Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kass kompressor?  (läst 7156 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Kass kompressor?
« skrivet: 12 januari 2013, 17:29:56 »
Jag har en Thermia Villa 120 från 1996.
Den har gått sisådär genom åren. Det är ett antal gånger jag fått fylla på köldbärare och för ett par år sen gick kompressorn. Den verkade då ha brunnit.
Jag bytte kompressor, vilket verkade som en ganska god idé eftersom det gick på 12500 om jag minns rätt, och bl a Thermia tyckte väl att det borde innebära att pumpen skulle kunna gå tio år till. Fick om jag minns rätt därefter problem med växelventilen som jag dock lyckades få igång.
Det gick en vinter, och i början av förra vintern så slog det av och larmade. Jag felsökte och hittade då att en av de två seriekopplade cirkpumparna på kollektorslingan (markkollektor) stod stilla. Den ville gärna gå varm när jag fick bort den, och jag bytte till en bättre beg pump. I samband med det bytte jag nåt kopparrör och fick pyssla lite för att få det hela tätt. Jag bytte även växelventilen som inte verkade helt pålitlig.
Därefter gick väl värmepumpen ett tag men stannade rätt snart. Jag upptäckte att det var bubblor i siktglaset, och ringde kyltekniker. Det dröjde dock länge innan jag fick besök (i höstas) och då konstaterade han att kompressorn lät lite hårt, men att det mest verkade som att jag hade luft i kollektorslingan. Jag kopplade en av cirkpumparna så att den gick kontinuerligt, och lyckades lufta på en vecka... Vid återstart lät dock kompressorn så illa att jag mailade kylteknikern som dock därefter har lyst med sin frånvaro.

Nu plockade jag isär, efter att ha haft rätt kallt större delen av vintern, bytte ett kopparrör vid cirkpumparna som inte var hundrarocentigt tätt, och tänkte att sen slår jag igång, bära eller brista.
Kompressorn lätt mycket illa, men det minskade efter ett tag. Ett skäl till att det låter lite extra illa när det vibrerar kan vara att jag fäst upp rören till kollektorslingan bättre eftersom de alltid varit tvivelaktigt monterade, detta har ju bland annat gjort att jag fått lite läckage i klämringskopplingar på dem.
Nu sitter de bättre, men forplantar ljudet mer.

Nåja, kompressorn gick ett bra tag, producerade värme och den kalla delen blev sval, men inte så kall som tidigare då det antogs vara luft i kollektorn.

Efter nån timme har den nu slagit av. Kompressorn i sin helhet är rejält varm, och vad jag kan märka så är överströmsskyddet som sitter i serie med kompressorkontaktorn utlöst. Vid omstart så verkar det lösa utan att kompressorn hinner röra på sig.... Jag får dock ingen larmlampa som lyser.

När kompressorn hade gått ett bra tag så var det fortfarande bubblor i siktglaset, men pressostaten har inte löst ut.

Jag vet inte riktigt vad som hänt, men det ligger ju någorlunda i farans riktning att kompressorn nypit, och därför löser på överström.

Om så är fallet så känns det nog inte som en bra idé att byta kompressor igen, utan då får det bli ny värmepump även om det är en rätt stor kostnad. Det är å andra sidan ingen bra lösning att köra på elpatron kontinuerligt och elda i kakelugnarna allt som går - och ändå ha kallt...

Suck...
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Kass kompressor?
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2013, 18:40:35 »
Kompressorn hade tydligen inte stannat för gott i alla fall...
Efter ett par timmar hoppade den igång igen.
Den låter för jäkligt. Kan det ändå vara för lite gas (och fel på pressostaten)?
Känns inte så där helt troligt, men vad sjutton är det, och varför har jag annars bubblor i siktglaset?
Det hade jag för övrigt långt efter att kompressorn tidigare slagit av.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kass kompressor?
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2013, 19:52:00 »
Hej!
Om det är kontinuerligt bubblor i synglaset så är det brist på köldmedium och antagligen en läcka.
Antingen kan man ta kontakt med en kyltekniker så får leta reda på läckan, laga och återfylla.
Men risken finns att nya komplikationen uppstår på nytt, en VP från 1996 har uppnått sin tekniska livslängd, jag skulle köpa en ny.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Kass kompressor?
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2013, 20:01:43 »
OK, men egentligen består ju en värmepump inte av så himla mycket avancerade komponenter. Kabinettet lär tåla att åldras, liksom mycket varmvattenberedare och en del av det övriga. Kan tänka mig att värmeväxlarna och kompressorn är de mest kritiska delarna, som också kostar en del att byta.

Nåja, bortsett från det... bubblorna tycker jag också är ett tydligt tecken, även om den kyltekniker som var på besök inte tyckte att det var nåt som var så alarmerande(!). Men frågan är varför pressostaten inte löser ut - och innebär gasbristen att kompressorn låter illa??


Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kass kompressor?
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2013, 20:09:09 »
Jag vet ärligt inte varför den låter illa, men kompressorn kan bli varmare än normalt vid gasbrist.
Detta kan kanske leda till missljud?

Och har du pyspunka så tar det ett tag innan lågtryckspressostaten löser ut.

Styrelektronik, reläer och cirkpumpar mm åldras också.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Kass kompressor?
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2013, 20:20:04 »
"Styrelektronik, reläer och cirkpumpar mm åldras också."

Jo, det är sant, men det är samtidigt rätt billiga och enkla prylar - och livslängden kan nog vara rätt lång. Men det lutar nog åt ny pump nu. Den här var installera ett år innan jag köpte huset, och den har krånglat vartannat år ungefär... hoppas det är bättre grejer nuförtiden.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad alex1980

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Kass kompressor?
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2013, 20:56:19 »
Hej
Testa att öppna justerskruven på expansionsventilen ett varv och ställ tillbaka den exakt som den stod tidigare, om det har kommit med någon lödslagg när dom skiftade kompressorn första gången som kan ha fastnat i exp ventilen det ska nämligen inte mycket till.

Mvh
Alex
Uppvarmd yta: ca 300m2
Hus byggt 1930 med självdrag genom golv och fönster...
2 vuxna och 2 små barn.
IVT HE E11 grundvatten värme.
2st brunnar 35m resp 31m djupa.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Kass kompressor?
« Svar #7 skrivet: 12 januari 2013, 22:41:42 »
Ska prova det!
Han som var här och konstaterade att det behövde luftas, var han som också bytte kompressorn. Han öppnade faktiskt och skruvade lite men jag tror inte det gjorde nån skillnad.
Men jag kolla hur den står, så kan jag ju prova lite annorlunda och sen ställa tillbaka.

Jag vet inte hur en sån här kompressor egentligen ser ut invändigt, så jag har verkligen ingen koll på vad som skulle kunna få den att gå illa...
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Kass kompressor?
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2013, 04:25:02 »
Om det är en kolvkompressor sÃ¥ är dom byggda pÃ¥ enklast möjliga sätt med fÃ¥ rörliga delar (typ 2 + ventilerna)  för att det skall hÃ¥lla sÃ¥ bra som möjligt. dvs inga kolvringar, vevstaken sitter med en kula i kolven, stänksmörjning genom att kompressoraxeln är ihÃ¥lig och med en avsmalande kona doppad ner i oljan och drar upp oljan etc.

att det låter mycket i kompressorn är illavarslande och av texten att döma så verkar det försämras fort och har det gått så långt att det nypt (finns egentligen bara 4 ställen det kan göra på - kolven i cylindern och storändan på vevstaken mot vevaxeln + 2 lagren i motorn) så är troligen kompressorn skrot.

frågan är om det är någon olja alls kvar i kompressorn och om allt har hamnat i evaporatorn och inte har gashastighet för att dra tillbaka oljan igen... bubblig tittglas behöver inte bara betyda gasbrist utan kan flera orsaker som för lite delta på kondensorn eller att pumpkapaciteten är dålig och/eller torkfiltret igensatt alternativt expansionsventilen lite för öppen gentemot kondensatproduktion - och har kompressorn delvis slutat pumpa så....

Att byta kompressor är alltid vanskligt då den som utför jobbet måste ha hög renhet i arbetet men också hur det gjordes. Om tidigare kompressor hade brunnit, vad gjordes det för rengöring - spolades systemet igenom, syrahaltkollades kvarvarande oljan i i systemet eller körde man åtminstone burn outfilter med delvis aluminafyllning på sugsidan i någon månad för att få bort syrorna och partiklar som kontaminerat anläggningen?.

När en kompressorlindning brinner så bildas det massor av organiska syror, partiklar och sot mm. och görs inte denna rengöringsarbete ordentligt så blir det inga nya 10 år med en ny kompressor...

sitter det en blå danfoss-torkfilter så tar den bort skräp och partiklar (med risken att den kan bli igensatt med tiden) förutom att torka, men är det en 'standard' förtjockad kopparrör som man ser på alla kyl och frys där det går över till kapillär-röret så är det bara en skvätt 1.5 mm zeolit-pärlor i en kopparnätkorg inne rörbiten och en sådan torkfilter tar inte bort några partiklar ur systemet (tvärt om, ibland bidrar till 'dammet' om den sitter så till att den vibrerar och innehållet skakar runt som en maracas och sakta nöts ned).
 
'problemet' är att den här typen av rengöring ta tid att göra och kräver mer än ett besök om det skall bli ordentligt gjort eftersom burnout-filtret efter ett tag skall tas bort med allt vad det innebär med tömning av systemet mm...
 
det är i stort sett lika mycket jobb att sanera en liten maskin som en lite större industrikylsystem - skillnaden att i sistnämnda fallet kan man skicka en betydligt fetare faktura...


 

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Kass kompressor?
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2013, 08:58:00 »
Det är scrollkompressor.
Det sitter nog ett torkfilter som är typ 5 cm diameter och lite längre, vitt med rör rand.

Vid bytet vakuumpumpades kretsen och sen löddes kompressorn dit. Så möjligen var det ingen bra metod.

I går kväll skruvade jag ur ställskruven på exp.ventilen ett varv, men det gjorde ingen skillnad. Funderade på om radiatorkretsen kan vara igensatt. Men som kompressorn låter så verkar det rätt kört ändå. Igår kväll, det sista jag gjorde, så slog jag igång den och då gick den lite tystare, men efter en kvart började den låta för dj-ligt och sen löst nåt och larmlampan lös - och jag gick och somnade.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Kass kompressor?
« Svar #10 skrivet: 14 januari 2013, 14:38:02 »
Jag ska för säkerhetsskull tömma radiatorkretsens sil en gång, men det är gjort för nåt år sen och det hade då inte fastnat särskilt mycket i den på typ 10 år, men jag ska kolla innan jag bestämmer mig för att skrota allt.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Kylteknikern123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kass kompressor?
« Svar #11 skrivet: 16 januari 2013, 01:05:20 »
Han bytte väl expansionsventil när han bytte kompressorn? det är många kompressorer som havererar för att det är kassa honeywell ventiler monterade som inte har någon bra hållbarhet.. Det som händer med en expansionsventil som inte fungerar korrekt är att oljan fastnar i evaporatorn och följer inte med tillbaka till kompressorn..

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Kass kompressor?
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2013, 23:51:24 »
Nä.
SÃ¥vitt jag minns bytte han inte den.
För tillfället kör jag kompressorn igen. Den går, men verkar lösa efter ett tag (typ 1 timme) på överström. När den kallnat går den igång igen. Den låter mindre än tidigare. Eller jag ska säga, DET låter mindre än tidigare, det är förstås svårt att höra precis var ljudet kommer ifrån.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Kass kompressor?
« Svar #13 skrivet: 19 januari 2013, 14:31:07 »
Om jag nu ändå betraktar värmepumpen som skrot kan jag ju experimentera lite. Jag har öppnat expansionsventilen ett kvarts varv för att se om det sänker temperaturen och ökar flödet, så att det får kompressorn att gå lite tystare och kanske även utan att lösa på överström.

Edit: Nu har det slutat bubbla i inspektionsglaset. Och så löser den på lågtryck.
Dessutom så gick nyss också spiralen som sitter på exp-ventilen av. Samt att jag konstaterat att framledningen är en grad högre än retur (enligt styrsystemet). Verkar nästan som att det är lite lite för 6 kW elpatron... Enligt styrsystemet så är vvb 45, vilket inte direkt tyder på att det bara produceras vv.
« Senast ändrad: 19 januari 2013, 22:20:57 av Mezzner »
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Kass kompressor?
« Svar #14 skrivet: 20 januari 2013, 17:14:54 »
Min Thermia gör sitt bästa för att skämma ut sig.
I morse när jag steg upp kikade jag igenom diverse temperaturer på displayen för att se hur det låg till.
Framledning (och retur) hade sjunkit ytterligare, och låg väl kring 28 grader. Deltat är på en grad.
Det som skilde sig sen tidigare var däremot vvb som nu låg på 35, (start 44). Vvb hade igår för det mesta legat på 45, vilket i och för sig var lite märkligt, men åtminstone över påslagstemperaturen. Nu framgick dock att vvb gick, men det verkade ju inte räcka alls. 6 kW elpatron och 150 l vatten går väl att räkna på om man vill, men min känsla är att man i princip skulle kunna stå och kika på displayen och se hur temperaturen stiger, när det produceras vv. Icke, tvärtom, för den tålmodige (det är fortfarande jag det) så visades successivt lägre temperaturer.

Nu har jag slagit igång elkassetten och framledningen är på stadig uppgång. Den ligger väl kring 40 grader nu, men vvb verkar ha stabiliserats på 24 grader och fortsatt produktion. Jag har kollat att jag har spänning båder före och efter det två kontaktorerna till patronen, och det har jag. Om överhettningsskyddet skulle slagit på skulle jag nog kunnat märka det på kontaktorerna för det verkar som att överhettningsskyddet går just till den ena av dessa.
En del talar alltså för att elpatronen tagit chansen att ge upp just nu. Det är lite svårt att mäta på själva patronen eftersom det är krympslang och grejer på anslutningarna, men jag kan mäta med ringamperemätare imorgon.
Jag vet inte om en förklaring skulle kunna vara att växelventilen shuntar istället för att växla, men jag får kika i principritningen och mäta på lite rör hur det egentligen är med temperaturerna, så blir jag kanske klokare.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!