Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?  (läst 22990 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad academic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja..men med förnuft
Re:Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?
« Svar #15 skrivet: 22 juni 2004, 12:08:31 »
Hej,

Vill bara påminna om mina försök med att flytta "tempgivaren" till botten av VP tanken. Funkar bra för mig. Jag har dock varit tvungen att sänka börvärde på VP till 52° i specialmenyn för att inte för högtryckspress... att lösa ut.

Kan dock inte rekommendera detta till andra ägare men för mig funkar det bra.  
Nybliven Nibeägare S1255-16, april 2020. Min gamla CTC fyllde 18 år och lade därefter av. Just nu är jag otroligt nöjd med VP. Tystlåten och ger mycket mera varmvatten.
-------------------------------------------------------------------------
Dubbla borrhÃ¥l pÃ¥ 200 + 110 m. Förbrukning innan ca 75.000 Kwh, förbrukning nu ca 33.000 Kwh. AlltsÃ¥ total elförbrukning. 
Uppvärd yta 400m2 med 2 plan + hel källare. Byggt 1968 delvis i lättbetong

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?
« Svar #16 skrivet: 23 juni 2004, 14:41:50 »
Academic, beror inte dina bekymmer på att du behöver en hög framlednings temp ?
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bengt S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Re:Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?
« Svar #17 skrivet: 29 juni 2004, 14:41:26 »
Hej!

Jag tror att det saknas en sak i Rickards f.ö. utmärkta resonemang. Det som saknas är att CTC:n tar ut radiatorvattnet på två olika ställen:

1. Vid normal drift så tar den ut radiatorvattnet på c:a 3/4 höjd av värmetanken. För tappvarmvatten tar den ut högst upp i tanken via en spiral där det endast finns c:a 4 l (i den storlekordningen i alla fall) vatten.

2. Vid drift när det behövs högre temperaturer så tar den ut radiatorvattnet högst upp i tanken vilket också ger högre temperatur. Då stämmer det också att tappvarmvatten tempen blir något högre men jag förstår inte riktigt vad Rickard menar med högre förlust? Man värmer ju inget i onödan trots allt.

PÃ¥ CTC:n kan man ju se exakt hur mycket kopressorel och  tillskottsel det gÃ¥r Ã¥t. Jag vet inte hur det är med andra pumpar. Jag kan kolla mina siffror och meddela.


Reglerdatorn styr shunten efter framräknat börvärde på framledningen.

En CTC kommer därför att använda sig av något mer tillskott eftersom detta förmodligen kommer att gå till när husets värmebehov är relativt stort och tappvarmvatten förbrukas.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?
« Svar #18 skrivet: 29 juni 2004, 15:20:36 »
En Nibe, Thermia, Ivt, mfl som har förråds beredare har tillverkat sitt varmvatten när det finns ett överskott att ta av. Sedan har de sitt varmvatten på det torra :)

Säga att du behöver 45 grader i framledning (CTC) och VP skall hålla tempen på varmvatten 50 grader Och VP'n ine orkar mer än 47 grader, pga temperaturen ute. vad händer då JO CTC får med jämna mellanrum slänga in elpatrornen för att hålla upp temperaturen varmvattnet. Och det orsakar denna "onödiga" energi åtgången. Dock kanske med ett litet temperatur fall inne på någon tiondelsgrad eller så.

Hade det varit en förrÃ¥ds VP, sÃ¥ skulle den istället slutat att "tillverka" radiatorvatten ett kort tag och jobbat upp tempen till 50 grader för att sedan Ã¥tergÃ¥ till värmeproduktion.  Och sedan klarat av at värmahuset utan extra el.

Förrådsberedare är som att ha Varmvatten i en termos, medans CTC förvarar sin i en mugg. (dålig liknelse, eller skall jag säga försök)

Det  innbär att CTC'n förbrukar onödigt mycket el !!!

Hoppas att det blir klarare
   
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bengt S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Re:Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?
« Svar #19 skrivet: 01 juli 2004, 17:09:39 »
Hej ME!

Ditt resonemang håller inte riktigt ändå. Det är en mycket komplexare fråga än vad du beskriver. Det hänger faktorer som hur mycket den värmer upp, vilka utetemperaturer det handlar om, vilken önskad innetemperatur, vilken varmvattentemp, dimensionering, osv. Det är väldigt svårt att jämföra olika tekniker i teorin, det enda sättet är egentligen benchmark. Men jag håller med om att det skull kunna vara så.

Om ditt exempel stämmer med verkligheten så har du dock en feldimensionerad pump. Men du har en poäng, att det kan vara så att toppa varmvattnet med bara el kan vara mindre energieffektivt, men det är inte helt säkert beroende vilken temperaturtoppning som behövs, vilka volymer osv.

Det skulle vara intressant att jämföra med någon annans pump. Jag hade under förra året förbrukning enligt nedan på min CTC Ecoheat 7:
Kompressor 6114 kWh
Eltillskott 1831 kWh

Totalt värme och varmvatten 7945 kWh

Detta ger att eltillskottet stÃ¥r för 23% av elförbrukningen för värme och varmvatten. Men räknar man av energiuttaget sÃ¥ skulle man grovt räknat hamna runt c:a 9%  (1831/(3*6114+1831)).

Förutsättningarna är enligt följande:
22 grader inne
55 grader varmvatten

Är det någon som kan ha en sådan beräkning att jämföra med? Det är proportionerna som är intressanta, inte storleken.

/Bengt S

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?
« Svar #20 skrivet: 02 juli 2004, 01:02:01 »
Jag har sagt det förrut, förrådsberedare tycker jag är att föredra vid lågtempsystem. En batteriberedare kan lätt få "oanvändbart vv vid störttappning pga tempskillnaden som kan uppstå. Ex har man 35 gradigt vv i en förrådsberedare kan man duscha, men har man 35 gradigt mantelvatten o en batteriberedare så kanske man får ut 30 gradigt vv vid snabb tappning..

Jag kännere 3 stycken som har CTC, fakta är att dom är struliga att justera in, deras lösning är lite overkill, med div problem som följd!!
En kompis fick i stort sett samma elräkning som innan installation, han kollade inte heller förrän sluträkningen kom  :o
En annan bytte ut en uttjänt VP med fast kondensering, elförbrukningen steg med 10.000 kwh/Ã¥r, man kunde ju tro att utveckliongen gÃ¥tt framÃ¥t.  >:(
Vad beror det då på, ganska säkert konstuktionen med skiktplåtar, inbyggd elpatron, schuntens tveksamma reglering mm.
Det CTC ägare ska kolla är att VP GÃ…R 24 timmar/ dygn vid sträng kyla det är verkliga akilleshälen. SÃ¥ skall det självklart va men elpatronen i CTC har en tendens att "SLÄCKA" kompressorn och det ger eländig Ã¥rsmedelverkningsgrad.   >:(
Sen har vi nästa bekymmer att den duttar på med elpatron "hela" tiden för att "toppa" VV.
Det är onödigt och en del väljer att stänga av elpatronen helt. Passa er vintertid pajar kompressorn då kan elpatronen vara räddningen om man är bortrest (jag har testat det pga brinepumphaveri).

Jag är inte i branschen och har inget att vinna på detta "förtal" även om det kan verka så.
Är man intresserad o observant, pillar lite kan det dock va ok med CTC  :-\
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?
« Svar #21 skrivet: 03 juli 2004, 10:32:06 »
Håller med Bertil här, har i och för sig ingen erfarenhet av CTC:s värmepumpar, däremot anser jag att deras konstruktion på pappret är nära nog idealisk!

Problemet med deras pump är styrningen! på detta område vågar jag påstå att jag besitter en god kompetens - och min bedömning är att det är ytterst svårt att få CTC:s värmepump att ge optimal utdelning när det gäller drifttimmar utan eltillskott.

Dels p.g.a. varmvattenspetsningen som sker då och då, och dels den relativt höga temperatur som behöver hållas i den nedre delen av tanken för att shuntstyrningen skall fungera. Med en ren flytande kondensering skulle inte shunten behövas!

Jag antar därför att de ligger med en relativt hög temperatur i hela acktanken både för att minska på elpatrontid när det gäller varmvattnet, och shunten funktion.

Detta gör att värmepumpen får en sämre verkningsgrad då verkningsgraden försämras i takt med att framledningstemperaturen ökar.

Men som sagt, deras lösning är teoretiskt väl genomtänkt och går förmodligen att få till hyfsat om man besitter den reglertekniska kunskap som krävs.

Detta anser jag dock vara en bristvara i branschen.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?
« Svar #22 skrivet: 10 juli 2004, 00:05:20 »
Hej Bengt S!

Ursäkta att jag dröjt (semseter); visst är det som du säger mer komplext än vad jag beskriver. Men jag vill vida hålla att mitt resonomang håller i vissa Lägen. Varför kan man undra, Den känsla jag får av pumpens uppträdande att den duttar in el när den borde klara av att producera tillräkligt för både värme och varmvatten.

Du nämner några saker om att diverse faktorer som spelar in gör att mitt resonomang inte håller.

Citera
Det hänger faktorer som hur mycket den värmer upp, vilka utetemperaturer det handlar om, vilken önskad innetemperatur, vilken varmvattentemp, dimensionering, osv.

1. ute temperatur: här kan jag bara svara JA & NEJ, VARFÖR ??? Jo om du har varmt ute och lÃ¥g temp pÃ¥ ELpannan + vp delen och du tvärtappar varmvatten hinner inte CTC finurliga läsning med Skiktning MED ( idiotisk lösning, för att provocera lite) och du tappar mycket varmvatten, dvs duschar Utan elpatronen gÃ¥r in och lyfter eldelen  till rätt sida om satt min temp. ÄR det kallt ute och Komp. inte orkar med JA.

2. Hur mycket den värmerupp, menar du boyta eller mängd vatten. ÄR det mängd vatten sÃ¥ är den samma för alla CTC pumpar 223 liter. och det pga av att kompressorn jobbar mot tanken DOCK har cikulations pumpenshastighet spela in lite här och returtempen pÃ¥ radiatorslingan (tror jag) men mer marginellt. Tycker detta argument faller bort dÃ¥ VP'n skall vara korrekt dim, alla för klent    dimensionerade vp behöver mer el. (är jag helt ute pÃ¥ fel spÃ¥r ??)

3. inne och ute temperatur: NEJ, dÃ¥ har du alldeles för liten pump! (jag talar om en mer korrekt dim VP)  Utom vid extrem kyla.

Jag måste dock hålla med om att det är svårt att i teorin jämföra olika teniker, utan att "BENCHMARKA" dessa men det gäller då bara med de givna värdena, dina kan var helt annorlunda för du har en annan driftsituation.

Här får du förklara lite mer mitt bondförnuft hänger inte med

Citera
att det kan vara så att toppa varmvattnet med bara el kan vara mindre energieffektivt, men det är inte helt säkert beroende vilken temperaturtoppning som behövs, vilka volymer osv.

HUR kan det vara energieffektivare att toppa med el än låta VP'n jobba ? Om kompressorn så bara ger 1,5 kw för varje kx den får
sÃ¥.... HUR kan 1.5 kw vara mindre värda än 1 kw ??  det gÃ¥r över mitt förstÃ¥nd.  Det ända gÃ¥ngen skulle vara om att kompressorn drar mer kw än den lämnar.

Det stora problemet med duttningen av el ÄR skiktningen och den har en tröghet som inte gÃ¥r att förändra, dessutom har CTC en plÃ¥t för att minska turbulensen i tanken. Denna plÃ¥t (enligt min mening) Är bÃ¥de bra och dÃ¥lig. Det bra  Ã¤r att den gör det den skaser till att den radiatorvattnet inte snyltar pÃ¥ "varmvattnet". det dÃ¥liga är att skiktningen gÃ¥r lÃ¥ngsamare.....

Innan jag fortsätter vill jag vara nämna att JAG inte har ngn djupare utbildning i hur CTC's vp fungerar, och skulle ngn ha mer information så är jag alltid intresserad. Och skulle jag ha fel så säg det, det kan vi alla lärta oss något på, kanske även jag ;) kanske det är så att du, Bengt s, har mer info än jag.

Det enklaste sättet att se detta är att Titta på VP'n, och ställ dig frågan HUR kan det komma sig att :

1. undre delen av tanken har högre temperatur än övre ? och det tar ett tag innnan tempen höjs i övre delen (el delen)

2. Varför rekomenderar CTC (bentone) att MAN skall ställa in tempen pÃ¥ el delen sÃ¥ lÃ¥gt det bara gÃ¥r ?? och sedan höja temperatur gränsen OM varmvattnet inte räcker till ?  Kan det vara sÃ¥ att med lÃ¥g tempgräns gÃ¥r inte elpatronen in    sÃ¥ OFTA ?

Med det menar jag att i det stora hela håller mitt tidigare resonomang, de saker du anger spelar inte så stor roll. det går inte att förändra naturlagarna med styrningen av hur kompressorn skall starta och stoppa. utan du kan endast styra när den skall starta och stoppa samt när elpatronen skall gå in.

För att nu gå till din fina statistik, Jag har bara kört ett halvår och har på den tiden använt ett eltillskott på 173 kwh. så jag hoppas på att VP'n inte är förklen.

Ditt sätt att räkna är för mig lite lätt vinnligt bara ta kompressorn raporterade kwh gånger tre, men ger trots allt ett bra riktvärde. Jag kan se ditt sätt att resonera när du tar procenten på tillskotet på det framräknade värdet... Men jag tycker här är det mer intressant med hårda kwh.

Det är bara mitt sätt att se det på det hela och jag säger inte på något sätt att det är rätt eller det ända.

OM jag nu har trampat på lite för hårt så ber jag om ursäkt på för hand, vill inte såra eller förolämpa någon. det här är bara hur jag ser på saker.

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

kenth

  • Gäst
kenth
Re:Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?
« Svar #23 skrivet: 10 juli 2004, 23:28:11 »
som lekman som man är, jag har hört från flera håll att CTC EH är lösningen om man inte vill drabbas av E-kolie bakterier i VB och att den drar lite mer ström än andra.

Jag står och väger mellan CTC EH 10 och Nibe 1115 10 med 300/200 VB, stämmer det som de säger att Nibes VB bara håller 55 grader så är ju risken högre att man får E-kolie bakterier än i CTC lösningen som dock drar lite mer ström, eller jag kanske är helt ute och cyklar ???

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?
« Svar #24 skrivet: 11 juli 2004, 00:32:41 »
Hm de e´legionella bakterien man pratar om. Den oraskar en typ av lunginflammation Legionärssjuka.

Extremt ovanligt att det uppstår i villainstallationer, jag tvivlar på att det hänt i Sverige nån gång!!!!!!!
Rätta mig om jag har fel.

Men däremot i stora komplexa anläggningar, särskilt äldre fastigheter som blivit ombyggda.
VV-ledningar som inte "dödats" på ett riktigt sätt.
Sen ska man ha nedsatt imunförsvar för att angripas (endast vid inandning), så på tex sjukhus tas detta på störata allvar!!
Det finns även en Legionella risk i tex bubbelbad, även kyltorn i stora fastigheter har orsakat utbrott i hela statsdelar (ej i Sverige ??)

Vet någon här om Legionella i en villainstallaton!??
Jag känner en som fick legionärssjuka vid en utlandsvistelse, det är tydligen ingen trivsamm åkomma!
Men en del oseriösa företag utnyttjar rädslan för detta.
Ska man va säker räcker INTE Legionella säker vv-beredare (om nu nån trott det).
Genomspolning av ledningarna krävs med högtempererat vatten (varmare än det som tillåts) dom rackarna kan även bo i tex duschmunstyckena!!!

Det finns utrustning för tex idrottshallar/badhus där duscharna spolas med hetvarmvetten med viss intervall.

Men vi villaägare kan simma lugnt  8)

CTC tycker jag krånglat till nåt som är enkelt, nämligen att producera vv/värme med minsta möjliga tillskottsel.
Deras produkt har sÃ¥na uppenbara brister att den inte borde släppts pÃ¥ marknaden (känner flera med bitter erfarenhet)  >:( :'( :'(
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?
« Svar #25 skrivet: 12 juli 2004, 17:23:33 »
Hur stor nu risken är för legionella kan man ju spekulera i, men faktum är att de flesta villapumparna har som standardinstallation att värma upp varmvattnet till 65 grader var 14:e dag.

Det gäller t.ex. Nibe, IVT och Thermia. Ni som har dessa pumpar, har ni mätt hur många KWh det drar per år?

Det borde man ta in i beräkningarna när man jämför CTC med andra värmepumpar.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?
« Svar #26 skrivet: 12 juli 2004, 22:50:49 »
Nej det tror jag inte. CTC' sparar inte något varmvatten som dessa förrådsberedare gör (nibe ivt Themia, m.fl)

Dom har ca 160-170 lite i en tank, medans CTC har CA 4 liter i sin slinga (enligt upp gift av Bengt s tidigare i denna tråd). Så du har alltid (förrutom 4 liter) färskt varmvatten i CTC.

Det är större risk  beträffande de saker som Beril skriver om.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?
« Svar #27 skrivet: 13 juli 2004, 00:23:18 »
"Legionella" i varmvattnet  i villainstallationer tror jag inte har förekommit i Sverige över huvudtaget!!!
Nån annan som vet. jag anser det va ren skrämselpropagande.

Min Thermia har "Legionellafunktion" dom törs inte kalla det så, men tempen höjs en gång/14 dar som fabriksinställning. Det tar ca 10 minuter/gång med 6 kw elpatron (först går VP till stopptemp sen startar elpatron).
Det kostar under 4:-/ Ã¥r  ;D ;D 8) 8) det tycker även en Skotte är en rimlig kostnad, trots att den med 99,999% sannolikhet är onödig.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?
« Svar #28 skrivet: 13 juli 2004, 23:32:27 »
Kanske skrev lite klantigt  men jag hÃ¥ller med dig beträffade "Legionella"
« Senast ändrad: 14 juli 2004, 22:13:12 av ME »
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Drar Ecoheat ovanligt mycket ström?
« Svar #29 skrivet: 14 juli 2004, 00:27:10 »
Det finns så vitt jag vet ett känt fall av legionella i en
villaanläggning.
Det var hos en pensionärspar där gubben (som förmodligen var krasslig  frÃ¥n början) insjuknade.
Dom hade en frånluftspump som sedemera visade sig var trasig.

Vattnet i en Villaberedare byts ut så pass ofta så även om man inte spetsar så hinner inte bakterierna föröka sig till den hälsåvådliga nivån.

Varmvattenrören i huset är en större riskfaktor.
Långa avstick till nån blandare som inte används eller som är proppade utger nog en större risk.

Jag kan sträcka mig till att rekommendera spetsning om man har varit bortrest ett bra tag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 610
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!