Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Extra värme när min Värmepump inte Ã¥rkar, Diesel-kamin?  (läst 6555 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rasmus

  • Gäst
Rasmus
Extra värme när min Värmepump inte årkar, Diesel-kamin?
« skrivet: 02 oktober 2004, 02:13:48 »
Hej

Först måste jag säga att detta forumet är ett måste för oss VP-folk. Tack !!

Nu till min fråga .

Jag har en Luft-luft värmepump som fungerar utmärkt så länge kvicksilvert inte går ner till minus ca 5 grader.
Men även här i Skåne så blir det kall nätter.

Vad ska man då ha som stöd-värme?

Ska helst inte drivas av el(elmätaren snurrar då så fort att man inte kan sova på nätterna)

Såg en Diesel-kamin på www.legoelektronik.se
Står att den inte behöver någon skorsten.
Är det verkligen lagligt att skicka ut rökgaser rätt ut genom väggen?

Mycket glad för svar!!  :D

// Rasmus

 

Utloggad insuinsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
Jag skulle hellre satsa på en ved eller pellets kamin, är aldrig trevligt med dieselkamin inne även om reklamen verkar positiv ;).Billigaste och enklaste alternativet är nog att skaffa oljefyllda elelement de få gånger du behöver extra värme.(Glöm inte värmeljus, ger mycket och är trevliga) kan ju inte vara så ofta du behöver extra värme eller ???.Har du bra isolerad vind? Vi norrlänningar vet hur mycket varmare det blir med välisolerad vind, där är en energisparare av stora mått att se över. ;D
« Senast ändrad: 02 oktober 2004, 07:08:38 av insuinsu »

Rasmus

  • Gäst
Rasmus
Re:Extra värme när min Värmepump inte årkar, Diesel-kamin?
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2004, 12:51:41 »
Tackar för tippsen.. :D

Har ju tänkt på en braskamin med det blir dyrt och desutom är inte min skorsten i bästa skick ::).

Har dåligt isolerade golv, kylan trecker upp ifrån källaren, vinden är däremot nyligen isolerad.

Har elradiatorer på ovanvåningen, men skulle vilja ha någon alternatv värme källa på nedervåningen, kan få tag på billig Diesel. Huset e på ca 85 m2.

// Rasmus

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
wallas kaminen är ett mycket bra alternativ om du har tillgÃ¥ng till gratis eller billig diesel...angÃ¥ende rökröret ut genom väggen sÃ¥ är det inte godkänt i sverige men i vÃ¥ra grannländer är det godkänt...konstigt med tanke pÃ¥ att jag har fÃ¥tt uppfattningen att finland har betydligt hÃ¥rdare lagar när det gäller bygg och värme sidan...t.ex sÃ¥ finns det billiga och enkla färdigisolerade skorstenar att fÃ¥ tag i som är godkända i finland men icke i swe!! PS. priset pÃ¥ kaminen pÃ¥ sidan du hänvisar till är inte direkt billigt...sök runt lite !! annars är det en bränslesnÃ¥l och bra kamin...made in finland till pÃ¥ köpet  ;)
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Rasmus

  • Gäst
Rasmus
Re:Extra värme när min Värmepump inte årkar, Diesel-kamin?
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2004, 23:34:33 »
OK, var själv fundersam till det.

Hade hittat en begangnad wallas kamin för 4000 kr, men om det inte är godkänt i Sverige sÃ¥ är det inte värt att sÃ¥ga hÃ¥l i väggen, frÃ¥gan e vad som händer om en komungubbe fÃ¥r syn pÃ¥ det  ??? .

Blir nog till att sätta upp två Oljeradiatorer på 2000 watt.

För er som ska köpa det får jag tipsa om www.wosab.se Har två enkel-konvetor element från dom och dom e riktigt bra. Pris finns att se på www.byggmax.se

// Rasmus

Utloggad Panasonic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Klippan / Sweden
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Mailade sunwind och frågade om den var godkänd eller ej.

Och tro det eller ej men det är godkänt att skicka rökgaserna rätt ut genom väggen.

Så det lutar åt en sådan...

Billigt blir det med .. Drar 4 dl Diesel och ger 4000 watt värme. kan man då få tag på diesel för 7 kr/lit så blir det ju billigare att driva, än dom direcktverkande radiatorerna jag har nu.

// Rasmus
« Senast ändrad: 15 oktober 2004, 19:01:04 av Panasonic »
Panasonic E9CKP Luft-Luft 5000 watt
Plus 4  Olje-El-element 3000 watt
Värmer 90 m2

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
då är det bara att slå till eftersom du har tillgång till billig diesel !! www.kiruna.cc under annonser såg jag en som sålde en komplett kamin med tidur och separat tank på 60 liter...och så var det väggenomföring med också !!!
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad Panasonic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Klippan / Sweden
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tackar så mycket för tipset.

Men den var lite dyr . 11000 kr ,, en ny går på 11000 kr utan tillbehör.

Jag har  en större modell pÃ¥ 4000 watt , för 4000 kr pÃ¥ gÃ¥ng.

// Rasmus
Panasonic E9CKP Luft-Luft 5000 watt
Plus 4  Olje-El-element 3000 watt
Värmer 90 m2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!