Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft i brine, eller?  (läst 7150 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chilliguran

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Luft i brine, eller?
« skrivet: 01 juli 2013, 17:36:37 »
Jag har ett skumt fel som började för ca 2,5Ã¥r sedan, cirk pumpen för brine pajade kontaktade installatören som kom och bytte passade även pÃ¥ och bytte slangar och fixade bort isolermattan pÃ¥ kompressorn som glider ner över rören ( verkar va vanligt pÃ¥ nibe!).  Allt verkade va ok i ca 1Ã¥r började skvala i rören till brine och jag sÃ¥g ingen nivÃ¥ i expansionskärlet, ringde firman igen som kom hem och bytte en slang igen, va ju bara ett Ã¥r!! Fyllde pÃ¥ och luftade verkade ok, 7-8 mÃ¥nader samma sak igen!!
I vintras samma sak igen och nu börjar tankarna snurra om det är nått läck ute i marken? Jag har haft järn koll på nivån sen i vintras inte hänt något tills för en vecka sen, LP larm! Och tomt.....va faan är det? I väg och köpte en dunk Brinol blandade till och tvångskörde cirkpumpen och hällde i ca 20liter!?! Nu är nivån bra igen sen i fredags ... Känns otroligt men kan det vara en luftficka på ca 20 liter? Och att varje gång de varit här och bytt slangar m.m fått in ny luft.
Nu hör till saken att rören inne i källaren inte är optimalt dragna, in i källareväggen upp i taket 7m tvärs huset och ner i VP
Nibe Fighter 1215-7
1 plans villa med hel uppvärmd källare 130 + 90 kvm
110m ner mot jordens medelpunkt

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Luft i brine, eller?
« Svar #1 skrivet: 01 juli 2013, 20:16:00 »
Det står inte hur gammal installationen är men om det inte var några problem under ett antal år innan brinepumpen havererade verkar det osannolikt att det har hänt något i borrhålet eller i marken. Det är ovanligt att det börjar läcka där. Ett läckage borde dessutom ge en gradvis minskning av vätskenivån. Jag får intrycket att här har det hänt något plötsligt.

Vad händer om du trycksätter expansionskärlet? Är det luft i systemet ska nivån sjunka om man pumpar in luft i expansionskärlet. Finns det inga luftfickor ändras nivån inte mycket.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad chilliguran

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luft i brine, eller?
« Svar #2 skrivet: 02 juli 2013, 08:23:24 »
Pumpen är installerad 2003 och enligt förra ägaren sÃ¥ har det  inte varit nÃ¥gra problem
Jag ska se vad som händer framöver, nu har nivån varit bra sen i fredags
Om jag ska trycksätta systemet måste det till lite manometrar och andra prylar, får fixa det. Hur mycket tryck törs man ha ?
Nibe Fighter 1215-7
1 plans villa med hel uppvärmd källare 130 + 90 kvm
110m ner mot jordens medelpunkt

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Luft i brine, eller?
« Svar #3 skrivet: 02 juli 2013, 19:01:06 »
En bar övertryck är inget problem och räcker bra för att se om det är luft i systemet. En luftficka i slangen kommer att tryckas ihop till ungefär halva volymen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Luft i brine, eller?
« Svar #4 skrivet: 21 juli 2013, 14:00:13 »
Jag lÃ¥nar trÃ¥den lite.  a:gl

Min pump har snurrat i ca 1 år nu, dvs detta är första sommaren efter en vinter i drift. När brine-tempen började stiga på allvar i mars-april så har jag kunnat lufta systemet ett par ggr per dag. Brine-tempen i vintras var allt som oftast ett par plusgrader, nu ca 12 grader när pumpen inte kör VV.

Luftar vid anslutningarna för FLM till KB-in, dessa sitter högst pÃ¥ KB om man bortser frÃ¥n det minimala röret för luftning pÃ¥ själva FLM. Upptäckte i vÃ¥ras att det porlade i KB, blev lite rädd att jag Ã¥nyo fÃ¥tt läck pÃ¥ koppling vid borrhÃ¥let (jo tack, hade gärna haft det svetsat men nu är det inte sÃ¥  :P ) men jag finner inget. Hittar inget läckage när jag snokar runt kring pumpen+FLM och borrhÃ¥l. Trycket har inte minskat mycket heller. FrÃ¥n ca 1 ned till 0,8 bar sedan i mars.

När jag öppnar kommer en "stråle" av luft som man tydligt känner mot underarmen och den håller en sekund eller två så det är rejält med luft. Porlandet försvinner när pumpens brine-pump snurrar, men nu jagar jag ju luften så jag cirkulerar brine konstant mha CP i FLM och luftar säkert 5-10 ggr per vecka.

Luften expanderat med brine-temp och samlas fint i toppen av installationen när flödet är lågt mha CP på FLM och det är bara att fortsätta lufta för att någonsin komma i mål?

Eller kan det vara en minimal läcka vid ngn koppling och det är dags att börja mecka? Tycker iofs att jag borde se ett konstant tryckfall vilket jag inte tycker att jag gör...

Tack på förhand hjältar!
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Luft i brine, eller?
« Svar #5 skrivet: 22 juli 2013, 08:03:24 »
Syns det nÃ¥gon ändring i trycket före och efter en luftning? Trycket borde sjunka nÃ¥got när systemet luftas. 

Det hela verkar lite konstigt. Är det 0,8-1 bar övertryck i köldbärarkretsen borde det vara övertryck i hela systemet. Att det då skulle kunna läcka in luft verkar konstigt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Luft i brine, eller?
« Svar #6 skrivet: 22 juli 2013, 09:59:16 »
Jo, jag tycker också att det verkar "omöjligt" att det kommer in luft iom övertrycket. Men när det aldrig verkar ta "slut" börjar man ju undra. :)

Trycket varierar ytterst lite, upplever att det sjunker ngt när kompressor går (att VP´s CP snurrar är väl orsaken). Men jag kan inte påstå att jag noterat ngt tryckfall i samband med luftning. Skall hålla ett öga på det dock. Trycket har varit ca 0,8 bar sedan början av juni trots all luft som sedan tömts. Så tappet från ca 1 bar till 0,8 skedde första perioden av luftning i våras.

Min teori har varit (och jag kanske skall hålla mig till den) att jag haft en hel del luft i köldbäraren efter installationen. Möjligen att jag har en luftficka mellan energibrunn och VP pga ngn lutning/böj uppåt på slangarna. Att brinet nu inte cirkuleras med högt flöde särskilt ofta har väl gjort att luften nu med det mindre flödet och den höjda KB-tempen får chansen att ansamlas på allehanda platser och att det bara är att fortsätta lufta tills man storknar.

Kör CP för KB på 100% men har ändå problem med lite-liiite för högt delta på KB-in/ut när kompressor går. Kanske en luftficka som funnits och som sabbat flödet men att jag nu är på god väg att bli kvitt skiten?
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Luft i brine, eller?
« Svar #7 skrivet: 22 juli 2013, 18:41:22 »
Min kollektor i Uppsala bubblar fortfarande efter 9 år och ett antal avluftningar. Det kommer in luft på nåt vis, trots att att kretsen är trycksatt till 1 bar vid VP:n.

Nu har jag en fläktkonvektor för frikyla en våning upp, men det var lika innan denna kopplades in.

Jag tror det vandrar in gas någonstans. Möjligen vid avtappningen inne i VP:n. Där var det lite fuktigt med spritdoft för många år sedan, en linad gänga som inte verkade helt tät. Den har tätat till sig senare.

Jag har en automatavluftare, och om jag stänger den samlas det mycket luft/gas, så den får stå öppen nu. Jag har även en spirovent på frikylekretsen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Luft i brine, eller?
« Svar #8 skrivet: 22 juli 2013, 22:43:15 »
Kunde inte låta bli att tvångsköra CP för KB på VP. Det porlade till rätt rejält från KB-ut för en sekund eller två innan det blev tyst som i graven. Det verkar finnas en del luft mao, men jag har inte hört när CP startat på ca 2 månader. Inte hört detta förut. Observerade även att trycket föll ca 0,2-0,3 bar när jag drog igång CP.

Om vi bortser frÃ¥n att jag lämpligast behöver fÃ¥ KB pumpad av röris för bästa och snabbaste resultat; hur mycket luft kan jag ha haft i systemet sedan installation som jag inte märkt förän i vÃ¥r?  Sc:,h Luftar jag luft frÃ¥n installationen eller ngt som "dykt" upp?

Om det kommit luft in i KB efter installation, vilken komponent kan lyckas klämma in luft utan att släppa trycket? FrÃ¥gan känns halv-bizarr, snudd pÃ¥ sÃ¥ att man tror att man skämtar med sig själv.  a:gl

Men som tipo874 erfar sÃ¥ verkar det inte direkt vara ett övergÃ¥ende fenomen.  dontknow Vilket precis var den känslan som fick mig att lÃ¥na trÃ¥den frÃ¥n början. :)

Det är inte så att syre/"luft"/valfri gas diffunderar genom köldbäraren i borrhålets djup? Är köldbärarslangen diffusionstät...? *går bananas med galna frågor...*

200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Luft i brine, eller?
« Svar #9 skrivet: 22 juli 2013, 22:46:08 »
Prova höja trycket i kb kretsen till tex 2 bar så är du säker på att inte luften kan sugas in nånstans.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Luft i brine, eller?
« Svar #10 skrivet: 22 juli 2013, 23:29:34 »
Sitter en övertrycksventil vid expansionskärlet, tror den löser vid 1,5 bar om jag mins rätt.

Så, en dellösning kan vara att hissa upp trycket till 1,2 - 1,4 bar? Borde dessutom gå enklare att fortsätta luftandet...

Så diffusionsfrågan börjar få ett jakande svar? *funderar på att börja googla...*
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Luft i brine, eller?
« Svar #11 skrivet: 23 juli 2013, 08:14:44 »
Gissar på att din säk ventil löser vid 3 bar har för mig att det är en sån som följer med vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Luft i brine, eller?
« Svar #12 skrivet: 23 juli 2013, 08:43:54 »
Det är inte så att syre/"luft"/valfri gas diffunderar genom köldbäraren i borrhålets djup? Är köldbärarslangen diffusionstät...? *går bananas med galna frågor...*

Köldbärarslangen är inte diffusionstät men det kan inte bli högre tryck på de lösta gaserna i köldbärarvätskan än motsvarande tryck i luften utanför slangen. Det betyder att är det övertryck i slangen i förhållande till lufttrycket kan det inte bildas gasbubblor i vätskan genom diffusion av gas genom slangen. Tvärtom kommer gasen att diffundera ut ur slangen men det är en mycket långsam process.

Ett hugskott: Kontrollera om gasen brinner, om det verkligen är luft. Det har förekommit ett par fall där det har varit metanjäsning i värmebärarkretsen genom att man har haft i glykol eller etanol som frostskyddsmedel. Är det rätt halt på spriten i köldbärarkretsen ska det inte kunna att det blir metanbildning men det kan vara värt att utesluta alternativet. Det kan ju vara så att det är felblandad köldbärare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Luft i brine, eller?
« Svar #13 skrivet: 23 juli 2013, 12:02:30 »
Jag fullkomligen älskar detta fora.  tummenupp Tack hjältar!

Med mitt vanliga flyt är det säkert ngt med köldbäraretanolen. :) Skall ställa ett värmeljus framför vid tillfälle och se vad som händer.  :P

Om det inte brinner så far jag till röris o lånar en handpump och fyller på KB så jag får lite mer tryck än 0,8 bar. Luften borde komprimeras betydligt mer av högre tryck o jag torde då teoretiskt "snabbare" kunna lufta OM det nu är det som är kruxet.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Luft i brine, eller?
« Svar #14 skrivet: 24 juli 2013, 03:45:00 »
Kan glatt meddela att jag inte lär kissa i sängen i natt, det blev nämligen ingen lek med eld då tändarens låga blåstes ut 4 ggr.

Ventilen löser vid 1,5 bar och är absolut den svagaste "länken" i systemet, det känns tryggt på sitt sätt. :) Hinner jag bara förbi röris i veckan så skall jag låna en handpump o mosa i lite mer sprit i köldbäraren.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!