Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HÃ¥ller jag pÃ¥ att Ã¥ka pÃ¥ en blÃ¥sning??? Servicehaveri frÃ¥n godkänd Nibe-partner  (läst 2795 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KN4S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej alla,

Lite historik:
Nibe F2025 installerad 2009. Fick problem med igen-isad förångare och dålig avfrostning i Mars månad 2016. Ringde in företaget X som installerat värmepumpen och de bytte förångartempgivare. I November, Ett par månader senare fryser förångaren igen. Jag samtalar med firman X och avfrostar den med varmvatten. I december lägger VPn ned helt med LP-larm efter ett par minuters gång.

Jag googlar, kommer fram till att det sannolikt är en läcka på förångaren och gasbrist i systemet. Jag hör av mig per sms till firman X, som både gjort installation och service, förklarar att jag har LP-larm och att jag tror att det är gasbrist/läckande förångare.

Servicepersonal kommer in och är på plats i 1.5 timme. Efter denna tid förklarar han att han tror det är gasbrist i systemet, precis vad jag felanmält. Faktura kommer på 6299 SEK för 1.5 timmes felsökning.

I denna faktura har det bytts "Kont. Motorskydd 9A" för 1581 SEK och "Överströmsrelä 1,6-2,5A" för 887 SEK. Det har även bytts en slang mellan förångare och vägg, som isolerats på ett väldigt slarvigt sätt med eltejp och isolering så det ser ut som en femåring utfört arbetet. I arbetstid har det specificerats 3 timmar, trots 1,5 timme på plats. Servicebil à 500 kr är för kännedom även med i ekvationen.

6299 SEK för en felsökning? Bör jag bestrida faktura? Håller jag på att åka på en blåsning?? Bör jag hänga ut företaget?

Det känns som att jag fått kamremsbyte på min bil och att kamremmen sedan gått, varpå servicepartnern bytt batteri och motorstyrning för många tusen, trots att det inte varit felet.

Tilläggas kan att jag nyss haft ägaren av företaget på plats (innan fakturan för det första jobbet kommit), och han provtryckte förångaren på en kvart med kvävgas efter eget förslag. Så två felsökningar för samma fel, ett fel som uppkommit trots service för just detta fel. Faktura för andra felsökningen lär även komma snart och jag avser ringa och klaga imorgon måndag.

Stort tack för all form av feedback!
« Senast ändrad: 22 januari 2017, 16:14:11 av KN4S »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Tråkigt, har du fått någon förklaring till varför de bytt saker som du inte beställt få felsökta eller utbytta?
Jag skulle begära att få tillbaks de gamla och få dem funktionskontrollerade, är det inget fel på grejerna skulle jag bestrida fakturan.
Har de kastat de gamla enheterna skulle jag nog också försöka bestrida fakturan.
När det gäller att hänga ut företag så är det generellt sett inte tillåtet i detta forum då det kan användas som utpressning mot företag.
Även mot företag som inte gjort något fel...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Hej alla,

Lite historik:
Nibe F2025 installerad 2009. Fick problem med igen-isad förångare och dålig avfrostning i Mars månad 2016. Ringde in företaget X som installerat värmepumpen och de bytte förångartempgivare. I November, Ett par månader senare fryser förångaren igen. Jag samtalar med firman X och avfrostar den med varmvatten. I december lägger VPn ned helt med LP-larm efter ett par minuters gång.

Jag googlar, kommer fram till att det sannolikt är en läcka på förångaren och gasbrist i systemet. Jag hör av mig per sms till firman X, som både gjort installation och service, förklarar att jag har LP-larm och att jag tror att det är gasbrist/läckande förångare.

Servicepersonal kommer in och är på plats i 1.5 timme. Efter denna tid förklarar han att han tror det är gasbrist i systemet, precis vad jag felanmält. Faktura kommer på 6299 SEK för 1.5 timmes felsökning.

I denna faktura har det bytts "Kont. Motorskydd 9A" för 1581 SEK och "Överströmsrelä 1,6-2,5A" för 887 SEK. Det har även bytts en slang mellan förångare och vägg, som isolerats på ett väldigt slarvigt sätt med eltejp och isolering så det ser ut som en femåring utfört arbetet. I arbetstid har det specificerats 3 timmar, trots 1,5 timme på plats. Servicebil à 500 kr är för kännedom även med i ekvationen.

6299 SEK för en felsökning? Bör jag bestrida faktura? Håller jag på att åka på en blåsning?? Bör jag hänga ut företaget?

Det känns som att jag fått kamremsbyte på min bil och att kamremmen sedan gått, varpå servicepartnern bytt batteri och motorstyrning för många tusen, trots att det inte varit felet.

Tilläggas kan att jag nyss haft ägaren av företaget på plats (innan fakturan för det första jobbet kommit), och han provtryckte förångaren på en kvart med kvävgas efter eget förslag. Så två felsökningar för samma fel, ett fel som uppkommit trots service för just detta fel. Faktura för andra felsökningen lär även komma snart och jag avser ringa och klaga imorgon måndag.

Stort tack för all form av feedback!

I Örebro har vi i en seriös installatör av Nibes produkter, så jag gissar att du ej bor här.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad KN4S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tråkigt, har du fått någon förklaring till varför de bytt saker som du inte beställt få felsökta eller utbytta?
Jag skulle begära att få tillbaks de gamla och få dem funktionskontrollerade, är det inget fel på grejerna skulle jag bestrida fakturan.
Har de kastat de gamla enheterna skulle jag nog också försöka bestrida fakturan.
När det gäller att hänga ut företag så är det generellt sett inte tillåtet i detta forum då det kan användas som utpressning mot företag.
Även mot företag som inte gjort något fel...
Stort tack! När man pratar med ägaren till företaget möts man med ett intryck av att det är dålig intern kommunikation. Till exempel - ägaren frågar mig hur hans servicekille kommit fram till att det var gasbrist i systemet. Tycker kännedom om ärendet och nyss utförd service är basalt för att göra bra arbete, men kanske inte.

När jag framförde klagan på icke-fackmannamässig isolering av slang har det mest mötts med en axelryckning och inget besked om åtgärd.

Kan man begära att onödigt bytta delar tas tillbaka? Finns det någon lagtext man kan hänvisa till?

Rättar mig givetvis efter forumets regler och mycket tacksam för all form av hjälp.
I Örebro har vi i en seriös installatör av Nibes produkter, så jag gissar att du ej bor här.
Jag bor i sydsverige och vid samtal med Nibe är företaget inte officiell servicepartner men dock auktoriserad att göra serivce på egna installationer.
« Senast ändrad: 22 januari 2017, 16:38:36 av KN4S »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om ni har en kommunal konsumentupplysare brukar de kunna hjälpa till att lösa den där typen av tvister.
Jag vet inte om det finns några krav på att de skall lämna utbytta delar till kunden, eller lagra dem en tid, men man kan ju alltid fråga om de finns kvar?

Alldeles oavsett så tycker jag inte att de borde göra nåt alls på maskinen som du inte beställt eller godkänt.
Har du gett dem OK att reparera maskinen utan några restriktioner eller att de skall kolla med dig om kostnaderna är OK så kanske du sitter sämre till.
Men om du bara bett dem kontrollera gasmängden, och de bytt ut delar på andra ställen utan att fråga dig så har du en bättre situation.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Har du haft kontakt med ditt villaförsäkringsbolag.....och/eller Arctic ( om du har den "förlängda" försäkringen)?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad KN4S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om ni har en kommunal konsumentupplysare brukar de kunna hjälpa till att lösa den där typen av tvister.
Jag vet inte om det finns några krav på att de skall lämna utbytta delar till kunden, eller lagra dem en tid, men man kan ju alltid fråga om de finns kvar?

Alldeles oavsett så tycker jag inte att de borde göra nåt alls på maskinen som du inte beställt eller godkänt.
Har du gett dem OK att reparera maskinen utan några restriktioner eller att de skall kolla med dig om kostnaderna är OK så kanske du sitter sämre till.
Men om du bara bett dem kontrollera gasmängden, och de bytt ut delar på andra ställen utan att fråga dig så har du en bättre situation.
Stort tack!

Jag har inledande SMS till dem som det står "Tidigare problem med igenisad förångare, fick bytt förångartempgivare av er i somras. Nu LP-larm trots ej igensatt förångare/fläkt snurrar osv. Köldmedieläcka/gasbrist?" så konkret bevis för vad som är beställt.

Problemet är att det är lätt för dem att dra valser om vad de bedömer är korrekt att göra servicemässigt. Konsument måste väl kunna lita på servicetekniker och inte behöva avtala att det inte ska bytas onödiga delar? För reläer för 3000 SEK är rimligen inte förbrukningsvara vad jag förstår?

Speciellt inte när det är en felsökning. Reläet bör ju monteras ur och sedermera inte faktureras kunden - då det inte är förbrukat efter felsökning?

Det är Svenska Kyl & Värmepumpföreningen som sköter konsumentupplysning för värmepumpar och företaget är anslutet till detta. Så kanske en vettig idé att höra med dem? Ev. Nibe.

Har du haft kontakt med ditt villaförsäkringsbolag.....och/eller Arctic ( om du har den "förlängda" försäkringen)?
Har självrisk 15.000 SEK med 10% värdeminskning efter 2 friår. Vi har bedömt det som icke ekonomiskt försvarbart, men vi bör kanske tänka om? Vad rekommenderar ni?

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Det var en hög självrisk....... :'(
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad KN4S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det var en hög självrisk....... :'(
Liten BRF, hög självrisk...

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Oj....en 2025:a till en bostadsrättsförening....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det är väl så det funkar numera. Mindre byggfirmor som köper upp gamla stora villor med stort renoveringsbehov och gör om dom till typ 3 lägenheter som en liten brf. Det kan man tjäna miljoner på i Stockholm i alla fall.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad KN4S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är väl så det funkar numera. Mindre byggfirmor som köper upp gamla stora villor med stort renoveringsbehov och gör om dom till typ 3 lägenheter som en liten brf. Det kan man tjäna miljoner på i Stockholm i alla fall.
Oj....en 2025:a till en bostadsrättsförening....
Liten förening med 4 medlemmar och 3 små gathus med i snitt 70 m2 och ombildat av boende. 16 kW 2025 dimensionerad av samma installatör som nu är på tapeten.
« Senast ändrad: 22 januari 2017, 21:40:47 av KN4S »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!