Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hur löd energiskillnaderna mellan 20,21,22 grader inomhus?  (läst 3367 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Jag är inne på detta med schemalägga temperatur ändringar, såsom sänka när man ändå är och jobbar. Eller klassikern att det sänks lite på nätterna.

Säg att man accepterar 21 grader som standard.

Mellan 7-16 jobbar man då kan den ju gå ner till 20 grader.

Detta borde det ju finnas procent-uträkningar på...
-Vet ju att det var mycket prat om vilka besparingar man skulle göra att gå från 22 till 21.


Hur snabbt kan en säg Nibe 1245 8kw värma upp mitt hus från 20 till 21, och skulle det kosta mer energi än vad jag vinner på att sänka dom timmarna?
-Skulle det sluka mycket energi hade ju ingen kört sänkning på nätterna, eller?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: hur löd energiskillnaderna mellan 20,21,22 grader inomhus?
« Svar #1 skrivet: 11 december 2010, 23:59:01 »
5% per grad säger dom i Huvudstaden. Så om du lyckas sänka 1 grad i 9 timmar så spar du 9/24x5=1,9% under eldningssäsongen.
Ref: http://www.energiradgivningen.se/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=60
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: hur löd energiskillnaderna mellan 20,21,22 grader inomhus?
« Svar #2 skrivet: 12 december 2010, 08:00:12 »
Nattsänkning ger i princip ingen besparing alls, och speciellt försumbart blir det om du värmer med värmepump.
Vad man många gånger inte tänker på när man räknar med 5% besparing/grad är att korta perioder av sänkt temperatur också kräver en period av rejäl tillförsel av effekt för att värma upp huset igen.
Värmer man med värmepump kan detta trigga eltillskott, och hela proceduren med tillfälligt sänkt temperatur riskerar ge högre driftskostnader.

Bara att en värmepump får gå med hög uteffekt under lång tid när huset skall värmas upp igen innebär att COP blir lägre, och även om eltillskottet inte triggas kan ekonomin bli dålig.

Jag rekommenderar aldrig nattsänkning (eller dagsänkning) vid värmepumpsdrift om man inte vill göra det av komfortskäl.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: hur löd energiskillnaderna mellan 20,21,22 grader inomhus?
« Svar #3 skrivet: 12 december 2010, 08:14:19 »
...korta perioder av sänkt temperatur också kräver en period av rejäl tillförsel av effekt för att värma upp huset igen.
Värmer man med värmepump kan detta trigga eltillskott, och hela proceduren med tillfälligt sänkt temperatur riskerar ge högre driftskostnader.
Bara att en värmepump får gå med hög uteffekt under lång tid när huset skall värmas upp igen innebär att COP blir lägre...
Verkar som att det alltid finns någon extra aspekt eller abrovinkel man måste tänka till på när man har vp, jämfört med den gamla elpannan. Men det är väl det som gör det så klurigt och spännande. Och att det här forumet verkligen behövs!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: hur löd energiskillnaderna mellan 20,21,22 grader inomhus?
« Svar #4 skrivet: 12 december 2010, 08:15:47 »
Nattsänkning kan vara ide om jag skall vara borta flera veckor, vi som kör luftvärmepump brukar vår och höst stänga av pumpen på kvällen, sen ca 18-19gr på morgonen, sen kommer solen och kl 16 så är det 21-23 gr.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: hur löd energiskillnaderna mellan 20,21,22 grader inomhus?
« Svar #5 skrivet: 12 december 2010, 09:20:09 »
Nattsänkning kan vara ide om jag skall vara borta flera veckor, vi som kör luftvärmepump brukar vår och höst stänga av pumpen på kvällen, sen ca 18-19gr på morgonen, sen kommer solen och kl 16 så är det 21-23 gr.

Jag är frusen på morgonen, så jag vill egentligen ha varmast på morgon.
Att snåla med en värmepump för att spara några ören/dygn, och på köpet få sämre värmekomfort anser jag vara dumsnålt.

Själva grundförutsättningen för optimal drift av en värmepump är att tempen skall hållas så stabil som möjligt i huset för att minimera toppar av effektbehov, effektbehoven påverkar i princip alla värmepumpars COP negativt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: hur löd energiskillnaderna mellan 20,21,22 grader inomhus?
« Svar #6 skrivet: 12 december 2010, 11:04:58 »
Vår och höst kör vi bara pumpen på kvällen nån timme, och låter solen värma huset dagtid, sen på morgonen är vi endast hemma 20min..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!