Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VB temp stiger men ut kommer det inte mycket  (läst 1999 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Loner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
VB temp stiger men ut kommer det inte mycket
« skrivet: 04 december 2010, 09:14:10 »
Tycker min pump beter sig konstigt.

VB ut tempen stiger till nästan beräknad framledning, men ut lämnar den lägre temp.

Ex nu säger den VB fram = 36, men det är 31 som kommer ut.
Stoppar jag kompressorn så sjunker VB fram snabbt till 27 (det jag har som både jag och pumpen mäter som retur).

Så givaren verkar ju funka, men varför går tempen upp men ingen värme lämnar pumpen?

Att göra varmvatten funkar ju, och skulle det sitta igen nånstanns borde ju inte tempen sjunka direkt när kompressorn stannar?

/L (Glömde den är en 1235)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VB temp stiger men ut kommer det inte mycket
« Svar #1 skrivet: 04 december 2010, 09:16:25 »
Vad mäter du med?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Loner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: VB temp stiger men ut kommer det inte mycket
« Svar #2 skrivet: 04 december 2010, 14:00:30 »
PT100, anliggningsgivare, via fältbuss till plc och SCADA

/L

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VB temp stiger men ut kommer det inte mycket
« Svar #3 skrivet: 04 december 2010, 14:34:38 »
Så VB-fram och din loggning på framledningen visar lika då kompressorn vilar, men inte då kompressorn värmer huset?
I så fall är det lite mystiskt.
Du har inte någon extern shunt som du mäter efter med din loggning?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Loner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: VB temp stiger men ut kommer det inte mycket
« Svar #4 skrivet: 04 december 2010, 15:25:05 »
Min givare sitter monterad på VB-röret där det kommer ut ur pumpen.

Hade det varit så att när kompressorn står att dom inte hade visat samma temp, hade det ju varit själva givaren,men det är det ju inte.

En annan grej är ju att beräknad framledning är 37 men den mäter bara 35, och min mätning mäter 31.

Borde inte pumpen reglera upp värmen tills den når över beräknad? dock kan det ju vara att den inte orkar värma mer...

Men oavsett så bör ju mätresultaten visa samma temp, känns som det sitter nått ivägen så att värmen inte når ut ur pumpen, men cirkpumpen går för varvatten går bra att tillverka.

Hur fungerar växelventilen, har den 2 eller 3 lägen?

2lägen = varmvatten resp värme
3lägen = varmvatten, stängd, värme

har den 3 lägen kan det ju vara att den inte riktit växlar till värme

/U



sfdsfg
sdf

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: VB temp stiger men ut kommer det inte mycket
« Svar #5 skrivet: 04 december 2010, 15:39:01 »
Sätt din givare på samma ställe som pumpens givare och kolla att du får samma värde.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VB temp stiger men ut kommer det inte mycket
« Svar #6 skrivet: 04 december 2010, 15:58:03 »
Växelventilen har bara 2 lägen.
Om denna fastnar i ett mellanläge sÃ¥ gÃ¥r en delström via VVB vilket ev skulle kunna förklara skillnaden.  Sc:,h

Du har väl isolerat runt givaren ordentligt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Loner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: VB temp stiger men ut kommer det inte mycket
« Svar #7 skrivet: 04 december 2010, 17:22:05 »
Sätt din givare på samma ställe som pumpens givare och kolla att du får samma värde.

När kompressorn stannar sjunker pumpmens temp till samma som min givare visar, det bekräftar att den mäter rätt förutsatt att den inteplockar upp störning när kompressorn går dock. Så för att vara 100% bör man dock göra som du säger.
Men då den verkar riktig vid varmvattentillverkning, då man kan ha berederens givare som referens så...

/L

Utloggad Loner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: VB temp stiger men ut kommer det inte mycket
« Svar #8 skrivet: 04 december 2010, 17:24:47 »
Växelventilen har bara 2 lägen.
Om denna fastnar i ett mellanläge sÃ¥ gÃ¥r en delström via VVB vilket ev skulle kunna förklara skillnaden.  Sc:,h

Du har väl isolerat runt givaren ordentligt?

Men det borde ju påverka temperaturen i VVB och tittar man på trendkurvor där så verkar det helt normalt
ordentligt o ordentligt, ungefär lika bra som NIbe gör i fabrik, en klick pasta och ett lager armaflex runt.

/L

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!