Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 40kvm Garage inkl FörrÃ¥d.  (läst 5695 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fritte84

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
40kvm Garage inkl Förråd.
« skrivet: 23 april 2017, 21:25:08 »
Godkväll.
Är ny på forumet, ny inom ämnet men har iallafall vetskapen att om man inte frågar så får man aldrig veta.

Har ett isolerat garage med tillhörande förrådsdel som står direkt på betongplattan och så vitt jag förstått inte har någon isolering under ifrån.
Isolerad vind, garageporten är nyligen installerad (2011 enligt säljaren) finns 1st friskluftsintag i garagedelen samt 1st till i förrådesdelen (4tums storlek).
Vägg skiljer garage samt förrådsdelen åt, men dörr mellan finns.
Då vi köpte fastigheten så fanns det ett El-element i förrådsdelen, men ingen typ av värme i garagedelen.

Vi är sugna på att kasta ut El-elementet och värma upp garage samt förrådet med antingen Solpanel alt en Luft/Luft-pump.
Tanken är inte att få ett 20 gradigt klimat under vintern, men att iallafall ständigt ligga på +5 upp emot +10 vid -15/-20 utomhus.
Dvs lite underhållsvärmning då vi vill kunna ställa bilen i garaget och ha lite bekvämlighet en kall tidig morgon.

Vad vore mest passande för detta ändamål?
Sol för värme under vinter och de önskade temperaturerna är kanske svårt i vårt avlånga land?
Men ser det som en billigare lösning på sikt jämnfört med en Luft/Luft-pump, men kanske tänker fel?

Bor i mellersta östergötland.
Är inte ute efter att få en offert utan ute efter att bygga upp lite förståelse samt få feedback på vad som är en vettig lösning.
Villa, 158kvm. 1.5plan. Torpargrund. Vattenburen uppvärming (Radiatorer) NIBE 360P Fighter. 3-Glas Fönster. 2 badrum med el-uppvärmd golvvärme (1/2 badrum har Radiator andra har Handdukstork Vatten/El) Östergötland.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4717
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 40kvm Garage inkl Förråd.
« Svar #1 skrivet: 23 april 2017, 21:35:31 »
Tror inte du kan hÃ¥lla värmen med sol pÃ¥ vÃ¥ra breddgrader , du fÃ¥r nog sikta in dig pÃ¥  L/L pump

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 40kvm Garage inkl Förråd.
« Svar #2 skrivet: 24 april 2017, 07:09:18 »
Mmm, vi har ju några månader/år när solen bidrar med väldigt lite värme, och det är ju då värmen behövs som mest, så jag är benägen att hålla med 25FOCUS.
Med tanke på att golvet är oisolerat kan du ha en luftvärmepump på underhållsvärme (ca+8 till 12 grader beroende på val av värmepump).
Tror inte att någon luftvärmepump kan underhållsvärma med så låg temp som + 5 grader.
Att sätta in en luftsolfångare kanske ändå inte är någon dum ide, kan kanske kan spara in sig den också under de delar av säsongen den värmen skulle räcka till.

Med en luftvärmepump kan du välja hur mycket det oisolerade golvet "stjäl" i form av energi genom att antingen rikta luftflödet nedåt (större energiförlust genom golvet) eller rak ut (mindre energiförlust genom golvet).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fritte84

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 40kvm Garage inkl Förråd.
« Svar #3 skrivet: 24 april 2017, 19:48:25 »
Grannen har en luft/luft som han säger kan få det lite kämpigt, den är på 6kw säger han.
Han säger sig värma upp 80kvm till 8-12 grader under vintern.

Jag är som sagt mest ute efter att hålla 5-10 grader bara för att få ett vettigt klimat för byggnaden generellt samt som nämnt tidigare, en relativt bekväm start på dagen.
Får snegla på någon vettig L/L för ändamålet, ringa runt och be några återförsäljare kanske komma och ta en titt och ge rekommendationer..
Det lilla jag tittat så är det inte direkt en dyr kostnad att köpa in, är väl mer ute efter i slutändan att få en vettig driftkostnad (driftkostnad och värma saker går väl inte riktigt hand i hand).

Villa, 158kvm. 1.5plan. Torpargrund. Vattenburen uppvärming (Radiatorer) NIBE 360P Fighter. 3-Glas Fönster. 2 badrum med el-uppvärmd golvvärme (1/2 badrum har Radiator andra har Handdukstork Vatten/El) Östergötland.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: 40kvm Garage inkl Förråd.
« Svar #4 skrivet: 24 april 2017, 20:19:25 »
Vad är det för effekt på radiatorn och vilken temperatur i garaget lyckades det hålla under dom lite kallare perioderna?

Det kan väl inte vara speciellt många dygn som ni har -15 eller kallare eller är det något känt köldhål vintertid?

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 40kvm Garage inkl Förråd.
« Svar #5 skrivet: 24 april 2017, 22:51:18 »
Jag har ett garage på 40 kvm, som jag värmer upp med två elektriska fläktkonvektorer. Betongplattan är oisolerad, men väggar och tak är isolerade. I regel är det underhållsvärme på ca 8 grader, men när det är reparationer o dyl drar jag upp till 20 grader. Energiförbrukningen varierar givetvis beroende på hur kall vintern är och hur mycket reparationsarbete det är, men ett snitt över flera år är ca 900 kWh per år. Jag har givetvis tänkt tanken att sätta dit en L/L-värmepump, men det blir svårt att få kalkylen att gå ihop om inte livslängden på värmepumpen är väldigt lång. Garaget står söder om Stockholm.
« Senast ändrad: 24 april 2017, 22:57:11 av Huddinge »
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 40kvm Garage inkl Förråd.
« Svar #6 skrivet: 25 april 2017, 11:20:54 »
Vi har en förrÃ¥dsdel, tvättstuga och garage c:a 60 m2 ihopbyggt med huset pÃ¥ ena lÃ¥ngsidan med 3,5 meter, ingen isolering mot platta. Jag har som mÃ¥l att ha 12  °C i tvättstugan och 10 °C i garaget. Fast blir det riktigt kallt ute sÃ¥ lÃ¥ter garaget gÃ¥ ner till kanske 7 °C.

Fram till förra veckan från i höstas har det gått åt c:a 970 kWh med en Panasonic NE9-PKE. Det innebär en medeleffekt av ungefär 210 W. Pumpen har nog gått ganska mycket on-off vilket nog inte är så optimalt. I utrymmet där pumpen är placerad är det 17 °C.

Utloggad Fritte84

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 40kvm Garage inkl Förråd.
« Svar #7 skrivet: 26 april 2017, 21:41:55 »
Drog en snabb titt på Prisjakt.nu vad gäller en Luft/Luft pump.
Panasonic CS-NZ12SKE såg jag där som nåt som kan vara utav intresse, en snabb googling visade sig att tretti.se säljer den för runt 7100:- jämnfört med de 12000:- som listades på Prisjakt.
Vad tror ni om något liknande för mitt ändamål som beskrivet ovan?

låter spontant som en vettig produkt då jag kolla produktbladet..
Villa, 158kvm. 1.5plan. Torpargrund. Vattenburen uppvärming (Radiatorer) NIBE 360P Fighter. 3-Glas Fönster. 2 badrum med el-uppvärmd golvvärme (1/2 badrum har Radiator andra har Handdukstork Vatten/El) Östergötland.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: 40kvm Garage inkl Förråd.
« Svar #8 skrivet: 26 april 2017, 22:19:32 »
Måste vara någon som skrivit fel eller så har dom fått tag på något parti billigt!!
Betydligt billigare än vad "vanliga" återförsäljare köper in den för.

Nästan så man skulle köpa ett gäng ;)

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: 40kvm Garage inkl Förråd.
« Svar #9 skrivet: 26 april 2017, 23:37:01 »
Kollade på tretti.se

Lite varning på det där.
Det finns 2 olika cu-nz12ske och cu-nz12ske 'a 7100:- per styck.
Ska man tolka det rätt så säljs inne och utedel separat och då blir det istället dyrt!!
Den som funderar på att beställa bör ringa och kolla först så man inte köper en dyr innerdel!!!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: 40kvm Garage inkl Förråd.
« Svar #10 skrivet: 20 maj 2017, 13:45:29 »
Det finns faktiskt fördelar med att ha oisolerad betongplatta, markvärmen som man med isolerad platta "isolerar bort" får man istället som gratis värmekälla, under förutsättning att man har samma värme i garaget som markvärmen,dvs har du 6-8 grader i garaget så blir det helt plötsligt en snål uppvärmning, detta fenomen kan man se i isolerade krypgrunder som håller 6-8 plusgrader hela vintrarna utan uppvärmning förutom läckagevärme från trossbotten, men om du därimot vill ha varmare så blir det katastrofalt dyrt istället.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!