Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny byggnation! Luft/vatten pump?  (läst 5371 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ny byggnation! Luft/vatten pump?
« Svar #15 skrivet: 13 november 2013, 18:19:16 »
Det är enkelt att manipulera signalen som är avsedd att styra vp mot en fast temperatur om man är sÃ¥ pass kunnig att man fixar eget styr tror jag det är minsta problemet att fÃ¥ en vp starta och stoppa. Av vilken anledning vill du använda eget styr kan knappast vara en ekonomiskt frÃ¥ga antar jag  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Ny byggnation! Luft/vatten pump?
« Svar #16 skrivet: 13 november 2013, 18:48:20 »
Av vilken anledning vill du använda eget styr kan knappast vara en ekonomiskt frÃ¥ga antar jag  Sc:,h

Varför skulle man inte vilja ha ett eget styr om man kan? Jag kan bara se fördelar (förutom möjligen tiden man lägger ner på det men det får gå på utbildningskontot)
Typiska fördelar:
* Enkelt att bygga flytande kondensering även om man väljer en enkel pump (ekonomi)
* Förbereda för tidstariffer/ute-temperatur
* Prognosstyrning
* Enklare att ändra saker som man annars retar sig pÃ¥ (enligt mÃ¥nga trÃ¥dar här sÃ¥ är det mÃ¥nga som skulle vilja ändra smÃ¥ egenheter som deras VPStyrning har, är den egenbyggd sÃ¥ är det bara lite kod som behövs  tummenupp)
* WWW, man vill givetvis kunna hålla koll på sin anläggning även när man inte är hemma
* Utbyggbart med andra värmekällor så att en och samma styrning kan användas efter eget tycke

Negativt:
* Tiden man lägger ner
* Dokumentaion...
* Inte säkert att det är så attraktivt vid försäljning av huset då det kan bli en del att sätta sig in i (se föregående punkt)
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ny byggnation! Luft/vatten pump?
« Svar #17 skrivet: 13 november 2013, 18:56:57 »
Men allt det där finns ju redan i en modern vp med lite till lägg för loggning utom möjligtvis prognos styrning vad man nu ska med det till. Jag gissar på att man bygger en egen styr för att man är intresserad men får säkert svar snart. De trådar man läst om egna styr har ju varit betydligt enklare lösningar än en köp styr så jag vet inte kanske det är krångligt att få till en bra styrning för mig vore det helt omöjligt i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Ny byggnation! Luft/vatten pump?
« Svar #18 skrivet: 13 november 2013, 19:45:12 »
Att inga avancerade hembyggda styrningar presenteras här beror på att dom vi byggt även innehåller loggning, och det bryter mot forumreglerna att beskriva egen loggutrustning. Givetvis kan man beskriva själva styrningen men varför skulle man göra det?

Kan du peka på vilka dessa pumpar med ovanstående är? Det var ett tag sedan jag sonderade terrängen och då var det mest avancerade man kunde hitta Thermias online styrning (minns inte vad den heter) och den hade inga IO för att styra andra saker.

Vid en snabb sökning så verkar det som att:
* Nibe har fortfarande ingen webstyrning av Luft/vatten pumparna (finns en webstyrning för en del av övriga sortimentet)
* CTC, jag hittar ingen men jag kanske bara söker dåligt?
* Thermia har en som saknar det mesta jag nämnt men som ser snygg ut.  tummenupp
* Bosch hittar jag ingen hos
* Daikin hade jag för mig hade men hittar ingen på deras hemsida.
* IVT som Thermia fast lite bättre tror jag
(resultaten ovan är av enkelt klickande på deras hemsidor och efter försök att skriva "internet" i deras sökrutor)

EDIT/TILLÄGG: Men visst har du troligtvis rätt, man gör det för att man tycker att det är kul och för att man kan.
« Senast ändrad: 13 november 2013, 19:59:29 av gossen »
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!