Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoZenith i250 – en fundering  (läst 3247 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
EcoZenith i250 – en fundering
« skrivet: 22 september 2015, 23:18:16 »
En fundering och fråga till Woodbear:

Vi som har EcoEl försöker begränsa mintempen i övre tanken för att inte elpatronen ska gå igång oftare än nödvändigt. Jag har satt den på 44, vilket gör att den största delen av tiden värms indirekt av nedre tanken, där temperaturen som lägst pendlar mellan 40-47 eftersom jag har en PE.

Med nya i250 kan ju det VP-värmda vattnet skickas rätt upp i övre tanken. Min fråga är om det funkar så att den först värmer nedre tanken, och när den nått sitt börsvärde så fortsätter EcoAir att gå och resten av VP-produktionen går till övre tanken tills dess börsvärde är nått? I såna fall borde väl det smartaste vara att ha ganska låg temp i nedre tanken (pendling 35-42? 33-40?) och rejält högre i övre, typ 50 eller 55?

Woodbear, du som sett hur ditt system funkar, vad är det som händer?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoZenith i250 – en fundering
« Svar #1 skrivet: 23 september 2015, 11:05:45 »
virker som den starter med den tanken som nÃ¥r 7 grader under setpunkt, og varmer den. Stopper og sÃ¥ varmer opp neste som nÃ¥r under setpunkt. 

Har sett den varme opp øvretank til 58 grader,bruke ca 2,9 kw og laget vp tur temp opp mot 65 grader... sÃ¥ begynt Ã¥ bruke 1,8kw og senket tur temp fra vp til 40-45 grader fortsatt med Ã¥ varme  nedre til den nÃ¥dde  40 grader ..

Vet ikke om den ville startet til nedre tank, hvis den var f.eks kun 37 grader da den var ferdig med øvre tank til 58 grader...

det skal sjekkes ..

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: EcoZenith i250 – en fundering
« Svar #2 skrivet: 23 september 2015, 11:21:47 »
Om jag jämför med EcoEl så har det lönat sig att ändra inställningarna enstaka grader upp och ner, och att inte ha högre temperatur i tankarna än vad som absolut behövs. Det som sätter gränsen är ofta mängden tappvarmvatten. Jag har 44 °C i övre tanken, men 'erp' har bara 40, tror jag. Ju lägre temperatur du kan ha, totalt sett, desto mindre el förbrukar du.

Fast du har ju "problemet" att du måste värma en VVB dessutom.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoZenith i250 – en fundering
« Svar #3 skrivet: 28 september 2015, 00:36:06 »
I250 starta vp mot nedre nå nettopp...da så det slik ut
Øvre 56(58)
Nedr 35(40)

Setpunkt  for start er 7 grader, sÃ¥ jeg lurte litt pÃ¥ hvorfor den starta, men skjønte det ta jeg sÃ¥ tur temp var 32 grader, og den vil jo altid ligge 5 grader over turen...


Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: EcoZenith i250 – en fundering
« Svar #4 skrivet: 28 september 2015, 15:54:20 »
Hur ser det ut i menyn med start/stopp-diff? Det är ju låsta systemmenyn.
På min heter det "Diff K stt/stp". Det ser ut som på bilden. Det är där jag ändrat till 7 istället för 5.

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoZenith i250 – en fundering
« Svar #5 skrivet: 28 september 2015, 21:09:12 »
Fant.. Nedre start/stopp diff er 5, øvre er 7..hadde ikke sett der.


Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: EcoZenith i250 – en fundering
« Svar #6 skrivet: 28 september 2015, 23:50:07 »
Det är alltså samma som standardinställningen på EcoEl. Höjning till 7 ger något kortare total gångtid på kompressorn sommartid och gör att det inte blir onödiga stopp följda av startfördröjning vintertid.

Med 5 grader nådde min EcoAir börvärdet när det var minusgrader, och stannade. Men laddpumpen fortsatte ju gå och flyttade alltså kallare vatten från botten av tanken upp till övre delen av nedre tanken, så hela tanken kyldes fort, me startfördröjningen gjorde att kompressorn inte kunde starta.

Med 7 grader hinner inte EcoAir nå börvärdet i nedre tanken innan det är dags för avfrostning (och då sjunker ju temperaturen i nedre tanken igen), så den går kontinuerligt när det är minusgrader, och det sänker insatsen med elpatron.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoZenith i250 – en fundering
« Svar #7 skrivet: 29 september 2015, 10:40:04 »
NÃ¥ har ecoair 400 serien en litt annen mÃ¥te Ã¥ avfroste pÃ¥, sÃ¥ litt usikker pÃ¥ om jeg skal endre dette før jeg har latt den gÃ¥ litt i kulden,  men det høres smart ut..sÃ¥ kanskje jeg bare skal gjøre det jeg og..

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: EcoZenith i250 – en fundering
« Svar #8 skrivet: 29 september 2015, 12:48:54 »
i250 har väl varvtalsstyrd laddpump, så den går ner i fart när EcoAir avfrostar?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: EcoZenith i250 – en fundering
« Svar #9 skrivet: 29 september 2015, 14:00:57 »
Korrekt

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: EcoZenith i250 – en fundering
« Svar #10 skrivet: 29 september 2015, 15:25:59 »
Möjligheten att sänka farten pÃ¥ laddpumpen gör att en del av mina "problem" med EcoEl minskar ordentligt, sÃ¥ du kanske inte behöver ändra start/stopp-diffen.  :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!