Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Legionellakörning?  (läst 8575 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Legionellakörning?
« Svar #15 skrivet: 18 maj 2013, 09:51:28 »
Menar du att du tappar 4 grader i ett isolerad rör ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Legionellakörning?
« Svar #16 skrivet: 18 maj 2013, 10:05:39 »
Tappar 4 °C?
Nu ska jag flytta på min röv och mäta.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Legionellakörning?
« Svar #17 skrivet: 18 maj 2013, 13:12:36 »
Nu är det kollat med NIBE 750 och ca 12m till duschen.
Som högst hade pannan 54 °C.
Och som högst har jag fått 48.2 °C vid tappningsstället.
Och jag spolade i 15 minuter! Efter 5 minuter var tempen som högst. Sen stod det still i princip. Efter 15 minuter 48.1 °C.

Jaha? Ska man göra något åt saken?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Legionellakörning?
« Svar #18 skrivet: 18 maj 2013, 14:00:48 »
Det måste finnas över en miljon bostäder i landet som inte uppfyller de senaste rekommendationerna, och har varit så i 30 år sen folk bytte ut oljepannorna. Säkert finns det flera hundra tusen Nibe 310P eller motsvarande. Att befolkningen överlevt är en gåta, särskilt som många även ignorerade myndighetens råd om 6-8 skivor bröd om dagen.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Legionellakörning?
« Svar #19 skrivet: 18 maj 2013, 15:06:49 »
Det måste finnas över en miljon bostäder i landet som inte uppfyller de senaste rekommendationerna, och har varit så i 30 år sen folk bytte ut oljepannorna. Säkert finns det flera hundra tusen Nibe 310P eller motsvarande. Att befolkningen överlevt är en gåta, särskilt som många även ignorerade myndighetens råd om 6-8 skivor bröd om dagen.

Ha ha...ja vi borde vara stendö allihop.  ;)

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Legionellakörning?
« Svar #20 skrivet: 18 maj 2013, 15:32:55 »
Tror jag skrev om det førr... men :)
Vi værmer VV varje morgon till 55*C... sedan återuppværms det till 45*C nær det har droppat till 35*C ( fortsatt VV i kran :) )
På lørdagar kør vi "Legionella" 65*C som hålls i 10 min.
VV cirkuleras runt... lite onødigt men det blir ngt snabbare varmt i kran
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad gran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Legionellakörning?
« Svar #21 skrivet: 18 maj 2013, 15:53:46 »
Legionella är en allvarlig sjukdom som ofta är dödlig, att inte göra det man kan för att tjäna lite pengar kan vara det sista dumma beslutet man tar. Legionella bakterier kan växa till sig i både KV- och VV-ledningar. Först bör man se över rörsystemen och ta bort eventuella onödiga rör. Även rördimensionerna bör hållas nere. Har man haft egen brunn tidigare så har man troligen för grova rör som det tar längre tid att renspola i daglig användning.

Håll hög temperatur på VV. Även vid 60 grader tar det 2 minuter att få död på legionellan. Finns det legionella på rörväggarna kanske den når fram även vid 60 grader. Det bör därför finnas möjlighet att släppa in 65 gradigt VV för att rensa rören från bakterien. Att få bort legionella ur KV-ledningar är nästan omöjligt genom spolning. Även om den späs ut växer den till sig igen då den finns på kringliggande ytor. Ett sätt att rensa KV-rören är att skapa en möjlighet att släppa in 65 gradigt VV i KV-röret.

Riskerna att få legionella är nog små i småhus, förutsatt att man vet vad man skall göra. De stora riskerna utsätts man för vid hotellboende, kanske särskilt utomlands, och vid besök i simhallar och bubbelpooler.

Själv har jag en liten elektrisk varmvattenberedare om 55 liter monterad på utgående VV för eftervärmning. Med den håller jag utgående VV på c:a 65 grader. Hustrun tycker det är bra då det är lätt att rengöra grytor och annat som kan vara fettbelagt. Dessutom håller det avloppsrören rena från fettavlagringar.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Legionellakörning?
« Svar #22 skrivet: 18 maj 2013, 15:56:18 »
Nu är det kollat med NIBE 750 och ca 12m till duschen.
Som högst hade pannan 54 °C.
Och som högst har jag fått 48.2 °C vid tappningsstället.
Och jag spolade i 15 minuter! Efter 5 minuter var tempen som högst. Sen stod det still i princip. Efter 15 minuter 48.1 °C.

Jaha? Ska man göra något åt saken?
Jag skulle ev fundera pÃ¥ att isolera vv rören för det lÃ¥ter som högt tapp 6 grader pÃ¥ 12 meter rör lika mycket som man tappar i temp över en radiator  Sc:,h Även om risken för legionella är liten är det ju bra att känna till att den finns och att det finns regler och rekomendationer även för slingberedare som har pÃ¥ forumet anses helt riskfria sen om man följer reglerna är ju upp till var och en. Personligen tror jag risken för legionella är betydligt mycket större vid felaktigt utförda blindningar bÃ¥de pÃ¥ vv och kv än om jag hÃ¥ller nÃ¥n grad för lÃ¥g temp i beredaren.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Legionellakörning?
« Svar #23 skrivet: 18 maj 2013, 15:58:21 »
Legionella är en allvarlig sjukdom som ofta är dödlig, att inte göra det man kan för att tjäna lite pengar kan vara det sista dumma beslutet man tar. Legionella bakterier kan växa till sig i både KV- och VV-ledningar. Först bör man se över rörsystemen och ta bort eventuella onödiga rör. Även rördimensionerna bör hållas nere. Har man haft egen brunn tidigare så har man troligen för grova rör som det tar längre tid att renspola i daglig användning.

Håll hög temperatur på VV. Även vid 60 grader tar det 2 minuter att få död på legionellan. Finns det legionella på rörväggarna kanske den når fram även vid 60 grader. Det bör därför finnas möjlighet att släppa in 65 gradigt VV för att rensa rören från bakterien. Att få bort legionella ur KV-ledningar är nästan omöjligt genom spolning. Även om den späs ut växer den till sig igen då den finns på kringliggande ytor. Ett sätt att rensa KV-rören är att skapa en möjlighet att släppa in 65 gradigt VV i KV-röret.

Riskerna att få legionella är nog små i småhus, förutsatt att man vet vad man skall göra. De stora riskerna utsätts man för vid hotellboende, kanske särskilt utomlands, och vid besök i simhallar och bubbelpooler.

Själv har jag en liten elektrisk varmvattenberedare om 55 liter monterad på utgående VV för eftervärmning. Med den håller jag utgående VV på c:a 65 grader. Hustrun tycker det är bra då det är lätt att rengöra grytor och annat som kan vara fettbelagt. Dessutom håller det avloppsrören rena från fettavlagringar.
Du vet väl att du bryter mot reglerna när du har 65 grader i kran och dessutom är risken för skållning hög.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: Legionellakörning?
« Svar #24 skrivet: 18 maj 2013, 17:55:44 »
Bryter mot reglerna vid 65 grader? När jag körde pellets hade jag 75-80 grader ut i kran. Det var ett antal av mina bekanta som kom hit och skulle hjälpa till att diska som höll pÃ¥ att fÃ¥ brännskador  :o
Jaja, eftersom det var jag som skapade trÃ¥den sÃ¥ känns det som att jag ska fortsätta köra den periodiska höjningen som pumpen stÃ¥r inställd pÃ¥. Over and out  :-X
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Legionellakörning?
« Svar #25 skrivet: 18 maj 2013, 19:08:22 »
Har för mig att jag läst i BBR att det är max 60 grader vid tappstället men det kan säkert vara fel men hur som helst tycker jag redan 60 grader vid tappstället är onödigt varmt drygt 50 grader räcker bra och skåll risken minskar betydligt om man har småbarn.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad poan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Legionellakörning?
« Svar #26 skrivet: 18 maj 2013, 19:55:28 »

Hej
BBR 2012 6:621
6:621 Varmvattentemperaturer för personlig hygien och hushållsändamål
Installationer för tappvarmvatten ska utformas så att en vattentemperatur på lägst
50 °C kan uppnås efter tappstället. För att minska risken för skållning får temperaturen
på tappvarmvattnet vara högst 60 °C efter tappstället.
P-O

Ps
Se'n finns lite råd att hitta vad gäller saneringstemperaturer osv. Framförallt Socialstyrelsen.
Ds
2x2,1 kW markus (direktförångning i mark) i serie dockade mot autoterm c200 + vv-beredare i serie. Före 28 -30.000 kWh. Efter 11 - 12.000 kWH/år

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Legionellakörning?
« Svar #27 skrivet: 18 maj 2013, 19:56:45 »
55 liter monterad på utgående VV för eftervärmning.

Är inte det en falsk trygghet?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Legionellakörning?
« Svar #28 skrivet: 18 maj 2013, 21:22:06 »
Nu är det kollat med NIBE 750 och ca 12m till duschen.
Som högst hade pannan 54 °C.
Och som högst har jag fått 48.2 °C vid tappningsstället.
Och jag spolade i 15 minuter! Efter 5 minuter var tempen som högst. Sen stod det still i princip. Efter 15 minuter 48.1 °C.

Jaha? Ska man göra något åt saken?
Jag tror du har fel på eller feljusterad blandningsventil. Provade att spola här och efter 1-2 minuter så var tempen på drygt 52 grader kollade på vp och det stog 54 grader i displayen hade jag spolat längre hade tempen stigit mera. Jag har ingen blandningsventil till vp så det är pang på till kran men är nog ca 10 meter ledning. Kollade tempen med ir pistolen men tror den visar hyffsat i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Legionellakörning?
« Svar #29 skrivet: 18 maj 2013, 22:34:22 »
Jag tror du har fel på eller feljusterad blandningsventil. Provade att spola här och efter 1-2 minuter så var tempen på drygt 52 grader kollade på vp och det stog 54 grader i displayen hade jag spolat längre hade tempen stigit mera. Jag har ingen blandningsventil till vp så det är pang på till kran men är nog ca 10 meter ledning. Kollade tempen med ir pistolen men tror den visar hyffsat i alla fall.

Vet ej. Inte jag som installerade pumpen. Det är ett Älvsbyhus. Ska kolla vidare på detta.Är det fel, får de käka upp mina tofflor :/
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!