Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 7 eller 8.5 kW? - hjälp önskas!  (läst 23072 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mackan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 7 eller 8.5 kW? - hjälp önskas!
« Svar #15 skrivet: 30 november 2005, 23:48:03 »
Okej, nu är mitt lilla test gjort!

Har f.n. 2 elpatroner 6+10 kW

Efter 2 timmar med 10 kW drift med "fullt blås" erhölls 42 grader ut och 39 på returen. utetemp -6
Vad säger det? OBS. Detta var mätt med dels en termometer tillverkad på bronsåldern, dock
avsedd för ändamålet, + en kombitermometer med lös utedel vilken jag höll tryckt mot röret.
(Skyller ev. stavfel på krampen i fingrarna :)) M.a.o god anliggning? + obefintlig isolering.
I morgon är det jag som går på jakt efter en riktig termometer...
De 2 diffade dock bara nån grad sinsemellan.

Verklig temp således 47/44 grader cirkus. Vad anser ni om det?

MVH Mackan






Skall efter årsskiftet installera bvp. Borran klar, 170 m (150 aktivt) Nibe 1215-7 alt 8.5 aktuella... Hus 108+108 m3
Byggt -35, tilläggsisolerat tak -02 Nuv. tot förbr. ~32000kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 7 eller 8.5 kW? - hjälp önskas!
« Svar #16 skrivet: 01 december 2005, 00:05:08 »
Tveksam mätmetod, men bra värden!

Sätt i alla fall lite kopparpasta eller liknande mellan givare och rör + gärna lite isolering så borde värdena ändras betydligt.

Gör de inte det kan du köpa 8.5 kW värmepumpen!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: 7 eller 8.5 kW? - hjälp önskas!
« Svar #17 skrivet: 01 december 2005, 00:53:57 »
Perfekt test är att se hur mycket elpatron som behövs kontinuerligt vid en viss kyla.
Men helst -10 eller kallare.
Steg rumstempen snabbt när du körde 10 kw?  Om det blir kallt kan du köra 6 kw en längre tid, dÃ¥ vet du sen vilken utettemp det klarar. Eller om 10án ger dig olidligt varmt.
Vet du varför det är en så stor elpanna, går den för fullt nån gång?

Citera
Efter att funderat fram och åter har jag kommit fram till att det skulle vara bra att värma upp en del av
källaren mer än vad som görs idag (möjliga inredningsplaner + att det blir lite golvkallt som det är nu).
C.a 40 m3 är garagedel, och där kan det vara i stort sett "värmefritt", således 68 m3 kvar...
I nuläget har jag endast direktvarkande elelement på tot c.a 1.5 kW för att få upp temperaturen lite.

Här vill du konvertera till vattenburet dessutom värma upp mera än förrut. En dåligt ioslerad källare kan dra massor!! 

Sen kanske ni unnar er varmare än tidigare nu när värmen blir billig!.
Din förbrukning var i inte korrigerad för normalåret.
Det närmar sig en 8,5  ;) även för Rickard tror jag  Sc:,h

Som Carman säger en större pump ökar inte behovet av djupare borra så mycket som ökningen av effekten ger sken av. Det är mest årsuttaget av energi som bestämmer djupet. årsuttaget drivs upp bara när det är riktigt kallt!! 
Med en större pump får man mera stopptider det höjer driftstempen på kalla sidan en hel del.

Har du stor vattenvolym i raddarna? äldre radiatorer är mycket lämpligare för (stor) VP. Än nya som har pytteliten vattenvolym. Det gör att tempen på varma sidan stiger snabbt!


Spännande hur dina tester faller ut, du kommer att veta mera än dom flesta redan innan du har pumpen monterad. Det är mycket bra!




Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 7 eller 8.5 kW? - hjälp önskas!
« Svar #18 skrivet: 01 december 2005, 08:42:54 »
Citera
Det närmar sig en 8,5   Ã¤ven för Rickard tror jag 

Programmet säger 5 kW vid nuvarande förbrukning (klimatdata sundsvall)

7 kW vid ökad förbrukning med 4000 kWh/år.

Jag anser att 7 kW är rätt, men jag kan ha fel.

Om radiatorsystemet klarar 8.5 kW ser jag ingen större anledning att köpa den mindre (7 kW), utan då kan ha gå på 8.5:an

Han bör dock inte få mer än 50 grder "fram" när han kör 9 kW elpatronen för att driften skall bli optimal på den större värmepumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mackan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 7 eller 8.5 kW? - hjälp önskas!
« Svar #19 skrivet: 01 december 2005, 11:08:12 »
Ok, skall införskaffa en bra "anliggningstermostat" och kleta kopparpasta runt den.
Återkommer med resultat i kväll eller i morgon.

(elementen är gamla, och rören är grova, tycker dock också att framledningstemperaturen är låg...
någongång i forntiden har det ju eldats med olja, och då har man väl ingen glädje av låg framl. temp??)
Skall efter årsskiftet installera bvp. Borran klar, 170 m (150 aktivt) Nibe 1215-7 alt 8.5 aktuella... Hus 108+108 m3
Byggt -35, tilläggsisolerat tak -02 Nuv. tot förbr. ~32000kWh

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: 7 eller 8.5 kW? - hjälp önskas!
« Svar #20 skrivet: 01 december 2005, 13:25:50 »
Citera
(elementen är gamla, och rören är grova, tycker dock också att framledningstemperaturen är låg...
någongång i forntiden har det ju eldats med olja, och då har man väl ingen glädje av låg framl. temp??)

Man dimensionerade för 80 grader på framledningen vid svinkyla förr (kallades 80-60 system), men på gamla tiden tog man till rejält. Har man tilläggsisolerat huset sänks behovet av hög framledning ytterligare. Så ofta är det ändå en lågtempanläggning.
Du har helt perfekta raddar, med stor volym, det ger lugn gång på pumpen, mot dagens raddar med liten volym.
Jag påstår att moderna raddar inte alls är lämpade för värmepumpsdrift!

Men testet du ska göra är helt avgörande, att se vilken framledning som nås med viss effekt på elpannan ger mycket bra vägledning.
Att kolla hur mycket elpatron som behövs kontinuerligt vid en viss kyla är det ultimata testet, om alla gjorde det skulle facit finnas och kalkyler med en hoper osäkra/antagna faktorer var onödigt.
Men helst vid -10 eller kallare och gärna även vid ca -30 ute.

Om man är misstänksam av sig, bör man också mäta effekten på elpannan med en tångamperemätare. har man max oflyt kan man begränsat pannan, genom bortkoppling av elpatron/fas.
Du kanske känner nån elkille, det ska inte behövas iofs.

Usch vad vi kör med dig  :-[



 
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad mackan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 7 eller 8.5 kW? - hjälp önskas!
« Svar #21 skrivet: 01 december 2005, 20:36:48 »
Nytt - korrekt - test utfört!
*suck*
Har nu lärt mig att gamla änkor som säljer sina hus kanske inte alltid är medvetna
om vilken effekt det är på elpatronerna...
Jag fick höra - mycket bestämt - att "den här är på 6 kW och denna på 10 kW".
Har aldrig haft anledning att tvivla på detta, förrän idag, då intresset har varit begränsat
för att sätta mig in i detta pannskrälle. (haft huset i 4 år)
Dock, efter lite bortskrapande av gammal smuts, så står det 6 kW på en och 4.5 på den andra...
(instansat på flänsen/muttern mot pannan, knappt synligt)

Jaja, man fÃ¥r skämmas och be om ursäkt för missvisande info till er.  :-[

Nåväl efter inhandlade av en ny termometer med tillhörande kopparklegg har jag gjort ett nytt försök!

Brassar med 6+4.5 kW och allt öppet.

Tid: 0         Innetemp: 19.0   Utetemp -9   Framl. temp 36
Tid: 0+1h   Innetemp: 19.5   Utetemp -9   Framl. temp 48
Tid: 0+2h   Innetemp: 20.3   Utetemp -10 Framl. temp 50   Returl. temp 45

(Det som är en aning oroande är att den gamla termometern efter kopparpastabehandling visar c.a 6
grader varmare temp. än den nya, men man måste väl kunna lita på en ny termometer???)

Iakttagelse: Direkt när jag schuntade ut fullt, steg temp till c.a 45 grader +- ett par grader för att sedan stabiliseras...

Skall se under natten ifall jag kan hålla temperaturan med endast 4.5 kW, fast jag tycker det ser en aning mörkt ut...
-som sambons ögon om det är 17 grader i mogon bitti... ;)

Såg att du Rickard inte tyckte att jag skulle ligga över 50 graders framledning, det hade jag ju gjort ifall det var mildare ute...
(ej inräknat att termometern kanske diffar nån grad neråt)

/En som noggrannare kommer att iaktta diverse komponenter och företeelser i pannrummet hädanefter. huvuddunk :-[ :)


Skall efter årsskiftet installera bvp. Borran klar, 170 m (150 aktivt) Nibe 1215-7 alt 8.5 aktuella... Hus 108+108 m3
Byggt -35, tilläggsisolerat tak -02 Nuv. tot förbr. ~32000kWh

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: 7 eller 8.5 kW? - hjälp önskas!
« Svar #22 skrivet: 01 december 2005, 22:29:53 »
utmärkt, du har finfina raddar. 50grader i sluttemp när du tillför 10.5 kw är mycket bra. Samtidigt har du stigande rumstemp vid -10 ute.

Om tempen stämmer och även tillförd effekt kan du absolut ha en 8,5 kw pump. testa ev givarn i kokanden vatten och i iskallt vatten. tyvärr är dom rätt osäkra. Vilken typ köpte du förresten.

Som jag antydde är man lite luttrad, inte lita på nåt som ev kan gå fel, kolla och dubbelkolla.

Känner du en elkille kanske han skulle mäta effekten pÃ¥ respektive steg.! Det ska inte behövas, men men man vet aldrig helt säkert att det är 10,5  virrigt sÃ¥ säg  :D

Kan du köra 6 kw istället,  det ger bättre besked om behovet. ja och vid rejäl kyla som nu...



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad mackan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 7 eller 8.5 kW? - hjälp önskas!
« Svar #23 skrivet: 01 december 2005, 23:12:13 »
Fixar detta med 6 kW i morgon kväll, det är ju fredag och vad finns väl annars att
göra än att utföra tester på värmesystemet??? ;)

Termometern är av typ "rexotherm" modell 101 (?) rsk 514 02 15
Är en sådan vattentät då? - Har ju trots allt lagt ut 119:- man vill ju inte att den oxå
skall börja sväva ut i det blå...

Finns det förresten nåt annat sätt att säkrare mäta temperatur, och vem kan i så fall ha
utrustning för det?

Skall kolla upp ifall man kan få hit en elektriker...
Skall efter årsskiftet installera bvp. Borran klar, 170 m (150 aktivt) Nibe 1215-7 alt 8.5 aktuella... Hus 108+108 m3
Byggt -35, tilläggsisolerat tak -02 Nuv. tot förbr. ~32000kWh

Utloggad Sven G

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 7 eller 8.5 kW? - hjälp önskas!
« Svar #24 skrivet: 01 december 2005, 23:36:29 »
Jag tycker mackan också skall kolla om det verkligen är 6 resp 4,5 kW på värmepatronerna. Enkelt med en tång A-meter
att du har ström i alla faser. Eller kolla/mät resistansen på varje fas i patronen. Antar att de är av 3-fas typ.
Efter en tid, ibland lång tid, brukar en fas brinna av och då får du mycket mindre effekt.
Nibe 1115-13 idrifttagen 2006-03-20.
2 st borror 160 m vardera. 30 resp 36 m till berg (dyrt!). Vv-beredare VPA 300/200 samt en seriekopplad eluppv vvb på 160 l (1 kW patron) inställd ca 55C.
Värmer ett mindre hyreshus ca 300 m2 + källare o garage 100 m2.

Utloggad mackan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 7 eller 8.5 kW? - hjälp önskas!
« Svar #25 skrivet: 02 december 2005, 01:02:33 »
Jojo, elläran var väl inget favoritämne i plugget direkt om man säger så...

Skall kolla med elektrikarn! Om det är en baggis att kolla detta så är det
nog ingen fara att få honom att ställa upp på ett litet besök i pannrummet!
Skall efter årsskiftet installera bvp. Borran klar, 170 m (150 aktivt) Nibe 1215-7 alt 8.5 aktuella... Hus 108+108 m3
Byggt -35, tilläggsisolerat tak -02 Nuv. tot förbr. ~32000kWh

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 7 eller 8.5 kW? - hjälp önskas!
« Svar #26 skrivet: 02 december 2005, 02:52:11 »
Trots att klimatet här är annorlunda en intressant jämförelse: Jag värmer 'slottet' med en VP som har 2 kompressorer (avgiven effekt 4 kW per kompressor vid 45 grad VB-fram , kansle 3,5 vid 50), varvid  vpumpen får på en kompressor så länge som denna ensamt klarar värmebehovet. För att framledningstempen vid kallare väder än ca -14 ska kunna höjas måste patonen gå in

     
UTE  Steg Effekt Framled Returled
  -3 1   4   40  36
  -13 1+2   7,5   50  45

Exempel på samband mellan effektbehov och utetemp för vårt hus. Tabellen avser jämvikt, dvs efter ett par timmars gångtid
Beril har varnat för att när man väl installerat en vp så är man villig att höja tempen lite mer än man räknat med vid den ursprungliga planeringen. Precis detta håller på att hända här hemma nu på andra året..

Om jag någon gång sätter på elementet i garaget (i dåligt isolerad källare)
tenderar kompressor 2 att stötta redan vid -1

Även om Du har ett väl tilltaget radiatorsystem skulle jag kunna tänka mig att Du får korta gångtider när det är 'kvartsvarmt' ute om Du väljer en stor pump.  Kanske bör Du planera rördragningen så att Du vid behov lätt kan komplettera med på en liten ack (styrning med  flytande kond)

Eller möjligen fundera på den initialt dyrare 2 kompressorslösningen. Fast för Varmitek anges inte COP 5 vid 35 grader fram ...  snarare 3,9 inkl KB-pump         
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: 7 eller 8.5 kW? - hjälp önskas!
« Svar #27 skrivet: 02 december 2005, 16:53:54 »
Snabbt och lätt med en tångamperemätare, att kolla elpatronerna!!
jag har liite för lÃ¥ngt till kusten, har 3 sÃ¥na mackapärer, en antik  ;)

Ang stor pump jag har en för stor den klarar -20 ute.
Med stor vattenvolym kryper tempen upp i snigelfart trots stor tillförd effekt, jag har klockat det vid +-0 uta här...
Normala radiatorer från 1953, 1" ut från pannan, till dom flest raddarna "bara" 3/8" så det är absolut inte extrema volymer!

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,197.0.html

NU är kurvan sänkt 2 grader, sÃ¥ det gÃ¥r lite billigare  ;)
Två kompressorer är en smart lösning (mycket smart), men det kostar en hel del. Med en rejäl vattenvolym, funkar det med en kompressor också!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: 7 eller 8.5 kW? - hjälp önskas!
« Svar #28 skrivet: 02 december 2005, 17:14:02 »

Skall se under natten ifall jag kan hålla temperaturan med endast 4.5 kW, fast jag tycker det ser en aning mörkt ut...
-som sambons ögon om det är 17 grader i mogon bitti... ;)


Men vad bra! Då vill hon väl "värma sig" med nån  :-*
Nattsänkning leder till resning *harkel*


//Rickard & co får varna mig om jag går över gränsen och gör forumet oseriöst Era ord är lag!//

Utloggad mackan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 7 eller 8.5 kW? - hjälp önskas!
« Svar #29 skrivet: 02 december 2005, 21:16:58 »
*hahaha*
Inte vet jag hur morgonpigg du är, men jag har då fullt sjå att släpa mig ut i köket för en kopp kaffe...
Men måhända på en fredagkväll.... --/

Nåväl, har haft en elkille med tångamperemeter och grejjer, och det visade sig att patronerna mår kalas!

Gjorde ett nytt test med endast 6 kW i dag:

Tid: 0         Innetemp: 18.9   Utetemp -7   Framl. temp 38
Tid: 0+4h   Innetemp: 19.6   Utetemp -7   Framl. temp 44   Returl. temp 40

Finns det några iakttagelser att göra från dessa värden?

Är även (fortsatt) undrande över borrhålet...
Om det inledningsvis finns ett flöde på 9000 l/min, kan det då ebba ut???
Eller kan det vara ett flöde "från alla håll" in mot hålet? skumt tycker jag...

Betr. ack., tanken har slagit mig (ett av de offererande företagen tog med
en sådan om jag inte missminner mig (thore'ns) men det måste ju vara en baggis
att fixa om behovet skulle uppstå?

Nä - pilsnertajm!  :D


Skall efter årsskiftet installera bvp. Borran klar, 170 m (150 aktivt) Nibe 1215-7 alt 8.5 aktuella... Hus 108+108 m3
Byggt -35, tilläggsisolerat tak -02 Nuv. tot förbr. ~32000kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!