Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förankring av utedelen  (läst 1789 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bobbopp

  • Ej dignitär inom vp men väldigt nyfiken novis
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Förankring av utedelen
« skrivet: 15 mars 2010, 08:17:10 »
Hej!

Eftersom jag tyckte att utedelen stod ganska instabilt när man vickade på den (i garaget i samband med leveransen), trots vikten på 94 kg, så ville jag förankra den. Har även för mej att jag läst nånstans att hålen är just är till för detta ändamål. Installatören tyckte dock inte det behövdes. Eftersom jag ville det så såg fixade jag själv till med borrning av hålen på trädgårdsplattorna, varje sådan är på 60*60*6. Självklart förankrade jag utedelen oavsett vad installatören tyckte eller tänkte. Mitt resonemang var liksom att man kan lossa på skruvarna vid behov. Svårare att borra hål när väl allting är inkopplat.

Efter att läst igenom många inlägg som berör avfrostning och isbildning så blir jag kluven om de där hålen, tre till antalet, var ämnade för vattenavrinning!? Just nu så sker det ingen avrinning av kondensvatten som hamnar strax ovanför "fötterna". Skulle vilja veta hur det är tänkt från början så att jag slipper bli fundera över det och vara orolig i onödan.

Tack på förhand! /DAN
Familj bestÃ¥ende med tvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ smÃ¥barn. Bor i en sutterängvilla i mexitegel byggt -75, 140 boendeyta och 98 i biarea, uppvärmning vattenburet med golvvärmeslingor ingjutna i betongplatta kompletterade med radiatorer och endast radiatorer i ovanvÃ¥ning. Bytt till treglas utom garagedelen -08, kompletterat med kryptongas  bottenvÃ¥ningen. Haft vanlig ctc elpanna fram till feb. -10, med Ã¥rsförbrukning sedan -05 med mellan 11 000 kwh till 12 500 kwh, och dÃ¥ endast med 6 radiatorer öppna i ovanvÃ¥ning kompletterat med 6 kubik ved vid kall väderlek. Installerat VP Thermia Atria Optimum 8 feb. -10, har hela värmesystemet igÃ¥ng förutom 5 radiatorer av totalt 18. Behöver numera bara myselda, istället som tidigare elda tvÃ¥ gÃ¥nger om dagen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!