagt om det är viloläget du har hängt upp dig på så är det helt normalt med kontinuerlig drift på
kompressorn vid nuvarande utetemperaturer ger då ca 4kW.

Det är DET som jag retar mig på. Normalt går de ner i viloläge ganska ofta - även då det är några få minusgrader...


Ok nu vet vi mer.

Platta på mark. Är det ingjutna slingor då?
Om sovrummen alldrig haft varma golv och nu börjar värmas så tar det  tid för pumpen att värma den delen.
En kall betongplatta, det tar säkert et par veckor innan det blir bra.
Framförallt så tar det kraft av värmepumpen.

En 495 på 212kvm enplan är inte överdimensionerad precis.
Räkna med långa drifttider vintertid.

Anledningen att du fick stopp då och då tidigare kan härledas till att mindre golvyta värmdes.
Ge dom nya inställningarna ett par veckor minst innan du ändrar igen

Jag tycker att köra utan termostater, balansera in slingorna, och försöka köra så låg kurva på värmepumpen är rätt väg att gå.

Sen när du är nöjd med ovan justeringar kan du sätta dit termostaterna som förmodligen funkar bättre med en bra grundinställning.


Skrivet av: Jocke montör
« skrivet: 11 december 2005, 09:44:38 »

Rickard:
495:an är som en frånluftspump
Det är fastkondensering och shunt.

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 11 december 2005, 09:28:37 »

1. Värmepumpen går alltid med full uteffekt när den går.

2. Om den arbetar med hög framledningstemp ge den mindre uteffekt och drar samtidigt mer effekt för att driva kompressorn.

3. Utetempen styr värmepumpens börvärde i förhållande till utetempen, ju kallare det är ute desto varmare vatten behöver köras ut i radiatorsystemet.

4 IVT:s värmepumpar reglerar på följande sätt... Värmepumpen räknar ut ett börvärde i förhållande till utetempen, låt oss säga 35 grader vid -10º, den reglerar med hysteres, d.v.s. 35 grader (5 graders hysteres) +- 2.5 º. Den startar alltså om tempen i systemet går under 32.5 grader och kopressorn går sedan så länge att tempen i systemet kommer upp till 37.5º då den stannar. När tempen åter sjunkit till 32.5 grader så startar den igen för att gå ännu en period.

Eltillskottet går till om din värmepump inte klarat av att driva upp framledningstempen till börvärdet (35 grader i detta fall) inom 30 minuter.

Jag föklarar dina tidigare stilleståndstider med att värmepumpen använt eltillskott för att nå önskad temperatur i systemet, kom ihåg att högre kurva ger högre vattentemp i systemet, högre vattentemp ger lägre uteffekt från kompressorn och högre driveffekt vilket i sin tur ger sämre verkningsgrad COP.

När du körde med en högre kurva gick alltså eltillskott in och hjälpte värmepumpen att nå den temperatur som begordes av reglerdatorn, Kompressorn stannade och fick sin "viloperiod".

Viloperioden är om min förklaring stämmer ett bevis på att du körde med för hög kurva vilket leder till dålig verkningsgrad.

Kan du hålla huset varmt genom att ha manuellt instrypta slingor, och en låg kurva på värmepumpen så går din anläggning med högsta möjliga COP och minsta möjliga mängd eltillskott.

Att den nu går hela tiden bevisar att min förklaring stämmer, den klarar av att värma huset nu, även utan eltillskott, men det krävs att den går hela tiden.

Att den går hela tiden redan vid denna relativt höga utetemperatur tyder på att du har en ganska klent dimensionerad värmepump, ett snäpp större värmepump hade givit dig färre tillskottstimmar och sparat ytterligare lite mer energi, men din relativt låga totala förbrukning visar ju att den sköter jobbet ganska bra ändå.

Hoppas denna förklaring hjälpte dig att förstå lite grann om hur din värmepump styr fram/returledningstempen i sitt system.
Skrivet av: Inger.P
« skrivet: 11 december 2005, 01:07:51 »

Om du nöjer dig med att koppla in rumstermostaterna igen, gör det.

Får du varmt i huset och varmt tappvarmvatten genom att göra det så har du inget fel på din anläggning. Får du dessutom stilleståndstid på kompressorn är det perfekt!

Jo, visst kan jag göra det... Dock gillade jag att ha ständigt ljumna golv... samt att det var skönt att känna lite värme även i sovrumsgolven...


Jag förstår inte sammanhanget, men är du nöjd så är jag nöjd. (och förmodligen "kontrollanten" med)

Nej, jag är inte nöjd  ::) Jag VILL förstå hur min värmepump fungerar. Hur den tänker och tolkar temperaturen på returvattnet. OM den nu kan det överhuvudtaget.

Kämpa på!

OM returvattnet är svalt - p.g.a. att jag håller en låg värmekurva - tänker då värmepumpen;

1. OJ vilket svalt returvatten. Jag måste jobba på eftersom huset tydligen drar mycket värme just nu.
2. Den tänker inte alls och fortsätter jobba på?

OM returvattnet är varmt - p.g.a. att jag håller en hög värmekurva med då slingorna är stypta behövs inte varmvattnet. Returvattnet håller då en högre temperatur. Tänker då värmepumpen;

1. OJ vilket varmt vatten! Här behövs inget mer värmetillskott. Jag pausar och skickar ut returvattnet i slingan.
2. Den tänker inte alls utan fortsätter jobba på?

Eller är det kanhända som så att värmepumpen inte kan tänka alls?

Kan det vara som så att det är själva flödet eller trögheten i slingorna (strypta slingor). Antal liter i timmen som passerar systemet som reglerar värmepumpens arbete?
Hur "intelligent" är egentligen en värmepump?

Vidare. Vid skillnader i utetemperaturen följer ju värmepumpen den valda värmekurvans olika temperaturlägen. Påverkar utegivaren pumpen i övrigt?

P.s. jag har en årsförbrukning om ca 13.000 kwh - detta är de totala förbrukningen inklusive hushållselen (som jag uppskattar till ca 5.000 kwh/år).
Denna förbrukning är jag helt nöjd med.
Senvintern 2005 installerade jag en braskamin, vilken borde ha till effekt att energibehovet minskar ytterligare...
Skrivet av: Inger.P
« skrivet: 11 december 2005, 00:58:21 »

Din 495.a levererar knappt 4kw så lite beroende på husstorlek o effektbehov så kommer du
knappast se din maskin gå i "viloläge" föränns till våren eller nästa gång det blir milt ute.
Hur stort hus har du? Har du ett eller två plan golvvärme i betong och/eller träbjälklag?

Nybyggt - 2003 - med platta. 212 kvm - enplanshus. Min VP har ofta gått i viloläge tidigare... även vid minusgrader.


Om du har tillgång till golvärmeprojen så är det lätt att kolla vilken framledningtemp som behövs vid
dim utetemp DUT (Åtminstone teoretiskt) I kurvdiagrammet i skötselanvisningen kan du sedan se
vilken framledningstemp ditt hus behöver och viken värmakurva som behövs.

Vad är golvvärmeprojen? En effektutredning eller?
Jag har inte fått en sådan. Jag brukar ha en värmekurva runt 3 och har aldrig (förutom vid inkörningen 2003) haft några problem att få upp önskad innetemperatur.


Har du bara problem
med värmen vid nollgradigt opå plussidan så skall du finjustera som Jocke Montör rekommenderar.

Är det vad "finjusteringen" justerar? Att man går över värmekurvans temperaturer vid temperaturer från -8 - +8? Jo, just det har jag nog en svag aning om att jag läst för några år sedan... Eftersom jag inte har några problem att få upp önskad innetemperatur har jag denna justering på 0.


Min erfarenhet med nya hus o stora fönsterytor är att det snabbt blir övertemperatur i de rum som vetter
mot söder o då kan nästan rumstermostater till slingorna vara nödvändigt om man vill ha individuella temperaturer
i olika rum.

JO, DET är ett problem...    ???
Dock har ju detta med (rumstermostater och solvärme) den tråkiga effekten att golven börjar svalna av när solen gått ner och värmen behövs... Det är gisslet med den tröga golvvärmen...



Nödvändigt dock att stänga dörrar till "svala"rum. Har du öppen planlösning så prova en rumsgivare till
värmepumpen kostar endast några hundralappar.Då kan du skippa rumstermostaterna o ställdonen.

En sådan innegivare har jag. Den är dock bortkopplad eftersom den under en lång tid  ställde till trassel med min värmepump. Innegivaren fick värmepumpen att gå för fullt i onödan... Kanhända hade innegivaren fungerat bättre nu när rumstermostaterna är bortkopplade   :-\ 


Men som sagt om det är viloläget du har hängt upp dig på så är det helt normalt med kontinuerlig drift på
kompressorn vid nuvarande utetemperaturer ger då ca 4kW.

Det är DET som jag retar mig på. Normalt går de ner i viloläge ganska ofta - även då det är några få minusgrader...

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 11 december 2005, 00:55:36 »

Om du nöjer dig med att koppla in rumstermostaterna igen, gör det.

Får du varmt i huset och varmt tappvarmvatten genom att göra det så har du inget fel på din anläggning. Får du dessutom stilleståndstid på kompressorn är det perfekt!

Jag förstår inte sammanhanget, men är du nöjd så är jag nöjd. (och förmodligen "kontrollanten" med)

Kämpa på!
Skrivet av: Inger.P
« skrivet: 11 december 2005, 00:45:53 »

Det låter nästan som om din värmepump tappat sugen. Kanske lite köldmedia eller nåt annat fel.

Nej, jag får den servad regelbundet, senaste i somras.

För visst borde den klara att hålla huset och tappvarmvattnet varmt utan att gå hela tiden vid denna relativt höga utetemperatur.

Normalt gör den det - när jag har rumstermostaterna inkopplade...

En värmepump ger alltid full uteffekt när den går, om din verkar ha fler gångtimmar nu än förr för att hålla huset varmt vid jämförbar utetemp så har du nog något fel i din maskin.

Kanhända fungerar inte "avkänningen av returvattnet", om det nu finns en sådan funktion hos VP:en... Det fungerar ju dock när rumstermostaterna är inkopplade... Märkligt!  :-\   

Ring installatören! (om du har garanti), eller kom med mer info till oss i forumet skall vi se om vi kan hjälpa dig.

Jag har faktiskt fått ett års extra garanti eftersom jag haft mycket strul med VP:en. Till sommaren går garantin ut (=3 år). Dock kostar ju en service pengar om det inte visar sig vara ett garantifel. Dessutom har jag ju själv micklat med VP:en, med den påföljden att den inte fungerar korrekt längre   ::)   Jag ha förstås alternativet att koppla in rumstermostaterna igen....
Skrivet av: Inger.P
« skrivet: 11 december 2005, 00:40:48 »


Värmepumpen går ju om det finns värme eller varmvattenbehov.

Ska man få den att gå mindre så måste behovet minskas dvs. inomhustemperaturen.

Du skriver att då körde på värmekurva 2.7 och sen gick till 3.5 men vad har du ställt finjusteringen på?
3.5 är förmodligen för hög kurva för din golvvärme, dessutom är den justeringen knappt märkbar vid plusgrader ute.

Jag skulle prova att lägga mig på kurva 2,0-2,5 och finjustering 1,0-2,0

Innan jag kopplade bort rumstermostaterna fungerade den perfekt. Den gick ner i viloläge och skötte sig normalt.
Anledningen till att jag började "fippla" igen var att sovrumsgolven ständigt var kalla. Detta p.g.a att jag hade de rumstermostaterna på 19 grader.  Eftersom jag håller högre värme i övriga huset innebar detta att den varmare luften kom in i sovrummen, rumstermostaterna tyckte aldrig att de slingorna behövde öppnas = kalla golv.
Jag ville dock ha en låg jämn värme på golven och ändå inte ha högre värme än typ 19-20 grader.  Det fungerade bra när jag kopplade bort rumstermostaterna.

Eftersom nu det fungerade så fint så fortsatte jag i samma bana. Kopplade bort alla rumstermostater. Jag hade en värmekurva på typ 2.7 och 0 i finjustering. Jag ströp sedan varje krets tills dess jag var nöjd med rumstemperaturen.
Jag har nu haft ständigt varma golv men ändå en temperatur som känts behaglig 21-23 grader.

Det stora problemet som nu uppstod var som sagt att nu går kompressorn konstant (ej elpatronen). Den går aldrig ner i viloläge... Jag trodde att den på något vis kunde känna av returvattnets temperatur. Om denna temperatur var OK skulle det ha som effekt att VP:en pausade. Jag vekar dock ha haft för högt ställda förväntningar angående min VP:s intelligens...  :-\

Jag har provat att spetsa varmvattnet för att hjälpa värmepumpen.  Kompressorn fortsatte dock gå hela tiden ändå.
Det var då jag började fundera på returvattnet.... Eftersom jag håller en låg värmevattentemperatur (ca 28 - 30 grader) kanske värmepumpen tycker att returvattnet är för svalt.
Att värmepumpen då tänker "-attans vilket svalt returvatten, nu måste jag värma för fullt!" Varvid den aldrig går ner i viloläge... Ja, som sagt förstår jag inte hur värmepumpen tänker och fungerar...

Det var därför som jag nu höjde värmekurvan till 3,5 med en finjustering på 0 (Jag förstår inte varför man ska höja finjusteringen, innebär inte det att man egentligen höjer värmekurvan?).
Kompressorn fortsätter dock att gå hela tiden ändå. Denna senaste veckan har temperaturerna legat mellan -2 - +4. Vid dessa utetemperaturer brukar min VP normalt pausa någon/några gånger varje timme...

Frågan är om min värmepump kanske inte klarar av att reglera sig själv med hjälp av att känna av temperaturen på returvattnet... Att den helt enkelt måste ha hjälp av rumstermostaterna för att kunna "pausa"?



Skrivet av: Marre
« skrivet: 10 december 2005, 22:42:44 »

Din 495.a levererar knappt 4kw så lite beroende på husstorlek o effektbehov så kommer du
knappast se din maskin gå i "viloläge" föränns till våren eller nästa gång det blir milt ute.
Hur stort hus har du? Har du ett eller två plan golvvärme i betong och/eller träbjälklag?
Om du har tillgång till golvärmeprojen så är det lätt att kolla vilken framledningtemp som behövs vid
dim utetemp DUT (Åtminstone teoretiskt) I kurvdiagrammet i skötselanvisningen kan du sedan se
vilken framledningstemp ditt hus behöver och viken värmakurva som behövs. Har du bara problem
med värmen vid nollgradigt opå plussidan så skall du finjustera som Jocke Montör rekommenderar.
Min erfarenhet med nya hus o stora fönsterytor är att det snabbt blir övertemperatur i de rum som vetter
mot söder o då kan nästan rumstermostater till slingorna vara nödvändigt om man vill ha individuella temperaturer
i olika rum. Nödvändigt dock att stänga dörrar till "svala"rum. Har du öppen planlösning så prova en rumsgivare till
värmepumpen kostar endast några hundralappar.Då kan du skippa rumstermostaterna o ställdonen.
Men som sagt om det är viloläget du har hängt upp dig på så är det helt normalt med kontinuerlig drift på
kompressorn vid nuvarande utetemperaturer ger då ca 4kW.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 december 2005, 22:10:30 »

Det låter nästan som om din värmepump tappat sugen. Kanske lite köldmedia eller nåt annat fel.

För visst borde den klara att hålla huset och tappvarmvattnet varmt utan att gå hela tiden vid denna relativt höga utetemperatur.

En värmepump ger alltid full uteffekt när den går, om din verkar ha fler gångtimmar nu än förr för att hålla huset varmt vid jämförbar utetemp så har du nog något fel i din maskin.

Ring installatören! (om du har garanti), eller kom med mer info till oss i forumet skall vi se om vi kan hjälpa dig.
Skrivet av: Jocke montör
« skrivet: 10 december 2005, 21:14:04 »


Värmepumpen går ju om det finns värme eller varmvattenbehov.

Ska man få den att gå mindre så måste behovet minskas dvs. inomhustemperaturen.

Du skriver att då körde på värmekurva 2.7 och sen gick till 3.5 men vad har du ställt finjusteringen på?
3.5 är förmodligen för hög kurva för din golvvärme, dessutom är den justeringen knappt märkbar vid plusgrader ute.

Jag skulle prova att lägga mig på kurva 2,0-2,5 och finjustering 1,0-2,0

Skrivet av: Inger.P
« skrivet: 10 december 2005, 20:52:57 »

Självklart måste du som villaägare kunna strypa flödet i vissa golvvärmeslingor utan att garantin upphör at gälla.

Förklara för mig på vilket sätt det skulle kunna påverka garantin att du stryper flödet i vissa rum och kanske höjer lite i andra rum.

Det kan ju inte JAG förklara. Som jag skrev läste jag det här på forumet natten till idag, i en annan tråd:

Hello M@ZE  Hmm vilken soppa. Har varit borta från debatten ett tag ser jag.
Bra med bilder ibland .På bilden med golvvärmefördelaren så är andra slingan från vänster (den med en röd ratt en handmanövrerad slinga utan termostatfunktion med andra ord alltid öppen o fungerar således som en by-pass.Det är troligtvis slingan för badrum.495:an larmar ej högtryck vid avsaknad av by-pass men skonar cirkpumpen som annars får jobba mot stängda portar när samtliga rumstermostater ev är stängda.
Övriga slingor har rumstermostatstyrda termiska ställdon/styrdon/ställmotor kärt barn har många namn men vete faen om man kallar dem shuntar. Ställdonen är de vita klockorna på golvärmefördelarens nedre fördelarrör o dessa styrs av respektive rumstermostat som du nu verkar ha fullt skaft på. Den blå markeringen överst på ställdonen indikerar "öppet" dvs värmevattnet kan cirkulera i slingan.Då ställdonen endast har on/off funktion öppet eller stängd så finns således ingen steglös shuntfunktion.

Vad gäller cirkpumpen så har du bara en pump den som är inbyggd i vp,n Mysonpumpen (var väl den som byttes antar jag) I pumpdiagramet för denna pump (finns i skötslanv) så ger den ett flöde av ca 1900liter/tim vid ett tryckfall av 13,4kpa  Enligt din golvärmespec så behöver du
1100 liter/tim vid ett max tryckfall av 13,4kpa. Således är de teoretiska kraven uppfyllda för rätt pumptryck med hastighet 3 på cirkpumpen. Du har troligtvis inte något filter monterat på golvärmeledningen som rickard tipsade om.

Mer som framgår av golvärmespecen är att du behöver en framledning på 44 grader vid lägsta dimensionerad utetemp.Skulle vara intressant att veta var du bor??? 44gr innebär att du skulle behöva kurva 4 på grundkurvan.Roth kan säkert hjälpa dig med en exakt teoretisk kurva ev med finjust/parallellförskjutning. Observera att alla dessa värden ÄR TEORETISKA stämmer inte alltid med verkligheten alla människor har olika komfortkrav på värmen o första värmesäsongen får man leta sig fram för att hitta bra inställningar.

Köldbärartempen på 0Grader är väl ok.Stabilt som fan skulle Dr Alban sagt.

Dribbla inte med instrypningsvärdena på egen hand pga garantier osv men förvissa dig om att röris verkligen har strypt in de antal varv som anges. Vad gäller dina "flödesmätare" så vet jag ärligt talat inte om de är spec noggranna,har sett såna förut o då harde varit så skitiga i glasen så man har inte sett något ändå. Blire varmt o alla slingor funkar så tuta o kör Det viktiga är instrypningen av antal öppna varv.Ju längre slingan är ju fler öppna varv.

Kolla även att framledning o returledning är rätt kopplad på golvvärmefördelaren fördelarrör Jag tror att den övre är fram o nedre är retur, känn med handpåläggning bore kännas skillnad eller mät med termometer. Avslutningsvis lufta pannkärlet en gång till via nippeln brevid röda säkerhetsventilen o kolla att du har ett skapligt manometertryck 0,8-1bar.

Skulle som sagt va intressant att veta vilken ort du bor på.
Kör hårt! kollar väl in om följetången fortsätter i helgen.


Det är i alla fall helt rätt sätt att justera tempen i ett golvvärmesystem med värmepump som värmekälla.

1. Alla termostater öppna
2. Justera in värmekurvan på värmepumpen så att tempen i huset blir bra,
3. Justera flödet i slingorna för att justera rumstempen i enskilda rum, vill du ha kallare, minska flödet, vill du ha varmare, öka flödet.

Du verkar ha fått skaplig kläm på hur du skall göra. Kämpa på.

Och Lycka till!

Jo, jag var faktiskt ganska nöjd med mina senaste inställningar. Nu har jag ju hållt på några år och trilskats med min VP...
Det sista jag provade var alltså att koppla bort alla rumstermostater, jag har helt enkelt lyft av hattarna och dragit ur strömmen ;)
Jag har sedan valt en värmekurva - 3.0 - och sedan med hjälp av strypning ställt in önskad temperatur i alla rum. Jag var nu nere på värmekurva 2.7 och temperaturen var perfekt i husets alla rum...

MEN värmepumpen går som sagt aldrig ner i viloläge... Därav mina sant/falskt funderingar.  Frågan är om det är den låga värmekurvan som gör att returvattnet blir för svalt. Att värmepumpen därför tycker att den måste jobba på... för att höja värmevattnet ytterligare.
Någon gång måste ju VP:en få pausa...

Nu har jag höjt värmekurvan till 3,5. Jag har även justerat alla slingorna enligt flödesschemat (det blir svårare att justera dem för varje år eftersom vattnet är så grumligt...)

Värmepumpen har dock fortfarande inte pausat... Frågan är om jag är tvungen att köra med de där nedrans rumstermostaterna?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 december 2005, 11:03:39 »

Självklart måste du som villaägare kunna strypa flödet i vissa golvvärmeslingor utan att garantin upphör at gälla.

Förklara för mig på vilket sätt det skulle kunna påverka garantin att du stryper flödet i vissa rum och kanske höjer lite i andra rum.

Det är i alla fall helt rätt sätt att justera tempen i ett golvvärmesystem med värmepump som värmekälla.

1. Alla termostater öppna
2. Justera in värmekurvan på värmepumpen så att tempen i huset blir bra,
3. Justera flödet i slingorna för att justera rumstempen i enskilda rum, vill du ha kallare, minska flödet, vill du ha varmare, öka flödet.

Du verkar ha fått skaplig kläm på hur du skall göra. Kämpa på.

Och Lycka till!
Skrivet av: Inger.P
« skrivet: 10 december 2005, 10:53:29 »

Tack för svar Jocke!

Men vad är då de optimala inställningarna för att få en jämn konstant värme i alla kretsar men att ändå få den billigaste driftkostnaden?

Jag har kopplat bort alla rumstermostater för att få en jämn värme. Tyvärr vill nu inte värmepumpen gå ner i viloläge... På så vis laddas ju aldrig kollektorslangen upp heller...

Jag förstår inte hur min värmepump "tänker" och fungerar.

Jag har följt instruktionsböckernas råd:
Öppna alla rumstermostater för fullt, justera in värmekurvan tills dess man har önskad temperatur inomhus. Detta gick helt OK.
MEN när jag sedan sänker temperaturen i sovrummen - med hjälp av rumstermostaten får detta till följd att slingorna aldrig öppnas... golven blir kalla :( Enda sättet att få det att fungera (med svalare temperatur i ett rum) är ju att hålla dörrarna stängda. DET fungerar i vart fall inte i vårt småbarnshem...

Jag vill ha en jämn värme i alla golven hela tiden. Dock varmare i badrum och allrum än i t.ex. vardagsrum. Svalast i sovrummen.

Jag provade själv att strypa flödet i slingorna. Det fungerade faktiskt väldigt bra. läste dock inatt - här på forumet - att det inte alls var bra - ur garantisynpunkt...

Nu står jag är alldeles rådlös  :-\
Skrivet av: Jocke montör
« skrivet: 10 december 2005, 10:41:00 »

1. Nej pumpen får jobba mindre.

2. Nja, det kanske verkar så eftersom den styr på tilloppsledningen, men det beror på att du sänker flödet. den blir inte effektivare.

3. Ja, i dom flesta fall.

4. Ju varmare vatten in från brunn, markslinga eller sjö ju effektivare är det.

5. Om det är golvärme du tänker på så ja. Men en golvvärmeanläggning ska vara flödesjusterad från början.
Annar funkar all reglering dåligt.

Nu är det så att 495:an precis som andra frånluftspumpar shuntar ut värmen från beredarens mantel.
Den måste således alltid jobba upp en viss temperatur.
Så att det är inte säkert att man märker nån större skillnad.
Skrivet av: Inger.P
« skrivet: 09 december 2005, 23:14:39 »

För det fall att någon har kunskap om hur en IVT värmepump fungerar har jag följande påståenden. Jag vill veta vad som är sant eller falskt     
 

1. - Om jag håller en låg värmekurva och returvattnet därmed är svalare blir följden att värmepumpen får arbeta extra mycket - i onödan!
 
 
2. - Om jag håller en hög värmekurva och har låg cirkulation i kretserna blir returvattnet varmare, värmepumpen går då ner i viloläge. Den jobbar då mindre - och effektivare -  och drar då mindre el.
 
 
3. - Det är mer ekonomiskt att hålla så låg värmekurva som möjligt eftersom värmepumpen då inte behöver värma vattnet lika mycket som vid en högre värmekurva!
 
 
4. - Ju varmare returvatten jag har desto effektivare bli min värmepump för det fall att jag har en ackumulatortank (i form av kollektorslang i berg, jord eller sjö).
 

5. -Det är mer ekonomiskt att reglera värmen i de olika kretsarna och rummen med flödet i slingan (jämnare värme) jämfört med att reglera värmen med en termostat.
 
 
Någon som vet?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!