Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pressostat hög och skÃ¥llande varmvatten IVT Greenline C5  (läst 6306 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jcoboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Hej.
"Pressostat hög har löst ut"

Har luftat elementen
Rensat smutsfiltret
Luftat vv-beredaren
enl. instruktionsboken kvartstår ; "Fel i värmebärarpump"
och "För litet flöde över värmepumpen"

Mina värden efter 2 timmars stillestånd:
GT1: Till: 24.2
        Nuv 27.3
GT2: 13.4
GT3: Till: 42.5
        Nuv: 34.3
GT6: 35
GT8: 33.2
GT9: 28.5
GT10: 26
GT11: 21.2

Dessutom kommer skållande varmt vatten ur kranarna.
Har läst en del på forumet och även kollat växelventilen,
då dosan är bortplockad så kan man trycka in fjädern obehindrat men pinnen i mitten går bara in ca 3 mm.

Är det växelventilen som är problemet eller är det nåt annat som jag ska kolla först innan jag byter?

Nämnas bör också att jag tömde systemet igår och fyllde igen och att det gått 36 timmar felfritt efter återfyllningen.

Många snabba svar önskas Tack

/ Christer
« Senast ändrad: 08 september 2010, 21:49:26 av jcoboy »

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Pressostat hög och skållande varmvatten IVT Greenline C5
« Svar #1 skrivet: 08 september 2010, 21:58:00 »
får du för varmt varmvatten beror felet nästan säkert på felaktig växelventil.
Värmepumpen tillverkar varmvatten och när den är färdig växlar ventilen tillbaka i radiatordriftläge, växlar inte ventilen av någon anledning så möljar värmepumpen på tills den löser på högtrycket.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad jcoboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Pressostat hög och skållande varmvatten IVT Greenline C5
« Svar #2 skrivet: 08 september 2010, 22:18:48 »
Okay
Måste tillägga att det går att trycka in pinnen med milt våld ca 10 mm förutom de första 3 mm som gick lätt.
Tror vi fortfarande att det är växelventilen?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pressostat hög och skållande varmvatten IVT Greenline C5
« Svar #3 skrivet: 09 september 2010, 07:41:41 »
Om GT3 visar 34.3 ºC och vattnet är skållhett så tror jag på att tempgivare GT3 visar fel.
Dessutom verkar den kunna värma huset eftersom börvärdet på GT1 är högre än ärvärdet.

Åtgärden är att kontrollera om tempgivare GT3 sitter fast där den ska, och byta denna om den gör det.

Du har även ca 5 ºC tempskillnad mellan GT8 och GT9, värmde den med elpatron då du läste av?
« Senast ändrad: 09 september 2010, 07:45:24 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jcoboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Pressostat hög och skållande varmvatten IVT Greenline C5
« Svar #4 skrivet: 09 september 2010, 14:36:21 »
Japp den värmde med elpatron då.
Provade att starta om den på morgonen, men den gick bara i 15 sekunder innan den bröt igen.
Lutar år att ringa reparatören för felsökning.

Utloggad jcoboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Pressostat hög och skållande varmvatten IVT Greenline C5
« Svar #5 skrivet: 10 september 2010, 09:32:03 »
Sådärja
Reparatören bytte växelventil OCH cirk-pumpen inne i pumpen för den stod stilla,
så nu är allt frid och fröjd.

Utloggad nisse_lowing

  • grävmaskinist
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: falköping
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!
Jag har samma felmedelande som du hade, har testat med att lufta elementen+vv-beredaren men de verkar inte fungera hur rensar man det filtret och hur sitter de.

 Ã„r hyfsat nybliven husägare (3 mÃ¥nader) vill gärna att bröten ska fungera blir lite kyligt för värmer ju inte sÃ¥ bra.

Fundera även lite vad kostnaden för reparatören var och vad materialet kostade?

Mvh nisse
IVT greenline c5

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pressostat hög och skållande varmvatten IVT Greenline C5
« Svar #7 skrivet: 01 oktober 2010, 01:27:54 »
Hej!
Jag har samma felmedelande som du hade, har testat med att lufta elementen+vv-beredaren men de verkar inte fungera hur rensar man det filtret och hur sitter de.

 Ã„r hyfsat nybliven husägare (3 mÃ¥nader) vill gärna att bröten ska fungera blir lite kyligt för värmer ju inte sÃ¥ bra.

Fundera även lite vad kostnaden för reparatören var och vad materialet kostade?

Mvh nisse

Filtret sitter som regel i returröret från radiatorer innan den går till pumpen, och antigen finns det två handventiler och en filter i mellan dom, eller en handventil innehållande filter, sist nämnda har en öppningsbar plugg i ena sidan och filtret sitter där, bakom en låsring. Det är bara att stänga av pumpen och ventilen/ventilerna beroende av vilken model du har och plocka ut filtret och rengöra den.
Växelventiler finns frÃ¥n 1200kr till 1600kr , NILA energi i Köping har en för 1200kr som är motorgÃ¥ende i beige hÃ¥ll (ej fjäderbelastat).       

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pressostat hög och skållande varmvatten IVT Greenline C5
« Svar #8 skrivet: 01 oktober 2010, 04:30:22 »
Sådärja
Reparatören bytte växelventil OCH cirk-pumpen inne i pumpen för den stod stilla,
så nu är allt frid och fröjd.

Man kan väl nästan utgå från att ett av bytena var i onödan, det uppstår otroligt sällan två fel samtidigt.
Men du kanske bad honom byta båda delarna?

Att kontrollera cirkpumpen är enkelt, öppna bara den stora muttern i bakkant på cirkpumpens motor, om den fungerar skall axeln rotera (det kan komma ut lite vatten när man lossar muttern).
När växelventillerna läcker brukar det rätt ofta gå att motionera dem igång, det gjorde jag på vår värmepump i våras, och den har gått perfekt sedan dess.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jcoboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Pressostat hög och skållande varmvatten IVT Greenline C5
« Svar #9 skrivet: 01 oktober 2010, 12:56:04 »
Japp
Cirk-pumpen stod ju stilla  - växelventilen funkade men gick väldigt trögt sÃ¥ det var lika bra att byta.
Kostnaden vet jag inte ännu, men reparatören var här 1 timma så jag gissar att räkningen går på 2 timmar + material.
Vild gissning: 3000 kr innan rotavdrag

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pressostat hög och skållande varmvatten IVT Greenline C5
« Svar #10 skrivet: 01 oktober 2010, 14:45:04 »
Växelventilerna går väldigt trögt, men den nya kanske gick lättare, det kan ju bara den som är på plats bedömma.
Ville bara säga det så att inte alla som läser denna tråd byter växelventil bara för att de går trögt, de är ju fjäderbelastade, vilket gör att de går trögare och trögare ju längre ned man försöker trycka den.
Men visst kan de säkert då FÖR trögt också.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nisse_lowing

  • grävmaskinist
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: falköping
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!
Jag har samma felmedelande som du hade, har testat med att lufta elementen+vv-beredaren men de verkar inte fungera hur rensar man det filtret och hur sitter de.

 Ã„r hyfsat nybliven husägare (3 mÃ¥nader) vill gärna att bröten ska fungera blir lite kyligt för värmer ju inte sÃ¥ bra.

Fundera även lite vad kostnaden för reparatören var och vad materialet kostade?

Mvh nisse

Filtret sitter som regel i returröret från radiatorer innan den går till pumpen, och antigen finns det två handventiler och en filter i mellan dom, eller en handventil innehållande filter, sist nämnda har en öppningsbar plugg i ena sidan och filtret sitter där, bakom en låsring. Det är bara att stänga av pumpen och ventilen/ventilerna beroende av vilken model du har och plocka ut filtret och rengöra den.
Växelventiler finns frÃ¥n 1200kr till 1600kr , NILA energi i Köping har en för 1200kr som är motorgÃ¥ende i beige hÃ¥ll (ej fjäderbelastat).       


okej testade rensa detta men de var inget bös i filtret. testade även att lufta vv beradern igen men inte heller de hade nån betydelse. sen va svärfar här å då kika vi lite på skiten vi lyssnade på cirkpumpen men de lät som den fungera . jaja får la försöka ringa till nån service kille på måndag å höra ifall dom har tid med min pump.
IVT greenline c5

Utloggad nisse_lowing

  • grävmaskinist
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: falköping
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
hahaha *roflmao* ja kikade på växelventilen (en esba) själva motor delen gick att ta loss, när ja gjorde de hade stiftet åkt ur hållaren så ventilen stog på varmvatten hela tiden.
Så jag tog en näbbtång å drog ut stiftet en bit å då bubblade de till lite i radi rören o de hördes att de gick ut varmvatten i dem, för ja har haft problem att de var apa kallt i huset typ 16 grader, inte så konstigt när ungefär ett element per våning fungera.... men nu e de jävla fart på elmenten!!! jipie ;D tror ni att de går att byta växelventilen själv elle ska man ha hit en rörböjare...?

mvh Nisse
IVT greenline c5

Utloggad jcoboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Pressostat hög och skållande varmvatten IVT Greenline C5
« Svar #13 skrivet: 02 oktober 2010, 14:17:23 »
Det såg inte als märkvärdigt ut att byta den.
Det du bör tänka på är att släppa ut trycket till noll i trycktanken innan du börjar.
Och givetvis stänga alla kranar runt den.

Lycka till
/ Christer

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!