Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felsökning golvvärme kallt i huset framförallt kök.  (läst 33628 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jollan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Behöver akuthjälp som total nybörjare pÃ¥ det här... Byggde hus för sju Ã¥r sedan och har sedan dess haft ett väl fungerande uppvärmningssystem (Nibe fighter 310p samt Termotech vattenburen golvvärme). Förra hösten var det lite trögt för värmen att komma igÃ¥ng, men efter smÃ¥justeringar var allt som det skulle. Nu efter en varm höst börjar kylan göra sig pÃ¥mind och vi har iskallt. Har luftat värmepumpen och gjort rent filter osv enligt instruktioner frÃ¥n leverantören. Eftersom framförallt ett golv är iskallt, tar jag mig (för första gÃ¥ngen pÃ¥ 7 Ã¥r!) en rejäl titt pÃ¥ golvvärme cntralen... Där finns fina röda lampor och  nÃ¥got (som jag lärt mig via detta forum och en hel del sökande) heter ställdon. Uppe pÃ¥ dessa sitter "pluppar". Jag har nu ställdon med bÃ¥de nedtryckta och "uppfällda" ploppar. Jag anar dessutom att temperaturen pÃ¥ ingÃ¥ende och utgÃ¥ende vatten är Ã¥t fanders dÃ¥ mätarna visar ca 19 grader  :o. Bifogar en bild och hoppas att nÃ¥gon kan tipsa mig om saker att prova innan jag kontaktar en "förstÃ¥sigpÃ¥are" i morgon... Har provat att "smÃ¥motionera de smÃ¥ piggarna under ställdonen... Tusen tack pÃ¥ förhand frÃ¥n en glad amatör!  :D

Utloggad Jollan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felsökning golvvärme kallt i huset framförallt kök.
« Svar #1 skrivet: 20 november 2011, 13:19:14 »
Efter ytterligare googlande b00k har jag insett att de tre ställdonen som förblir stängda nog är problemet. Vore såååå tacksam för tips pÃ¥ hur jag kan se att sÃ¥ är fallet... MÃ¥ste de bytas tro? Behöver systemet luftas? Kan man i sÃ¥ fall göra detta själv  knUp??? Hjälp...  *vinkar*

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felsökning golvvärme kallt i huset framförallt kök.
« Svar #2 skrivet: 20 november 2011, 13:29:20 »
Är det bara dessa 3-4 slingor som är kalla? Alltså de som är stängda? Ta lös motorerna så är dessa slingor fullt öppna, men du sa att du endast hade 19gr i framledning? Eller är det på returen du läser? Om du kollar i menyn på pumpen, vad är beräknat värde för framledningen? Och vilket värde håller den? Går pumpen?

Utloggad Jollan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felsökning golvvärme kallt i huset framförallt kök.
« Svar #3 skrivet: 20 november 2011, 13:40:58 »
Pumpen går. Vred på max på samtliga rumstermostater och då först känns det att det är de tre slingorna som har stängda ställdon som är kalla. Båda termometrarna visar ca 19-21 grader. Menar du att om jag plockar bort ställdonen så blir det "fullt spjäll" eller?
Om jag lyfter på ett "friskt" ställdon har det en liten intryckt plastpigg i mitten, de "sjuka" har piggen utskjuten och orubblig (känns helgjuten)
Tusen tack för svar!

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felsökning golvvärme kallt i huset framförallt kök.
« Svar #4 skrivet: 20 november 2011, 14:09:13 »
Utan motor så är det fullt flöde genom slingan, och den lilla piggen är själva ventilen, denna skall gå att röra på, och är ca 4mm långt upp när den är fullt öppen, som den skall vara när ej motorn är där, annars får du motionera upp dem som fastnar.

Utloggad Jollan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felsökning golvvärme kallt i huset framförallt kök.
« Svar #5 skrivet: 20 november 2011, 14:23:42 »
Du menar piggen i själva ställdonet? Metallpiggarna har jag motionerat... Men som sagt känns plastpiggarna helgjutna (har tryckt med en skruv utan att kunna rubba huvuddunk). Det känns ju också som de tre ställdonen det berör inte klickar i ordentligt vid tillbakasättning, vilket borde tyda på att de verkligen sitter fast. Nåt tips för motion av dessa "envisingar" eller ska de bytas???
Överlycklig för tipset om att ta bort de "trasiga" nu fÃ¥r vi Ã¥tminstone varmt  :)

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!
Behöver akuthjälp som total nybörjare pÃ¥ det här... Byggde hus för sju Ã¥r sedan och har sedan dess haft ett väl fungerande uppvärmningssystem (Nibe fighter 310p samt Termotech vattenburen golvvärme). Förra hösten var det lite trögt för värmen att komma igÃ¥ng, men efter smÃ¥justeringar var allt som det skulle. Nu efter en varm höst börjar kylan göra sig pÃ¥mind och vi har iskallt. Har luftat värmepumpen och gjort rent filter osv enligt instruktioner frÃ¥n leverantören. Eftersom framförallt ett golv är iskallt, tar jag mig (för första gÃ¥ngen pÃ¥ 7 Ã¥r!) en rejäl titt pÃ¥ golvvärme cntralen... Där finns fina röda lampor och  nÃ¥got (som jag lärt mig via detta forum och en hel del sökande) heter ställdon. Uppe pÃ¥ dessa sitter "pluppar". Jag har nu ställdon med bÃ¥de nedtryckta och "uppfällda" ploppar. Jag anar dessutom att temperaturen pÃ¥ ingÃ¥ende och utgÃ¥ende vatten är Ã¥t fanders dÃ¥ mätarna visar ca 19 grader  :o. Bifogar en bild och hoppas att nÃ¥gon kan tipsa mig om saker att prova innan jag kontaktar en "förstÃ¥sigpÃ¥are" i morgon... Har provat att "smÃ¥motionera de smÃ¥ piggarna under ställdonen... Tusen tack pÃ¥ förhand frÃ¥n en glad amatör!  :D

Den där modellens ställdon(termomotor) fungerar med värme och enda sättet att kontrollera funktionen är att vrida upp termostaten på fullt och vänta en stund, då skall den runda knappen endera sjunka in eller stiga upp
Om ingen reaktion kommer, prova med nästa termostat
Jag har fÃ¥tt söka fel pÃ¥ mÃ¥nga och min Ã¥sikt om dessa är  fiR:
SÃ¥ 7 Ã¥r är ganska normalt att byta dom=  :'( kvalitet
Och majoriteten har varit monterade på fel slinga eller så de sönder
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Felsökning golvvärme kallt i huset framförallt kök.
« Svar #7 skrivet: 20 november 2011, 15:31:30 »
Och majoriteten har varit monterade på fel slinga eller så de sönder

HÃ¥ller med...förvÃ¥nande ofta sÃ¥ sitter ställdonen pÃ¥ "fel" slinga  >:(
skit i o köp nya, om du inte har nÃ¥gra radiatorer i huset = framledningskurva anpassad för golvvärme sÃ¥ behöver du bara termostater pÃ¥ de rum du vill ha svalare än de andra (tex sovrum etc) samt de rum som blir uppvärmda av solen eller liknande.  behöver du en fungerande...sÃ¥ ta en frÃ¥n en slinga som inte behöver nÃ¥n (glöm inte flytta kabelanslutningen ocksÃ¥)
vi monterar nästan aldrig termostater pÃ¥ slingorna till badrum,hall mm i hus utan radiatorer.  rätt kurva pÃ¥ framledningen sÃ¥ blir det bra kanon ändÃ¥  ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Jollan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felsökning golvvärme kallt i huset framförallt kök.
« Svar #8 skrivet: 20 november 2011, 15:38:54 »
Stort tack! DÃ¥ fifflar jag lite till dÃ¥  8)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Om jag kan tyda bilden rätt så kallar samtliga "termostater" på värme men tre don öppnar inte. Det kan i stort bero på två saker, den ena är att styrmotorn är trasig eller att det är fel i inkopplingen. Kolla noga att dom som inte fungerar ligger på rätt plint dvs lika som dom som inte fungerar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Jollan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felsökning golvvärme kallt i huset framförallt kök.
« Svar #10 skrivet: 20 november 2011, 16:41:18 »
DÃ¥ kan alltsÃ¥ konstatera att ställdonen (motorerna?) är paj??? Eftersom jag tidigare haft värme i de rummen det berör (huset är som sagt 7 Ã¥r) Förstod inte riktigt det där med plintar  Sc:,h
Tack igen!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Att trådarna från ställdonen ligger under anslutningsskruven på rätt ställe i reglerenheten
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Jollan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felsökning golvvärme kallt i huset framförallt kök.
« Svar #12 skrivet: 20 november 2011, 17:17:19 »
Efter nÃ¥gra timmar utan ställdon pÃ¥ de "trasiga" delarna märks nu en tydlig skillnad dÃ¥ frÃ¥nröret till det iskalla köket är, just det, ISKALL. Inröret är däremot varmt... Blir inte klok pÃ¥ det här... Vore ju skönt att slippa betala tusenlappar för att ngn ska komma hit  ;)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
På den sida där golvslingorna kommer tillbaka ska du ha en ställskruv som du kan ställa flödet i slingorna med prova med att öppna den och se om du får igång flödet. Du kan vara tvungen att strypa dom övriga slingorna om dom är för mycket öppna. Du kan även ha luft i slingan som bromsar cirkulationen, för att få ur luften får man då stänga dom övriga slingorna så att du får allt flöde över den slinga som du har problem med.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Felsökning golvvärme kallt i huset framförallt kök.
« Svar #14 skrivet: 20 november 2011, 17:26:50 »
har du en "tung" konstruktion...tex en gjuten platta golvvärmen ligger i kan det ta lång tid att värma upp hela massan.
vänta tills i morgon.  är det inte varmt dÃ¥ sÃ¥ höj värmebärarpumpen till max, och sänk de andra rumstermostaterna sÃ¥ de stänger (för att tvinga flödet genom den slinga du vill ha varm)  fungerar det ändÃ¥ inte efter nÃ¥got dygn...är det  luft i slingan.   dÃ¥ fÃ¥r du ringa dit en rörmockare alt lufta själv  (stäng alla slingor utom den du vill lufta...koppla pÃ¥ en vattenslang i änden pÃ¥ fördelar-röret och en bit slang frÃ¥n det andra fördelarröret till avloppet...sen är det till att spola med fulllt tryck i minst 15-20 min)
« Senast ändrad: 20 november 2011, 17:28:34 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!