Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ivt lr nya atria?  (läst 3287 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad catch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
ivt lr nya atria?
« skrivet: 13 september 2005, 20:39:00 »
hej, har idag en oljepanna som förra ägaren matade med 4 kubik årligen
huset är beläget i örebro, 145+93 kvadratmeter stort.
förre ägaren hade dock typ 22-23 grader på vintern vilket vi ej kommer att ha.
har fått 2 offerter;
75 000:- för ivt 290 a/w+ ivt optima 700 a/w
90 000:- för en atria 8kw
han på thermia tyckte att ivt snubben hade underdimensionerat duktigt samt tyckte rent allmänt att de var lallande fånar på ivt...
enligt offerten på thermian sparar jag lite mer årligen på den typ 2000:-
Jag bor i en vattentäkt så bergvärme är inte riktigt ett alternativ fast vi ligger i fejd med kommunen om det...
eller finns det andra pumpar med bättre data tex ctc osv. det ska iaf köpas ny panna till också.
vad tycker ni lät bäst, synpunkter?
/stefan
« Senast ändrad: 13 september 2005, 20:57:26 av catch »

Utloggad färjestad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: ivt lr nya atria?
« Svar #1 skrivet: 13 september 2005, 23:05:09 »
Jag har en Diplomat 8 med Thermia Aer som jag värmer 106 + 45 och det känns som jag inte borde ha en mindre pump.
Du har ett större hus så du borde inte ha mindre än en 8kW´s pump. Jag tror inte att det skiljer så mycket mellan Karlstad och Örebro när det gäller temperaturen under året.
Det jag föll för när det gäller Thermias lösning var att värmen görs inne och att om det blir strömavbrott så fryser det inte sönder. Sedan pratade installatören mycket om att Thermias styrning avfrostar inte om det inte finns ett behov.
Känns lite tråkigt för mej att Thermia´s nya Atria är billigare än när jag köpte min Thermia Aer.

Utloggad catch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: ivt lr nya atria?
« Svar #2 skrivet: 14 september 2005, 16:26:20 »
nej, det är aldrig roligt när saker blir billigare med tiden, förutom de som köper då... men så är det ju med allting dock.
men är den värd 15000 mer? hur mkt låter dem kan man ha dem på andra sidan väggen utanför sovrummet?(bra meningsbyggnad?!?) har ni några andra erfarenheter att dela med er? är det 1 innegivare som gäller eller kan man ha utegivare eller flera givare?
många frågor blir det.
/stefan

Utloggad PeM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: ivt lr nya atria?
« Svar #3 skrivet: 14 september 2005, 18:59:00 »
Priset du fick på 75000 för IVT, vilken firma var det och var det med bortmontering av gamla pannan?

Mvh

PeM
Ytong souteräng hus i Tyresö från -53. 180m2. 3 glas och för klent isolerad vind. Tidigare förbr: ca 3 m3 olja och 7000 kwh hh. Förbrukning 20090201-201000201=24000kwh med hushållsel!!!!!!
-----------------------------------------------------------------------------
Luft/Vatten IVT Optima 1000 / D300/160vv med Rego603 inst. 060201
Luft/Luft Fuji rsa12lec innedel med ror12lecn utedel. Inst. 20121012

Utloggad Gnagaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hyltebruk/Hallands län
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag diggar värmepumpar!
SV: ivt lr nya atria?
« Svar #4 skrivet: 17 september 2005, 10:37:52 »
Hej, inget av det lät bra. Jag har räknat på dina siffror, jag har IVT:s kalkylprogram. Du behöver en IVT Optima 1000(10kW), dockad till en elkasett och vvb/ack. Sen kan du tala om för Thermiakillen att en seriös kille inte pratar skit om andra märken, utan framhåller sitt märkes fördelar istället. Och vad beträffar priset så hamnar detta på runt 95-100.000, då ingår rivning och bortforsling av gamla anläggningen. Lås dig inte vid priset utan titta på vad du får för dina pengar. Gå lite på "magkänsla" vad gäller installatör, kolla hur han ser ut, hur bilen ser ut och lyssna på hur han säger saker. Han ska banne mig kunna svara vettigt på dina frågor.
mvh Gnagaren

Utloggad wiknil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: ivt lr nya atria?
« Svar #5 skrivet: 17 september 2005, 20:54:10 »
Säljare mÃ¥ använda alla knep för att sälja sina produkter. Min IVT säljare pratade väldigt negativt om CTC och Thermia, sÃ¥ det kan skilja sig mellan de lokala förmÃ¥gerna. Jag valde dock Thermia pga att tekniken i  IVT anläggningen verkade förÃ¥ldrad. Men smaken är ju olika, jag vill ha det senaste i teknikväg och dÃ¥ blev det vad det blev.

Utloggad catch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: ivt lr nya atria?
« Svar #6 skrivet: 18 september 2005, 20:41:26 »
ok,  har du (wiknil) en aer eller atria?
tack för alla svar, det verkar dock som det inte finns ett givet svar vilken anläggning man ska ha. på thermia räknade vi även med en 10kw men det mest lönsamma blev enl. honom en 8kw. ivt kanske hade val en 8a också om de haft en. eller?
menar du(gnagis) att jag ska ha en separat acktank eller menar du den i själva elpannan?
på thermia sa de att det var onödigt. han sa också att det var viktigare vilken årseffektivitet det var en vilken cop det är vid en given temperatur, vad anser ni ang. detta? är det inte slaget på hela året som är viktigt inte vid just -15 grader. förutsatt att det är rätt årsmedeltemp för där man bor, eller är jag ute och cyklar?
/stefan

Utloggad Gnagaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hyltebruk/Hallands län
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag diggar värmepumpar!
SV: ivt lr nya atria?
« Svar #7 skrivet: 18 september 2005, 22:57:46 »
Hej Catch, jag menar att Optima 500-700 går med A/W 290 Elpanna men Optima 1000-1300 måste man ha en sep. elkasett och en Dubbelmantlad tank för vv/värme. 290 blir för klen.
mvh Gnagaren

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ivt lr nya atria?
« Svar #8 skrivet: 19 september 2005, 16:05:37 »
Citera
han sa också att det var viktigare vilken årseffektivitet det var en vilken cop det är vid en given temperatur, vad anser ni ang. detta? är det inte slaget på hela året som är viktigt inte vid just -15 grader. förutsatt att det är rätt årsmedeltemp för där man bor, eller är jag ute och cyklar?

Vid uppskattningen av Ã¥rsmedelvärdert bör man ta hänsyn till att COP minskar ganska rejält med avtagende utetemp  (kb-temp).
Exempel: VP:n drar mer elenergi under 20 dagar med -10 grader ute   Ã¤n  under 46 dagar med + 7 grader ute.  ÄndÃ¥ är produkten (rumstemp - utetemp) * antal dagar  lika stor under den kalla perioden som under den varma  perioden.
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!