Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: SÃ¥ trimmar du in din bergvärmepump  (läst 117371 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #75 skrivet: 21 oktober 2016, 21:26:00 »
Det fungerar bra att höja värmekurvan och på så sätt få pumpen att gå längre tider. Är det inte en IR-termometer du har där lasern bara visar var temperaturen mäts? I vilket fall som helst fungerar den eller pumpens givare lika bra. Tänk bara på att det inte går att mäta på blank metall. Sådana ytor ska tejpas eller målas för att det ska gå att mäta.
 
Seriekopplade radiatorer kan betraktas som en enda stor radiator. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #76 skrivet: 17 november 2016, 10:23:06 »
Har en nyinstallerade bergVP som jag håller på att justera in. Använder Fn innehgivaren bara som tempinfo, inte styrande. Nu när utetemperaturen har stigit så är den överdimensionerad och går som en on-off pump. När utetemperaturen nyligen var lägre eller om jag väljer en högre kurva så får jag en stabil kontinuerlig gång med jämn framledningstemp. Beroende på utetemp och kurva blir cyklerna olika långa. Min fråga är vad som är mest lönsamt. Att hålla nere framledningstemperaturen och få dessa start/stopp eller lägga sig på en högre kurva för att få en kontinuerlig drift? Vad "kostar" dessa start stopp och finns det någon tumregel för hur många start/stopp per timme/dygn där smärtgränsen går? I natt hade jag under en period tre sådana cykler på 4 timmar t.ex.

Edit, lägger till grafer över framledningstemp, o beräknad framledningstemp
« Senast ändrad: 17 november 2016, 10:35:51 av Tompa001 »
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #77 skrivet: 17 november 2016, 10:36:45 »
Det är bättre att köra med så låg kurva som möjligt och acceptera start/stopp så länge du inte får får många.
Jag brukar tala om max 30 stopp/dygn som en övre gräns för vad som känns bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #78 skrivet: 17 november 2016, 10:51:57 »
Tack för snabbt svar. Då fortsätter jag att sakta justera för så låg framledningstemp som är möjlig med bra komfort
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #79 skrivet: 17 november 2016, 10:52:11 »
 tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #80 skrivet: 06 december 2016, 20:50:37 »
Jag blir inte riktigt klok på det här med att mäta framledningen och returen..
Jag investerade i en IR tempmätare:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/matinstrument/termo-hygrometrar/proffstermometrar/dibotech-dt8500-ir-termometer-p48042?gclid=COSy1qCp4NACFQHjcgod-7ULfA

1. Skall man mäta innan radiatorventilen för FL och efter returventilen för returen? Jag högst värden när jag mäter på radiatorn, men närmast anslutningarna. Mäter jag på rören så kan det det diffa upp till 10°C beroende på vart på röret jag siktar?

2. Jag har prövat att sätta tejpbitar, TESA maskeringstejp som är gul, både som test och på metallrör. Men jag får osannolika siffror.. T.ex 41 FL från VP, samtidigt som FL på en radiator är 46.. Det är liksom inte rimligt att vattnet värms 5 grader på vägen till radiatorn :D Är det att tejpen är lite glatt/glansig i ytan som det skiter sig? Vilken tejp ska jag isåfall köra med?

3. inte så mycket med injustering att göra, men jag dom säger att tilläggsisolering av vind inte ger så mycket, men om man har 8cm kutterspån/sågspån så kan man väl räkna hem besparingen innan man dör?
Jag snittar nu under december 83 Kwh per dygn, nästan allt är värmepumpen, 177m2, varav 117 är boarea, resten är inbyggt garage, tvättstuga och pannrum.
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #81 skrivet: 06 december 2016, 21:12:37 »
3. inte så mycket med injustering att göra, men jag dom säger att tilläggsisolering av vind inte ger så mycket, men om man har 8cm kutterspån/sågspån så kan man väl räkna hem besparingen innan man dör?

Tilläggsisolering av vinden gav mig stor minskning av husets energiförluster, Jag hade samma sits som du, typ 1dm sågspån och sänkte energiåtgången med 30% efter byte till 4dm takisolering. Väggarna fick 1dm isolering, det gav 30% till. Grön kurva i grafen visar husets minskade energiförluster


2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #82 skrivet: 06 december 2016, 21:42:00 »
1. Skall man mäta innan radiatorventilen för FL och efter returventilen för returen? Jag högst värden när jag mäter på radiatorn, men närmast anslutningarna. Mäter jag på rören så kan det det diffa upp till 10°C beroende på vart på röret jag siktar?

2. Jag har prövat att sätta tejpbitar, TESA maskeringstejp som är gul, både som test och på metallrör. Men jag får osannolika siffror.. T.ex 41 FL från VP, samtidigt som FL på en radiator är 46.. Det är liksom inte rimligt att vattnet värms 5 grader på vägen till radiatorn :D Är det att tejpen är lite glatt/glansig i ytan som det skiter sig? Vilken tejp ska jag isåfall köra med?

Du måste hålla mätaren nära, helst dikt an mot röret. Själva mätområdet är koniskt och en bit ifrån röret är ytan den mäter på större än röret. Då blir mätvärdet nån sorts medelvärde av temperaturen på röret och väggen bakom.
Laserpricken är bara ett riktmärke och motsvarar inte ytan den mäter på.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #83 skrivet: 06 december 2016, 21:56:49 »
Tack för svaren!
Kanonfin loggning :) Det motiverar en till att tillägsisolera lite faktiskt. planen är att gå från 80mm till 300mm cellulosa/träfiber och låta resten gå som spillvärme tills någon klurat ut hur vindar och fukt egentligen fungerar :P

Prövade igen att hÃ¥lla riktigt nära och det vart bättre, 48 FL och 43 Retur pÃ¥ VP. SÃ¥ ett  :dt: pÃ¥ 5 °C är ju inom ramen för vad tillverkaren anger. har en 3-läges CP som gÃ¥r pÃ¥ läge 3, fÃ¥r pröva att ställa ner den och se hur det pÃ¥verkar, men innan dess skall jag se till att kolla att alla returventiler är fullt öppna. radiatorventilerna är pÃ¥ fullt flöde Ã¥tminstone.

Men vid mätning av  :dt: pÃ¥ raddisarna, skall jag ta det pÃ¥ ledningarna innan ventilerna, eller gÃ¥r det lika bra pÃ¥ raddisarna efter ventilerna? i vissa fall smyger rören in i väggen sÃ¥ jag kommer inte Ã¥t med denna klumpedunsmätare att lägga den dikt rören, fÃ¥r nog isÃ¥fall investera i classes pennvariant.
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #84 skrivet: 06 december 2016, 22:05:17 »
Det går bra att mäta på själva radiatorn precis där röret ansluter.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #85 skrivet: 03 januari 2017, 19:09:13 »
Nu börjar det bli kallt igen :)
En fundering som slog mig, om jag börjar med att justera  :dt: pÃ¥ pumpen med fullt öppna radiatorventiler, skall jag efter att jag strypt in raddisarna till rätt  :dt: gÃ¥ tillbaka och justera kontrollera/justera cirkpumpen? för jag antar att jag fÃ¥r högre  :dt: efter att raddisarna är strypta?
Det blir ju lite av ett evighetsprojekt, haha.

Nu när min pump går, så drar kompressorn 3 kW, dvs 1 kW per fas

Radiatorretur = 39,5  °C (IVT Givare)
Framledning = 46  °C, efter cirkpumpen med IR tempmätare
Utetemperatur = +0,5  °C
Värmebärare ut = 52,1  °C
Värmebärare in = 40,2 °C
Circ-pump extern = läge 2 av 3
Circ-pump intern = Läge 1

Den interna är en WILO, den externa är en Grundfos. Wilon drar 46W på läge 1, vilket är samma effekt som Grundfosens läge 3

Är det värmebärare in/ut jag skall kolla pÃ¥ för att ställa  :dt: över pumpen?

Jag tycker VB-ut, låter lite högt? Har värmekurva 5,2 och finjustering 3 °C
Huset är lättbetong, 250mm, 2-glas kopplade och 8-10cm spån på vinden.
« Senast ändrad: 03 januari 2017, 20:01:43 av sx3000 »
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #86 skrivet: 04 januari 2017, 20:10:42 »
Pillade lite till igår efter att jag skrev.
- Rengjorde filtret, det såg inte särskilt skitigt ut, men kom ut lite svart när jag sköljde.
- Ökade yttre pumpen läge 3. (Det var jag som ställde ner den i somras kom jag på)

GT1 och GT9 ligger väldigt nära varandra, så jag kan nog inte höja inre pumpen antar jag, utan att trycka ut via bypassen?

Jag justerade in alla ventiler, hade tvÃ¥ med väldigt lÃ¥gt  :dt:, nu har samtliga runt 6-7 °C :dt: över radiatorn
Det är nya RA-N ventiler, utan termostater.

Nu har jag ett VB  :dt: pÃ¥ 10 grader.

Har sänkt kurvan från 5,2 till 5,0 precis, får se vad det ger på inomhustempen.
Har nämligen 3 mätare:
- Gammal hygrometer = 21,5  °C
- Xikar cigarrhygrometer = 23  °C
- Heru FTX frånluft (står på vinden) = 21

Just nu ligger pumpens effekt på:'
L1 = 988 W
L2 = 907 W
L3 = 1187 W

Den verkar inte ha stannat något senaste tiden, inte hittat något i menyn om antalet tillkopplingar.

Det låg dock en herrejösses med larmer i loggen om högt VB delta, som sträcker sig in i 2015, dvs innan jag köpte kåken, senaste larmet från i förrigår, skall hålla koll på detta och se om filterrensningen gav något.
« Senast ändrad: 04 januari 2017, 20:12:45 av sx3000 »
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad Albineriksson7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #87 skrivet: 26 oktober 2017, 16:43:33 »
Har en Nibe F1145-10 med senaste firmware. I dagsläget 27 starter om dagen och mellan 10/13h kompressortid, har inne och utegivare. Huset står i Örebro.
Vad ska jag göra till en början med en F1145?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #88 skrivet: 27 oktober 2017, 07:32:29 »
När värmepumpen går ungefär halva dygnet har de som flest starter, så 27 starter är helt OK tycker jag.
Vill du ha lite färre starter kan du justera upp värdet för gradminuter innan start, det brukar default vara -60, du kan sätta in -80 så får du typ 25% färre starter/dygn.
Enda nackdelen är att värmepumpen i slutet av drifcykeln producerar lite högre temp, med lite sämre COP.
Man byter alltså "slitage" p.g.a. många starter mot aningen sämre verkningsgrad.
Vad som kostar mer under värmepumpens livslängd får nog anses vara en ren gissning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Albineriksson7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Så trimmar du in din bergvärmepump
« Svar #89 skrivet: 30 oktober 2017, 23:27:03 »
Ok, vid -1 är beräknad framledningstemperatur 43.6c. Köldbäraretemp in är 1.7c, och ut -1.4.
Är detta normala förhållanden?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!