Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärmepump med frÃ¥nluftsmodul  (läst 7710 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 600396584

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
Bergvärmepump med frånluftsmodul
« skrivet: 19 mars 2010, 17:19:42 »
Jag ska nu byta ut min gamla Nibe Fighter 310P frånluftsvärmepump och kommer nog att installera antingen en Thermia G2-8 eller en Nibe 1245-8.
Eftersom jag måste behålla ventilationen så funderar jag på om jag också ska installera en frånluftsmodul med återvinning, då Thermia Vent eller Nibes FVP.

Men endel säger ju att det inte lönar sig med dessa moduler utan att man istället ska installera en Tyristorstyrd spiro fläkt och köra luften rakt ut?

Vad anser ni om detta?
Det blir ju också lite mer underhåll med en Frånluftsmodul, samt också kanske en högre ljudnivå??




Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärmepump med frånluftsmodul
« Svar #1 skrivet: 19 mars 2010, 19:44:25 »
Jag skulle ta thermia vent och åretvinna i brinet, Verkar sinnessjukt att köra varmluften rakt ut om du har frånluft

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärmepump med frånluftsmodul
« Svar #2 skrivet: 19 mars 2010, 20:57:57 »
Men endel säger ju att det inte lönar sig med dessa moduler utan att man istället ska installera en Tyristorstyrd spiro fläkt och köra luften rakt ut?


Jag är en av dem som säger att det inte lönar sig. Frånluftmodulen kostar ca 10 000 kr, sen tillkommer installationen. Med frånluftmodulen kan man några grader högre ingående köldbärartemperatur. Det sparar kanske 5 % på kompressorns elförbrukning och en del tillsatsel. För en vanlig villavärmepump som drar 8000 kWh/år kan besparingen bli kanske 500 -600 kWh/år brutto. Netto efter frånluftmodulens köldbärarpump och högre förbrukning för frånluftfläkten jämfört med en frånluftfläkt utan de längre ventilationskanaler frånluftmodulen kräver och tryckfallet i dess värmeväxlare hamnar man rätt nära noll enligt min uppfattning. Märkeffekten på köldbärarpumpen till Nibes frånluftmodul är 90 W och den kommer att gå i stort sett året runt. Det blir ett antal hundra kWh.

Skall värmen i frånluften återvinnas på ett vettigt sätt skall den värmeväxlas mot inkommande luft, då kan man nå en verkningsgrad på runt 80 %. Problemet är att har man skaffat värmepump blir en värmeväxlarinstallation sällan lönsam.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärmepump med frånluftsmodul
« Svar #3 skrivet: 19 mars 2010, 22:38:47 »
Du skulle alltså skrota frånluften i ditt hus eller?

Utloggad 600396584

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmepump med frånluftsmodul
« Svar #4 skrivet: 20 mars 2010, 00:17:36 »
Nej, jag ska självklart inte skrota frånluften, jag kommer isåfall koppla ihop kanelen som kommer ifrån frånluften (ifrån de varma rummen) till avluften och sätta en tyristorstyrd spiroflkäkt i kanalen.


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärmepump med frånluftsmodul
« Svar #5 skrivet: 20 mars 2010, 07:06:46 »
Jag tänkte på Rolands svar ;D

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärmepump med frånluftsmodul
« Svar #6 skrivet: 20 mars 2010, 09:13:44 »
Du skulle alltså skrota frånluften i ditt hus eller?

Nej, det skulle jag inte göra vilket jag tycker jag antydde:

Netto efter frånluftmodulens köldbärarpump och högre förbrukning för frånluftfläkten jämfört med en frånluftfläkt utan de längre ventilationskanaler frånluftmodulen kräver och tryckfallet i dess värmeväxlare hamnar man rätt nära noll enligt min uppfattning.

Nog tycker jag det finns en frånluftfläkt där även utan frånluftmodul även om det är lite inlindat.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lindis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmepump med frånluftsmodul
« Svar #7 skrivet: 21 mars 2010, 12:43:15 »
När vi bytte från en frånluftsvärmepump till bergvärme beställde vi med frånluftsmodul (VBX från IVT) trots råden (och egen insikt) om att det rent ekonomiskt hade varit mer ekonomiskt med en enklare fläktlösning.
Man skulle enligt säljaren kunna spara in en del på mindre djupt borrhål med VBX. Nu gjorde vi inte det utan det blev 200m för att ha bra marginal.
I vårt fall visade det sig att vi hade mycket vatten i borrhålet och stor omsättning. Köldbärartemperaturen in har aldrig varit under 3,5 grader när det var som kallast (KBut > 0,5 grad). Vad jag kunnat se så höjer VBX:en KB-temp med bara ca 1 grad, så den hade vi klarat oss utan. Omsättningen i hålet gör antagligen att den extra värme som går ner i hålet den varma årstiden sprids och inte kan återvinnas på vintern. Den extra cirkpumpen som snurrar hela tiden gör att det hela knappast lönar sig. Den sänkta temperaturen på frånluften verkar vara 10-15 grader men den vinsten går nog mest till moder jord.
Ändå skulle jag nog välja samma lösning igen både för att det "känns bättre" och ger möjlighet till framtida utbyggnad eller kanske kyla på sommaren, om det nu inte vore så knöligt att installera i efterhand.
Villa i Stockholmsområdet med 240 m2 uppvärmd yta, golvvärme. IVT Greenline HT Plus C11, volymtank 300L och VBX frånluftsmodul. Golvvärmen är från 1984 med icke diffusionstäta rör därför är en plattvärmeväxlare (Cetetherm)installerad mellan volymtanken och golvkretsen

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärmepump med frånluftsmodul
« Svar #8 skrivet: 22 mars 2010, 10:45:57 »
Omsättningen i hålet gör antagligen att den extra värme som går ner i hålet den varma årstiden sprids och inte kan återvinnas på vintern. Den extra cirkpumpen som snurrar hela tiden gör att det hela knappast lönar sig.

Kan du inte stänga av cirkulationspumpen på sommaren? Det sparar väl några kWh?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad lindis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmepump med frånluftsmodul
« Svar #9 skrivet: 23 mars 2010, 10:34:12 »
Omsättningen i hålet gör antagligen att den extra värme som går ner i hålet den varma årstiden sprids och inte kan återvinnas på vintern. Den extra cirkpumpen som snurrar hela tiden gör att det hela knappast lönar sig.

Kan du inte stänga av cirkulationspumpen på sommaren? Det sparar väl några kWh?

Jo det är riktigt. För att göra det krävs att man köpt till kontrollpaneloptionen, om man inte vill in och lossa kablar i VBX:en. Jag tänkte inte på den här begränsningen vid beställningen i höstas. Det finns också en annan och kanske bättre anledning att skaffa kontrollpanelen och det är att det blir lätt att variera fläkthastigheten med ett vred eller klockstyrt under dygnet.
Villa i Stockholmsområdet med 240 m2 uppvärmd yta, golvvärme. IVT Greenline HT Plus C11, volymtank 300L och VBX frånluftsmodul. Golvvärmen är från 1984 med icke diffusionstäta rör därför är en plattvärmeväxlare (Cetetherm)installerad mellan volymtanken och golvkretsen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!