Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥ elpatroner att gÃ¥ mindre CTC 7,9 Ã¥r -04  (läst 5825 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Få elpatroner att gå mindre CTC 7,9 år -04
« skrivet: 06 januari 2012, 17:02:08 »
Om man sänker värmen på undre pannan, minskar man då hjälp av elpatronerna ?
Har nu inställt elpanna 57gr,
Nedre elp 43gr. Hade innan 52 sänkte till 45 och nu 43grader.
Den går ju ändå över det man ställt in den på. När jag hade inst, på 45gr på undre så gick tempen ändå upp till 52.
Hur lågt kan man gå på inst på nedre panna ??
Eller hur gör  man för att minska användning av elpatronerna ??
Ha en trevlig tretton (13) helg.  :-\
« Senast ändrad: 07 januari 2012, 06:05:50 av marikard »
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: elpatroner att gå mindre CTC 7,9 år -04
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2012, 17:38:49 »
Det går inte att ställa in värmen på nedre pannan, den bestäms av framledningstemperaturen. Nedre pannans tempinställning gäller för nedre elpatronen, som bara går in om pumpen kopplas bort eller spärras. Nedre elpatron ska vara ställd på 6 kW och 50-60 ºC, den går in och ersätter värmepumpen, om den spärras när det blir för kallt ute.

Vill du minska övre patronens inverkan, ska du ställa ner tempen på övre pannan (elpannan). Sätt ner den till 40º och får du då problem med varmvatten får du öka några grader tills det blir bra.

erp
« Senast ändrad: 06 januari 2012, 23:00:56 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: elpatroner att gå mindre CTC 7,9 år -04
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2012, 06:05:19 »
40 ºC ?? ja just det, det är övre elpatron som gÃ¥r in ?? pÃ¥ fönstret stÃ¥r det typ  3.0 - 0,0
Men hur blir det bakterie-mässigt, legionella var det väl. jag kan väl inte få ut mer värme än vad vp är inställd på,
PÃ¥ 40ºC  fÃ¥r jag väl inte mer än 40 ºC i element eller varmvatten ?? i boken rekomonderar de 55 grader tror jag
Ja jag vet inte, men iof så har jag den inställd på 55gr och ofta är den på 58 grader.
Ligger i dagsläget på ca 1900-2000kw/månad med en utetemp på -1 ->+8.Per år ca 23000kw förr hade jag ca 18000kw men nu har barnen blivit stora (mycket dusch)
Är det en normal förbrukning mé ca 2000kw nu.  :-\
Trevlig Lördag Ã¥ Lyyyyyyyyyyycka till pÃ¥ v75.  :D
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Få elpatroner att gå mindre CTC 7,9 år -04
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2012, 09:49:13 »
Det är från undre pannan som vattnet shuntas ut mot dina element. Pumpen startar vid framledningens börvärde och värmer tills temperaturen ligger 5º över framledningens börvärde, men var fjärde start värmer pumpen till 55º. Det är först när pumpen inte klarar framledningens börvärde, som shunten börjar ta vatten från övre pannan.

Varmvattnet produceras genom att ditt vanliga tappkallvatten passerar genom en 25m lång kamflänsslinga som går genom både undre och övre pannan. Därför beror varmvattentillgången på vilken temperatur du har i övre pannan. Men man ska ha så låg temp som möjligt i övre pannan, den styrs även av framledningen, vilken temp du än sätter själv så håller alltid elpatronen övre pannan 7-10 grader över framledningens börvärde. Om du sätter ett högre värde än vad framledningen ger, så värmer elpatronen till det värdet i stället. Den värmer alltid 3º över sitt börvärde innan den släcks.

Du kan inte få legionella i CTC´s panna eftersom där inte finns någon varmvattenberedare utan man använder slingberedare, och pumpen värmer till 55º ett par gånger varje dag.

erp
« Senast ändrad: 07 januari 2012, 10:01:15 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Få elpatroner att gå mindre CTC 7,9 år -04
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2012, 10:04:25 »
ok, tycker du jag skall sänka temp elpanna till 40ºC från nuvarande 57 ºC. Och vad skall jag då ha för temp inst på nedre, har nu 43gr... ge mig ett förslag erp..
isf provar jag så fort jag fått svaret...

tackar Ã¥ bugar  :D
« Senast ändrad: 07 januari 2012, 10:08:31 av marikard »
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Få elpatroner att gå mindre CTC 7,9 år -04
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2012, 10:28:43 »
enligt manualen så rekomonderar de 55gr på temperatur elpanna ??
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Få elpatroner att gå mindre CTC 7,9 år -04
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2012, 10:33:01 »
Temperaturen du ställer in på den nedre elpatronen är inte så viktig för energiförbrukningen. Detta beror på att den endast kopplas in när kompressorn stängs av vid -15 °C eller vid driftstörning. Sätt tempen tillräckligt högt för att kunna ge bra med värme när det är så kallt. Typ 55 °C eller så.

Det är den övre som är boven här ja.. Prova gärna sÃ¥ lÃ¥gt som 40 °C som du föreslÃ¥r, och öka vid behov. Eller prova att sänka ett par grader Ã¥t gÃ¥ngen. Det är en balansgÃ¥ng mellan varmvattenmängd och maximal besparing  :-\

Observera dock att den temperatur du ställer in på den övre elpatronen endast är en minimitemperatur. Den kommer alltid sträva efter att ligga 7 °C varmare än framledningens bör-värde, men som lägst vad du ställt in.
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Få elpatroner att gå mindre CTC 7,9 år -04
« Svar #7 skrivet: 07 januari 2012, 10:37:54 »
När man ställer in temperatur på nedre elpanna, är det så att ju högre temp ju längre tid tar det för elpatron nedre att sätta igång, rätt eller fel ?
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Få elpatroner att gå mindre CTC 7,9 år -04
« Svar #8 skrivet: 07 januari 2012, 10:46:20 »
Nä, nu går jag ner och ändrar elpanna från 55gr till 40gr, och ändrar nedre från 43gr till 55gr,.
hängningar på gång, frugan skall duscha snart, hehe.
blir nog bra, litar på er erp å skåne erik.
will become  ;D
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Få elpatroner att gå mindre CTC 7,9 år -04
« Svar #9 skrivet: 07 januari 2012, 11:05:26 »
Nä, nu går jag ner och ändrar elpanna från 55gr till 40gr, och ändrar nedre från 43gr till 55gr,.
hängningar på gång, frugan skall duscha snart, hehe.
blir nog bra, litar på er erp å skåne erik.
will become  ;D

Den nedre styrs ju av den valda värmekurvan och parallellförskjutning, prova istället att ställa upp diffen på nedre pannan, då går den lite längre varje gång
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Få elpatroner att gå mindre CTC 7,9 år -04
« Svar #10 skrivet: 07 januari 2012, 11:28:17 »
Det spelar ingen roll vad nedre elpatron står på. Den är bortkopplad så länge värmepumpen fungerar. Det är först om pumpen spärras eller helt enkelt kopplas från, som det har betydelse, men då ska den stå på 6 kW och 50-60 grader.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Få elpatroner att gå mindre CTC 7,9 år -04
« Svar #11 skrivet: 07 januari 2012, 12:14:57 »
Det spelar ingen roll vad nedre elpatron står på. Den är bortkopplad så länge värmepumpen fungerar. Det är först om pumpen spärras eller helt enkelt kopplas från, som det har betydelse, men då ska den stå på 6 kW och 50-60 grader.

erp
Ja, då får vi se hur det blir elp inst på 40gr, nedre 55gr allt enligt erp. framledning vid -15 - 60ºC
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Få elpatroner att gå mindre CTC 7,9 år -04
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2012, 12:33:39 »
Ja, och om du nu får problem med varmvattnet, så får du öka tempen på elpatronen några grader och vänta någon timma och se om det blir bättre.
Det gäller att hitta en temperatur på övre patronen, som gör att den inte går in så ofta men ändå ger hyfsat med varmvatten.

Så länge framledningen klarar sig under 50º klarar ju pumpen temperaturen och shunten tar inget vatten från övre pannan. Det är ju först när övre pannan hjälper till med värmen som elpatronen drar iväg med förbrukningen. Så länge shunten tar vatten i nedre pannan håller ju patronen bara värmen i övre pannan och spetsar varmvattnet.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Få elpatroner att gå mindre CTC 7,9 år -04
« Svar #13 skrivet: 07 januari 2012, 13:57:00 »
citerar "Ja, och om du nu får problem med varmvattnet, så får du öka tempen på elpatronen några grader och vänta någon timma och se om det blir bättre."
Då menar du inställningen på elpannan som jag nu ställt på 40º.
Jag har en blandningsventil till värmen i kranarna, kan den stå som innan eller skall den vara max öppen ?
Jag kan bara ställa in temp på elpanna och nedre elpanna och framledning.
och bara ställa in max och min pÃ¥ övre elpatroner,frÃ¥n  0 till 9kw pÃ¥ de övre elpatronerna, har nu inställt pÃ¥ max 6kw
6kw på nedre elpatron och det kan jag inte ändra.
tack erp å ha en bra lördagskväll.
« Senast ändrad: 07 januari 2012, 13:59:53 av marikard »
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Få elpatroner att gå mindre CTC 7,9 år -04
« Svar #14 skrivet: 07 januari 2012, 14:34:05 »
citerar "Ja, och om du nu får problem med varmvattnet, så får du öka tempen på elpatronen några grader och vänta någon timma och se om det blir bättre."
Då menar du inställningen på elpannan som jag nu ställt på 40º.

Just precis det!
erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!