Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Första värmepumpen. 1½ Plansvilla tilläggsisolerad -7. Ej öppen planlösning. Dir  (läst 8108 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Overhard

  • Gäst
Hej

Mitt första inlägg i detta toppenforum! Jag ska köpa en luftvärmepump som ska värma mitt hus är det tänkt. Har kollat på en massa olika modeller men fastnat för Mitsubishi FH-35 då många verkar rekommendera den. Jag har idag direktverkande el och har tänkt använda radiatorerna så lite som möjligt. Har även en kakelugn både uppe och nere. Den på nedervåningen är dock i dåligt skick, godkänd för eldning men man får ta det lugnt och inte stänga spjällen.

Jag har begärt in offerter och det verkar som att många gillar Mitsu men ändå rekommenderar något annat favoritmärke, te x Fujitsu och Bosch. Bosch ska ju tydlligen ha en annan typ av kompressor som inte slår av och på hela tiden utan istället går ner i effekt.

Det viktigaste för mig är dock att den värmer ordentligt och orkar även när det är riktigt kallt samt att den inte har en massa problem och att den ska vara så tyst det går.

Har läst om Cop och Scop men fattar ändå inte riktigt då det verkar vara olika sätt tillverkarna mäter på. Alltså att om en pump har Scop 3 och en annan har 2.7 så kan den med 2.7 vara testad i kallare klimat och egentligen bättre osv.

Men jag har förstått att vissa är tystare än andra och vissa har dessa speciella kompressorer och vissa har lite längre garantier (IVT, Daikin mfl). Så vilken ska man välja?

Har fått pris på installation på ca 3000 kr ink moms och Mitsu kostar ju knappt 12 med frakt så det är väl därifrån och upp till max 18-20k jag letar.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
FH35 är svårslagen med sitt låga pris. Säger inte att den är bäst, men för det priset hittar man nog ej bättre. Måste upp på minst 14-15 tusen hos konkurrenterna för att komma upp i samma prestanda. Fujitsu LTCN 12, Toshiba polar 35 och Daikin caldo x35 är fina pumpar och jämförbara med FH35, men betydligt dyrare.
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad ZigZag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Efter en Toshiba, en Daikin och nu en FH35 så är min uppfattning att du får mest per krona för Mitsubishin. Daikin och Mitsubishi gör båda bra saker, båda har tysta utedelar men jag tycker nog att Mitsubishin är tystare och behagligare inne. Sitter i hallen och på näst högsta hastighet hörs den bara där om man verkligen lyssnar efter den. Klarade 122 kvm övervåning utan tillskott mesta delen av vintern. Lycka till med ditt köp.
« Senast ändrad: 21 augusti 2016, 00:50:16 av ZigZag »
Villa i norra Stockholm, BYÅ -77, 1-plans med källare mer av souterängtyp (2x122 kvm), tegelfasad, gjuten oisolerade platta på mark, mur- samt bjälklag av siporex, 2-glasfönster (ca 30 kvm), självdrag med paxfläkt, direktel med totalt installerad effekt om ca 15000w, med en FH35a, totalförbrukning el e inst på ca 24600kWh/år. Ett extra förråd som värms med el och ett kallförråd. (Ej med i förbrukningen nu)

Overhard

  • Gäst
Ja det lutar åt Mitsubishi pumpen men kikar även på panasonics nyare hz9 som fått bra i test och så. Skiljer 2000 i pris. Några erfarenheter eller synpunkter generellt dem två emellan?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Efter en Toshiba, en Daikin och nu en FH35 så är min uppfattning att du får mest per krona för Mitsubishin. Daikin och Mitsubishi gör båda bra saker, båda har tysta utedelar men jag tycker nog att Mitsubishin är tystare och behagligare inne. Sitter i hallen och på näst högsta hastighet hörs den bara där om man verkligen lyssnar efter den. Klarade 122 kvm övervåning utan tillskott mesta delen av vintern. Lycka till med ditt köp.
Hej Zigzag.

Får jag fråga vilken Daikin luftvärmepump du har haft ?

Mvh
Daikin

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Om din planlösning inte är så öppen så är ett tips att kolla på golvmodeller.
Nu kanske det inte finns något bra ställe att placera en sådan!
Lite dyrare men brukar vara bästa alternativet vid dålig planlösning.
Ett tips är Mitsubishis KJ modeller.

Bäst är om du kan få hem ett par olika återförsäljare som kan kika på plats och se och höra alla förutsättningar och därefter ge förslag och totalpris.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Panasonics nya verkar fina, bra garantier, och de brukar ha seriös hantering av eventuella problem.
Några år modernare än Mitsubishin borde göra att den kan vara snäppet bättre, men det här är ju bara en känsla jag har, har inte någon handfast erfarenhet att luta mig emot när det gäller dessa maskiner.
Om prisskillnaden är upp till 3000 kr för en bättre maskin skulle jag välja den.
Med bättre menar jag då i detta fall den maskin du tror skulle passa dig bäst.
Tror att ytterst få kan säga med någon större säkerhet vad som är allra bäst, dels för att skillnaderna bland de bra är små, och dels för att det kan variera lite från ett år till ett annat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Panasonic har skött strulet som dom fick på flera modeller för några år sedan bra precis som Richard skriver.
Deras ''gamla"" golvmodell som ännu inte fÃ¥tt nÃ¥gon ersättare är inte i klass med tex Mitsubishis KJ serie, finns sÃ¥klart olika Ã¥sikter om detta  :)
Det som är lite 'läskigt' med helt nya modeller är att man som återförsäljare är rädd för barnsjukdomar som självklart visar sig under den sämsta kallaste perioden.
Nu är nog Panasonic extra vaksamma på att inget sådant ska ske då dom troligen är extra hårt testade
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ZigZag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
@Daikin - Origo 50a - Ett kärnkraftverk med otroliga förmågor och riktigt tyst. Tyvärr hamnade den på fel plats och vi hittade ingen win/win med installatören för att flytta den så affären backades. Otroligt kompetent maskin och installatör men ibland hittar man inte varandra så jag gjorde ett omköp via en annan leverantör (av ovan skäl).

@Overhard - ska du kika på golvmodell kan det vara värt att även titta på Origo X - som sagt en toppenmaskin det med. Kom bara ihåg att det GÅR INTE att blåsa rakt emot en trapp och få värmen att komma upp. Sätt den att blåsa ortogonalt istället så kommer luften upp.
« Senast ändrad: 23 augusti 2016, 19:33:44 av ZigZag »
Villa i norra Stockholm, BYÅ -77, 1-plans med källare mer av souterängtyp (2x122 kvm), tegelfasad, gjuten oisolerade platta på mark, mur- samt bjälklag av siporex, 2-glasfönster (ca 30 kvm), självdrag med paxfläkt, direktel med totalt installerad effekt om ca 15000w, med en FH35a, totalförbrukning el e inst på ca 24600kWh/år. Ett extra förråd som värms med el och ett kallförråd. (Ej med i förbrukningen nu)

Overhard

  • Gäst
Börjar dra ihop sig nu och jag är egentligen ganska nära att klicka på köp på en FH35 men jag är egentligen rätt kluven. Jag hade helst sett en riktig sammanställning samt läst fler omdömen på de olika pumparna. Jag vill veta hur mycket värme de får ut vid 0 -10 -20 -30. Vilka som ger upp helt vid -25 eller bara ger samma effekt som den får in. Det är det i slutändan som väger högst. Är det -18 och jag får 4kw värme från den ena och 2.7kw från den andra så går ju den senare bort på en gång. Men jag hittar ingen sån jämförelse, är alla moderna pumpar likvärdiga om man tittar i prisklass 11-14k? Jag köper med största sannolikhet en vägghängd historia. Hjälp ma! :)

Förra vintern bodde jag i lägenhet men många dagar var det kallare än minus 25 så det känns ändå rätt viktigt att det ska funka även då.

Overhard

  • Gäst
Vill ha fler såna här tabeller. Vad olika pumpar ger vi olika temperaturer.


Daikin hade också nån sån tabell:
Effekt vid olika temperaturer:

                                                       +7°C   2°C   -7°C  -15°C   -20°C   -25°C
Värmeeffekt (kW) vid olika utetemp.   6,0    4,8    4,7     3,7      3,7       3,3

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
En FH35 lägger inte av vid sträng kyla, körde FH25 i -28 till -32 i flera veckor i sträck. Den gav fortfarande bra med värme, fast skulle tro cop var nära 1:1 Hade fjärrvärmens börvärde på +10, pumpen stod för resten, hade 22-24 grader i huset.

Klarar mig ner till ca -15 med endast 1 pump (fh25) som värmekälla, en fh35 borde funka ner till -20 iaf. En fh50 lär klara ner till nära -30 :) vill ha!

Fujitsu LTCN 12 och 14 är kända för att ge bra värme när det är väldigt kallt.
« Senast ändrad: 24 augusti 2016, 15:20:26 av M3smeden »
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Overhard

  • Gäst
Tack så mycket för jättebra input!

Det lutar mycket åt FH35 men jag funderar ändå på ifall en Panasonic HZ9 håller längre eftersom den har nyare typ av kompressor och kanske är mer effektiv utslaget på hela året, det är ju trots allt inte så ofta vi har extrema temperaturer här i gävletrakten. Kanske mer värt att puffa på lite värme från kakelugn och nåt el-element när det är som kallast och låta pumpen jobba bra när det är runt noll och någon plusgrad. Borde slitas mindre att kunna gå på låg effekt än att slå av och på ofta när det är milt. Eller? :)

Overhard

  • Gäst
En HZ9 borde ju vara bättre på nånting eftersom det är en 3 år nyare modell tänker jag... :)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Köper du någon av dom bättre modellerna från kåren av dom stora drakarna så får du bra grejer.
Minst lika viktigt är att den placeras på ett bra ställe.
Kolla även så du får minst 5 års garanti då reservdelar/arbete kan vara riktigt dyrt.

Har du gratis ved till kaminen så är det svårt att slå den ekonomiskt :)
Låt värmepumpen ge vad den kan även om det är kallt ute då dom är betydligt vassare nuförtiden.

Man tycker att nytt ska vara bättre men om man ser pÃ¥ vitvaror sÃ¥ verkar dom numera vara inställda pÃ¥ att haverera vid 5-6 Ã¥rs Ã¥lder  >:(
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!