Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilket borrdjup bör jag ha???  (läst 30754 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #45 skrivet: 16 maj 2017, 17:14:04 »
I manualerna för de olika värmepumparna brukar man kunna se hur stort det tillgängliga yttre tryckfallet på KB-cirkulationen är.
Det kan skilja 10-15 kPa mellan de olika fabrikaten.

Borrdjupet skall det ju räknas på, om man har vetskap om bergart, värmepumpens storlek och husets energibehov så blir det rätt, att bara säga 30 W/meter aktivt borrhål (200 m räcker till en 8 kW värmepump ungefär) är väl en schablon som många följer, men det är inte säkert att det blir bra, t.ex. inte om du har kalksten i berggrunden, som har väldigt låg värmeledningsförmåga jämför med granit.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4717
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #46 skrivet: 16 maj 2017, 17:25:14 »
Oj! Fick du byta cirkulationspump då?
Jag har fått mig itutat , det är några år sen , av en del kylgubbar ( äldre stammen )
sen om det stämmer mot inverter kan jag inte säga , fanns inte då ,bara kolv ON/OFF
Enstämmigt  sa VP-folk och kylisar  om du ska borra gÃ¥ aldrig över 35W per meter hÃ¥l
gärna ligga på 30W , VP-folk i dag pratar om så och så mycket värme ger den här VP:n , jättebra , men det är inte det som är viktigt , det är kyleffekten som ska räknas inget annat
hålet måste kunna ta hand om den kyla som VP producerar , kan den inte det så kommer
det att bli någon form av kortslutning i hålet " kylmässigt " och verkningsgraden kommer att
sjunka betydligt

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #47 skrivet: 16 maj 2017, 17:53:32 »
Focus syftar du på för kort hål eller för långt?

Om vi leker med tanken att tomtefar sladdade förbi med sin släde och säger att han ville ge mig ett valfritt djup pÃ¥ borrhÃ¥let för att jag är sÃ¥ snäll, kan man fÃ¥ för hög KB temp om jag säger tack och borrar x antal meter för lÃ¥ngt? En arbetstank löser det?  tOOmten
Har inte fått någon klarhet i detta med KB temp och borrdjup Sc:,h
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4717
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #48 skrivet: 16 maj 2017, 18:16:12 »
Focus syftar du på för kort hål eller för långt?

Om vi leker med tanken att tomtefar sladdade förbi med sin släde och säger att han ville ge mig ett valfritt djup pÃ¥ borrhÃ¥let för att jag är sÃ¥ snäll, kan man fÃ¥ för hög KB temp om jag säger tack och borrar x antal meter för lÃ¥ngt? En arbetstank löser det?  tOOmten
Har inte fått någon klarhet i detta med KB temp och borrdjup Sc:,h
Du kan aldrig fÃ¥ för varm KB , ju högre temp desto bättre , sÃ¥ i princip men det är omöjligt göra sÃ¥ , skulle ett hÃ¥ll borras för en viss storlek  , och efter det provpumpa mäta temp o.sv. för att se hÃ¥let , är det mycket vatten , OK vilken temp har det , bergart o.s.v
då är man på den vetenskapliga nivån , men tyvärr ingen har kunnat gjort på det viset ,
En VP kan suga åt sig värme om jag inte har fel upp till +15C utan att storkna .
Ett expl.  borra för 10-12KW   du behöver 8 KW   sätt i en VP 7,5KW  när det är som kallast vad tror du det blir för verkningsgrad pÃ¥ det , den kommer säkert att ge upp mot  9KW  nästan konstant hela vinter p.g.a att den orkar inte kyla ned hÃ¥let  , det har ju framkommit här om väldigt kalla hÃ¥l med minusgrader in pÃ¥ KB , även hÃ¥l med is i , och var sitter den isen , jo kanske 10 meter ner , för det är där som det är kallast  , vad är det för verkningsgrad blää   :(  :(
Angående arbetstank behövs nog om VP är så stor att den ska ta 100% ,när den % inte behövs och kan minska ner i effekt så måste den ha någonstans att vägen

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #49 skrivet: 16 maj 2017, 18:22:17 »
I mellersta Sverige kan man räkna med att berget har en temperatur pÃ¥ +7 grader, temperaturen ökar nÃ¥got med djupet men lÃ¥t oss bortse frÃ¥n det. Det gÃ¥r aldrig att komma över den temperaturen. Sommar och tidig höst är det den temperatur som pumpen har att arbeta med även vid ett normalt dimensionerat borrhÃ¥l. Det är alltsÃ¥ inget problem med att borra för djupt. 

Varje grad högre köldbärartemperatur höjer pumpens effekt med 4-5 %. Borrar man ett hål som är dubbelt så djupt som normaldimensionering blir ingående köldbärartemperatur ca 3 grader högre. 15 % högre effekt från pumpen borde inte ställa till några problem. Sommar och tidig höst är ju pumpens effekt i vilket fall som helst högre.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #50 skrivet: 16 maj 2017, 18:22:57 »
Och hur kopplar man dÃ¥? 👇🏻(För att jämna ut allt flöde och ta emot all effekt)
Jag kanske tjatar men en annan behöver repetition 😁
Finns det andra sätt att koppla? En fågel viskade i mitt öra att hen inte kopplade på något av de här 3 sätten.
Lägg gärna upp bild👍🏻
« Senast ändrad: 16 maj 2017, 18:25:33 av Hiller »
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4717
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #51 skrivet: 16 maj 2017, 18:48:47 »
Som jag sagt förut sÃ¥ beror det lite vad för VP man fÃ¥r , det är lite skillnad pÃ¥ inverter och kolv i det ena fallet sÃ¥ är det ett variabelt flöde med värme och i det andra raka rör med dito det som är avgörande för hur det ska utföras är :: hur mycket värme + VV  behöver jag
samt det viktigaste vilket flöde mÃ¥ste jag ha vid max värme som behövs , där är en nöt att knäcka , det enda som är tillförlitligt  och exakt för behov , är att mäta upp flödet med
nÃ¥gon form av flödesmätare inkopplad och  allting fullt öppet , endast dÃ¥ kan man komma till sanningen vad behovet är , +  lägga till den temp som behövs för att hÃ¥lla huset varmt Men i sanningens namn har jag aldrig hört att en VP-installatör har gjort det , varför tror ni att VP - fabrikanterna säger :: du mÃ¥ste ju ha rätt flöde ::men det ligger inte pÃ¥ vÃ¥rt bord , det är upp till den som installerar och dig själv , det är bara att läsa här pÃ¥ forumet om dom problem som finns och uppenbarar sig för en del ,  mycket sorgligt  för dom som rÃ¥kar ut för det ,  till sist och syvenes  är det flödet som är avgörande i allt som rör värme kyla eller annat som har med distribution att göra i alla lägen  , det där med tankkoppling  är oxÃ¥ beroende pÃ¥ vilken VP man har tänkt sig , för det kan skilja lite pÃ¥ montaget

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #52 skrivet: 16 maj 2017, 18:57:45 »
Borde inte alla rörisar kunna sånt? Vill man ha en 100% fungerande anläggning känns det som att utbudet av rörmokare är gravt begränsat.
Vad brukar problemen handla om? Hur fel  kan det gÃ¥?
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4717
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #53 skrivet: 16 maj 2017, 19:21:35 »
Borde inte alla rörisar kunna sånt? Vill man ha en 100% fungerande anläggning känns det som att utbudet av rörmokare är gravt begränsat.
Vad brukar problemen handla om? Hur fel  kan det gÃ¥?
Fel och fel , vad är fel eller rätt ,du ska veta att det finns väldigt seriösa rörisar , men som jag sa ingen mäter upp flödet , det är besvärligt och tar lite tid , många av dom kommer mycket rätt i sina uträkningar , ( dom gamla uvarna ) de går på vad som
uppskattas enligt den inbyggda erfarenhet dom fÃ¥tt under sitt verksamma liv och är en rimlighet för rätt VP och funktion , och hamnar i ett spektrum som ligger ganska nära behovet , inget ont i det , för ingen har talat om det för dom  , att en perfekt VP mÃ¥ste
projekteras efter den fastighet som ska värmas , annars diffar den lite eller mycket upp och ner , så man ska nog inte dra alla rörisar över samma kam

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #54 skrivet: 16 maj 2017, 19:34:49 »
Nu finns ju det här forumet som gör att man kan undvika de värsta misstagen
det fanns inte vad jag vet när vi installerade 2002
Annars hade jag haft på fötterna i samtalen med rörisen
som underdimensionerade grovt
han levde kvar i 80-talet
Sen blir det ändå inte en katastrof eller bortkastade pengar
bara en något mindre besparing än det kunde blivit
LÃ¥t han borra 230 m om han har utrustning som klarar det
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #55 skrivet: 16 maj 2017, 19:44:06 »
Mina tankar går till en röris som jag haft kontakt med, han hade aldrig monterat en tank mot radiatorerna och ändå hade han sånt 4K pumpar... hur kan man lita på att en sånt kan fixa en tanklösning med rätt flöde om han enbart monterar mot golvvärme? Är det samma sak?
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4717
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #56 skrivet: 16 maj 2017, 19:50:57 »
Jehu , det var detsamma för mig , satte in grejerna  för 19 Ã¥r sedan  , köpte VP med bara kompressor och plattisar  monterat i ställ ,  dÃ¥ fanns ingen  heller som sade nÃ¥got om hÃ¥l och VP , borrade först 2X100  men kom underfund med att det inte var bra 1 hÃ¥l till 100 m , dÃ¥ min VP är kolv raka rör max effekt , men hade sÃ¥n tur att jag jobbade med gubbar som var bÃ¥de  rör och kyl  under ett antal Ã¥r som beräknade VP  ( inga dinky som vi har )  mellan  50 till 200 KW , de gav mig en lektion hur det skulle räknades , som jag tog Ã¥t mig som en tvättsvamp och haft en stor nytta av i mitt jobb

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4717
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #57 skrivet: 16 maj 2017, 20:01:18 »
Mina tankar går till en röris som jag haft kontakt med, han hade aldrig monterat en tank mot radiatorerna och ändå hade han sånt 4K pumpar... hur kan man lita på att en sånt kan fixa en tanklösning med rätt flöde om han enbart monterar mot golvvärme? Är det samma sak?
Nu är det så att GV har ett mycket mindre flöde och temp , så då förstår jag att han
sätter i en tank , för blir det en miss så VP är lite förstor , så storknar den inte , det behövs inte mycket för det , inget ont i det , det blir ett skydd för honom och kunden , det fungerar
sen att han inte vill sätta tank pÃ¥ raddar är väl en annan sak , dom brukar ha ett större flöde och deltT  och inverter ska ju varva ned , däremot om man ska nÃ¥got annat involverat i anläggning sÃ¥ kanske en tank är ett mÃ¥ste ,
SÃ¥ var inte ledsen för hans argument , det är riktigt mot GV  , dÃ¥ det inte finns en enda VP
med lite kraft som kan hantera det , naturligtvis om den är klart under behov så går det

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #58 skrivet: 16 maj 2017, 20:07:13 »
FrÃ¥gan jag ställer mig är ju om en sÃ¥n rörmokare vet hur han monterar en tank för flödesutjämning när han enbart monterat tank för volymen och knäppningar som nr2 i den bilden jag la upp  Sc:,h
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4717
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilket borrdjup bör jag ha???
« Svar #59 skrivet: 16 maj 2017, 20:25:40 »
FrÃ¥gan jag ställer mig är ju om en sÃ¥n rörmokare vet hur han monterar en tank för flödesutjämning när han enbart monterat tank för volymen och knäppningar som nr2 i den bilden jag la upp  Sc:,h
Enligt 1;an kan flödet över raddarna fortsätta att gÃ¥ när VP stänger för VV  men detta
förutsätter att du har din gamla shunt och pump kvar och står i ett läge som passar huset
då kommer raddarna att äta lite av tankens värme , en liten sänkning av värmen kommer det att bli , men inget som någon märker , när VP slår om så kommer det säkert lite
för mycket värme ( det är det som talas om knäppningar i raddarna ) med shunten är ju där
och reglerar lite , inga större variationer , varefter VP känner att så här mycket ska jag gå
Detta gäller inverter
Med kolv sÃ¥ är det  3 som är bäst , samma funktion som 1 , med skillnad att en kolv drar i gÃ¥ng med max och dÃ¥ är det bra att en blandning i tanken kommer till för att ta ner tempen
ut till raddarna
Klart måste en viss injustering ske i installationer med VP
Hoppas att du fått så pass mycket info så att du inte behöver oroa dig

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!