Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: larryd
« skrivet: 23 december 2009, 23:18:43 »

Castrols analys är bra....

men jag tycker din VP har gått för litet/år. (Jag ligger på 50%) Pumpstorleken är nog OK, men du kör den för litet under 0 ºC? Och har hittills bara sparat kanske 50-60.000kr på den.

Jag skulle behålla VP så länge den fungerar, och i stället sätta in en eller ett par radiatorer till. Du får samma problem med en ny VP, liten eller stor.

I vinter skulle jag prova med att sänka max hetgastemp med 10 ºC, så slipper du sannolikt problemet med högtryckspressostaten. Sänk därefter CP ett snäpp, och börja prova med en lägre huskurva som Raptor rekommenderar. I värsta fall får du temporärt komplettera med ett litet el-element i kallaste rummet. Då vet du oxå var det behövs en större radiator när det blir dags.
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 23 december 2009, 22:40:49 »

Jag är inne på samma spår som Castrol. Hur vet du att du har rätt kurva för ditt hus?
Jag trodde jag hade det men har lyckats sänka framledningen med 5 ºC utan att påverka rumstempen. Försök hitta en framledning som gör att du har 21 ºC utan att termostaterna stänger. Enklast är väl egentligen att ta bort alla termostater, sänka framledningen (kurvan) någon grad/dygn tills rumstempen ligger på 21 grader. Sedan kan du skruva dit termostaterna igen. Dom skall bara reglera då du har en onormal värmelast som sol, apparat eller personbelsatning.

Dan före   tomte::
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 23 december 2009, 20:02:45 »

Kom även på att du i EcoLogic kan ställa in max framlednings temp. Om du ställer denna på en nivå som medför att returen aldrig blir högre än 48 ºC löser det ditt problem.

Baksidan är de dagar då framledningen måste upp högre för att hålla husvärmen, men kan du leva med en liten sänkning av inomhustempen de dagarn är det en väg framåt.

 tomte::
Skrivet av: hulta
« skrivet: 23 december 2009, 09:30:52 »

I mitt huvud dyker upp en tanke. Har du dockat pumpen till radiator kretsen?
Hur blir det om man dockar pumpen som jag gjort här hemma, kopplat framledning till toppen på pannan och retur i botten på pannan. Då jobbar pumpen mot pannans vatten hela tiden och borde väl vara mer okänslig för radiatorer och dylikt. Auto shunten styr värmen ut till radiatorerna och golvvärme.
Kör med fast kondensering och då borde inte en större pump vara något problem, den stannar när värmen är uppnådd och startar vid lämplig differens. Gångtiden blir kortare men startintervallerna densamma.
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 23 december 2009, 00:56:01 »

Antar att mitt grundproblem är att jag har för små (golvvärme har större yta och jobbar med lägre temperaturer) eller för få radiatorer eller för oisolerat?

När det är tid att byta min pump i framtiden.
Hur skulle det vara om jag hade den mindre VP (105:an heter den idag)? Klarar den sig med ett LÄGRE flöde (med samma radiatortemperatur) än 107:an? När 105:an har lägre effekt så bör hetgaspressostaten vara ett "mindre" problem?

Lite trött nu klockan är efter tolv men här kommer min analys:

1. Ditt huvudproblem är små radiatorer i kombination med dålig isolering, vilket medför att du behöver hög framledning med följd att returtempen blir hög.
2. Strypning med större delta T än ca: 4-8 ºC på fram och retur anser jag som en nödlösning, då det får till följd att du behöver ännu högre framledningstemp för att klara husvärmen, eftersom radiatorernas avgivna effekt går ner. (Avgiven effekt minskar om du har samma VBfram men sänker VB returen genom strypning). Hög framledning och svinkyla ute är en LVP:s mardröm då tryckskillnaden mellan kalla och varma sidan blir så stor (Denna vill vi ha så liten som möjligt för att maximera COP). Vidare kan det precis som du konstaterat, ge för lågt flöde över VP och högtryckpressostaten löser ut
3. Att byta till en 105:a låter som en betydligt dyrare lösning än att byta ut en/ett par radiatorer till större. Detta borde även ge något bättre COP under hela den period husvärmen är påslagen då skillnaden mellan varma och kalla sidan blir lägre,enl ovan. Byter du till 105:an kommer även brytpunkten för eltillskott komma ännu tidigare (och det var ju det som var ursprungsfrågan, dvs. hur skall vi få pumpen att leverera när det blir kallare, och då är inte svaret en mindre pump)

 tomte::
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 23 december 2009, 00:06:43 »

Driftstid är väl antal timmar som anläggningen varit inkopplad (strömsatt)

Jag tycker inte 30% verkar lite. Det motsvarar ju 24h/dygnet i 3,6månader

Skrivet av: lglavas
« skrivet: 19 december 2009, 10:29:19 »

Hej.
Det är en bra ide att minska på cirkulationspumpen. Det ger samma resultat som att minska flödet igenom varje radiator med dess termostat. Fördelen med termostaterna är att radiatorerna är olika stora och i vissa så är det högre flöde än andra. så jag kan reglera dem individuellt och se till att de lämnar ifrån sig <48 grader.

Då har jag ett temperatur fönster jag skall ligga mellan dvs under 48 grader och men inte för lågt pga då är det för dåligt flöde och högtryckspressostaten löser ut.

Antar att mitt grundproblem är att jag har för små (golvvärme har större yta och jobbar med lägre temperaturer) eller för få radiatorer eller för oisolerat?

När det är tid att byta min pump i framtiden.
Hur skulle det vara om jag hade den mindre VP (105:an heter den idag)? Klarar den sig med ett LÄGRE flöde (med samma radiatortemperatur) än 107:an? När 105:an har lägre effekt så bör hetgaspressostaten vara ett "mindre" problem?

Idag har jag total drifttid på 50601 timmar varav dem är total drifttid kompressor 15180 timmar. Det betyder att kompressorn bara har varit i drift 30% (15180/50601) i på 5,7 år. Det LÅTER som en låg siffra. Eller?
Kan det bero på att det är en för stor/kraftig VP till mitt hus?
Mvh Luciano
Skrivet av: skuggan_pm
« skrivet: 18 december 2009, 18:39:42 »

Hej

Har du provat att minska farten på cirk.pumpen till radiatorerna? Det borde öka deltat och ge kallare returvatten från radiatorerna
Skrivet av: lglavas
« skrivet: 18 december 2009, 18:28:23 »

Hej.
Jag tror att jag har svaret på mitt problem...
När jag i min iver har strypt husets radiatortermostater så att alla radiatorer har avgivit en rellativt låg temperatur (i snitt 33 grader) så har det medfört ett för lågt flöde genom värmepumpen och därmed har högtryckspressostaten löst ut.
Eller vad tror ni?

Nu har jag på radiatorreturen som går till värmepumpen 42 grader (istället för 33 grader) och ute är det nu -2 grader och det rullar på utan problem.  :D

Hur skall man ställa in radiator termostaterna för bästa verkningsgrad (ja jag vet att man brukar rekommendera att köra utan men då står ju pumpen i mitt fall stilla pga för hög radiator retur temperatur)?

Skall man ställa in radiatortermostaterna så att man har så låg temperatur som möjligt innan värmepumpen UTAN att högtryckspressostaten löser ut?
Det BORDE vara det som ger den högsta verkningsgraden?
Mvh Luciano
Skrivet av: lglavas
« skrivet: 18 december 2009, 16:27:12 »

Hej.
Har nu haft en EcoAir 7,9 i över 5 år. Den har varje vinter när det är minusgrader ståt stilla pga "för hör temperatur på radiator returen". Jag har kört med termostaterna bortskruvadepå nedanvåningen dvs fullt öppna (radiatorerna nästan lika varma uppe som nere). På ovanvåningens sovrum så har jag strypt lite på radiator termostaterna för att få en lite behagligare sovtemperatur.

Nu när det är -4 ute tänkte jag göra något åt saken och satte på termostaterna för att minska flödet genom radiatorerna och därmed sänka radiator retur temperaturen till <48 grader för att värmepumpen skall starta och köra parallelt med elpatronerna.

Döm om nin förvåning att det var ju inga problem. (fick springa runt lite och med en IR termometer mäta på varje radiators temperatur på in och ut anslutningen Gammla stora vattenradiatorer.)

Men säg den lycka som varar... Istället så löser högtrycks pressostaten ut!

Så jag får väl leva med en värmepump som bara kan användas ner till +-0 grader?!

Jag har vattenradiatorer i 3 st sovrum, vardagsrum, kök, hall, uterum och toa. Dvs 8st totalt.
Vad beror det på eller innebär det när högtryckspressostaten löser ut?
Mvh Luciano 

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 246
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!