Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Opt. G2 beter sig underligt?  (läst 6870 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Thermia Opt. G2 beter sig underligt?
« Svar #15 skrivet: 16 januari 2014, 11:01:26 »
hm.. rejält underdimensionerad. Vet inte om jag håller med.

1100kwh i spets per år. du hade sluppit en tredjedel av det om din värmepump varit större. Men som du kan se på din brine-temp så hade du då också behövt ett djupare borrhåll, eller längre slinga om du har jordvärme.

Din totalförbrukning för värme och VV inkl spets ligger väl kring 10 000kwh. hushållsel på det säg 5-6000kwh.
vad var din förbrukning innan värmepump? Gissningsvis ca 30 000kwh

Hur anser du att brine-prestandan har utvecklats över tid. Är det kallare inkommande brine på vintern nu än i början?

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Thermia Opt. G2 beter sig underligt?
« Svar #16 skrivet: 16 januari 2014, 11:17:16 »
Hur det än är så har ju varje drifttimme hittills gett dig ca 5kWh gratis energi, så det är ju ingen dålig investering. Hade du satt in en VP som klarar hela värmebehovet hade du 'bara' sparat in ytterligare ca 3000kWh hittills.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Vale46

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Opt. G2 beter sig underligt?
« Svar #17 skrivet: 16 januari 2014, 11:19:54 »
hm.. rejält underdimensionerad. Vet inte om jag håller med.

1100kwh i spets per år. du hade sluppit en tredjedel av det om din värmepump varit större. Men som du kan se på din brine-temp så hade du då också behövt ett djupare borrhåll, eller längre slinga om du har jordvärme.

Din totalförbrukning för värme och VV inkl spets ligger väl kring 10 000kwh. hushållsel på det säg 5-6000kwh.
vad var din förbrukning innan värmepump? Gissningsvis ca 30 000kwh

Hur anser du att brine-prestandan har utvecklats över tid. Är det kallare inkommande brine på vintern nu än i början?


Det är förvisso hanterbart, när jag köpte huset satt det vedpanna med 3 st 750l tankar som var oisolerade(!) Ett hemmapul som jag fick med på köpet, det var ett jävla eldande och bärande av ved, när man eldat på ett tag gick det knappt att vistas i pannrummet. Gav upp det rätt snabbt, finns absolut inget som gör det värt att elda med ved.

Angående brine in så tog jag en skärmdump på senaste månaden. Kylan och snön kom för en vecka sedan. Innan det har det vart varmt.
 

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Thermia Opt. G2 beter sig underligt?
« Svar #18 skrivet: 16 januari 2014, 11:46:44 »
Säter har bistrare klimat än Mälardalen som var vad jag tänkte på. 4600 timmar/år bör då betyda ett antal minusgrader innan tillsatsen går in. När pumpen är så ung är det också skillnad på om det är 4 år exakt eller 4,4 år som den har värmt huset. Det kan göra ett antal grader när man räknar utifrån drifttimmar per år. Men jag tycker inte det är något större fel på anläggningen, det är inte så mycket tillsatsel så att det finns anledning att bekymra sig över det.

NÃ¥got som du bör göra är att ställa in flödena pÃ¥ radiatorerna. Kontrollera att det inte finns nÃ¥gra radiatorer där returen har ungefär samma temperatur som framledningen. SÃ¥dana radiatorer, det brukar vara smÃ¥ radiatorer i hallar och toaletter eller radiatorer nära värmepumpen, gör att värmepumpen fÃ¥r arbeta vid onödigt hög temperaratur. Det bör vara minst 5 graders temperaturdifferens över alla radiatorer när pumpen har gÃ¥tt en längre tid. Man bör ha en IR-termometer när man trimmar in radiatorflödena, en sÃ¥dan betalar sig rätt snabbt enligt min erfarenhet.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Vale46

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Opt. G2 beter sig underligt?
« Svar #19 skrivet: 17 januari 2014, 18:33:55 »
Sänkte 'Önskad Rumstemp' från 21 till 20c och nu verkar den köra på lite bättre, har -11 ute nu och den håller börvärdet framledningen (45c) samtidigt som integralen jobbats in, utan TS. Har innetemp på 22-23c beroende på vart jag mäter. I natt körde den enbart VP trots -13 och hade då på kallaste delen i huset 21,9.

Vad är det som händer i pumpen när man har ett rum bör på 20 och önskad rumstemp på 21? Vet att man inte ska använda den för temp.justering och minns inte varför den ändrats.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Thermia Opt. G2 beter sig underligt?
« Svar #20 skrivet: 17 januari 2014, 21:31:58 »
rum-värdet är ett sätt att öka eller minska temperaturen inomhus utan att påverka kurvan. Dvs ökningen eller minskningen sker oavsett ute-temp. Ökningen i framledning är 3 grader vilket är vad en standardradiator behöver för att öka rumstempen 1 grad. Moderna radiatorer eller golvvärme skulle egentligen behöva decimaler eller i alla fall 0.5-steg, då 3 graders framledning ökar mer än 1 grad. (i mitt fall ca 1.5 grader).

Jag har 22 grader inne och en kurva som fungerar mycket bra, ens utan brytpunkter, från 20 grader till -20 grader. Rumvärdet står på 21, normalt sett.

Jag har ingen innegivare.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Thermia Opt. G2 beter sig underligt?
« Svar #21 skrivet: 19 januari 2014, 09:09:08 »
Hur stor diff har du i optimum menyn på diff temp cirk? Med tanke på att du har 5 :dt: nu och hgw drar ned 2 :dt: så vad händer om du höjer ett snäpp?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 722
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!