Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1245 + Android + Wifi  (läst 18441 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad c2h5oh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 1245 + Android + Wifi
« skrivet: 12 januari 2012, 16:00:32 »
Hej
Har läste lite om olika metoder för att få ut realdata över wifi. En del krångligare än andra men kan man inte bara ta en uttjänt androidtelefon och koppla till pumpen, ställa den som hårddisk och tillåta ftp-delning med lämplig app. Då behöver någon smart person bara göra en snygg app som visualiserar loggfilen i mobilen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 1245 + Android + Wifi
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2012, 17:53:01 »
Ett Eye-Fi-kort (SD-kort med inbyggt Wlan) och en USB-SD-kortläsare borde räcka...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 + Android + Wifi
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2012, 18:02:21 »
!245an spar en fil per dygn men den kanske gÃ¥r att läsa i realtid ändÃ¥ eller finns den pÃ¥ usb minnet hela dygnet och uppdateras hela tiden  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 1245 + Android + Wifi
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2012, 18:04:33 »
Bra fråga... Vad händer om du drar ut minnet efter halva dygnet? Är det ingen fil där då?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 + Android + Wifi
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2012, 18:12:36 »
Jo visst är filen där men då har man gått in i menyn och avslutat usb loggningen har inte vågat prova att bara rycka ut minnet så filen kanske finns där hela tiden och uppdateras under tiden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 1245 + Android + Wifi
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2012, 18:16:00 »
Testa...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 + Android + Wifi
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2012, 18:21:50 »
Ska göra det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 + Android + Wifi
« Svar #7 skrivet: 12 januari 2012, 18:27:23 »
Dagens fil finns där men den är tom men de tidigare filerna på minnet är kompletta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 1245 + Android + Wifi
« Svar #8 skrivet: 12 januari 2012, 18:29:13 »
Det kan ju iofs bero på att filen var öppen när du drog ur minnet... Eller så skriver den bara ner datat en gång per dygn.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad c2h5oh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 + Android + Wifi
« Svar #9 skrivet: 12 januari 2012, 22:32:48 »
Om den inte loggar direkt till USB så borde det gå att ställa in så den loggar på egen disk och sen överföra till USB men så är inte fallet, möjligen gör den ngt när man avslutar loggningen. Jag ska prova koppla in mobilen och surfa in i filen medan den är ansluten.

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Nibe 1245 + Android + Wifi
« Svar #10 skrivet: 13 januari 2012, 12:10:59 »
Kikade en del på det där jag också i höstas och jag kom fram till att när man ansluter Androiden i USBläge så loggar Niben till den och när man vill avsluta loggningen via Niben så avslutas allt korrekt och filen skrivs till telefonen.
Det jag och ni önskat är att man kunnat redirekta filinformationen live från telefonen via wifi någonstans, eller hostat en webbserver på androiden som man kunde surfa in på. Dock så har jag sökt med ljus och lykta efter denna möjlighet men tyvärr.. Det är så att Androiden när den sätts i USB-läge stänger ner alla möjligheter att komma åt minneskortet. Dvs totalt tvärnit och inga work arounds.
Det enda jag kan tänka mig för att få till just denna lösning är en modifierad android version som inte har denna spärr inbyggd, eller alternativt kan logga från usb och även till tex telefonens minne..?

Klurigt ämne men det vore otroligt kul att få till det. Kanske nån kines har en usb till wifi mojäng. Eller kanske det purjo pratar om fungerar bra till detta?

-Johnny2d

Utloggad c2h5oh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 + Android + Wifi
« Svar #11 skrivet: 13 januari 2012, 12:29:27 »
Aj då, det är ju som du säger. Jag vet att det finns appar som gör att man kan mounta minnet till både telefon och dator men det kräver att telefonen är rootad. Jag har ingen androidtelefon över just nu så jag kan inte testa men ska göra det i framtiden.

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Nibe 1245 + Android + Wifi
« Svar #12 skrivet: 15 januari 2012, 08:33:55 »
Har du nått exempel på sådan app. För går det när luren är rootad så kan jag säkert pilla ihop ett sånt program som gör just vad vi vill.

Utloggad c2h5oh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 + Android + Wifi
« Svar #13 skrivet: 15 januari 2012, 09:06:01 »
Har du nått exempel på sådan app. För går det när luren är rootad så kan jag säkert pilla ihop ett sånt program som gör just vad vi vill.
Det vore ju guld! Denna ska möjliggöra det: http://www.appbrain.com/app/dual-mount-sd-widget/com.protocol.x.USB

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Nibe 1245 + Android + Wifi
« Svar #14 skrivet: 15 januari 2012, 22:00:07 »
Aah, ser riktigt bra ut. Antar att det bara är att läsa den filen som skapas allt eftersom. Ska orka roota nån kväll och testa. Vore riktigt coolt med en billig Android i källaren som hostar en webbsida med statistik och kurvorna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!