Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "Analys" (Beräkning) VP, EL/Värme System  (läst 14497 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
"Analys" (Beräkning) VP, EL/Värme System
« skrivet: 08 februari 2005, 21:36:51 »
Vi bör debattera hur fabrikantens COP/ELförbrukn totalt i bostaden är, och vilken värme ger VP.

"Kommentarer tacksamt emottages via mail, eller via denna tråd "

 Analys av VP/El,värme beräkn/ Vent beräkn/Väggars värmeförluster/radiator beräkning .. Allt vad som behövs för beräkn , loggning av värmesystem med dess komponenter.

Citera

Min struktur av Analys tråden är näst intill färdig. kommentarer kommer att införas efter hand som fler kommer in i debatten on VP ENERG/VÄRME, COP olika systlösningar. Var god och hjälp mig och kom gärna med egna resultat och kommentarer på denna tråd.

Senare kommer jag bygga upp  Energi databas på egen hemsida. Den är under process.
Ritningar, länkar till fabrikanter, energilösningar kommer att delges.


Olika frågor att diskutera:

1:.................................... Värme från värmepumpen (Olika typer).

Citera
Min beräkn. 500l vatten 10 grader under 1 timme åtgår 5,8kW värme.
"Delta T x 0.00116x antal liter vatten per timme.."
2:....................................Värme överförs via olika material, i en viss rörledning, vad är värmeförlust i olika material.?

Citera
Beräkning av  värme / och rör förluster:
1 ...... Materialets värmeledning ( W/m gr C)/ värmeledn. skikets tjocklek.
         Olika material värmeledn tal.........Koppar 395/ betong torr 1,7/ fönsterglas 0,93/luft 0gr 0,0237.

Vi kommer senare att beräkna detta mer i detalj..


3:..................................... Värme binds i rumsluften. Min bostad 150m2 boyta 2,4m högt från golv till tak.=360m3 luft?

Citera
Beräknings vid 0 gr ute formel Q=n *V*0,31 ( delta T  20 gr) kcal/h   *1,16 ger kW. = 2,58kW
Min beräkning är  Aproxm.  P=n*V*0,36*Delta T=2,58kW

Ex:
Luftväxl enl norm 1/2 ggr /timme. Alltså 180m3 luft skall värmas varje tim.
Detta ger mig förlust på 2,58/2=1,29/h Det 24h* 100 (ca 3 mån / år)3096kWh

4:......................................Förlorar vi energi  via väggar och tak på grund av dålig isolering?
                                         K-värden och värmeförluster /värmeledningstal genom väggar etc.

Citera
"K-värde står för den värmemängd i kcal som på 1 timme går genom 1m2 av en konstruktion om temp diff. hos luften på bägge sidor är 1 gr"

Beräknas genom ta väggens k-värde och delta in/ute temp. Där är vägg tjockleken och dess material som avgör dess k-värde. Ex. ...Yttervägg kan ha k-värde 1,5 / fönster vanliga dubbla 1,5-2,0.
Formel Q=k*A (t-tx) kcal   det multipl. med 1,16 ger kWh 

5:.......................................Familjs VV förbrukning enl NIBE kan vara upp till 500l/ dygn. Vad kostar det i el /energi?

Citera
Svar 6kW värme Min VP på aproxm, 6Kw
går 1 time / dygn endast till VV. system.Tillförd el 2,2kW

6.......................................Värmepumpens COP  är enl fabr  3-4. Vad tar den egentligen och vad ger den i värme?   
                                         Luft/vatten VP vid -5 gr kan ge ca 1,5 ggr tillförd effekt. (Fabrikanten säger COP 2.0)

7.......................................Får vi ut vår värme   enl fabrikantens spec?

8....................................... Radiator system dess Beräkning, Speciellt lågtemp system är mest fördelaktigt  till  Värmepump system, Golvvärme system  ( Värme,flödes och tryckfall i systemen)

Konvertering av värme i bostäder är att rek. Fläktkonvektor vatten/luft. Fördelar är att man får bra spridning av värmen med hjälp  fläkten och kan därför köra på lägre framlednings temp. Mitt system har jag framl temp vid 0 gr är 38 gr mot normalt 40-45.

Max temp Framledning till  golvvärme är 40 grader. Ny byggnad är rek att installera golvärme, problem är injustering och man måste begränsa temp i slingorna till max 37 gr. och avgiven effekt till 50W/m2. Det gör att det blir tätt mellan slingorna.

INSTALLERA GOLVVÄRMESYSTEM eller alt. FLÄKTKONVEKTORER:

REF fabr. LK anvisningar:
Citera
Minimum diff är rek.  Förläggning fram/retur möts slingorna  efter anvisas från golvvärme firma Inst. ritn (ex. LK ). Tillopp alltid utmed kallaste ytan vid fönster och dörrar. Min yta är 60m2 och har 240m och 4 golvslingor med max 150mm mellan slinga med ca 5cm betong över. Mina ingjutna rör är 16mm. Med Ingjutna 12mm rör har man ännu tätare mellanslingorna. Det är vanligare i nya bostadsinst och kompl ovan bef gjuten betong platta. Sen kan man ha fördeln skivor för ännu bättre värme fördeln. Alltså hur man justerar beror helt på hur syst är uppbyggt. Max effekt (injusteras) 50W/m2 är standard. Eftersom mitt golvvärme system är spec (i vinterträdgård med pool) har jag Max 75W/m2. Max temp bör ej överstiga 37gr på golvvärme. Diff jämt fördelat blir 1-2 grader.

Detta är ej som att justera in flöde till vanliga radiatorer. Proffs anlitas till injust med flödes mätning etc.

Vanliga radiatorer "får ej kopplas in via shuntgrupper, pga att de tar hela flödet "( mindre motstånd).
Rad kopplas parallellt med golvvärme fördelare.


Se hur detalj lösning med shuntgrupp och fördelare Golvvärme kan se ut. Injusterat efter LK anvisningar efter pumpkuva, shuntkurv, etc. Hoppas detta klargör vad som krävs med golvärme slingor i golv. Se min ritn.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,1970.0.html

Detta är intressanta värmeberäkningar för att dim VP och radiator system.

Citera
Min data i dag. El tillskott 6kW  (period tid 5 min och el  till i 1 min kontinuerligt )vid -5 gr ute. VP går endast mot rad system. Shuntning sker kont. (Öppen ca 5 grader)  Detta utan VV uttag. VP går 24 tim /dygn utan stopp bara avfrostn var timme. Efter avfrostn tar det 3 min innan EL tar upp temp till  max temp igen (52 gr). Temp pendl hela tiden 50,7-52 grader.


DRIFTMÄTN den 8/2 -5 gr ute:
VP kombi drift ::::4min:::::El 1Min.::::4min::::El 1min::::4min:::::AVfrostn 2 min:::EL 3min:::::4min::::EL 1min::::

Beräkn:
15 min EL 6kW+ VP el 24 tim med circ pumpar ger mig 48 kWh+ELpatron 15 min/tim ger 36kWh+hush El 10000/365=27kWh/dygn+ VV (5000/365=13,7).  Alltså EL förbr 48+36+27+13,7=123,7 kWh. ( Nuv förb EL avläst under 3dygn 125/dygn)

Annan kommentar:
Nu har jag luftväxl ca 180 m3 /h ingen förlust påstår jag pga att man måste byta luft kontinuerligt i sin bostad, men min El förbr steg tidigare med ca 3000-4000 kWh per år efter installation av frånluft fläkt. (Med återvinning´värmeväxl/frånluft VP minskar man även här el-notan) Klimatet blev bättre men det kostar energi

VV laddning:
Bevis méd  test att mindre flöde ger högre temp i mindre volym. I stor volym som Ack Tank blir skiktning som ser till att övre delen i tanken som man vill utnyttja till VV har högre temp än undre delen. Detta utan extra EL i övre delen.(som är fallet i delad tank med skiktplåt)

Citera
Familjen behöver tidsvis mycket värme till VV alltså anser jag att mina bevis med mindre flöde är effektivare för familjen. Men energimässigt fär Ni mer vid högre flöde. Men Ni vill duscha med 37 gr och har  48 gr i kranen, det blandas sen med kallt vatten ca 10gr. Det ger  37/48=77%  förbr av VV under tiden Ni duschar.
Högre temp utan El ger mig 52 grader med VP=37/52=71% VV andvänds. Det  behövs alltså tillföra 6% mindre VV då vid min duschning. 
Villket kostar Energi..  :,v(   
Citera
« Senast ändrad: 14 februari 2005, 20:02:02 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Inte vet jag du vill väl jämföra luft/vatten eller hur!?

Jag har som bekant en Thermia 75 med bergborra. Den drar faktiskt mindre än vad som lovades i kalkylen. Årsvärmefaktorn var beräknad till 3,34.
Bef. energiförbrukning var satt till 25.900 kwh beräknad efter 7330 kwh + 120 kwh tillskott. 
förbrukning under 2004 ca 6000 kwh! en del av diffen förklaras av liten vv förbrukning.
VP klarar värmebehovet ned till drygt -20 dÃ¥ drar den ca 50 kwh/dygn. Blir det kallare idkar vi Ã¥karbrasor  ;)   Det fina är att här i kallhelvete kan vi fÃ¥ under -40 ute (har själv avlsäst -46!!) oavsett utetemp kommer min VP att gÃ¥ 24t/dygn.

Förutsatt gammaldags kallvintrar då är ytjord eller bergvärme fina grejor här, men som det ser ut funkar även luft luft rätt bra och det för en billig penning.

Men jämföra äpplen o päron antar jag inte du var ute efter som sagt!!  Min maskin kostade ocksÃ¥ mycket mera antar jag.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Inte vet jag du vill väl jämföra luft/vatten eller hur!?

Förutsatt gammaldags kallvintrar då är ytjord eller bergvärme fina grejor här, men som det ser ut funkar även luft luft rätt bra och det för en billig penning.
Men jämföra äpplen o päron antar jag inte du var ute efter som sagt!!  Min maskin kostade också mycket mera antar jag. 

Luft/vatten VP + konvektering av direktv. El hus till vattenburet kostar lika mycket som komplett mark/berg VP system Ca 120 000:- . 

Specifikation:
VP 40 00:-  /   Elpanna Exv VVM 30 000:- / Nytt golvvärmesystem+fläktkonvektorer 20 000+10 000:-/ arbetskostnad 8 tim ca 3000-15000:- (beroende på omfattn )+ eget arbete.....X antal timmar. (min ber ca 20 tim). Extra 15 000-20 0000 med Frånluft installation och återvinning.

Kommentar på alla de typer av VP som man har:.
Jämföra vad Fabrikanterna uppger och vad man får ut i "värme".  Inte att den ena eller andra typen är billigare eller ej.

Praktiskt i liten trädgård i Skåne är  ej ha långa slingor i marken ( mitt behov är 400m slinga) Det gör på ledig plats =210m2 35x6m 11st rader 12 st rader av rör 1 slinga per 1/2 m " . (Ej genomförbart) Mitt enda val är Luft/vatten alt luft/luft. Då anser jag det var mer praktiskt med min L/V.

Fabrikanternas råd är att välja pump så den klarar 50-70% av värmebehov vid dim. Glöm detta. Välj minst 8´kw VP. Vid större normal förbr. välj då 10kW VP. Välj praktiskt den typ av värme källa du behöver.

Glöm ej heller ventilera bostaden, där kommer värmeväxlare elller frånluft VP in i bilden.
Från luft VP tänk på att köra den på större vent än normal ventilation. Min förra bostad körde jag på 1 luft växl/h istället för norm 1/2 luftväxl. Frånluft VP tar då värmen från luften och sänker temp från inne temp 20gr till från huset ca 0 gr. det deltat + kompr effekten ger den vinst man gör till VV  uppvärmnings vinst ( min CTC 103 gav migVV+ LUFT/LUFT värme) besparing från 2,5 m3 olja ner till 16000kWh EL inkl hush + en och annan "åkerbrasa".

Logga på och gör beräkning på COP,värme och el vinst..
« Senast ändrad: 13 februari 2005, 09:50:11 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Citera
Luft/vatten VP vid -5 gr anser jag ger ca 1,5 ggr tillförd effekt. (Nibe säger COP 2.0)

Varför 1,5 ?  Att COP (och uteffekten= avtar rätt rejält med avtagande temperatur hos köldmedlet är ju numera känt. Men varför detta lÃ¥ga värde vid en sÃ¥ mÃ¥ttlig temp spm -5 ?

Den nu lite gamla testen på bergvärmepumpar [http://www.ntb.ch/files/1/3161/bwlist%20engl%2016.Okt.03.pdf
] innehåller många principiellt intressanta resultat.
Bl a har testen gjorts med 3 brimetemperaturer
Intervall för COP för +5, 0 och -5 graders brimetemp för 4 svenska pumpmodeller
Temp         COP
+5  3.1 ... 3.6
0 2.8 ... 3.2
-5 2.4 ... 2.9

Om ett hus under de kalla mÃ¥naderna nov- mars drar 3000 kwh/mÃ¥nad för värme och VV och ventilation kan man med en bergvärmepump nÃ¥ COP 3 om brimen ligger pÃ¥ 2 grad  och om framleningstempen relativt sällan behöver överstiga 45 grader. DÃ¥ drar pumpen 1000 kW

En luft/vatten punpen bör ha högre COP vid temperaturer som är högre än borrhålets temperatur, men lägre COP vom yttertemp är lägre.
Säg att COP är så dåligt som 2 under vintermånaderna
Då drar den 1500 Kw/h eller 2500 kWh mer än jordvärmepumpen under nov-mars.

Jordvärmepumpens hål kostar 50000 kr eller 2500 kr om man räknar med 5 % ränta

Så det förefaller som om det ekonomiska utfallet av en bergvärmepump och en luft/vp skulle vara tämligen lika.

Fast jag stsade på en bergvärmepump, eftersom jag kände olust inför -15 och luft/vatten VP

SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
En sak som man inte alltid tänker på är att man har otroligt liiitet värmebehov vid +7 där redovisas oftast COP när det gäller luft luft....

Jag har COP pÃ¥ över 3,5 vid -20 grader, inkl cirkpumpar för uppvärmningen  8)
Även om det blir -40 har jag COP 3 på kompressorn, men då behövs det tillskott så då blir verklig COP sämre...

i kalla områden torde berg/ytjord vp vara en mycket bra lösning. Kanske det finns andra lösningar också inte vet jag?




Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad olotor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ursäkta en dum fråga: Hur räknar ni ut COP?

Fakta: på tre månader har pumpen gått 700 timmar (exakt!) och dragit 1350 kwh. Framledning ligger sällan över 45 grader, endast i slutet av vpgångtiden (den period om 15 -20 min som VP). Brine in mellan +3-4 grader och aldrig under 0 grader ut.

Resonemanget att lägre framledning ger högre COP förstår jag inte riktigt. Pumpen går ju längre perioder om jag sänker börvärdet och höjer hysteres. Längre gångtid = mer kwh förbrukning.

Notera att där jag bor har det inte varit minusgrader särskilt ofta.
Thermia Villa 55, aktivt borrdjup 95 meter, enplanshus från 1981, 150 kvm, mycket välisolerat (26 cm i väggarna och 41 cm i tak), växtzon 2 i Mälardalen, energiförbrukning ca 20000 kwh före vp. Rexovent. Separat elmätare både på VP och FTX. Nu ca. 10200 kwh, varav hushållsel 6500 kwh och Rexoventen ca 500 kwh.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Fördelen med att ha lägre framledningstemp är att "uppförsbacken" att höja temperaturen inte blir lika hög. Det gör att kompressorn kan jobba med mindre "motstÃ¥nd"  (drar mindre ström) för att avge samma effekt.

Det åtgår samma energi att höja från 30-35gr som för att höja från 40-45gr. Men när kompressorn "kramar" energi ur kollektorn eller luften krävs mindre ström vid 30-35gr än vid 40-45gr. Det gör att den blir effektivare.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Hur beräknar NI ut COP för VP anläggningar

Förberedelse;
Jag har för min del enkelt beräknat det genom att tidvis blockera VP i nägot körfall exvis Lurar den ätt det är sommar, eller säger till att kör nu endast radiator värme.

1. Sen utgår jag efter vad fabrikanten säger kompressorn förbrukar El. 

2. Gör körfall både radiator värme och VV värme. klockar min avgivna tid med VP att höja x grader under viss tid.

3. Gör samma med endast eltillsats med samma grundförutsättningar. Stort/litet värmebehov.
    testar detta flera ggr.

4. Jämför Eldrift tid KWH/ VP drift. Beräknar effektiviteten därefter. Ex  6KW värme värmer VVsom jag har 500l 10grader.
    Hur lång tid tar det. Formelmässigt kostar det  6kW i energi att värma 500l 10 gr under 1 timme.

Verkningsgrad = COP   Kompr effekt ca 2-2,5 KW beroende på tillstånd och typ av kompr. 1/2 timme körn. med exvis 10 kW VP ger 5kW värme enl fabr. Den värmer då 500l vatten 10gr på 0,6 h. Stämmer detta avger den 10KW.
längre tid mindre effekt..osv.

Ett  annat driftfall:
Citera

Justerat den 27/1 efter avläsn :
Äntligen blev det kallt nere i skåne. Min VP stoppade på låg utetemp inställd -7 gr. Nu av dygnets 24 tim har jag endast kört på EL..
Min förbr var senaste dygn 158 kWh och VP 14h/5 starter. Enl beräkn.  blir 6,58 kw/h.

VP drift 14 av dygnets 24 tim. Ger norm förbr enl loggning den 29/1 (138 kW/dygn )enl beräkn =5,76 kW/h. El gick till efter mitt värmebehov.

1. under 10 tim .........................................70kWH= 7,0 kW/h. Normalt se min
2. Enl ber skulle jag haft............................138kWh per dygn=5,76kW/h

Ändrade sen inställning  efter avläsningen. Med 23 tim gångtid=0,96 (gångtid 23/24h*1,8 enl Nibe förbr vid gång). Förbr el blir då 1,72 kW
Besparing  under mina 10h utan VP =7,0-5,76=1,24kw/h

Detta blir....................................................1,72 kW
Dagens förb. i bespar.................................1,24kW

Alltså 1,72+1,24=2,96 kW värme .

Min COP blir...2,96/1,72=1,72 vid -8,8--5,5/2=-7,15 gr ute.
Nibe COP är vid .......-7/45 gr  Värme 4,1/1,8=2,2


"Beräkning visar att man  ej helt kan lita  på VP fabrikantens siffror och beräkningar på COP".

Annan Beräkning:
Värm förlust vid ej VP drift är genom Värmepumpen när den ej genererar värme pga Circ pumpen går. Detta pga frost risk på vattnet ut till VP.
Min Diff vid ej VP drift  = -04 gr vid 45 Retur Temp VP
Det ger vid 500l/timme 0,4x500lx0.00116=0,232 kW förlust. Det ger med 24 tim en förlust utan VP drift.
Summa 5,57 kWh /dygn i värme förlust.


Nu måste vi förklara vad vi har för värme faktor vid uppvärmning av vatten.

Alla har läst i fysik att vattens värmevärde är 4,18 kcal . Detta är samma som 1WS.
Nu gör vi om detta till kWh då blir det 4,18 /3600 (s)= 0,001161.

Beräkning):    ( Värme specif. enl Data och diagram angivet i Energi tekn tabeller)
1000l värms upp 1 grad vad åtgår i effekt.
1000*0,001161=1,161 kWh värme.

500 l beräknas då till 500*0,0116=0,58kWh  (10 grader ger =5,8 kWh)
200 l     "              " 200*      " =0,232    "      ( 10  "           =2,32 kWh)

Praktisk körning och prova med hjälp av tillsats EL
och klocka och läs av värdena.

"Den som provar får se"
« Senast ändrad: 14 februari 2005, 11:54:08 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Citera
4 Jämför Eldrift tid KWH/ VP drift. Beräknar effektiviteten därefter. Ex  6KW värme värmer VVsom jag har 500l 10grader. Hur tid tar det. Jag vet formelmässigt ca 6W kostar det i energi att värma 500l 10 gr under 1 timme.

Svårt i vvb man har skiktning får skiktning och du har antagligen dubbelmantel som ger en tidsfördröjning innan tempen stabiliseras!!??

Enklast är att köra VP på värmen tills framledningstempen planar ut....   sen ha en elpatron som ger ungefär samma effekt....     då får man ett bra facit...

W ska väl va KW??

Osså verkar 6 vara skumt???

Höj tempen 1 grad på 1 m3 vatten =  1,6 kwh.
  Då blir det på 500 l och 10 grader 8 kwh ???
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
SV: "System analys"Beräkning EL/värme/COP VP/Vent/Förlust beräkning
« Svar #9 skrivet: 11 februari 2005, 08:55:41 »
Hej

Nu måste vi förklara vad vi har för värme faktor vid beräkning av uppvärmning av vatten.

Alla har läst i fysik att vattens värmevärde är 4,18kcal . Detta är samma som 1WS.
Nu gör vi om detta till KWH då blir det 4,18 /3600 (s)= 0,001161.

Nu gör vi vår beräkning 1000l värms upp 1 grad vad åtgår i effekt.
1000*0,001161=1,6 kWh värme.

500 l beräknas dÃ¥ till 500*0,0116=0,58kWh  (10 grader ger =5,8kWh)
200 l     "              " 200*      " =0,32   "      ( 10  "           =2,3kWh)


Detta finns enl Data och diagram angivet i Energi tekn tabeller.

MVH

Janne




Min miniräknare ger vid handen följande:

1000 X 0.001161 = 1,161 kWh
500 X 0.001161 = 0.58 kWh
200 X 0.001161 = 0.2322 kWh

Vad har jag missat i dina beräkningar, eller har du räknat fel ???

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Rickard:
"Vad har jag missat i dina beräkningar, eller har du räknat fel"

Fel på potensen!
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

admin

  • Gäst
admin
SV: "System analys"Beräkning EL/värme/COP VP/Vent/Förlust beräkning
« Svar #11 skrivet: 11 februari 2005, 09:26:39 »
Fattar fortfarande inte ???

Hade för mig att det var 0.00161 eller nåt liknande ???

Och då blir det:

1000 X 0.00161 = 1,61 kWh
500 X 0.00161 = 0.805 kWh
200 X 0.00161 = 0.0.322 kWh

Rätt så eller.
« Senast ändrad: 11 februari 2005, 09:28:49 av Rickard »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Fattar fortfarande inte ???

Hade för mig att det var 0.00161 eller nåt liknande ???

Och då blir det:

1000 X 0.00161 = 1,61 kWh
500 X 0.00161 = 0.805 kWh
200 X 0.00161 = 0.0.322 kWh

Rätt så eller.


Nästan... som du skrev tidigare...

1000 X 0.001161 = 1,161 kWh
500 X 0.001161 = 0.58 kWh
200 X 0.001161 = 0.232 kWh

För 1 grad...

500 X 0.001161 X 10 = 5.8 kWh
200 X 0.001161 X 10 = 2.32 kWh

För 10 grader, kul att vara lite besservisser ibland... >:D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

admin

  • Gäst
admin
SV: "System analys"Beräkning EL/värme/COP VP/Vent/Förlust beräkning
« Svar #13 skrivet: 11 februari 2005, 10:07:37 »
Hej

Nu måste vi förklara vad vi har för värme faktor vid beräkning av uppvärmning av vatten.

Alla har läst i fysik att vattens värmevärde är 4,18kcal . Detta är samma som 1WS.
Nu gör vi om detta till KWH då blir det 4,18 /3600 (s)= 0,001161.

Nu gör vi vår beräkning 1000l värms upp 1 grad vad åtgår i effekt.
1000*0,001161=1,6 kWh värme.
500 l beräknas då till 500*0,0116=0,58kWh  (10 grader ger =5,8kWh)
200 l     "              " 200*      " =0,23   "      ( 10  "           =2,3kWh)

Detta finns enl Data och diagram angivet i Energi tekn tabeller.

MVH

Janne

Med röd markerad =felräknat
Med grön markerat=rätträknat

Lite bättre underlag vore fint Sc:,h

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Du är gryyym. Carl N...... ;D
Din vän i nöden.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!