Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skillnad Värmebärare in & Retur radiator  (läst 17698 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
Re:Skillnad Värmebärare in & Retur radiator
« Svar #30 skrivet: 30 januari 2005, 11:40:48 »
Jag menar att med en backventil i bypassen är den enda saken som kan inträffa att icke uppvärmt vatten smiter över därigenom om yttre pumpen är kraftigare/högre inställd. Med andra inställningar på pumparna så räddar backventilen icke gynnsamt läckage.

Backventil torde väl också vara bättre installationsmässigt än att laborera med strypning i bypassen vilket verkar vara en favorit?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Skillnad Värmebärare in & Retur radiator
« Svar #31 skrivet: 30 januari 2005, 13:34:40 »
Strypning kan va mycket bra på bypassen vid smärre differanser eftersom flödesmotståndet genom bypassen ostrypt blir lågt i förhållande till motståndet i rad. kretsen. Särskilt högt motstång har man i rad. ventilerna (även ostrypta sådana).
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Re:Skillnad Värmebärare in & Retur radiator
« Svar #32 skrivet: 30 januari 2005, 13:53:10 »
Hej

jag har sett att IVT har ingen Backventil i sin systemlösn med växelventil och RAD/VV laddning.

Det bygger på att ha högre flöde i rad krets än VP krets annars kommer kan VP vatten bli för hög temp så VP löser på hög temp alarm. Det står spec....under inst anv i IVT manual.

NIBE har backventil i sina lösningar och då blir det mindre problem?

Janne
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Skillnad Värmebärare in & Retur radiator
« Svar #33 skrivet: 30 januari 2005, 16:53:04 »
I ett normalt tvårörssystem så behövs ingen backventil.
Det räcker med att längden på bypassen är 10 gånger rörets diameter (22cm på ett 22 rör mao.)
Bypassen ska ha samma rördiameter som stamledningen till cirkpumpen och vidare.
Dessutom ska t-rörernas  mittanslutning alltid gÃ¥ till värmepumpen, det är för att cirkpumparnas flöde inte ska pÃ¥verka varandra.

Tanken är faktiskt att flödet ska få backa över bypassen tillfälligt.
Det kan vara tex att ett par radiatorer är stängda tillfälligt eller termostater som stänger, då blir det ett litet backflöde men pumpen kan fortsätta att gå klart till stopptemp.

Har man en backventil och flödet sjunker över huset så kan pumpen stanna på hplarm istället för att nå stopptemp.

Nu är ju inte det ett problem vid ettrörssystem, där är flödet konstant dåligt även om termostaterna är stängda på ett par ställen, därför kan man sätta en backventil på bypassen.

Tänker man strypa bypassen kan man lika gärna skippa den och bara köra på den inre pumpen.

Ibland så ser man ett 15rör med en trimventil som bypass mellan tillopp och retur, dom bypasserna är helt meningslösa.
Det blir bara 2 cirkpumpar i serie så då finns det ingen möjlighet att ställa pumparna inviduellt.
Den ena pumpen kommer att ändra flödet på den andra.
Dessutom så blir flödet över huset så dåligt vid vvdrift (hela radiatorsystemet genom en 15trim) så man kan fråga sig om det verkligen gör nån skillnad gentemot att inte ha cirkulation alls vid vvdrift.

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
Re:Skillnad Värmebärare in & Retur radiator
« Svar #34 skrivet: 30 januari 2005, 21:00:49 »
Äntligen lite förklaring varför det varit sÃ¥dan favorit med bypass. Men termostater...  :o
Är inte de utkastade hos alla med VP?  ;D

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Skillnad Värmebärare in & Retur radiator
« Svar #35 skrivet: 31 januari 2005, 11:11:30 »
Jag hoppas dom är öppna/utkastade  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Jocke

  • Gäst
Jocke
SV: Skillnad Värmebärare in & Retur radiator
« Svar #36 skrivet: 31 januari 2005, 20:13:04 »
En del villaägare är hopplöst förälskade i sina termostater  :-\

Fast rumsgivarna till golvärmen är nog det värsta tillbehöret som gjorts.
Dom flesta rumsgivare till golvärme har en liten prick som alla tror att det menas med "fullt öppen"
i själva verket är termostaten 3/4 öppen och pricken menas 20grader rumstemp.
Sen att det tar en dag innan rummet ändras i temp förstår inte många heller.
Sen tar det ytterligare nån dag innan man inser att tempsänkningen skedde i ett annat rum istället ;D

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Skillnad Värmebärare in & Retur radiator
« Svar #37 skrivet: 31 januari 2005, 20:21:42 »
Jocke

Jag fick mig ett gott skratt  ;D ;D jag meddelar härmed att jag hÃ¥ller med dig helt   8)

Du ska veta att jag kutat i mÃ¥nga stora lokaler tex skolor förskolor med golvvärme!!!   brukar va korskopplat som sagt!!  OssÃ¥ har man inte tid att fullfölja det brukar inte bli bra särskilt snabbt...
klagar man fÃ¥r man misstro tillbaka i ansiktet, men man är rätt van  8)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad VP-Erik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Skillnad Värmebärare in & Retur radiator
« Svar #38 skrivet: 09 februari 2005, 09:08:23 »
Just nu står min rad.cirk-pump i läge 2 av 3. Den inne i vp står på lägsta läget. Vad kan det få för konsekvenser om jag ökar till högsta läget på den yttre radiatorcirkulationspumpen?
IVT HT+ 9kW, 600m kollektor, 130+130 m2 från -73, enrörssystem.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Skillnad Värmebärare in & Retur radiator
« Svar #39 skrivet: 09 februari 2005, 13:47:55 »
Bäst om du provar att mäta tempen ut från vp och ut till rad. kretsen.
Även tempskillnaden på stig o retur på båda ställena är intressant.
det viktigaste är att inte den interna har större cirkulation än den externa pumpen.
Har man större flöde på den interna pumpen då kommer viss del av vattnet den producerar tillbaka oavkylt till vp via bypassen. Det är inge bra.
Höjer du externa ett snäpp har inga nackdelar, kan iofs bli brusljud om cirkulationen är för kraftig.

Har du kring 6 graders tempskillnad över rad. kretsen så är det ok..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Montör

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Skillnad Värmebärare in & Retur radiator
« Svar #40 skrivet: 17 februari 2005, 22:52:00 »
Ivts värmepumpar med R407C är byggda för att gå med delta T 7-10°. Detta justeras med inre cirken P2
Den yttre cirkpumpen P1 skall trimmas efter radiatorsytemet.
En radiator bör vara lika varm i båda övre ändarna och vara ca 5-7° svalare i botten ( justeras med yttre P1 ) för att värma pumpen skall ha en bra gångtid.
Skulle nu inte det ändå ge en bra gångtid så justera det med hysteresen (temp skillnad mellan start o stopp, vanligtvis 5° ).
Med bypass så stannar inte vattnet i rad.kretsen under VV. drift. Detta minskar risken för knäppningar i radiatorsystemet.
Jag har hör att montörer om det nu var från Nibe, CTC eller Thermia kopplar även dom med Bypass.
Vid enrörs system kan stryp eller backventil lösa problemet med för höga tryckfall över radiatorerna.
IVT E5 + 3 KW el, 300 l VVB, 100 l arbetstank extern reglering med rumsgiv till rad på övervåning, Golvvärme i kv med sommardrift automatiskt. 80+80 m², 110m borr.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!