Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: En inte helt kort slutrapport om en ganska lång historia med Nibe  (läst 3291 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
I april 2001 lät jag installera en Nibe 1110 tillsammans med en Borö 300/200  l. vvb. Den tillfälliga vv-höjningen har ALDRIG fungerat. Så gott som alla försök resulterade i ett HP/MS larm. Larmen kom oftast efter en 10-15 timmars temp.höjning.
De minnesgoda kommer säker ihåg att jag har fått ett antal tips om var felet kunde ligga från flera duktiga rådgivare på detta (och Sveps) forum.
Jag har självklart omgående efter installationen anmärkt på felet till Nibe och kunnat konstatera att SNABBT & KOMPETENT inte är det sätt på vilket jag vill beskriva de insatta reparationsåtgärderna.
Under de cirka tre och ett halvt år anläggningen har varit i drift har jag haft servicefirma hemma en fyra, fem gånger.
Vad har man då gjort? Upprepade gånger bytt styrkorten, både relä- och displaykortet. En gång fick jag t.o.m per post ett styrkort-set att plugga i själv.  Inget annat. Om samtliga kort har haft samma styrdata kan jag naturligtvis inte veta, men någon påverkan på min VP i ovan beskrivet avseende har bytena inte haft. Dock har jag numera fått en belyst display, vilket är något som jag i och för sig värdesätter högt. Det ser jättehäftigt ut i mörker! Men jag hade tyckt att det hade varit ännu häftigare om de t ex hade loggat vad VP:n hade för sig under legionella-bekämpningen.
Vid något tillfälle sa man att det var min Borö det var fel på. Varpå jag omgående kontaktade Borö som gick i taket och gärna ville ha ritningar på min anläggning samt veta namnet på den som jag hade fått uppgiften från.  Det fanns inte en sekunds tvekan till att ta kontakt med Nibe och be dem förklara sig, om jag hade velat det.
Jag har inte bara upplevt att man har ägnat sig åt verkningslösa reparationsåtgärder (då jag har måst ta ledig från jobbet etc) och rena spekulationer, utan även att man har försökt tiga bort problemet, som ju till stor del har varit jag. Jag har t.o.m. hälsats i telefon av servicepersonal (i uppsatt position) från Nibe med orden: ”Jaså, jag trodde att vi hade blivit av med dig!” Fast det kanske bara var på skoj?
Jag har aldrig tvekat på min rätt i detta ärende. Några gånger har jag känt mig tvingad att på olika sätt ”höja rösten”, men har då tyvärr bara fått rull på den resultatlösa reparations-bollen igen.  
Men till slut har vi nog botat problemet. Tyvärr har det inte så mycket med Nibe att göra.
För att Nibe skulle bli av med mig på riktigt föreslog jag att de skulle strunta i VP:n (något som väl egentligen inte hade behövt sägas) och helt  enkelt sätta in en värmepatron direkt i vvb. Då kunde jag ju själv vrida upp tempen, utan röra minsta knapp på pumpen.  Och efter viss betänketid blev det så, tack & lov.
Och det är nu de som hyser tvivel till hantverkare i allmänhet, kanske VP-fixare i synnerhet, vad vet jag, kan få ytterligare en gnutta vatten på sina kvarnar.
Elpatronen monterades, kabeln drogs och fästes med buntband, ända fram till kopplingslisten i pumpen. Men installatören hade inga automatsäkringar med sig och JUST SÅDANA behövdes för att slutföra arbetet. Han skulle fixa dessa och skulle ABSOLUT STRAX vara tillbaka, om bara några dagar. Detta var i början av juni. POFF, helt borta. Ingen har hört av sig trots ett par telefonmeddelanden till servicefirman och ett par e-mail. Tur att man har polare med el-behörighet. Nu är patronen inkopplad. Men det är klart. Blir det nåt fel, då är det ju jag själv som har ordnat med installationen och säkert även får stå för ev. fioler. Undrar om det överhuvudtaget kommer att komma någon nästa gång jag vill ha service?  
Kan man läsa mellan raderna att jag inte tycker att det räcker med att bara sälja VP:r som i de flesta fall fungerar alldeles fantastiskt bra?
Jag kanske är lite gnällig, men om det är det flera ”där ute” som har samma problem så är mitt råd: Sluta tjata.
Nibe känner till problemet, men kan/vill(?) inte fixa det. Sätt in en patron (betala själv om du måste, tid är också pengar) och ägna tiden åt något roligare.    
« Senast ändrad: 07 oktober 2004, 16:46:05 av AndersB »
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

admin

  • Gäst
admin
Re:En inte helt kort slutrapport om en ganska lång historia med Nibe
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2004, 23:53:35 »
Din historia bevisar vad jag ett flertal tillfällen påstått i forumet.

Att koppla ihop en värmepump med ett yttre (annat fabrikat) värme/varmvatten-system leder allt som oftast till problem. I vart fall är det mina erfarenheter.

Därför rekommenderar jag allt som oftast att kasta ut gammal utrustning, och köpa en komplett systemlösning från en och samma leverantör.

Observera att detta inte är något försvarstal för Nibe, de borde ha kunnat få din anläggning att fungera, även med en Borö acktank.

Jag undrar om du inte har din HT-pressostat lite för tight justerad. (har du provat att koppla bort HT-pressostaten och enbart förlita dig på driftspressostaten... bara för att kolla...)

Att installatören inte får kläm på felet är inte konstigt - de är inga reglertekniska fantomer... men att Nibe:s tekniker inte kan lista ut vari felet består är beklämmande.

Jag lider med dig men hoppas att du nu, med din nya legionellafunktion får pumpen att fungera som den skall.

/Rickard

Utloggad värmemannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
Innehållande av betalning är alltid en effektiv påtryckningsmöjlighet. Hela betalningen kan normalt inte innehållas men väl en del som svarar mot kostnaden att åtgärda problemet.

Exempelvis bör pengar, för att någon annan skall installera automatsäkringen som du nämner, väl kunna ha dragits från kostnaden för patronen (som i sig dessutom är en onyttig kostnad och därmed värdelös om den inte är inkopplad).

Borö säger sig tillverka tankar som är avsedda för värmepumpsdrift. Att man skulle vara hänvisad till en exempelvis Nibes tankar om man köpt deras pump verkar inte rimligt. Dock att man måste försäkra sig om att de har motsvarande prestanda eller tekniska förutsättningar. Såväl Nibe som Borö bör vara behjälpliga med att ange uppgifter för att kunna välja rätt enheter.

Om branschen generellt är ovillig att hjälpa till, endast vill sälja sina produkter, hämmas försäljningen. Må vara att tillverkarna för närvarande gynnas av ökade energipriser men det gäller att skaffa ett gott anseende även när marknaden når jämvikt. Därtill, med på sikt ökad genomslagskraft för detta forum (värmepumpsforum), borde tillverkarna vara försiktiga med att ådra sig kritik.

Notera att alla reklamationer eller innehållande av betalning fordrar att man upplyser leverantören om detta samt skälen därför. Leverantören skall ha möjlighet att vidta rättelse.

Helst skall reklamationer ske skriftligen och med kopia av skrivelsen, detta i bevissyfte vid eventuell tvist. Har samtalet förts per telefon kan en bekräftande skrivelse av samtalet och dess innehåll sändas till motparten. Har mailväxling förevarit kan mailen lämpligtvis skrivas ut och sparas.

Om tvist uppkommer kan normalt rättskyddet i hemförsäkringen tas i anspråk.

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:En inte helt kort slutrapport om en ganska lång historia med Nibe
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2004, 13:11:26 »
Samtliga beredare och acctankar från IVT tillverkas utav Borö.
300/200 beredaren från Borö är en utmärkt beredare för värmepumpsdrift.

Det är inte så mycket som kan gå snett med den beredaren vid installation, men det här har jag stött på:

Givaren till beredaren är inte helt nere i dykröret (beredare med dykrör från toppen).

Dykröret till givaren är för kort (vid anslutning nedre framkant på beredaren).

Tillopp och retur är växlade (från pump) så beredaren laddas från botten.

Dykröret till kallvattenanslutningen saknas.

Om det är beredaren som det är fel på så är det nått av ovanstående.

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
Jag köpte hela anläggningen inkl. installation av en och samma entreprenör. Det var säkert inte den första anläggningen med den här kombinationen av VP/tank som de sålde. Jag känner också till två helt identiska anläggningar i närheten av där vi bor som fungerar som de skall när det gäller legionella-funktionen.

Jag upptäckte felet någon månad efter att anläggningen hade tagits i drift och slutlikvid var då betald. Att innehålla del av betalning var således inte något alternativ. Och det är ju Nibe som har stått för installationskostnaden av patronen fullt ut, ända fram till att den skulle kopplas in. Även när det gäller alla övriga reparationer har Nibe stått för dessa. I detta avseende skall inte någon skugga falla på Nibe.

Att reparatörerna inte är några reglertekniska fantomer har jag inga problem med att förstå, men jag undrar fortfarande vart han tog vägen ”på slutet”…….

När jag första gången klagade på felet till installatören sa de att jag skulle prata med servicefirman som tyckte att det var lika bra att jag pratade direkt med Nibe. Därför blev det mest med Nibe som jag fortsatte kontakterna, som bara lät byta styr-kort efter styr-kort efter styr-kort…

Och det skall väl sägas att det inte är uteslutet att det föreligger något tillverkningsfel/annat fel på Borö-tanken. Ingen har dock undersökt den. Kanske borde ”någon” ha gjort det. För mig som lekman verkar Borö dock utseendemässigt (mått, höjd där givaren sitter, inlopp/utlopp etc) ligga ganska nära Nibes egen tank.      

Att ”….koppla bort koppla bort HT-pressostaten och enbart förlita…” mig på driftspressostaten hade jag väl kunnat, om jag bara hade vetat var de sitter och hur man gjorde. Mycket kan jag uträtta i ett hem, men detta är klart bortom min förmåga. Och det är väl frågan om en köpare bör gå in och laborera på detta vis under pågående avhjälpningsperiod.  

Sammantaget, reparationerna av detta fel har tagit alldeles för lång tid och ärendet har inte skötts på ett bra sätt. Oavsett var felet ligger och vem som egentligen bär ansvaret. Men jag tror att det till slut har blivit ganska bra ändå. Som Bertil har påpekat på detta forum några gånger kan det ju vara bra att ha en patron i vv-tanken när kylan slår till ordentligt, för att undvika att elementuppvärmningen störs av vv-laddning då & då.  Kanske kommer jag att slå rekord i att klara mig utan eltillsats i vinter?  
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Citera
Som Bertil har påpekat på detta forum några gånger kan det ju vara bra att ha en patron i vv-tanken när kylan slår till ordentligt, för att undvika att elementuppvärmningen störs av vv-laddning då & då.  Kanske kommer jag att slå rekord i att klara mig utan eltillsats i vinter?  

testa det när det blir svinkallt om inte annat kul att skruva lite!?

det där med givarna är kritiskt, om inte dom känner "rätt" temp då kan det bli tok av alltihop, men det borde dom väl kollat som du strulat.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
Bertil: Nej, inga kontroller av givare eller nåt annat är utfört, jag har varit med och tittat. "Bara" ett antal styrkortsbyten. Och det är just detta som liksom är orsaken till mitt inlägg här.  
Ja, precis som ni andra ser jag fram mot en svinkall vinter. Så att vi kan spara ÄNNU MER pengar.  
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!