Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump som gÃ¥tt sönder efter 4 Ã¥r sen installation?  (läst 4278 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad begren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • vilse i värmen
Hej!!


Jag och min sambo flyttade in i vårt hus i september
Det sitter en Ivt optima 700 värmepump med en ivt 290 installerad

Nu var det så under Långfredagen så slutade den helt att fungera.
Det började med att automatsäkringen till Hydroforen utlöstes och automatsäkring för värmepump
och jag kollade hydroforen allt verkar stämma slog upp automatsäkringarna hydroforen startar
sambon stod givetivis och duschade så det blev lite liv i luckan. :).

sen efter hon duschat slår jag upp automatsäkringen för vpump då smäller det till och en 20 amp säkring ryker i proppskåpet.
Byter proppen då löser motorskyddet ut på pannan och Högtryckspressostaten.

Kvitterar och varje ggr värmepannan försöker dra igång vpump löser automatsäkringarna ut för pannan

Min syrras sambo tror till 99% att det är kompressorn som lagt av.

Tycker det verkar vara maximal otur optiman är från 2005 men i papprena så är den installerad 2008
då förra ägaren av huset sa att hans svärfar köpt den till sitt hus men sen blev den stående några år, har visst hört att en värmepump aboslut inte ska stå stilla för länge innan man använder den.


Är det lönsamt att byta kompressorn i värmepumpen?

Mvh Jimmy

Optima 700 med en IVT 290( nyrenoverad våren 2012.)
Huset byggt 1993, 1-plans boyta ca 95 m2 Kör enbart på utegivaren och med öppna radiatorer.
Installerad Krypgrundsavfuktare CTR 300TT Hösten 2011

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Först innan man drar några växlar - felsök!!

Det kan lika gärna vara elelementen i beredaren som gått kortis.

vågar du inte göra det själv så får du leta reda på någon annan som vet hur man hanterar en multimeter och som inte promt vill sälja en ny kompressor med installation samtidigt...

Det finns mycket information om felsökning generellt om man gräver lite bland trÃ¥darna här i forumet (kanske inte just pÃ¥ ditt märke/modell men principerna är ganska lika mellan märkena) -  och att om man inte ser upp och undersökt lite själv innan sÃ¥ kan man bli pÃ¥lurad en mycket dyrare reparation (som en ny kompressor eller helt ny kompressorkassett för 20K ) när det egentliga felet kanske är en trasig startapparat pÃ¥ kompressorn för nÃ¥gra hundringar, trasig kontaktor eller mjukstartare för nÃ¥gra fler hundringar...

en intressant trÃ¥d pÃ¥ hur det kan gÃ¥ till och 'bluffen' upptäcktes för att man var vaksam och ställde frÃ¥gor här i forumet  är tex.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=42821.0

och ytterligare en som sparade ca 20 papp på att han vågade sig på att mäta lite själv trots att den var 'utdömd' och krävde ny kompressor,

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45168.0
« Senast ändrad: 09 april 2012, 16:44:04 av xxargs »

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om vi ska utesluta värmepumpen så är första steget att ställa in din anläggning för enbart tillskott i servicemenyn, tror det är meny 5.4
Om säkringarna går direkt när elpannan startar så har vi nog problemet där.
Om inte så har vi möjligheten att manuellt köra dom olika komponenterna, cirkpumpar, fläktar samt kompressor. (Jag vågar dock inte uttala mig om hur den beter sig om man handkör kompressorn, startar de nödvändiga kringutrustningarna då, såsom cirkpump etc?)
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
(Jag vågar dock inte uttala mig om hur den beter sig om man handkör kompressorn, startar de nödvändiga kringutrustningarna då, såsom cirkpump etc?)

Ja. VB-pumpen och fläkten går också igång.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad begren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • vilse i värmen
hej igen!

Nu har jag haft hemma en elektriker och undersökt vätmepumpen det är tråkigt nog kortis i kompressorn :(

Det beror på som det verkar vara kortis på en kabel som går till cirkulationspumpen till golv värmen i badrummet, han hittade att det inte korrekt gjort saknades pvc rör i väggen vt i fan hur de ens ser ut under klinkers....
och när automatsäkringen gick för hydroforen och golv värmen så var det när jag drog upp golv värmen som det hände..att pumpen fick en kyss.

Försäkringsbolaget tar pumpen utan problem och lagar eller byter.

Det tråkiga är väl att hur man ens ska få rätt att detta är ett dolt fel och att orka reda i det.. blir många samtal nu

Har man ens en chans att vinna , har läst att kunna pÃ¥tala ett dolt fel är svÃ¥rt och det kanske tar mer energi än man orkar och dÃ¥ är det bättre att försöka ta dit en riktig el nisse som ställer allt till rätta  och lära sig av sitt misstag ? dontknaow

Ska just nu se om jag ens har någon chans till att utreda detta som ett dolt fel
Optima 700 med en IVT 290( nyrenoverad våren 2012.)
Huset byggt 1993, 1-plans boyta ca 95 m2 Kör enbart på utegivaren och med öppna radiatorer.
Installerad Krypgrundsavfuktare CTR 300TT Hösten 2011

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
vinna å vinna..
Det kan jag säga dig att ha rätt och få rätt är inte samma sak, tyvärr..

Jag skulle iallafall kontakta dom förra ägarna och ifrågasätta hur det kan saknas pvc rör i väggen och dessutom fråga hur dom gjort under klinkern.. Maila så får du det i skrift ;)

Men pröva med att vara artig, det kan vara bästa öppningen för en bra dialog!!

Lycka till...
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Tycker det lÃ¥ter konstigt om inte värmepumpen ska tÃ¥la kortis i grejer som inte ens sitter i vp hur blir det nästa Ã¥r när ev spisen pajar byta kompressor igen  Sc:,h för det gick väl inte det i vatten burna systemet sÃ¥ vp pajade därför.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Får heller inte ihop det... VP:n skall tåla dom vanliga fellägen som kan ske på en elnät, avbrott, enfasbortfall, plötslig strömavbrott med snabbt åtekommande ström (dvs kompressorn hinner precis stanna med orkar inte igång igen pga. hög skillnadstryck i systemet innan den har tryckutjämnat) etc.

Hur pass lÃ¥ngt in mätte elektrikern pÃ¥ kompressorn - ända till dom 3 pinnarna in i kompressorn  med startapparat bortmonterat?

Annars kan det mycket väl vara bekymmer på hjälpsystemen utanför som startapparat, kondingar, inverterdelen (om det finns någon sådan) hög och lågtryckpressostater etc. etc.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!