Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilket borrdjup bör jag ha???  (läst 30605 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #165 skrivet: 25 maj 2017, 22:44:06 »
nej Rickard!
Jag har snart 30Ã¥rs erfarenhet av Klimatteknik, och vissa internationella kunder som betalar mig för att hjälpa dem över hela världen.  SÃ¥ tekniskt känner jag mig bekväm.
Vilket jag inte gör med att argumentera mot ditt inlägg. 
Jag har varken din erfarenhet eller retorik där.

Hiller:
Jag tror nibe har en 6kW inverter (som går att chippa till 7,5kW)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #166 skrivet: 25 maj 2017, 23:00:01 »
JassÃ¥ är den inverter 👍🏻, lÃ¥ter som att du hör till den lilla skaran av erkänt duktiga installatörer som cc, Oraklet, Lexus och Cougar 👌🏻
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #167 skrivet: 25 maj 2017, 23:47:35 »
JassÃ¥ är den inverter 👍🏻, lÃ¥ter som att du hör till den lilla skaran av erkänt duktiga installatörer som cc, Oraklet, Lexus och Cougar 👌🏻
Jag är inte primärt installatör, även om det är en del av verksamheten.  Däremot är det mig mÃ¥nga installatörer och leverantörer ringer när man fÃ¥tt problem man inte kommer till botten med själva.
Vi är serviceorgan åt många som levererar konsumentprodukter helt enkelt.
På industriell nivå ser fördelningen mer lika ut mellan installation och service.
Jag projekterar även kylkretsar, och alla distrubitionssystem från smått till stort.
De duktigaste installatörerna träffar jag aldrig i arbetslivet...de behöver inte mig  ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #168 skrivet: 26 maj 2017, 06:46:51 »
nej Rickard!
Jag har snart 30Ã¥rs erfarenhet av Klimatteknik, och vissa internationella kunder som betalar mig för att hjälpa dem över hela världen.  SÃ¥ tekniskt känner jag mig bekväm.
Vilket jag inte gör med att argumentera mot ditt inlägg. 
Jag har varken din erfarenhet eller retorik där.

Hiller:
Jag tror nibe har en 6kW inverter (som går att chippa till 7,5kW)

ACE, om du bara kunde lista vad du anser vara felaktiga åsikter och rena sakfel så kan jag (För jag utgår från att det är mig du anklagar?) i vart fall rannsaka mig själv och göra lite källkontroller.
På det sättet så behöver du inte vara retoriskt slipad, eller ens förklara dig.
Kommer man med den där typen av svepande anklagelser så tycker jag att det ligger på ditt ansvar att också förklara i vart fall vad du anser vara fel.

Varken jag eller de som läser i forumet har ju någon nytta av att det framförs felaktiga åsikter eller rena sakfel.
Vet inte heller om jag framfört något som "Fakta" förutom att jag redovisar siffror från Nibes beräkningsprogram. Fakta är att det är korrekta siffror, sen kan ju alltid Nibes program räkna fel - enligt dig - men det kan ju inte jag ta ansvar för?
När det gäller vad som sliter mest på en kompressorn, drifttimmar, höga temperaturer, många start och stopp, eller "övervarv" så är nog det mesta som skrivs rena spekulationer...
« Senast ändrad: 26 maj 2017, 10:37:24 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
Om det är sÃ¥ att  värme tas upp av kall brine pÃ¥ väg ner i hÃ¥let ifrÃ¥n VP om vattnet stÃ¥r still mellan berg och rör sÃ¥ borde ju returen upp ur hÃ¥let även ha det problemet att det kyls av hÃ¥lets vatten som kylts ner av kall brine ifrÃ¥n pumpen i toppen av hÃ¥let.

Borde inte en sådan effekt förta meningen med att borra superdjupt ?
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #170 skrivet: 27 maj 2017, 15:45:58 »
Jag tror att 25fOCUS resonerade pÃ¥ liknande sätt, kan ha fel, fÃ¥r se om han kommenterar 😄
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #171 skrivet: 27 maj 2017, 16:14:40 »
Har du djupare borra är det ju mer vatten som värms upp och då blir ju brine varmare, har du överdrivet djup borra borde ju även brine bli överdrivet varm.
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad Räknaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #172 skrivet: 27 maj 2017, 17:30:02 »
Det finns en shunteffekt mellan nedåtgående och uppåtgående brine. Men den värme som "läcker" från den uppågående, varmare, vätskan tas ju upp av det vatten (och berg) som närmast omger den nedåtgående vätskan. Resultatet blir att värme transporteras längs med hålet och nettoeffekten på utgående brine blir begränsad.
Dock inte noll, det har gjorts försök med koaxiala rör i kollektorn och om man skickar ner den kalla vätskan i mitten och sedan låter den stiga upp närmare hålets vägg så vinner man, om jag minns rätt, kanske en grad. Tyvärr går det inte att räkna hem den dyrare kollektorn.
Med ett tillräckligt djupt hål tycker jag att man borde pumpa åt andra hållet, särskilt på vintern är ju hålet varmast nertill, det är där jag tycker köldbäraren ska lämna. Men det måste man nog finräkna på, värmeväxlare bruka ha bäst transportverkningsgrad vid motströmning.

Kanske blir det billigare och ändå bra att köra ner en isolerande skiva mellan slangarna, den ska då inte gå ända ner i botten utan kanske halvvägs.


Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #173 skrivet: 28 maj 2017, 13:22:46 »
Jag tror att 25fOCUS resonerade pÃ¥ liknande sätt, kan ha fel, fÃ¥r se om han kommenterar 😄
Jag skrev det vid ett tidigare inlägg , det går aldrig att komma ifrån det med avkylning av övre delen på hålet,
om det kommer  minus eller mycket kall KB  frÃ¥n VP sÃ¥ kyls övre delen kanske kraftigt , om VP gÃ¥r under längre tid sÃ¥ kan en konvektion upp stÃ¥ i hÃ¥let som gör att det kalla gÃ¥r ner mot mitten där det stoppar ( det är den normala naturliga funktionen , nu tror jag inte att det inträffar , det är mycket smÃ¥ variationer pÃ¥ KB temp , kanske kan bli sÃ¥ att hÃ¥let delas i mitten pÃ¥ radien , sÃ¥ kallt gÃ¥r pÃ¥ ena sidan och varmt pÃ¥ andra sidan  ( konvektion ) , jag har aldrig funderat pÃ¥ detta och vet inte om nÃ¥gon mät upp dessa temperaturer , spelar nog ingen roll hur man gör med rör , slangar eller annat , enda direkta Ã¥tgärden är 2 hÃ¥l , 1 ner  1 upp men blir nog rätt knepigt i utförandet , men det gÃ¥r att fÃ¥ till det nÃ¥gotsÃ¥när  med distanser mellan slangarna , dom kommer ifrÃ¥n varandra ( kanske det blir nÃ¥gon form av konvektion )
och ligger inte tajt , för när slangarna stoppas ner så kommer dom att tvinna sig runt varandra , p,g.a. plastens minne
och då rycker nog konvektionen all sin väg , blir lika med noll

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #174 skrivet: 01 juni 2017, 21:49:39 »
Om installatörer beräknat lägsta KB temp till runt minus 2-2,5 grader på 190m, hur pass mycket gör 30-40m till på borrdjupet, kan det skilja 1 grad tro?
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #175 skrivet: 01 juni 2017, 22:09:10 »
Om installatörer beräknat lägsta KB temp till runt minus 2-2,5 grader på 190m, hur pass mycket gör 30-40m till på borrdjupet, kan det skilja 1 grad tro?
Har ingen aning om det kan göra sÃ¥ mycket , men ett djupare hÃ¥l ger ju mer värme , det beror nog  pÃ¥ flödet , lÃ¥gt flöde
isig KB kallt i början av hålet avkylning på väg upp , högre flöde varmare KB ,kyls inte så mycket på väg upp , men vad är varmt och kallt enligt de s.k. kalkylerna , men tror nog att om det är minus på KB så har man nog tappat en hel del av värmeupptaget gentemot plus
det finns inte till VP att suga åt sig vid minus , som har det nog ingen betydelse vad VP gubbarna säger ,:: varmt är varmt kallt är kallt

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #176 skrivet: 01 juni 2017, 22:24:44 »
Ok, 2st har offererat 190m och den ena har räknat på -2 och den andra -2,6 den 3:e har offererat upp till 40m längre borra men då kommer ju kruxet med tryckfall mm... Sc:,h
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad Räknaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #177 skrivet: 02 juni 2017, 00:18:18 »
En överslagsberäkning: Har du 8 grader i ostört berg kanske? Då jobbar du med ett effektuttag som ger 10 graders temperatursänkning på 190 m. På 240 m borde du då få ca 25% lägre effektuttag per meter och runt 25% mindre temperaturskillnad, alltså runt 0 till 0,5 grader i stället.

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #178 skrivet: 02 juni 2017, 05:30:00 »
En har skrivit högsta KB temp 8,3 grader och lägsta -2.6 grader.
Gör det så mycket på 40m borra så att man ligger närmare 0? Hur mycket gör KB tempen på cop?
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #179 skrivet: 02 juni 2017, 06:01:44 »
Mina tankar är som följer.
Ett djupare borrhål ökar deltaT p.g.a. det större tryckfallet, så även om du skulle få 2 grader varmare in så ökar COP inte så mycket, om utgående samtidigt blir kallare, jag tror att du i princip kan bortse från någon fördel i COP.
Fördelen med att djupare borrhål är att ditt hål blir mer tåligt mot avkylning från grannar som också borrar eller redan borrat, du får dessutom ett borrhål som inte kommer att kylas av lika mycket över tid - om 5-10 år kanske det ger utslag på ett antal procents bättre COP än du annars skulle haft.
Denna typ av effekter ser man aldrig i ett kalkylprogram, utan är sånt man måste ha en viss feeling för, om du själv känner dig trygg med att ett djupare borrhål över tid kommer att betala sig, och ge dig lite mer trygghet så kan det vara värt en del extra pengar initialt.
2 X 120 meter skulle dock ge dig lägre tryckfall, högre flöde, mindre effektförbrukning på cirkpumpen om vi ser till enbart COP.
Två borrhål kanske inte skyddar lika bra mot temperatursänkningen i berget över tid med tanke på att du själv gör två hål rätt tätt, och du kanske har grannar som också borrat.
Jag anser att du fått en hel del saklig information som rör borror och borrdjup och borde kunna fatta ett beslut som grundar sig på:

Vad får det kosta (Inte säkert att 20 000 kr extra för ett djupare borrhål någonsin lönar sig rent ekonomiskt)
Har du eller kan du få grannar som borrar nära (Har en effekt på bergets temp över tid)
Hur viktigt är maximal COP för dig (5% högre COP ger ca 350 kWh lägre energiförbrukning/år - det tar lång tid att tjäna in tiotusentals kronor på ett onödigt djupt borrhål)
Är du säker på vilken bergart som finns i området, och är du säker på att de som räknat också räknat med just den bergarten, tänk på att de felsta räknar med "default" 3W/mK, men om du t.ex. vet att det är granit där du bor så kan det göra rätt stor skillnad på behovet av borrdjup. (Behövs inte lika djupa borrhål då värmetalet är 3.47 W/mK)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!