Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ettrörssystem och strypning av termostater  (läst 32709 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

OlaG

  • Gäst
OlaG
Ettrörssystem och strypning av termostater
« skrivet: 15 juli 2013, 13:42:46 »
Min uppvärming av huset består av två slingor med typ 8 radiatorer i varje.
Det verkar vara ett ettrörssystem eftersom elementen på vintern blir varma ett efter ett. När jag har luft i systemet så skvalpar det dessutom i ett element i taget, vilket får mig att tro att luftbubblan fortplantar sig från element till element. Detta borde inte ske i ett tvårörssystem.

I IVTmanualen står det att alla termostater bör vara fullt öppna. Jag kan köpa detta i ett tvårörssystem, men i mitt ettrörssystem blir ju effekten av detta att mina första element i slingan blir glödheta och de sista ganska kalla. De sista elementen har typ 3-4 ggr större yta än de tidiga.
Visst borde man kunna strypa ner de tidiga elementen och därmed få mer energi till de sista utan problem? Det är ju bara temperaturen i returen (GT1) som skall hållas låg?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ettrörssystem och strypning av termostater
« Svar #1 skrivet: 15 juli 2013, 16:03:24 »
Eftersom vattnet blir kallare längre bort i slingan så brukar man ha större radiatorer i slutet. Det brukar gå att ställa på radiator kopplet hur mycket vatten som ska gå förbi radiatorn resp igenom den. Varför vill du ha mera energi till de sista är det kallt i det rummet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ettrörssystem och strypning av termostater
« Svar #2 skrivet: 15 juli 2013, 20:36:44 »
Du bör ha en tempdiff på max 10 °C över varje slinga, det låter som att tempdiffen kan vara för stor, öka farten på externa cirkpumpen i så fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

OlaG

  • Gäst
OlaG
SV: Ettrörssystem och strypning av termostater
« Svar #3 skrivet: 16 juli 2013, 14:45:26 »
Tack för era svar.
Ja, det är för kallt i slutet på slingorna.
Det naturliga är ju att strypa de första radiatorerna lite men det talar ju som sagt emot rekommendationen från IVT.
Jag tror inte jag kan påverka hur mycket värme som går åt respektive slinga. Det finns ingen ställbar ventil som reglerar hur mycket vatten som går åt vardera hållet.
Borde det finnas det? Typ om jag vill köra mer varmvatten genom källarslingan?
Nån annan som kan reglera hur totala flödet ska fördelas mellan slingarna?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ettrörssystem och strypning av termostater
« Svar #4 skrivet: 16 juli 2013, 16:39:39 »
Det borde sitta en reglering i radiator kopplet för allt vatten ska normalt inte gå genom första radiatorn ett delflöde går förbi. Du kanske kan ta ett kort på kopplet så kanske nån kan tipsa hur det justeras för jag tror inte det är så enkelt att justera 1 rörssystem.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ettrörssystem och strypning av termostater
« Svar #5 skrivet: 16 juli 2013, 19:36:14 »
Du kanske kan ställa in grundflödet på ventilen under termostaten på de första radiatorerna?
Så gör man normalt på 2-rörsystem, men det kanske även funkar på 1-rörsystem? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ettrörssystem och strypning av termostater
« Svar #6 skrivet: 16 juli 2013, 19:55:44 »
Tror man brukar kunna ställa flödet under en stor mutter på radiatorkopplet eller i alla fall hur mycket som ska gå förbi radiatorn sen kanske man kan ställa flödet genom radiatorn under termostaten på radiatorn som Carl skrev.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

OlaG

  • Gäst
OlaG
SV: Ettrörssystem och strypning av termostater
« Svar #7 skrivet: 19 juli 2013, 21:21:57 »
Mina radiatorer är samtliga sådana att det bara finns ett enda vred, markerat från 1-5. När man vrider så åker "vridhuset" in eller ut. Jag antar att det som då händer är att jag påverkar hur mycket vatten som kommer att passera radiatorn.
Vad jag läst om enrörssystem så passerar alltid ca 70% av vattnet förbi till nästa radiator, sen avgör termostatvredet hur mycket av det återstående 30% som faktiskt leds upp i radiatorn.

Genom att strypa ner mina radiatorer i ena slingan så kommer ju bara returvattnet från denna slinga bli desto varmare, det kommer väl inte innebära att min andra (källar)slinga får mer vatten...

Så, igen, brukar man ha en flödesomkopplare (redan nere vid pannan) som fördelar vattnet mellan slingorna?
Och den andra frågan var om det är tillrådligt att strypa element över huvud taget i ett enrörssystem.

Tacksam för all hjälp!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ettrörssystem och strypning av termostater
« Svar #8 skrivet: 19 juli 2013, 22:20:00 »
Jag har 4 slingor i mitt system med 4 element på varje, jag stryper in slingorna var för sig redan i pannrummet. Det finns ettrörskoppel som har en strypning så att man kan bestämma hur mycket som får gå genom elementet och hur mycket som ska "tvingas" att gå förbi.
Man kan mycket väl strypa elementet, men med strypa menar man inte reglera med tex en termostat utan en fast instrypning. Sedan kan man om man så önskar låta termostaten jobba med det vatten som strypningen tillåter.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad OlaG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ettrörssystem och strypning av termostater
« Svar #9 skrivet: 20 juli 2013, 11:37:34 »
Det känns som det finns en viss begreppsförvirring kring det här med vreden på radiatorn.
Frågan är om det är en fast strypning eller om det är en termostatreglerad strypning.
Hur ser man skillnad på de båda och, inte minst, vad kallar man de olika reglagen?
Jag har lite slappt betraktat mina som "termostater", men så vitt jag förstår är de fasta strypningar?

Fattar inte riktigt vad du menar med sista meningen "Sedan kan man om man så önskar låta termostaten jobba med det vatten som strypningen tillåter.". Menar du att du har två vred på dina radiatorer? Jag har bara ett så vitt jag förstår.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ettrörssystem och strypning av termostater
« Svar #10 skrivet: 20 juli 2013, 12:21:24 »
Strypningen är en fast reglering av det "delflöde som KAN passera genom elementet, det brukar vara möjligt att ställa på radiatorkopplet uppe eller nere på radiatorkopplet (http://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-kopplingssats-rake/?select=true). Termostaten fungerar sedan genom att öppna eller stänga tilloppsventilen, dvs släppa på fullt flöde eller stänga flödet. Termostater brukar inte vara så exakta att dom bara släpper igenom "lagom" mycket utan det brukar vara allt eller inget, för att det inte ska bli för mycket när termostaten öppnar kan man strypa in flödet
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Ettrörssystem och strypning av termostater
« Svar #11 skrivet: 22 juli 2013, 06:29:39 »
installera en fläktkonvektor nÃ¥gonstans mitt i huset med separat ledning till.  kanske 2 om det är  sluten planlösning eller stort hus.
Ettrörssystem  är alltid ett gissel. Du SKALL ha öppna ventiler och lösa problemet pÃ¥ annat sätt.
Det gäller att få ner framledningstemperaturen så du inte får hög retur tillbaka.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Ettrörssystem och strypning av termostater
« Svar #12 skrivet: 22 juli 2013, 07:11:16 »
ååååh
Ett enrörs system har samma förutsättningar att kyla returen som ett 2 rörs system .
har man en beräkning för 20° delta spelar det ingen roll.
Det magiska ordet är inreglering och att kunna ställa % fördelningen av flödet

Det finns inget gissel med enrörsystem,  Det är en Myt!!!! Det handlar om erfarenhet hos den
VVSare som är på plats

Fläkt konvektorer..Fattas det termiska avspeglingsytor av nÃ¥gon anledning (bortagna radiatorer i samband med nÃ¥gon ombyggnad)  är det där i första hand man ska angripa problemet.
Med ett enrörs system som "plötsligt tappar temp beroende pÃ¥ var i slingan man sätter konvektorn  sÃ¥ skapar den obalans för dom sista,
Att dra fram en ny matning ... ja då gäller det att man börjar ha koll flöden /tryckfall
plus att det börjar bli dyrt .
när det enda som egentligen behövs är någon som kan inreglering
 cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ettrörssystem och strypning av termostater
« Svar #13 skrivet: 22 juli 2013, 08:26:34 »
Mmm, eller någon som kan och delar med sig av kunskapen, t.ex. i detta forum.
Även jag efterlyser bilder, det skulle kunna hjälpa till att se vad som finns i ditt system, om det nu är någon med erfarenhet som är beredd att dela med sig av kunskapen.
Om systemet när det designades gjordes rätt skall du i princip kunna ha dina "strypningar" helt öppna och ändå få lagom varmt i alla rum.
Blir det varmare i vissa rum så skall flödet genom dessa radiatorer strypas, exakt hur är svårt att säga med utgångspunkt från den beskrivning vi fått av ditt system.
Enrörs system med så pass många radiatorer i varje slinga är rimligen designat för 20°C deltaT, men en värmepump skall helst inte ha större deltaT än 10 grader.
Man kan öka flödet/sänka deltaT på några olika sätt:
1. Öppna alla vred för fullt, höj hastigheten på cirkpumpen.
(Kan ge problem med oljud i rör/radiatorer/koppel, och slita mer än önskat på rörledningarna)
2. Sätt in en arbetstank som gör det möjligt att köra värmepumpen enbart mot tanken med "rätt deltaT", och med hjälp av en extern cirkpump som matar radiatorerna låta detta jobba med projekterat flöde och deltaT.
(Kräver högre kurvlutning i styrdatorn, vilket ger sämre COP, men du riskerar inte buller och rörslitage på samma sätt)

Hur man än vänder och vrider på detta så kan man konstatera att 1-rörsystem inte är optimalt för värmepumpsdrift, eller som hawkeye skriver, ett gissel, även om det bevisligen går få att fungera.
En erfaren injusterare, som är svÃ¥r att hitta, kan säkert fÃ¥ ditt system att fungera, om inte annat efter att ha  modifierat det en aning.

Men absolut bäst är det ju om du själv förstår hur det hela fungerar, och kan justera in ditt system så att det fungerar som önskat, om detta sker med hjälp av detta forum, eller en erfaren injusterare spelar inte så stor roll, men jag tror nog att chansen är större att du får hjälp här än att du hittar en injusterare som kan göra jobbet utan att ta några genvägar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ettrörssystem och strypning av termostater
« Svar #14 skrivet: 22 juli 2013, 09:02:23 »
Jag håller helt med Cocacola, det är inga problem OM man gör rätt från början. Men som alltid, vet man inte vad man sysslar med kan det bli fel OAVSETT vilket system man har.
Det handlar helt enkelt om att ha rätt dimensioner på ledningar och radiatorer OAVSETT vilket system man har, har man inte det kan man få problem med "värmen" med både ett och tvårörs system.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!