Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoTherm 2034, gÃ¥r igÃ¥ng var tionde minut - normalt?  (läst 3675 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Skogsmulle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Morsan har en EcoTherm 2034 installerad -05, angiven effekt 9,1kW. Det har varit en del strul med luftningar och påfyllningar och justeringar och långa telefonsamtal med servicetekniker, men nu har den skött bra sig det senaste året. Men nu när jag varit hemma på besök en vecka har jag lagt märke till att den går igång nästan exakt var 10'e minut, och går då ca en minut. Detta även mitt i natten när ingen använder varmvatten. Rumstermostaten är satt på 15 grader nu över sommaren, och huset ifråga ligger i Skåne och det är typ 20-25 grader varmt inomhus dygnet runt. Så varför går kompressorn igång så ofta...? I mina okunniga öron låter det mycket märkligt att det skulle vara normalt? Skall tillägga att pannan är kopplad till en Strömsnäspannan ackumulatortank (500 liter har jag för mig).

En annan grej jag lade märke till nu när jag var ner och kollade modellbeteckningen var att pÃ¥ pannan stÃ¥r det inristat "Mängd köldmedium R407c: 1,6 kg". Men när man gÃ¥r in pÃ¥ EcoTherm's hemsida (http://www.ecotherm.se/2000/prod_vatten_vatten.htm) och läser sÃ¥ skall modell 2034 ha 2,0kg. Inte ens deras minsta modell ska ha 1,6 kg  ??? Är det möjligt att de har fyllt pÃ¥ för lite köldmedium vid installationen?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: EcoTherm 2034, går igång var tionde minut - normalt?
« Svar #1 skrivet: 08 augusti 2010, 12:04:48 »
Det skulle kunna vara för liten skillnad mellan start- och stopptemperaruren för varmvattenproduktionen.
Min panna var ställd på endast en grads skillnad fån fabrik vilket gav just det fenomenet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Skogsmulle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: EcoTherm 2034, går igång var tionde minut - normalt?
« Svar #2 skrivet: 08 augusti 2010, 20:34:09 »
Det skulle kunna vara för liten skillnad mellan start- och stopptemperaruren för varmvattenproduktionen.
Min panna var ställd på endast en grads skillnad fån fabrik vilket gav just det fenomenet.

Ja det låter troligt. Tyvärr följde det inte med några instruktioner till anläggningen (det kanske är brukligt i värmepumpskretsar att man inte ger ut skrivna instruktioner och/eller märker ut vad strömbrytare och knappar går till?). Det finns 3 olika ställdon/termostater med tempgivare och två inställningar: Range och Diff. De är inställda på följande:

Givare ansluten på rör till kompressor: Range 15 ºC, Diff 2.5 ºC.
Givare ansluten på rör mellan nåt som ser ut som en slags värmeväxlare (?) och shuntventilen: Range 60 ºC, Diff 4 ºC.
Givare på ackumulatortank: Range 52 ºC, Diff 4 ºC.

Sedan finns en timerdosa i kopplingsskåpet som det står "EVR" på, och den har följande inställningar:
Natt: 0 ºC
Dag: +5  ÂºC
Kurvlutning: 1
Timern är inställd på "0", dvs. Dag (det finns tre lägen, Dag, Natt och Auto), alla "taggarna" runtomkring klockan verkar vara i innersta läget, osäker på vad det innebär.
Det finns tre lysdioder på denna dosa också, två röda märkta "+" och "-", och en grön i mitten märkt "0". Den röda som är märkt "-" har lyst varje gång jag öppnat på skåpet under dagen. Vad nu det betyder...

Tempmätarna på ack.tanken har följande temperaturer:
Uppe: 50 ºC
Mitten: 46 ºC
Nere: 44 ºC
Mätarna rör sig möjligtvis nÃ¥gon mikroskopisk del av en grad strax efter att pannan stängt av... men det kan lika gärna vara mina ögon som gÃ¥r i kors efter att ha stirrat pÃ¥ tempmätare i en kvart  :D

Innetempen är som sagt inställd på 15 ºC enligt morsan. Inte heller denna termostat har några som helst siffror på sig, man ska tydligen bara "veta" att det ena strecket betyder 20 ºC och det andra 15 ºC... Så om morsan har fel kan den stå på i princip vad som helst. Det hela ger verkligen ett seriöst intryck! Thumbsup
« Senast ändrad: 08 augusti 2010, 22:11:15 av Skogsmulle »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: EcoTherm 2034, går igång var tionde minut - normalt?
« Svar #3 skrivet: 09 augusti 2010, 00:20:04 »
Prova öka diffen på "Givare på ackumulatortank: Range 52 , Diff 4" till 6 eller 7.
Det går ju alltid ställa tillbaks om det inte blir bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!