Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP  (läst 22873 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« skrivet: 07 mars 2014, 10:26:12 »
Ny Inverterstyrd Luft/Vattenpump. Konstaterade att de mindre storlekarna är 1-fas.
Se vidare bifogad pdf.
NÃ¥gon som har synpunkter.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2014, 10:54:52 »
Ja, lite tråkigt att man måste upp på 13kW-modellen för att få 3-fas. Den på 9kW som drar 3kW/16A på en fas borde också ha varit 3-fas... Iofs gör ju varvtalsstyrningen att man kan överdimensionera en del, så de flesta kommer väl kanske att välja bort den på 9kW ändå.


Sen är det som vanligt en del säljfloskler man reagerar på:

"IVT AirX är den första luft/vattenvärmepumpen med varvtalsstyrning särskilt designad för det nordiska klimatet."
Vad skiljer den egentligen från andra tillverkares inverter-LVVP som också är anpassade för det nordiska klimatet?

"Det betyder att ingen energi går åt till avfrostning när det är över 5 grader varmt ute."
Hur många luftvärmepumpar behöver avfrostning när det är varmare än 5 grader ute?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #2 skrivet: 07 mars 2014, 11:11:37 »
1-fas funkar ju men visst innebär det lite jobb med omkoppling och uppsäkring. Blir ju en ganska dyr historia på sikt om man måste säkra upp bara pga det.

COP mässigt såg det väl helt okej ut.

Sen påtal om säljfloskler, 13kW är hela 170 cm hög!

"... samtidigt som vi kan hÃ¥lla nere storleken pÃ¥ värmepumpen. Det innebär att den bÃ¥de syns och hörs mindre"  ::)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #3 skrivet: 07 mars 2014, 11:32:30 »
Köper man nÃ¥t för 100 000:- sÃ¥ vill man väl att det skall synas?  ::)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #4 skrivet: 20 mars 2014, 12:40:43 »
Känns som om detta bara var en "pappers-produkt" och ej redo för leverans. Har mailat IVT för att försöka reda ut om produkten skulle kunna passa mig. Uppenbarligen har dom ingen mer relevant information. Efterfrågade instruktioner och installationsanvisningar samt när leveranserna skulle börja - tyvärr får man ingen respons från IVT.

Så bra ut på reklambroschyren.

Någon annan som lyckats finna någon ytterligare information?
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #5 skrivet: 20 mars 2014, 12:43:25 »
Förmodligen säger dom inget eftersom det i princip skulle 'döda' marknaden för befintliga produkter. Vem skulle köpa en simpel 'Air' i dag om man visste att 'AirX' skulle lanseras om två månader?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #6 skrivet: 21 mars 2014, 19:39:31 »
@purjo_
Visst skulle det kunna vara så, men den är ju redan presenterad så man skulle kanske kunna förvänta sig någon form av information.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad Grimster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #7 skrivet: 02 april 2014, 19:40:59 »
Jag har fått en offert på den här nya pjäsen på en AirX 70.

Offerten ligger på ca 118 efter rot men det verkar inte riktigt framgå vilken innerdel dom offererat utan det står bara AirX 70 men det är väl bara värmeväxlaren?

Ska ringa leverantören då detta verkar lite oklart och sedan även framgår det inte om 118 är för eller efter rot. Personligen tycker jag 118 verkar lite saftigt efter rot även om det ingår ett nytt element till groventre där den gamla pannan står samt bortforsling av den gamla.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #8 skrivet: 02 april 2014, 22:24:12 »
118 för en 7kW? värmepump låter helt åt skogen om det inte är mycket merarbete. Enklast är väl att ta in offerter från andra på precis samma jobb.

Edit:tagit bort direktcitering /lmf
« Senast ändrad: 10 april 2014, 21:12:24 av Lmf »

Utloggad Grimster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #9 skrivet: 03 april 2014, 12:54:47 »
Jag ljög lite granna visa sig att 118 var före rot. :)

Det som ingår utöver installation med el och VVS är ju bortforsling av den gamla pannan, nytt element i groventre då man räknar med att det kommer bli kallare från utebliven spillvärme från den gamla pannan och sen skulle dom fixa till marken för utedelen vilket iof bara var att jämna till det och köra med trägårdsplattor.

Efter rot så skulle det bli ca 103-104

Edit:tagit bort direktcitering /lmf
« Senast ändrad: 10 april 2014, 21:14:11 av Lmf »

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #10 skrivet: 03 april 2014, 13:47:12 »
Hej, kul att vi fått en prisindikation. Personligen börjar jag få svårt att räkna hem en värmepump i den prisklassen. Får känslan att det är dags att byta precis när den passerar breakeven.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad Grimster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #11 skrivet: 03 april 2014, 14:16:05 »
Materialkostnaden i mitt fall uppges till 94700 då är det väl lite annat med där också men en majoritet står nog pannan och värmeväxlaren för. :)

KHK

  • Gäst
KHK
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #12 skrivet: 10 april 2014, 08:20:32 »
Själv ska jag få den installerad utan extra kostnad för 92k efter rot avdraget , från början skulle jag ha en air 70 med innerdel
Men nu blir det en air X istället med innerdel (ej den lilla)

Utloggad Grimster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #13 skrivet: 10 april 2014, 14:40:35 »
En sak som gör mig osäker på denna är IVTs tillhörande innerdel som så vitt jag kan se har en vvb på "bara" 185 liter. Det låter lite väl lite men sen är ju min familj 6 pers också(4 barn).

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #14 skrivet: 12 april 2014, 09:36:26 »
Jag har tidigare reagerat på att kompressorerna upp till 9kW bara var 1-fas och att detta skulle innebära uppsäkring i de allra flesta fallen men ingen av testanläggningarna har krävt detta.

Beroende på hur väl balanserat elsystemet är i fastigheten där pumpen skall installeras är så finns möjligheten att montera en intelligent belastningsvakt. Blir värmepumpen beskuren pga kraftig snedbelastning, så får man helt enkelt byta fas för den.
Priset för en AirX är bara någon tusenlapp över priset för Air och då får man en luft/vatten-värmepump i absoluta världsklass.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #15 skrivet: 12 april 2014, 10:26:39 »
En enfas kompressor för en VP som ger ca 9kW drar ca 15 A, ska man även ha eltillskott, spis/ugn minst 10 A per fas, torktumlare, diskmaskin, motorvärmare, kaffekokare, vattenvärmare som var för sig drar 10 A samt div annat som datorer, tv mm mm då behöver man ha 25 A som huvudsäkring för att känna sig någorlunda "trygg". Med en trefas maskin Får man ungefär samma "trygghet med en 16 A huvudsäkring. Skillnaden i kostnad varierar från nätbolag till nätbolag men vanligtvis skulle det handla om 2 -4 tusen/ år. i extra kostnad. Och jag kan garantera att det INTE räcker med att koppla om i centralen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #16 skrivet: 12 april 2014, 14:31:53 »
Jag hade som sagt samma invändning när detta presenterades, svenske kocken, men verkligheten visar att upplägget fungerar så jag har fått backa.

Ett tiotal testanläggningar har varit i drift i två år. Har man ett nyare hus med A++++++++++ vitvaror så behöver man inte ens belastningsvakten, enligt testet. Har man belastningsvakten så har ingen märkt några komfortproblem vid andra, tyngre belastningar.
Anledningen till att det inte blev 3-fas i de mindre modellerna var också att 3-fas frekvensomformare var så mycket dyrare att IVT inte varit konkurrenskraftiga. Mig veterligen finns det inte någon tillverkare som har 3-fas på de små modellerna och tex Nibe har bara 1-fas upp till 16kW.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #17 skrivet: 12 april 2014, 18:36:28 »
Och med vilken huvudsäkring  Sc:,h, med 25A tror även jag att det fungerar det kan även gÃ¥ med 20 A men med 16 A kan jag garantera att huvudsäkringen kommer att gÃ¥ med jämna mellanrum.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #18 skrivet: 12 april 2014, 19:09:55 »
Lovar du att äta upp din hatt framför kamera?  tummenupp
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #19 skrivet: 12 april 2014, 19:16:33 »
Har man ett nyare hus med A++++++++++ vitvaror så behöver man inte ens belastningsvakten, enligt testet.

Energiklassen säger väl inte så mycket om hur mycket ström en pryl drar som mest när den går? Jag kollade lite snabbt på några slumpmässigt utvalda tvättmaskiner och alla drog runt 2kW/10A oavsett klass...

Det är väl snarare så att man har större nytta av belastningsvakten med snålare vitvaror eftersom dom drar sin maximala ström under kortare tid så man tappar mindre på att VP'n stryps lite då och då...
« Senast ändrad: 12 april 2014, 19:18:20 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #20 skrivet: 12 april 2014, 19:21:13 »
Eftersom det ingår i min yrkesbild att VETA hur man ska räkna när det gäller el och elbelastningar så tror jag att jag har rätt bra koll på läget.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #21 skrivet: 12 april 2014, 19:25:06 »
Jag vet inte hur man specar tvättmaskiner. Jag har som sagt haft samma invändningar men fått ändra åsikt efter de erfarenheter som gjorts under två år med riktiga installationer. Man skall också beakta att säkringar tål rätt kraftig överbelastning under kort tid, eller viss överbelastning under lång tid.
Men hade jag köpt en AirX själv så hade jag absolut tagit belastningsvakten också.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #22 skrivet: 12 april 2014, 19:29:04 »
Så då är det ett löfte, svenske kocken?
Själv har jag 4 år teori och nu snart 20 år med el-installationer, ändå hade jag uppenbarligen fel.
Jag skulle föreslå en lättare tyghatt, skinn är riktigt svårtuggat.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #23 skrivet: 12 april 2014, 20:01:23 »
Du har snart nÃ¥tt halva min väg dÃ¥  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #24 skrivet: 13 april 2014, 04:06:16 »
Jag har snart 20 år teori, men inte riktigt lika mycket praktik...
 :P
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #25 skrivet: 13 april 2014, 08:22:20 »
IVT center, 2 frågor.

Om man nu väl sätter 1-fas med belastningvakt, och belastningsvaken klarar att bromsa ner kompressorn så att fasen inte blir överbelastad och säkringen löser ut. Är det inte väldigt stor risk för sönderhackad drift och att värmepumpen i värsta fall inte går alls? Ex, det blir kallt, man vill värma något utrymme och sätter därför en byggfläkt. Byggfläkten kopplas i första närmsta vägguttag som råkar ligga på samma fas som värmepumpen.

Med din nya upptäckt, föredrar du nu kanske till o med 1-fas framför 3-fas? Det är ju 2 sladdar mindre att koppla in  tummenupp

Min inställning till det hela är att det är strul med 1-fas, men inte hela världen. Det går oftast att lösa men man får koppla om i proppskåpet så att 1 fas frigörs. Det krävs även att 3-fas maskinerna går att koppla om till 1 eller 2-fas, vilket inte brukar vara något problem på moderna vitvaror.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #26 skrivet: 13 april 2014, 11:16:34 »
Använda byggfläkt när man har en värmepump?  :o
Skulle man trots det vilja prova funktionen så säger erfarenheten att det endast vid varmvattendrift vid utetemperaturer mellan +5° och +2° som belastningen blir kritisk.
Belastningsvakten klarar att balansera effektuttaget efter utlösningskarakteristiken på säkringen. Tex så klarar en C16A säkring ca 25A under 10 minuter. Först därefter slår tillskottet till.
Värt att tänka på när man drar ny kabel till enheten.

Enheten är 3-fas. Tillskottet kör på de två övriga faserna så länge värmepumpen körs och därefter på alla tre.

Jag är inte insatt i alla erfarenheter från testen men jag vet att IVT inte utsätter installatörerna för svårhanterliga produkter numera. Nu fungerar det vid leverans, vilket inte alltid var fallet för 10 år sedan.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #27 skrivet: 13 april 2014, 11:41:22 »
Jag har nu kollat skillnaden i pris på 1 fas resp 3 fas frekvensstyrningar och för mig som liten kund skiljer det ca en tusenlapp, det är mindre än vad en uppsäkring med ett steg i ett år kostar. Dag är övertygad om att dom flesta tveklöst skulle ta den "prisökningen" på maskinen. Så jag tror INTE att det är orsaken till enfasmaskinen, däremot tror jag att man vill ha en maskin/modell som går att sälja på nästan alla marknader. Med trefas måste man ju ha i alla fall en modell till i sitt sortement.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #28 skrivet: 13 april 2014, 11:45:43 »
Kan absolut vara så, jag har som sagt bara andrahandsuppgifter.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #29 skrivet: 14 april 2014, 10:40:44 »
Fråga till "IVT Center 7H" och andra intresserade

Av oro för att få "knäppningar" i mitt system så har jag velat mellan CC160/AW6 eller CM200/AW8 (Beklagar att jag använder "Bosch språk"), då CM200 har volymtank var min tanke att det kunde fungera med en större VP på den. Nu funderar jag på om en AirX50 med E9 skulle fungera - dock är det ju så att ivt slopat volymtank i de nya systemen.
AirX50 har ju lite högre effekt än AW6 (vid kall väderlek), så jag bedömer att jag klarar mig med AirX50 utan allt för mycket el-tillskott.

Nu börjar ju funderingarna om hur styrningen fungerar. Kommer den att växla från varmvattenproduktion till värmeproduktion med full effekt (vilket torde ge värmeknäppningar) eller kommer den vara mer förnuftig så att den drar ner effekten för att sedan långsamt öka för att undvika "värmechock". Är styrningen inte genomtänkt kommer jag ju att behöva ytterligare en burk (volymtank eller liknande) trots allt.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad Grimster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #30 skrivet: 14 april 2014, 11:03:17 »
Jag tror att jag kommer passa på denna IVT AirX.

Dels är det detta med 1fas vs 3fas men sen är det också vvb i denna. Enligt leverantören jag fått offerten ifrån ska 185 liter räcka gott och väl till mig och min familj (2 vuxna och 4 barn). Jag är dock inte alls lika övertygad för jag tycker det låter snävt med 185 liter och föreställer mig ett par år fram i tiden när mina tvillingdöttrar närmar sig tonåren och förbrukningen av varmvatten antagligen kommer stiga avsevärt.

Tycker det är lite märkligt att dom inte har någon variant på innerdelen med en större vvb?

Eller vad säger du IVT Center 7h räcker 185 liter vvb till en så pass stor familj? :)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #31 skrivet: 14 april 2014, 11:09:53 »
Jag skulle vilja ha en mycket mindre beredare i bland så att mina tonårsbarn lär sig att man inte kan stå och duscha 30 minuter i sträck....
Köper du dom större varianterna så får du ju dels 3-fas och dels tillräckligt med effekt för att nästan värma vattnet i realtid.

I övrigt är det ju en ny serie värmepumpar så jag tror/hoppas jag att det kommer fler pannor och andra tillbehör inom en snar framtid.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Grimster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #32 skrivet: 14 april 2014, 11:59:58 »
Jag skulle vilja ha en mycket mindre beredare i bland så att mina tonårsbarn lär sig att man inte kan stå och duscha 30 minuter i sträck....
Köper du dom större varianterna så får du ju dels 3-fas och dels tillräckligt med effekt för att nästan värma vattnet i realtid.

I övrigt är det ju en ny serie värmepumpar så jag tror/hoppas jag att det kommer fler pannor och andra tillbehör inom en snar framtid.

Jo visserligen men dom större varianter säg 13KW är ju nog skapligt med overkill för mitt hus som är dimensionerat att klara sig på en 7KW pump. Jag menar behovet att värma varmvatten i realtid finns ju inte där hela tiden. :)

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #33 skrivet: 14 april 2014, 14:44:24 »
Angående knäppningar så har AirX en logik som stoppar den externa cirkulationspumpen och varvar upp den interna efter varmvattenberedning. Detta skall sänka temperaturen och kraftigt minska risken för knäppningar.

Angående varmvatten så kan man ansluta hur stor varmvattenberedare som helst. AirX + E9 50-90 (väggmodul utan vvb) + vvb. Jag håller annars med _purjo om att det inte finns tillräckligt stora varmvattenberedare om man inte begränsar det. Jag har kunder som har klarat sig med 100 liter vvb och 3 tonårsbarn, men samtidigt har jag en tonårsdotter och 300 liter vvb som hon tömmer själv (har hänt 2 ggr).
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad sumo89

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #34 skrivet: 03 juni 2014, 22:15:21 »
Jag luftar den här tråden lite. I installationsguiden står det att den ska placeras minst 40 cm från husväggen. Hur heligt är det? Om det i övrigt är luftigt runt om (ovanför och vid sidor).

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #35 skrivet: 04 juni 2014, 06:14:29 »
Det är framförallt ljudet som påverkas, funktionsmässigt så spelar några centimetrar fram och tillbaka ingen roll. Men börjar du närma dig 20 cm så påverkas även prestandan, vågar jag påstå.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad sumo89

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #36 skrivet: 04 juni 2014, 08:21:51 »
Det är framförallt ljudet som påverkas, funktionsmässigt så spelar några centimetrar fram och tillbaka ingen roll. Men börjar du närma dig 20 cm så påverkas även prestandan, vågar jag påstå.

Tack för det!
Det är mest för det estetiska då den hamnar lite på gången mot entrén. Men då låter jag den sticka ut lite ändå. :)

Utloggad sumo89

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #37 skrivet: 27 juli 2014, 23:56:41 »
Det är framförallt ljudet som påverkas, funktionsmässigt så spelar några centimetrar fram och tillbaka ingen roll. Men börjar du närma dig 20 cm så påverkas även prestandan, vågar jag påstå.

Nu har vi haft den i ca 1 månad. En sak som faktiskt jag är grymt missnöjd med är just ljudet. Skulle säga att den låter väldigt likt en 2-takts utombordare på håll som varvar upp till max. Nästan så det vibrerar lite i huset av den. Grannen har en Air-90 och den har jag aldrig hört låta som denna. Ska det vara så (ni som har hört den på andra ställen) eller är det något knas? :P


Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #38 skrivet: 28 juli 2014, 09:20:08 »
Är det som du säger att värmepumpen vibrerar så mycket att det känns i huset så är något troligen fel. Ta dit installationsfirman och kontrollera så att installationen är korrekt utförd.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!