Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilket borrdjup bör jag ha???  (läst 30621 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #135 skrivet: 23 maj 2017, 21:45:39 »
Det är svÃ¥rt att veta exakt vilken toppeffekt vi har men en 10kw blir nog lagom, skulle säkert funka med en 8kw ocksÃ¥ och en 3-12kw inverter 👍🏻
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #136 skrivet: 23 maj 2017, 21:51:40 »
Det är svÃ¥rt att veta exakt vilken toppeffekt vi har men en 10kw blir nog lagom, skulle säkert funka med en 8kw ocksÃ¥ och en 3-12kw inverter 👍🏻
Blir ca 33w/m ligger klart inom gränsvärdena

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #137 skrivet: 24 maj 2017, 06:38:19 »
I ett hus med topp effekt behov på 20 kw ska man nog inte välja en inverter på 12-16 kw den kommer gå på övervarv en stor del av året.

Det borde inte vara ett problem att den går på max effekt, och det skulle inte vara en så stor del av året, en anlöggning med 50% effekttäckning har ca 5% av energibehovet som täcks av elpatron vilket innebär att en inverter på 16 kW kanske skulle gå med mer än 10 kW uteffekt ca 5% av året, eltillskott skulle krävas till ca 2% av behovet.
Alternativet, att köpa en fastighetsvärmepump med separat beredare på 500 liter skulle bli betydligt mer utrymmeskrävande och mycket dyrare, skulle troligen aldrig löna sig.
Nu talar vi ju sällan om att underdimensionera invertrar, men just i fastigheter som har några kW större toppeffektbehov än de största "villainvertrarna" tror jag att de skulle vara en ekonomiskt vettig lösning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #138 skrivet: 24 maj 2017, 06:48:03 »
Grunden i att ett högre delta ger sämre effektivitet kräver att både temp in och ut ändras ungefär likvärdigt, vilket sker om man sänker hastigheten över ett befintligt borrhål. Den genomsnittliga brinetemperaturen i förångaren förändras inte, men utgående sjunker. Vilket gör att den tappar verkningsgrad.
Om KB-temp ut ligger kvar oförändrat och KB-temp in stiger ökar effektiviteten... det är hela grejen med en frånluftsmodul som "energi-booster!
Med en sån modul har du alltid högt deltaT och mycket hög verkningsgrad.

Vet inte varför du blandar in en frånluftsmodul i denna diskussion, men visst, ett djupare borhål ger lite högre inkommande KB-medel, och ett större deltaT, och förmodligen en lite lägre utgående KB.
"KB-medel" blir troligen lite högre, men vi talar om små skillnader - en typisk fråga som jag skulle kalla en "ickefråga" när det kommer till att träta om vad som är bäst.
Visst, men kanske får 1-2% extra besparing med 250 meter borrhål istället för med 200 meter, men till vilken kostnad?
50 meter borrhål kostar i runda slängar 20 000 kr extra och man sparar kanske 140 kW/år i drivenergi till värmepumpen.
Som jag ser det finns det två möjliga anledningar att gå över rekommenderad max kollektorlängd som jag ser det:
1. Att man i princip får det gratis (som jag när jag grävde min jordvärme, kostade i princip bara slangen extra).
2. Att man har att välja mellan ett djupare borrhÃ¥l, eller tvÃ¥ borrhÃ¥l som ligger inom rekommendationen, men att  det blir väldigt mycket dyrare med tvÃ¥ borrhÃ¥l

Gemensamt i båda dessa fallen är att man om man INTE borrar djupare eller gör två borrhål riskerar frysa borrhålet och få kollektorn ihoptryckt.
Min bedömning är alltså att det aldrig lönar sig ekonomiskt att gå över 200 meter på ett borrhål bara för att öka inkommande KB från t.ex. 0 till +1 eller +2 grader, den extra besparingen som fås av detta är så liten att den aldrig betalar sig ekonomiskt.

Samma kalkyl gäller för frånluftsmodul, det lönar sig inte om det inte är för att "rädda" en annars för klen borra.
Detta har Roland visat i mycket pedagogiska beräkningar här i forumet tidigare.
« Senast ändrad: 24 maj 2017, 06:51:39 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Ivtja

  • Gäst
Ivtja
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #139 skrivet: 24 maj 2017, 07:48:29 »
Ponera att man behöver/vill ha 250m tex pga högt uttag.
Kostnad från 200 till 250m ca 10.000 + slang och sprit

Alt 1:   4x40mm i ett hÃ¥l
Alt 2.   2x50mm i ett hÃ¥l
Alt 3.   TvÃ¥ hÃ¥l

Vilket är smartast?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #140 skrivet: 24 maj 2017, 08:02:07 »
Det beror på.
Du kan räkna på två sätt:

1. Räkna på värmepumpens livslängd, ca 15-20 år.
2. Eller räkna på kollektorns förväntade livslängd, ca 50 år.

Ta kostnaden för de olika alternativen, och räkna med att du sparar ca 2-3% av värmepumpens förbrukning på att borra djupare med annan kollektor (måste veta priserna för de olika alternativ du anger).
Samma för extrakostnaderna som två borrhål innebär.

OM värmepumpen förbrukar 7000 kWh/år med 250 meter borra med dina alternativ så blir besparingen ca 140 till 210 kWh/år.
PÃ¥ 20 Ã¥r blir det ca 4200  kr som mest.
På 50 år blir det 10200 kr som mest. (Om elpriset är ca 1 kr/kWh)

Som du ser så skall det mycket till för att det skall löna sig att göra annat än försöka komma ned till 250 meter och köra med antingen 1 st 40 mm kollektor (och acceptera den lite mindre COP som detta ger).
Alternativt en styck 250 meter 50 mm kollektor.
Tror du får svårt att räkna hem två borrhål eller 2 X 40 mm kollektor i ett borrhål.

Bäst funktion (Högst COP, lägsta driftskostnaderna, och bästa livslängden) på värmepumpen får du med två borror, eller en borra med 50 mm kollektor.

OM tillverkaren rekommenderar 200 meter borra men du bara vill borra djupare för att vara på säkra sidan så är det inte säkert att det alls lönar sig.
Men allt man gör behöver ju inte löna sig, ibland är det ju en skön känsla att veta att man har gjort sÃ¥ bra  man kunnat för att fÃ¥ en effektiv anläggning med fÃ¥ risker (fruset borrhÃ¥l och sämre driftsförutsättningar som riskerar förkorta livslängen en aning) och bästa förutsättningar för värmepumpen.
Kanske kan en väl dimensionerad borra även öka husets värde en liten aning om/när du säljer.
Speciellt om nya ägaren vill utöka med större hus, eller t.ex. pool.
« Senast ändrad: 24 maj 2017, 08:05:39 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #141 skrivet: 24 maj 2017, 08:40:01 »
Det borde inte vara ett problem att den går på max effekt, och det skulle inte vara en så stor del av året, en anlöggning med 50% effekttäckning har ca 5% av energibehovet som täcks av elpatron vilket innebär att en inverter på 16 kW kanske skulle gå med mer än 10 kW uteffekt ca 5% av året, eltillskott skulle krävas till ca 2% av behovet.
Alternativet, att köpa en fastighetsvärmepump med separat beredare på 500 liter skulle bli betydligt mer utrymmeskrävande och mycket dyrare, skulle troligen aldrig löna sig.
Nu talar vi ju sällan om att underdimensionera invertrar, men just i fastigheter som har några kW större toppeffektbehov än de största "villainvertrarna" tror jag att de skulle vara en ekonomiskt vettig lösning.
Med tanke på hållbarhet bör det vara bättre att välja en on/off vp på 16 kw än en inverter på 16 kw inverterns kompressor är ca en 10 kw kompressor som övervarvar när den lämnar mera än 10 kw och det bör påverka hållbarheten negativt. I vanliga fall lämnar invertern sällan så hög effekt så det påverkar livslängden men med underdimensionerad inverter blir det lite annat och en on/off vp på 16 kw i ett hus som kräver 20 kw bör få ok driftförhållande.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #142 skrivet: 24 maj 2017, 09:00:19 »
Som sagt, invertern skulle ju bara övervarva några procent av tiden, men istället få färre start och stopp än en (som är mer normalt) överdimensionerad Inverter.
Jag är inte alls säker på att det behöver vara ett problem.

Möjligen skulle problemet kunna vara att en underdimensionerad inverter får extremt många driftstimmar, och att DET kan påverka livslängden jämför med en on/off eller en överdimensionerad inverter.

Så ser i alla fall jag på saken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #143 skrivet: 24 maj 2017, 09:25:26 »
Fick ett pris på 13,8k mer för 50mm än 40mm på ett 230m hål, gården att tänka hem den extra kostnaden?
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #144 skrivet: 24 maj 2017, 11:14:37 »
Till en 10 kW värmepump, knappast.

Enligt Nibes program skulle deras värmepump 1245-10 i stockholm och vid 25 000 kWh energibehov för värme och tappvarmvatten bara behöva 157 meter aktivt borrdjup.
Du kan borra 200 meter utan att behöva gå på en dyrare kollektor, så det vore i så fall mer ekonomiskt.
Troligen är det mest ekonomiska att borra just ca 160 meter, men det skadar ju inte att ha lite extra krut till nästa värmepump, om du bygger ut, eller skaffar pool.
Men att överdriva borrdjupet "bara för att" ger inget annat än trygghet, och någon hundring billigare drift/år, payoff-tiden blir oerhört lång.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #145 skrivet: 24 maj 2017, 11:21:38 »
Med 30 000 kWh och en 1255-12 kW värmepump rekommenderar dom 154 meters borrdjup vid bergart med 3.0 W/mK.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #146 skrivet: 24 maj 2017, 11:50:13 »
Med 30 000 kWh och en 1255-12 kW värmepump rekommenderar dom 154 meters borrdjup vid bergart med 3.0 W/mK.

Menar du att även Nibe nu rek. grundare hål än för en on/off ? Trodde aldrig att det skulle hända....

/D

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #147 skrivet: 24 maj 2017, 12:00:55 »
Menar du att även Nibe nu rek. grundare hål än för en on/off ? Trodde aldrig att det skulle hända....

/D
Är det för att få en billigare anläggning till kund , med sina VP och sälja mer
( borrhÃ¥l är inte gratis )  eller ??

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #148 skrivet: 24 maj 2017, 12:18:18 »
Som sagt, invertern skulle ju bara övervarva några procent av tiden, men istället få färre start och stopp än en (som är mer normalt) överdimensionerad Inverter.
Jag är inte alls säker på att det behöver vara ett problem.

Möjligen skulle problemet kunna vara att en underdimensionerad inverter får extremt många driftstimmar, och att DET kan påverka livslängden jämför med en on/off eller en överdimensionerad inverter.

Så ser i alla fall jag på saken.
NÃ¥gra fÃ¥ procent av tiden  Sc:,h den kommer övervarva vid lite drygt halva energibehovet men visst i % av tiden kommer det bli lite just för att en underdimensionerad inverter fÃ¥r mÃ¥nga drift timmar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #149 skrivet: 24 maj 2017, 13:17:26 »
Jämför jag en offert jag fått av en Ivt installatör får jag 15m extra borra + en toalett ifö Cera för bara 3k! Toaletten kan jag köpa själv för knappt under 2k och borran kostar runt 240kr/metern vilket blir 3600kr men då springer det iväg till 220m borra men ett sånt djup behövde jag ju inte.
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!