Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme eller Jordvärme ?  (läst 18648 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Bergvärme eller Jordvärme ?
« Svar #15 skrivet: 18 augusti 2010, 16:39:06 »

Om jag skulle vilja ha en kyl/AC-lösning för huset, vad skulle vara den bästa lösningen ?
Driftskostnad och bullernivå är viktigt.
DÃ¥ tror jag att "jordkylan" kan vara ett alternativ.

Citera
Vad jag förstÃ¥r kan man alltsÃ¥ lägga en särskild jordslinga för det ändamÃ¥let pÃ¥ typ 5m djup.  Använder man dÃ¥ värmepumpen för kyla eller har man en separat sÃ¥dan dÃ¥ ?
Man kyler huset genom att snurra vätskan mellan slangen på det djupa området och fläktkonvektorn.

Citera
Kan man ha en helt separat anläggning med den här principen ?
Fördelar/nackdelar ?
Nej värmepumpen måste kyla jordlagret runt slangarna som ligger på 5 meters djup. Det gör den bäst någon/några månader på våren.

Fördelen är väl att du kyler huset till en låg kostnad. Nackdelarna är grävningen och den eventuella högre förbrukningen på värmepumpen. Perioden för att vattnet i jordlagret ska fasomvandlas till is, kan förbrukningen öka lite på grund av lägre förångningstemp.

Satsar du på tekniken blir du först i sverige, varför alla frågor inte går att svara på.



Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme eller Jordvärme ?
« Svar #16 skrivet: 18 augusti 2010, 19:23:40 »
Angående max slang längd har jag för mej att den brukar ligga på ca 1*400 meter eller 2*800 meter .
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme eller Jordvärme ?
« Svar #17 skrivet: 18 augusti 2010, 20:51:27 »
Calle,  du slant lite pÃ¥ tangenterna va ;)

Jo, 20 kW ska de vara.  tomte::


Jag tyckte att jag läst någonstans att varje slinga bör vara max 300 m pga pumpmotstånd, men det är alltså inget problem med längre ?

Om det är en slinga så bör den inte vara längre än 400 m men med 2 parallellkopplade slingor blir flödesmotståndet halverat.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad i

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Heby
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller Jordvärme ?
« Svar #18 skrivet: 19 augusti 2010, 11:23:56 »
...
Klart man KAN gräva ner en särskild slinga för det, men det tror jag blir såpass mycket dyrare i investering att det lönar sig inom rimlig tid åtminstone att installera en luft/luft-värmepump istället, faktiskt.

Med det sista förslaget, menar du i stället för jordvärme (dvs = uppvärmning + kyla) eller som kyllösning (dvs = kyla, samt ev tillsatsvärme på vintern) ?


Utloggad i

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Heby
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller Jordvärme ?
« Svar #19 skrivet: 19 augusti 2010, 11:40:44 »
...
Nej värmepumpen måste kyla jordlagret runt slangarna som ligger på 5 meters djup. Det gör den bäst någon/några månader på våren.

Fördelen är väl att du kyler huset till en låg kostnad. Nackdelarna är grävningen och den eventuella högre förbrukningen på värmepumpen. Perioden för att vattnet i jordlagret ska fasomvandlas till is, kan förbrukningen öka lite på grund av lägre förångningstemp.

Satsar du på tekniken blir du först i sverige, varför alla frågor inte går att svara på.

Tänker på den tekniska/praktiska lösningen: är iden att man har en "omställare" mellan den vanliga slingan och "kylslingan" som man ställer om, typ en månad på våren, till "kylslingan" ?
Eller kan det vara en ide att lägga "kylslingan" som första del av hela "uppvärmningslingan" ?

Sedan är jag som sagt nybörjare på området; man har alltså en (typiskt snarare flera ?) "kylare" inomhus som då genomlöps av den kylda vätskan och som har en fläkt ?
Eftersom vi har ett centralt "trapphus" (dvs 3 * trapphallar med dörröppningar till nästan alla rum) funderar jag pÃ¥ en fläktlös lösning där kylarn är högst upp i t ex trappvägg och dÃ¥ naturligt sjunker ner i hela huset.  Är det nÃ¥gon verklighetsförankring i den iden ?  :) ::)               

Utloggad i

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Heby
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller Jordvärme ?
« Svar #20 skrivet: 19 augusti 2010, 11:42:46 »
...
Om det är en slinga så bör den inte vara längre än 400 m men med 2 parallellkopplade slingor blir flödesmotståndet halverat.

Just det, nu kommer jag ihÃ¥g det resonemanget jag läste  :-[ , glömde det där med parallell = halvering av motstÃ¥nd!   

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Bergvärme eller Jordvärme ?
« Svar #21 skrivet: 19 augusti 2010, 12:20:21 »
Tänker på den tekniska/praktiska lösningen: är iden att man har en "omställare" mellan den vanliga slingan och "kylslingan" som man ställer om, typ en månad på våren, till "kylslingan" ?
Eller kan det vara en ide att lägga "kylslingan" som första del av hela "uppvärmningslingan" ?

Tanken är att växla den mellan de ordinarie kollektorerna, och kylkollektorn.
Om det blir en skitsommar utan kylbehov, så är det bra om det ordinarie systemet inte ingår i paketet som är nerkylt. Förhoppningen är att det finns så mycket kyla i backen, att markområdet inte är återladdad till mer än 75%. De ordinarie kollektorerna (markområdet) blir återladdat till 100%


Citera
Sedan är jag som sagt nybörjare på området; man har alltså en (typiskt snarare flera ?) "kylare" inomhus som då genomlöps av den kylda vätskan och som har en fläkt ?

Stämmer bra

Citera

Eftersom vi har ett centralt "trapphus" (dvs 3 * trapphallar med dörröppningar till nästan alla rum) funderar jag pÃ¥ en fläktlös lösning där kylarn är högst upp i t ex trappvägg och dÃ¥ naturligt sjunker ner i hela huset.  Är det nÃ¥gon verklighetsförankring i den iden ?

Absolut! Visst fungerar det, men risken är stor att effekten blir låg.

På vintern kan du stänga av en radiator under ett fönster, samt lägga dig på golvet inunder. Du kommer då att uppleva den effekt som batteriet skapar.

Vissa kontor har den typen av kyla d.v.s. de monterar kylbafflar i taket, som endast "strålar" kylan. Kylbafflar använder vanligtvis tilluften i ventilation för att sprida kylan. Det finns även kylslingor inbyggda i innertaket, som utan fläkt levererar kyla.


Utloggad i

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Heby
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller Jordvärme ?
« Svar #22 skrivet: 19 augusti 2010, 15:41:47 »
Tänker på den tekniska/praktiska lösningen: är iden att man har en "omställare" mellan den vanliga slingan och "kylslingan" som man ställer om, typ en månad på våren, till "kylslingan" ?
Eller kan det vara en ide att lägga "kylslingan" som första del av hela "uppvärmningslingan" ?

Tanken är att växla den mellan de ordinarie kollektorerna, och kylkollektorn.
Om det blir en skitsommar utan kylbehov, så är det bra om det ordinarie systemet inte ingår i paketet som är nerkylt. Förhoppningen är att det finns så mycket kyla i backen, att markområdet inte är återladdad till mer än 75%. De ordinarie kollektorerna (markområdet) blir återladdat till 100%

Här hänger jag inte med helt.  "Nerkylt" blir väl slingorna i vilket fall, dvs under vintern när man "drar värme" ur jorden ?  Och vitsen med den särskilda slingan är väl att den ligger pÃ¥ ett djup som inte "Ã¥terladdas" pÃ¥ sommaren pÃ¥ samma sätt som pÃ¥ vanligt djup ?  Jag kan förstÃ¥ att nedkylningseffekten pÃ¥ "kylslingan" inte blir lika stor när den inte ensam stÃ¥r för uppvärmningen vintertid, men Ã¥ andra sidan blir den nedkyld under en längre tid.  Man mÃ¥ste förstÃ¥s dÃ¥ ha en "växel" mellan kylslingan och den vanliga slingan som tillÃ¥ter retur till pumpen direkt efter kylslingan pÃ¥ sommaren.
Men jag har kanske missat en del här ?  Sc:,h

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Bergvärme eller Jordvärme ?
« Svar #23 skrivet: 19 augusti 2010, 16:07:18 »

Här hänger jag inte med helt.  "Nerkylt" blir väl slingorna i vilket fall, dvs under vintern när man "drar värme" ur jorden ?  Och vitsen med den särskilda slingan är väl att den ligger pÃ¥ ett djup som inte "Ã¥terladdas" pÃ¥ sommaren pÃ¥ samma sätt som pÃ¥ vanligt djup ?  Jag kan förstÃ¥ att nedkylningseffekten pÃ¥ "kylslingan" inte blir lika stor när den inte ensam stÃ¥r för uppvärmningen vintertid, men Ã¥ andra sidan blir den nedkyld under en längre tid.  Man mÃ¥ste förstÃ¥s dÃ¥ ha en "växel" mellan kylslingan och den vanliga slingan som tillÃ¥ter retur till pumpen direkt efter kylslingan pÃ¥ sommaren.
Men jag har kanske missat en del här ?  Sc:,h


Ja, jag missförstod dig.

Visst kan man köra de parallellt med varandra under vintern, för att på våren köra den djupare slangen ensam. Det för att skapa den jordisklump på de antal ton som krävs för kylbehovet. Det kanske till och med är en förutsättning för att komma över fasomvandlingen vatten till is på 5-metersslingorna.

Efter värmesäsongens slut, stiger tempen ganska snabbt i de ordinarie slingorna och bör då användas som energikälla till varmvattenladdningar. Om ytterligare garanti för bra kylfunktion ska varmvattnet laddas med energi från den djupare slingorna. Det betyder att oavsett vilka slingor som är aktiv för varmvatten under sommaren, skall slingornas separeras från varandra via avstängningsventiler.


Utloggad Uffe999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sala
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme eller Jordvärme ?
« Svar #24 skrivet: 19 augusti 2010, 22:07:07 »
Hej i!

Jag bor mellan Sala och Heby och är också intresserad av jordvärme. Skriv om du får tag på någon "billig" grävare. Det borde gå att spara några slantar på grävningen. Har själv tänkt att lägga ca 800 m.

Mvh
Uffe

Utloggad i

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Heby
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller Jordvärme ?
« Svar #25 skrivet: 19 augusti 2010, 22:23:16 »
Hej i!

Jag bor mellan Sala och Heby och är också intresserad av jordvärme. Skriv om du får tag på någon "billig" grävare. Det borde gå att spara några slantar på grävningen. Har själv tänkt att lägga ca 800 m.

Mvh
Uffe

JodÃ¥, kommer jag till skott skickar jag ett pm.  :)
(Viken leverantör hade du i tankarna förresten ?  Själv funderar jag pÃ¥ Thermia ?)

Utloggad i

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Heby
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller Jordvärme ?
« Svar #26 skrivet: 19 augusti 2010, 22:28:09 »
...

Efter värmesäsongens slut, stiger tempen ganska snabbt i de ordinarie slingorna och bör då användas som energikälla till varmvattenladdningar. Om ytterligare garanti för bra kylfunktion ska varmvattnet laddas med energi från den djupare slingorna. Det betyder att oavsett vilka slingor som är aktiv för varmvatten under sommaren, skall slingornas separeras från varandra via avstängningsventiler.

Hur fungerar det med kylningen pÃ¥ sommaren, dvs ihop med uppvärmning (av varmvattnet dÃ¥) ?  Jag menar att om pumpen kyler kylaggregatet sÃ¥ kan den väl inte värma vatten samtidigt, eller ?
Kan den här hanteringen ske helt automatiskt ?
(Mycket frÃ¥gor, men jag passar ju pÃ¥ när du är sÃ¥ hjälpsam...  :-[  ;))

Utloggad i

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Heby
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller Jordvärme ?
« Svar #27 skrivet: 19 augusti 2010, 22:38:32 »
Kom förresten pÃ¥ en annan kylningside, som kanske är orealistisk.  (Hade egentligen tänkt pÃ¥ den till skafferiet.)
Man kunde ju gräva ner rör med dimension 100mm eller grövre i jorden och ta in luft den vägen pÃ¥ sommaren.  Effektiviteten blir antagligen sämre och nedkylningen mindre men Ã¥ andra sidan kan man ta in mycket luft!  (Och man kan ha flera rör parallellt.)

Är jag väldigt mycket ute och cyklar ?   :D ::) 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme eller Jordvärme ?
« Svar #28 skrivet: 20 augusti 2010, 07:31:59 »
Kom förresten pÃ¥ en annan kylningside, som kanske är orealistisk.  (Hade egentligen tänkt pÃ¥ den till skafferiet.)
Man kunde ju gräva ner rör med dimension 100mm eller grövre i jorden och ta in luft den vägen pÃ¥ sommaren.  Effektiviteten blir antagligen sämre och nedkylningen mindre men Ã¥ andra sidan kan man ta in mycket luft!  (Och man kan ha flera rör parallellt.)

Är jag väldigt mycket ute och cyklar ?   :D ::) 

Det där har jag sett på några ställen, tilluften går via rör i jorden. Funktionen är mest att förvärma luften vintertid men det kyler även tilluften sommartid. Det kan dock inte jämföras med AC eller frikyla.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Bergvärme eller Jordvärme ?
« Svar #29 skrivet: 20 augusti 2010, 13:03:24 »

Hur fungerar det med kylningen pÃ¥ sommaren, dvs ihop med uppvärmning (av varmvattnet dÃ¥) ?  Jag menar att om pumpen kyler kylaggregatet sÃ¥ kan den väl inte värma vatten samtidigt, eller ?
Se bifogad bild, som visar exempel på vilka temperaturer som uppstår när kompressorn laddar varmvatten, komfortkylan är i funktion och någon duschar. Allting sker samtidigt, och temperaturerna är naturligtvis påhittade men kan mycket väl vara rätt i någon villa.

Citera
Kan den här hanteringen ske helt automatiskt ?
Ja, hos mig sker det helt automatiskt. Värmepumpens reglering har jag inte rört på 3 år. Komfortkylan bryter jag elmatningen om någon vecka, och plockar bort den trådlösa rumsgivaren.



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!