Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fel pÃ¥ motor till växelventil ?  (läst 12956 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad blommen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Fel på motor till växelventil ?
« skrivet: 31 oktober 2005, 21:16:14 »
Börjar bli lite trött på min IVT C5:a nu. kom hem idag och det är bastu i hela huset. Ut till pumpen och tittade och den kallar på varmvatten utan att växelventilen verkar ha slagit om vilket resulterar i att all värme går rakt ut på golvvärmeslingorna. Börvärdet på radiatorreturen är 16 grader men den matar bara på så tempen stiger till över 40 grader.
För exakt ett år sedan hade jag exakt samma problem fast tvärtom, ingen värme bara varmvatten och då var servicekillen hit och bytte motorn till växelventilen med kommentaren "jag vet inte vad det är för fel men det brukar vara den här !! ???"
Om det nu är motorn som pajar ,varför gör den det ? eller kanske det är ngt annat fel som resulterar i detta
Jag tog bort motorn och ruckade lite på ventilen, då jag satte tillbaka den så slog den om och varmvatten började tillverkas. Åkte bort i en par timmar då jag kom hem hade den återgått till "fel" läge och det var nu riktig bastu i huset. Pumpen matar och går. efter att ha tvingat den till rätt läge två gånger till får jag äntligen upp vv-tempen så pumpen stannar. Förmanat alla i familjen att låta bli varmvattenet till i morgon bitti så jag får ringa på service igen , varför är det så här ????

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Fel på motor till växelventil ?
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2005, 23:56:30 »
Det verkar vara ett generellt problem med växelventilerna!
Hoppas du får en som tuffar på den här gången.
Min har funkat perfekt i över 5 år peppar peppar
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

clas bergvall

  • Gäst
clas bergvall
SV: Fel på motor till växelventil ?
« Svar #2 skrivet: 16 november 2005, 22:15:21 »
har haft det här problemet
I mitt fall var det ventilen som kärvade och inte gick tillbaka. Jag monterade av motorn och tryckte manuellt in ventilen och drog ut den i ungefär 15 min, hundratals gånger alltså. Sedan har det funkat.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fel på motor till växelventil ?
« Svar #3 skrivet: 16 november 2005, 22:30:24 »
Tror det kan vara ett bra knep, det är nog sällan själva "motorn" är trasig (en vaxkropp som utvidgas/krymper när den värms eller kyls av), oftast kärvar själva ventilen och det bör i de flesta fall gå fixa med motion och smörjning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Fel på motor till växelventil ?
« Svar #4 skrivet: 16 november 2005, 22:46:41 »
Börjar bli lite trött på min IVT C5:a nu. kom hem idag och det är bastu i hela huset. Ut till pumpen och tittade och den kallar på varmvatten utan att växelventilen verkar ha slagit om vilket resulterar i att all värme går rakt ut på golvvärmeslingorna. Börvärdet på radiatorreturen är 16 grader men den matar bara på så tempen stiger till över 40 grader.
För exakt ett år sedan hade jag exakt samma problem fast tvärtom, ingen värme bara varmvatten och då var servicekillen hit och bytte motorn till växelventilen med kommentaren "jag vet inte vad det är för fel men det brukar vara den här !! ???"
Om det nu är motorn som pajar ,varför gör den det ? eller kanske det är ngt annat fel som resulterar i detta
Jag tog bort motorn och ruckade lite på ventilen, då jag satte tillbaka den så slog den om och varmvatten började tillverkas. Åkte bort i en par timmar då jag kom hem hade den återgått till "fel" läge och det var nu riktig bastu i huset. Pumpen matar och går. efter att ha tvingat den till rätt läge två gånger till får jag äntligen upp vv-tempen så pumpen stannar. Förmanat alla i familjen att låta bli varmvattenet till i morgon bitti så jag får ringa på service igen , varför är det så här ????
jag tror ett byte av din kärvande växelventil torde vara en rekomenderad åtgärd.. den går säkert trögt å därför går motorn sönder.. tror jag i alla fall
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fel på motor till växelventil ?
« Svar #5 skrivet: 16 november 2005, 22:56:10 »
Börjar bli lite trött på min IVT C5:a nu. kom hem idag och det är bastu i hela huset. Ut till pumpen och tittade och den kallar på varmvatten utan att växelventilen verkar ha slagit om vilket resulterar i att all värme går rakt ut på golvvärmeslingorna. Börvärdet på radiatorreturen är 16 grader men den matar bara på så tempen stiger till över 40 grader.
För exakt ett år sedan hade jag exakt samma problem fast tvärtom, ingen värme bara varmvatten och då var servicekillen hit och bytte motorn till växelventilen med kommentaren "jag vet inte vad det är för fel men det brukar vara den här !! ???"
Om det nu är motorn som pajar ,varför gör den det ? eller kanske det är ngt annat fel som resulterar i detta
Jag tog bort motorn och ruckade lite på ventilen, då jag satte tillbaka den så slog den om och varmvatten började tillverkas. Åkte bort i en par timmar då jag kom hem hade den återgått till "fel" läge och det var nu riktig bastu i huset. Pumpen matar och går. efter att ha tvingat den till rätt läge två gånger till får jag äntligen upp vv-tempen så pumpen stannar. Förmanat alla i familjen att låta bli varmvattenet till i morgon bitti så jag får ringa på service igen , varför är det så här ????
jag tror ett byte av din kärvande växelventil torde vara en rekomenderad åtgärd.. den går säkert trögt å därför går motorn sönder.. tror jag i alla fall

När servicekillen bytte motor ruckade han lite även på ventilen, det var förmodligen det som fick det hela att fungera igen, inte bytet av "motorn".
Detsamma när du själv varit där och micklat.

Prova motionera trevägaren manuellt några tiotals eller hundratals gånger, jag tror det kommer att lösa problemet, smörj även axeltappen med t.ex. symaskinsolja eller dylikt smörjmedel. Funkar det ändå inte, byt ventilen, inte motorn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Fel på motor till växelventil ?
« Svar #6 skrivet: 17 november 2005, 18:48:54 »
Motorerna tar stryk av kärvande växelventiler.
Fast ibland stannar motorn utan direkt anledning.

Växelventilen ska löpa lätt, att hålla på att jucka med den löser bara problemet tillfälligt.
Det går att bara byta insatsen i växelventilen, så i med en ny insats så är problemet löst.

Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad e3m0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fel på motor till växelventil ?
« Svar #7 skrivet: 06 november 2007, 13:56:04 »
Växelventilen ska löpa lätt, att hålla på att jucka med den löser bara problemet tillfälligt.
Det går att bara byta insatsen i växelventilen, så i med en ny insats så är problemet löst.

Vad i insatsen är det som blir dåligt? Kärvar pinnen i mitten eller är det något annat?
Tegelhus från -74 med källare och garage 100+100+21m2.
IVT Greenline Compact 5 från 1997 som ersatt en oljepanna.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Fel på motor till växelventil ?
« Svar #8 skrivet: 06 november 2007, 16:30:12 »
H...well ? ? ..
billigast i inköp ! känsligast på kärvande ventiler, och kortast livstid !!
tål spänning i max 15 sec.
varför den används kan man fundera på !
måste vara en av de frekventaste bytesprodukterna på värmepumpar idag !
 
om det är denna som är monterad :

http://www.honeywell.se/energi/vceng.pdf
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Fel på motor till växelventil ?
« Svar #9 skrivet: 06 november 2007, 17:11:30 »
Är det någon som har koll på kvaliteten på Myson motorventil http://www.koping.net/nila/webb/tillbehor/motorvenVMR.htm

Undrar
ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Fel på motor till växelventil ?
« Svar #10 skrivet: 06 november 2007, 17:29:09 »
H...well ? ? ..
billigast i inköp ! känsligast på kärvande ventiler, och kortast livstid !!
tål spänning i max 15 sec.
varför den används kan man fundera på !
måste vara en av de frekventaste bytesprodukterna på värmepumpar idag !
 
om det är denna som är monterad :

http://www.honeywell.se/energi/vceng.pdf
mvh.ACE

Tjena Ace,

Har en sådan H...well trevägsventil i min pump. Trodde jag hade tur som fått en sådan "märkesventil" istället för nåt italienskt skräp men så var tydligen inte fallet

Vilket märke rekommenderar du att byta till när denna H...well pajar?
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Fel på motor till växelventil ?
« Svar #11 skrivet: 06 november 2007, 19:22:30 »
Esbe har en som passar mot de gamla Honeywell-ventilerna, man får byta både motorn och den mekaniska ventilen Thumbsup
Mest kyla men lite värme också

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Fel på motor till växelventil ?
« Svar #12 skrivet: 06 november 2007, 21:29:21 »
te.x Danfoss, siemens. mm
jag tror Esbe köpte sina motorer från REGIN,åtminstonde förr och vissa av dessa är förvillande lika Danfoss !
Jag har köpt nån motor från Danfoss en gång där jag fick med adapter till H...well-ventilen.
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!