Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 06 september 2007, 21:03:21 »

Häromdagen fick jag äntligen ett vettigt svar! Min följdfråga (på en fråga ursprungligen ställd till CTC) blev vidareskickad och se där, en mycket kunnig person svarade klart och tydligt hur det fungerar och hur jag kan använda inställningarna för att åstadkomma det jag eftersträvar.

Kunskap finns alltid, det gäller bara att hitta den!

/Marcus
Skrivet av: ROLPeR
« skrivet: 03 september 2007, 20:55:57 »

Framledningstemperaturen bestäms av inställd värmekurva tillsammans med temp-givarna ute och inne.
Panntempen är fabriksinställd på 50 grader, och framledningen ligger ofta på 30-35 grader på höst och vår till exempel.

Man bör ställa ner panntemperaturen så lågt som möjligt, utan att varmvattenförsörjningen börjar bli för dålig, nedåt 45 grader brukar vara lagom. Blir det problem med varmvatten, så ökar man någon grad, men panntempen ska vara så lågt ställd som möjligt.

Det var åt det här hållet jag förväntade mig att det skulle fungera. Men eftersom två CTC-representanter har försökt tuta i mig att panntemp=framledningstemp så blir man lite fundersam! ::)

Detta borde också innebära att eftersom värmen shuntas ut till värmesystemet så kan jag värma pannan med VP utan att framledningstemperaturen går upp och ner när pumpen stannar och stoppar.

Jag börjar gilla CTCs tekniska lösning (om jag nu förstått den alltså) men ställer mig lite skeptiskt till infon från CTC och deras återförsäljare.

/Marcus

Ja du Marcus om det verkligen är en utbildad representant för CTC du talat med så är det sorgligt att höra.

Med fabriksinställningarna ser det ut så här.
Värmepumpens börvärde är 5°C högre än framledningens börvärde ner till 35°C VPtemp alltså lägst 40°C.
Var 4:e körning fullkondenserar VP till 55°C
Vid sommardrift och vid extra varmvatten skippas cykeln 123 + 4 och fullkondensering 55°C sker vid varje körning. Vatten till värmesystemet shuntas och när tempen sjunkit tillräckligt i tanken startar VP.
Även elpannan kan hjälpa till med värme. Detta kan fördröjas i shunten upp till 240 minuter för att elpatronen inte skall starta i onödan. Vid en shuntfördröjning på mer än 240 minuter blockeras tillskottet från elpannan.

Med elpatronen avstängd.
Blir resultatet i pannan ca 5°C lägre än VPtemp alltså 35-50°C. Ju fler starter ju närmare 50°C.
Vill man ha en högre temp i pannan måste elpatronen hjälpa till.

MVH // Rolle




Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 03 september 2007, 19:35:35 »

Framledningstemperaturen bestäms av inställd värmekurva tillsammans med temp-givarna ute och inne.
Panntempen är fabriksinställd på 50 grader, och framledningen ligger ofta på 30-35 grader på höst och vår till exempel.

Man bör ställa ner panntemperaturen så lågt som möjligt, utan att varmvattenförsörjningen börjar bli för dålig, nedåt 45 grader brukar vara lagom. Blir det problem med varmvatten, så ökar man någon grad, men panntempen ska vara så lågt ställd som möjligt.

Det var åt det här hållet jag förväntade mig att det skulle fungera. Men eftersom två CTC-representanter har försökt tuta i mig att panntemp=framledningstemp så blir man lite fundersam! ::)

Detta borde också innebära att eftersom värmen shuntas ut till värmesystemet så kan jag värma pannan med VP utan att framledningstemperaturen går upp och ner när pumpen stannar och stoppar.

Jag börjar gilla CTCs tekniska lösning (om jag nu förstått den alltså) men ställer mig lite skeptiskt till infon från CTC och deras återförsäljare.

/Marcus
Skrivet av: erp
« skrivet: 03 september 2007, 19:05:52 »

Framledningstemperaturen bestäms av inställd värmekurva tillsammans med temp-givarna ute och inne.
Panntempen är fabriksinställd på 50 grader, och framledningen ligger ofta på 30-35 grader på höst och vår till exempel.

Man bör ställa ner panntemperaturen så lågt som möjligt, utan att varmvattenförsörjningen börjar bli för dålig, nedåt 45 grader brukar vara lagom. Blir det problem med varmvatten, så ökar man någon grad, men panntempen ska vara så lågt ställd som möjligt.
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 03 september 2007, 18:32:49 »

lägsta temp i nedre delen är 35 grader..........men du kan ju ställa ner kurvan betydligt, på vintern fullkondenserar pumpen var fjärde start för att skiktningen i övre delen skall hålla sig på ca 51 grader....

För att göra det extra förbryllande för mig berättade en CTC-representant idag att värmesystemet matas direkt ur pannan (panntemperatur=framledning). Fast om panntemperaturen vart fjärde gång går upp till över 50 grader så blir det lite problem med framledningen tippar jag. Så jag tror helt enkelt inte på att pannan håller exakt samma temp som framledningen, det shuntas in istället.

Mer kunskap ökar insikten om att min kunskap är ännu sämre än jag trodde...  :)

/Marcus
Skrivet av: ROLPeR
« skrivet: 02 september 2007, 20:12:35 »

Citera
Dock verkar den stora akilleshälen i EcoEl vara just VVB, varför jag fick rekommenderat att koppla in en separat VVB.

De kommer med den rekommendationen brukar inte ha en CTC själva.  :)

MVH // Rolle
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 02 september 2007, 19:57:41 »

lägsta temp i nedre delen är 35 grader..........men du kan ju ställa ner kurvan betydligt, på vintern fullkondenserar pumpen var fjärde start för att skiktningen i övre delen skall hålla sig på ca 51 grader....
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 02 september 2007, 19:51:45 »

Citera
Över 50ºC i panndelen på sommaren när det är 15 grader ute, kräver detta verkligen eltillskott på EcoEl+EcoAir? Låter inte som en bra konstruktion i så fall. 

Betrakta EcoEl som acktank på 223 liter med elanslutning i övre delen och anslutning av VP i den nedre delen.
Om VP fullkondenserar till 55 ºC så stiger värmen upp genom skiktplåten och ger 50-51 ºC i övre delen (utan eltillskott). När varmvatten tappas förvärms vattnet i nedre delen där den största delen av kamflänsslingan sitter i den övre delen eftervärms sedan vattnet.

CTCs styrka är kanske inte att tillverka varmvatten men om man inte ägnar sig åt badorgier så är inte varmvattnet ett problem. Det är inte den som producerar mest varmvatten som vinner utan den som producerar tillräckligt.

MVH // Rolle


Då tappvarmvatten i moderna småhus kan stå för upp till 65% av årsmedelförbrukningen skalldetta alltid tas med i beräkningen vid val av VP. tre tonårsbarn kan duscha bort en förmögenhet i el

"Moderna småhus". Just ja, det framgår ju inte i inlägget att huset är i sten, från slutet av 1800-talet och och vi har en uppskattad total förbrukning enligt el-leverantören på 33 MWh/år. Värmen är hos oss troligtvis 80% av detta.  :'(
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 02 september 2007, 19:47:35 »

Hallå ett par snabba förklaringar: 1 i sommarläge så fullkondenserar värmepumpen hela sommaren alltså den värmer upp pannan till 55 grader varje gång
så att sätta en 100 l beredare för at ha extra varmvatten på sommaren ser iaf jag som ganska ogenomtänkt, min pump har gått hela sommaren mellan 1-2 driftimmar per dag för att tillverka varmvatten......sen för att få extra varmvaten på vintern så är det ju bara att programera extra varmvatten så får du ju det............jag tycker såhär har du inget hörnbadkar så klarar du dig mycket bra utan extern beredare....... *vinkar*

Den extra VVB som andra tipsat om är mest tänkt att vara aktiv på vintern, inte på sommaren. Då kan jag köra lägre temp i pannan eftersom golvvärmen bara behöver 35 grader.Jag kan i praktiken alltså sänka temperaturen i toppen på undre delen med kanske 10 grader vilket borde ge betydligt bättre verkningsgrad när det är -5ºC ute.

Men vad exakt som är effektivast måste man nog testa fram. Dock verkar den stora akilleshälen i EcoEl vara just VVB, varför jag fick rekommenderat att koppla in en separat VVB. Det blir ju ändå VP som står får den allra största delen av uppvärmingen av varmvattnet eftersom inkommande vatten värms av EcoEl först.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 02 september 2007, 19:39:50 »

var hos ivt försäljarn när jag skulle köpa vp. har för mig attden klarar värma upp till 65 ºC med kompressorn ner till -5  ºC. cop sjunker fort om man skall köra så höga tempraturer. vid 5- ºC behöver man inte 65 grader i framledning. har för mig att under -5 ºC klarade den bara 50 ºC eller om det var 55 i framledning.  det verkade vara en bra maskin men jag tyckte den var för dyr
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 02 september 2007, 18:31:52 »

Hallå ett par snabba förklaringar: 1 i sommarläge så fullkondenserar värmepumpen hela sommaren alltså den värmer upp pannan till 55 grader varje gång
så att sätta en 100 l beredare för at ha extra varmvatten på sommaren ser iaf jag som ganska ogenomtänkt, min pump har gått hela sommaren mellan 1-2 driftimmar per dag för att tillverka varmvatten......sen för att få extra varmvaten på vintern så är det ju bara att programera extra varmvatten så får du ju det............jag tycker såhär har du inget hörnbadkar så klarar du dig mycket bra utan extern beredare....... *vinkar*
Skrivet av: ROLPeR
« skrivet: 02 september 2007, 17:11:26 »

Då är jag med, EcoAir kör ju faktiskt bara upp till 55ºC när exempelvis IVT's Optima kör 65ºC har jag insett nu. Så 55-60ºC i nedre delen är helt enkelt "out-of range" för EcoAir även om det är 15 plusgrader ute. Sämre än jag trodde faktiskt, men i praktiken inget problem eftersom 50ºC också är tillräckligt med lite toppning i den externa VVB.

Att skruva upp panntempen på sommaren var mest tänkt som att utnyttja att det är varmare ute och låta VP jobba lite mer för VV-värmning då.

Jag läste IVTs broschyr "Minus 5 grader och varmare Optima kan producera 65 grader framledningstemperatur."
Är det kompressorn som kan köras till 65 ºC?
Jag kunde inte hitta något om varmvatten. Hur fungerar en IVT Optima?

MVH // Rolle
Skrivet av: persanders
« skrivet: 02 september 2007, 16:49:48 »

Citera
Över 50ºC i panndelen på sommaren när det är 15 grader ute, kräver detta verkligen eltillskott på EcoEl+EcoAir? Låter inte som en bra konstruktion i så fall. 

Betrakta EcoEl som acktank på 223 liter med elanslutning i övre delen och anslutning av VP i den nedre delen.
Om VP fullkondenserar till 55 ºC så stiger värmen upp genom skiktplåten och ger 50-51 ºC i övre delen (utan eltillskott). När varmvatten tappas förvärms vattnet i nedre delen där den största delen av kamflänsslingan sitter i den övre delen eftervärms sedan vattnet.

CTCs styrka är kanske inte att tillverka varmvatten men om man inte ägnar sig åt badorgier så är inte varmvattnet ett problem. Det är inte den som producerar mest varmvatten som vinner utan den som producerar tillräckligt.

MVH // Rolle


Då tappvarmvatten i moderna småhus kan stå för upp till 65% av årsmedelförbrukningen skalldetta alltid tas med i beräkningen vid val av VP. tre tonårsbarn kan duscha bort en förmögenhet i el
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 02 september 2007, 16:34:40 »

Citera
Över 50ºC i panndelen på sommaren när det är 15 grader ute, kräver detta verkligen eltillskott på EcoEl+EcoAir? Låter inte som en bra konstruktion i så fall. 

Betrakta EcoEl som acktank på 223 liter med elanslutning i övre delen och anslutning av VP i den nedre delen.
Om VP fullkondenserar till 55 ºC så stiger värmen upp genom skiktplåten och ger 50-51 ºC i övre delen (utan eltillskott). När varmvatten tappas förvärms vattnet i nedre delen där den största delen av kamflänsslingan sitter i den övre delen eftervärms sedan vattnet.

CTCs styrka är kanske inte att tillverka varmvatten men om man inte ägnar sig åt badorgier så är inte varmvattnet ett problem. Det är inte den som producerar mest varmvatten som vinner utan den som producerar tillräckligt.

MVH // Rolle

Då är jag med, EcoAir kör ju faktiskt bara upp till 55ºC när exempelvis IVT's Optima kör 65ºC har jag insett nu. Så 55-60ºC i nedre delen är helt enkelt "out-of range" för EcoAir även om det är 15 plusgrader ute. Sämre än jag trodde faktiskt, men i praktiken inget problem eftersom 50ºC också är tillräckligt med lite toppning i den externa VVB.

Att skruva upp panntempen på sommaren var mest tänkt som att utnyttja att det är varmare ute och låta VP jobba lite mer för VV-värmning då.
Skrivet av: ROLPeR
« skrivet: 02 september 2007, 12:21:40 »

Citera
Över 50ºC i panndelen på sommaren när det är 15 grader ute, kräver detta verkligen eltillskott på EcoEl+EcoAir? Låter inte som en bra konstruktion i så fall. 

Betrakta EcoEl som acktank på 223 liter med elanslutning i övre delen och anslutning av VP i den nedre delen.
Om VP fullkondenserar till 55 ºC så stiger värmen upp genom skiktplåten och ger 50-51 ºC i övre delen (utan eltillskott). När varmvatten tappas förvärms vattnet i nedre delen där den största delen av kamflänsslingan sitter i den övre delen eftervärms sedan vattnet.

CTCs styrka är kanske inte att tillverka varmvatten men om man inte ägnar sig åt badorgier så är inte varmvattnet ett problem. Det är inte den som producerar mest varmvatten som vinner utan den som producerar tillräckligt.

MVH // Rolle
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 02 september 2007, 11:55:33 »

Jag skulle nog ställa ner panntemp till kanske 40 ºC året runt om varmvattnet räcker. Om framledningskurvan vill ha varmare än vad panntemp står inställd på så ökas panntemp tillfälligt ändå. Möjligen skull man kunna ha lite varmare i pannan då den går på sommardrift, om du inte har värme på golvet på sommaren också, då finns det egentligen ingen orsak att skruva upp panntemp.

Jag fuskar lite på sommaren, kör ut cirka 24 grader med lågt flöde till golvvärmen. Klinkers känns ju lite kyligt om fötterna även om det är 20 grader ute. Man är ju lite bekväm av sig!  :)
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 02 september 2007, 11:54:03 »

I jakten efter L/V-VP har CTC faktiskt kommit fram som en genomtänkt lösning, förutom vad gäller VVB.

Uppskattat ligger vi på 30 MWh/år i uppvärming idag, varför en EcoAir 107 verkar rekommenderas enligt broschyren. Som komplement en extern VVB i stil med Nibe Eminent 100 (väggmonterad för oss som har ont om golvplats).

Den externa VVB skulle då alltid kunna stå på 60 grader, året runt. Och med lite manuella justeringar på EcoEl borde en bra årsverkningsgrad kunna uppnås med panntemp enligt nedan:

Vinter: 40-45 grader (eller vad som är rimligt, framledning golvvärmen är sällan över 35 grader)
Vår/höst: 50 grader
Sommar: 55-60 grader

Med detta upplägg känns det som om det går att uppnå en hög årsverkningsgrad och samtidigt, genom att använda relativt stor tempdiff på till/frånslag kunna undvika ideliga stopp/start på sommaren.

Då kommer novisfrågan: har jag fattat allting rätt? Annars fallerar ju hela idén...


Javisst går det att få till dessa värden men du måste skruva både på värmepump och panndel(elpatron).
Om det sedan är det mest effektiva sättet är jag tveksam till. Om du skall över 50 ºC på panndelen så innebär det eltillskott. Istället för att tillverka VV i en separat beredare så tycker jag att du skall låta EcoEl göra det med sina 9 kW.

MVH // Rolle

Jag har läst en del inlägg om att grundproblemet med EcoEl är ju VVB, eftersom den kräver att temperaturen i nedre delen är ganska hög (=dålig verkningsgrad när det är kallt ute). Därför skulle man delhöja VV-tempen med en extern VVB. Men det kanske är mer effektivt ändå, alltså att låta EcoEl + EcoAir ta hand om hela arbetet?

Över 50ºC i panndelen på sommaren när det är 15 grader ute, kräver detta verkligen eltillskott på EcoEl+EcoAir? Låter inte som en bra konstruktion i så fall.  Sc:,h
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 02 september 2007, 11:32:18 »

Jag skulle nog ställa ner panntemp till kanske 40 ºC året runt om varmvattnet räcker. Om framledningskurvan vill ha varmare än vad panntemp står inställd på så ökas panntemp tillfälligt ändå. Möjligen skull man kunna ha lite varmare i pannan då den går på sommardrift, om du inte har värme på golvet på sommaren också, då finns det egentligen ingen orsak att skruva upp panntemp.
Skrivet av: ROLPeR
« skrivet: 02 september 2007, 11:12:51 »

I jakten efter L/V-VP har CTC faktiskt kommit fram som en genomtänkt lösning, förutom vad gäller VVB.

Uppskattat ligger vi på 30 MWh/år i uppvärming idag, varför en EcoAir 107 verkar rekommenderas enligt broschyren. Som komplement en extern VVB i stil med Nibe Eminent 100 (väggmonterad för oss som har ont om golvplats).

Den externa VVB skulle då alltid kunna stå på 60 grader, året runt. Och med lite manuella justeringar på EcoEl borde en bra årsverkningsgrad kunna uppnås med panntemp enligt nedan:

Vinter: 40-45 grader (eller vad som är rimligt, framledning golvvärmen är sällan över 35 grader)
Vår/höst: 50 grader
Sommar: 55-60 grader

Med detta upplägg känns det som om det går att uppnå en hög årsverkningsgrad och samtidigt, genom att använda relativt stor tempdiff på till/frånslag kunna undvika ideliga stopp/start på sommaren.

Då kommer novisfrågan: har jag fattat allting rätt? Annars fallerar ju hela idén...


Javisst går det att få till dessa värden men du måste skruva både på värmepump och panndel(elpatron).
Om det sedan är det mest effektiva sättet är jag tveksam till. Om du skall över 50 ºC på panndelen så innebär det eltillskott. Istället för att tillverka VV i en separat beredare så tycker jag att du skall låta EcoEl göra det med sina 9 kW.

MVH // Rolle
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 september 2007, 09:58:08 »

Jag vet inte exakt hur man kan ställa panntemperaturen, men ditt resonemang låter vettigt anser jag i alla fall.
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 02 september 2007, 09:23:28 »

I jakten efter L/V-VP har CTC faktiskt kommit fram som en genomtänkt lösning, förutom vad gäller VVB.

Uppskattat ligger vi på 30 MWh/år i uppvärming idag, varför en EcoAir 107 verkar rekommenderas enligt broschyren. Som komplement en extern VVB i stil med Nibe Eminent 100 (väggmonterad för oss som har ont om golvplats).

Den externa VVB skulle då alltid kunna stå på 60 grader, året runt. Och med lite manuella justeringar på EcoEl borde en bra årsverkningsgrad kunna uppnås med panntemp enligt nedan:

Vinter: 40-45 grader (eller vad som är rimligt, framledning golvvärmen är sällan över 35 grader)
Vår/höst: 50 grader
Sommar: 55-60 grader

Med detta upplägg känns det som om det går att uppnå en hög årsverkningsgrad och samtidigt, genom att använda relativt stor tempdiff på till/frånslag kunna undvika ideliga stopp/start på sommaren.

Då kommer novisfrågan: har jag fattat allting rätt? Annars fallerar ju hela idén...

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!