Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad drar atrian?  (läst 6333 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Corona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad drar atrian?
« Svar #15 skrivet: 12 januari 2007, 23:29:50 »
Brukar i och för sig inte skriva pÃ¥ forumet även om jag följer det ofta. Tänkte dock redovisa Ã¥rsförbrukningen för min Atria 8. Installerad i november 2005 och efter lite tester och inställningar har den gÃ¥tt smärtfritt. Huset är i runda tal 180 + 90, 1½ plans tegel med källare och vidbyggt garage i södra skÃ¥ne, byggt 1972. Ingen tilläggsisolering samt 2glasfönster. HushÃ¥llet är litet, tvÃ¥ vuxna och en katt. Temperatur c:a 22 grader i bostaden, 15-17  i källarplan. Har inga separata elmätare sÃ¥ resultatet avser uppvärmning, varmvatten, samt hushÃ¥llsel. Ej heller innegivare. Startvillkor 99/900 Kör cp pÃ¥ ettan. 5-7 diff pÃ¥ varma och 4-5 pÃ¥ kalla. Förbrukningen avser efter byte av elleverantör, perioden 2006-12-31 tom 2007-12-31 och innehÃ¥ller alltsÃ¥ perioder med bÃ¥de rejält kall och varm vinter. Den totala förbrukningen uppgick till 13 270 kwh, vilket översteg mina förväntningar rejält. Varmvatten i överflöd. Kanske är jag för snÃ¥l med värme till källarplanet? Och tillsatstimmarna har lyst med sin frÃ¥nvaro, kanske har hÃ¥llit efter dom för mycket….. Hur som helst, efter en oljeförbrukning mellan 3,5-4,5 m3 kan man ju inte annat än att vara nöjd. Funderar över möjligheten till, och om det är lönsamt med byte av enkelradiatorer till dubbla och i övrigt större där sÃ¥ kan ske. Undrar dock om eventuell avkylningseffekt tar bort en ökad effekt av värmeavgivning.


/Corona



Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad drar atrian?
« Svar #16 skrivet: 13 januari 2007, 11:46:21 »
Corona,

Tack för informationen, alltid intressant att jämföra med andra. Dina delta pÃ¥ kalla och varma sidan pÃ¥minner om vÃ¥ra. Vilken kurva kör du pÃ¥? Spontant ser ju dina förbrukningssiffror mycket lovande ut för min del  ;D , kommer dock inte ner pÃ¥ den nivÃ¥n. Jag har räknat med ca 13000 kWh enbart pÃ¥ pumpen. Har haft den installerad sedan i mars 2006 och det ser ut som om det hamnar pÃ¥ knappt 12000 men det är med varm vinter. Jag har märkt att vinden gör mycket  >:(

Jag bytte ett antal radiatorer vid installationen. Hade troligtvis samma modell innan som du har nu. Det blev stor skillnad. Jämfört med när jag körde med olja (hade alla radiatortermostater helt öppna för att jämföra med v-pump) så har jag kunnat sänka framledningen vid nollan med knappt 5 grader.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!