Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecodan som enbart VVB - Ã¥terkommande L9-fel?  (läst 5658 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mats F

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ecodan som enbart VVB - återkommande L9-fel?
« skrivet: 08 november 2016, 12:34:39 »
Hej
Vi har köpt en W50 Package och planerar att använda den till uppvärming med golvvärme när vi har byggt ut huset. Just nu har vi bara renoverat köket och lagt in golvvärmeslinga men inte kopplat på den på värmepumpen då den har väldigt liten volym - vi vill inte koppla in den förrän vi vet hur utbyggnaden och golvvärmesystemet ska se ut.
Så just nu går den bara för att värma varmvatten dvs som VVB, den har dock börjat stanna oftare och oftare med L9 fel (flödesvakten) och servicekillen jag pratade med på mitsubishi sa att det var för att det inte finns någon öppen slinga för uppvärming ansluten.
Han menar att när VV är uppe i inställd temperatur (59°C) så slår mixventilen över till uppvärmningsslingan och då blir det L9 fel då kranarna till golvvärmeslingan är stängda - men den har även stannat med L9 fel när temperaturen varit nere på 45°C?
Deras tips var att koppla in ett rör så vattnet kan cirkulera i uppvärmningskretsen när mixventilen slår över från VVB till värmning.

Alla filter är rengjorda, det enda jag inte har gjort är att plocka ur sensorn för att kolla om det är skit på den som det tipsades om i en annan tråd:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56022.0
Luft-vattenvärmepump Ecodan
EHPT20XYM9C + PUHZW50 VHA
Villa 150 m2 2 plan+ 1/2 källare (berg), Luft/vattenvärmepumpen ansluten till golvvärme+en radiator i källaren
Älvsjö, Stockholm

Utloggad Kloge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: Ecodan som enbart VVB - återkommande L9-fel?
« Svar #1 skrivet: 08 november 2016, 15:00:21 »
Det är som servicekillen säger.

Är den i menyn avstängd att göra husvärme? Så att den inte försöker värma huset och den har ingenstans att göra av värmen
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mÃ¥n)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ecodan som enbart VVB - återkommande L9-fel?
« Svar #2 skrivet: 08 november 2016, 15:14:23 »
Om man stänger av husvärmen borde den väl inte larma på ett fel som har med husvärmen att göra?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mats F

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan som enbart VVB - återkommande L9-fel?
« Svar #3 skrivet: 08 november 2016, 15:29:50 »
Husvärmen är avstängd, så den är inte igång. Men det finns enligt servicekillen en funktion att kyla ner efter uppvärmning av VV som försöker skicka ut flödet i värmeslingan ändå.
Jag köper det inte riktigt eftersom stoppen pga L9 verkar komma slumpmässigt- ibland 5 minuter efter omstart - ibland kan det gå en timme....
Det kan ju iofs ha något att göra med att det har blivit kallare att stoppen kommer oftare nu
Luft-vattenvärmepump Ecodan
EHPT20XYM9C + PUHZW50 VHA
Villa 150 m2 2 plan+ 1/2 källare (berg), Luft/vattenvärmepumpen ansluten till golvvärme+en radiator i källaren
Älvsjö, Stockholm

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ecodan som enbart VVB - återkommande L9-fel?
« Svar #4 skrivet: 08 november 2016, 15:38:56 »
Låter fortfarande som en bugg. Den borde inte ens mäta flödet om husvärmen är avstängd.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mats F

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan som enbart VVB - återkommande L9-fel?
« Svar #5 skrivet: 08 november 2016, 22:03:28 »
Har kollat felhistoriken, det loggas ett L9-fel var 5:e minut även efter värmepumpen har stannat.
Känns mer som ett givarproblem än ett verkligt flödesfel.

Funderar på att ta ut givaren och kolla på den, någon som har gjort det?
Det sitter en plåtbit på insidan som verkar låsa fast givaren, vågar inte ta i då givaren är ganska plastig...
Luft-vattenvärmepump Ecodan
EHPT20XYM9C + PUHZW50 VHA
Villa 150 m2 2 plan+ 1/2 källare (berg), Luft/vattenvärmepumpen ansluten till golvvärme+en radiator i källaren
Älvsjö, Stockholm

Peter_E

  • Gäst
Peter_E
SV: Ecodan som enbart VVB - återkommande L9-fel?
« Svar #6 skrivet: 16 november 2016, 12:55:08 »
Jag har samma problem med min :(
Jag kör just nu också bara värmning av varmvatten då radiatorerna inte är på plats än.

Jag måste kanske också koppla in lite rör på värmesidan tillfälligt... Har någon fått det att fingera med den lösningen?

Utloggad Mats F

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan som enbart VVB - återkommande L9-fel?
« Svar #7 skrivet: 16 november 2016, 17:58:01 »
Att rengöra flödesvakten gjorde att värmepumpen inte stannar lika ofta så att spola den i rent vatten hjälpte.
Nu stannar den när den når inställd temperatur på varmvattnet så det är nog som serviceteknikern på Mitsubishi sa att när den gör det så växlar styrprogrammet över till husvärmekretsen och eftersom den är avstängd så blir flödet för lågt och flödesvakten larmar med L9-fel.
Ska skaffa delar och koppla in en slinga så får jag se vad som händer.
Luft-vattenvärmepump Ecodan
EHPT20XYM9C + PUHZW50 VHA
Villa 150 m2 2 plan+ 1/2 källare (berg), Luft/vattenvärmepumpen ansluten till golvvärme+en radiator i källaren
Älvsjö, Stockholm

Utloggad Mats F

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan som enbart VVB - återkommande L9-fel?
« Svar #8 skrivet: 25 november 2016, 10:27:22 »
Nu har vi kopplat på en radiator på husvärmeslingan och nu verkar det funka som det ska men innan dess så gick värmepumpen i ett par dygn i sträck utan att stanna på L9-larm.
Det var ju varmare ute (7 - 10 grader) då men när det blev nollgradigt så började felen komma igen.
Nu går den med 35 °C inställt på framledningstemperaturen.

 
Luft-vattenvärmepump Ecodan
EHPT20XYM9C + PUHZW50 VHA
Villa 150 m2 2 plan+ 1/2 källare (berg), Luft/vattenvärmepumpen ansluten till golvvärme+en radiator i källaren
Älvsjö, Stockholm

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ecodan som enbart VVB - återkommande L9-fel?
« Svar #9 skrivet: 25 november 2016, 10:33:27 »
Har du fått nåt svar från tillverkaren?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mats F

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan som enbart VVB - återkommande L9-fel?
« Svar #10 skrivet: 28 november 2016, 09:48:41 »
Inte mer än vad de har sagt tidigare:
Att när VVB har nått inställd temperatur så styrs flödet om med trevägsventilen till husvärmekretsen för att kyla ner - det görs även om man har stängt av husvärmekretsen i värmepumpen.
Nu har den gått oavbrutet i sedan i torsdags så att koppla på en radiator löste problemet, nu kör den på 35°C framledningstemperatur.

Luft-vattenvärmepump Ecodan
EHPT20XYM9C + PUHZW50 VHA
Villa 150 m2 2 plan+ 1/2 källare (berg), Luft/vattenvärmepumpen ansluten till golvvärme+en radiator i källaren
Älvsjö, Stockholm

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Ecodan som enbart VVB - återkommande L9-fel?
« Svar #11 skrivet: 07 december 2016, 10:18:57 »
Du kan stänga av flödesmätningen, men då får du inte reda på hur mycket energi som åtgott.
Har också haft problem med L9, och har nog skrivit lite om det förra året. Tar man ut sensorn får man passa sig så man inte bränner sig på varmvattnet.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad ippodrome

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan som enbart VVB - återkommande L9-fel?
« Svar #12 skrivet: 21 november 2021, 19:52:17 »
Nu är jag i samma situation, vill köra min ecodan package innedel utan utedel och utan värmekrets på plats.
Har en konvertering på gång och började med att byta ut vvb’n mot ett package-paket.

Hittar inte hur man stänger av flödesvakten, får ett LP-fel.
Går det eller måste jag sätta ihop en slinga? Och måste det i sånt fall vara en slinga på både värmepumpsanslutningen och värmekretsanslutningen?
Bor i Sthlm's norra del. 1,5 plans villa på 178m2.
Platta på mark, byggt -80.
Elraddar och en Panasonic LLVP från -09.
Planerar konvertering för ökad komfort!
Nuvarande elnota slutar på ca 16000kwh men med dålig vinterkomfort med ojämn värme i huset och ett sabla vinande från LLVP.

Olle1111

  • Gäst
Olle1111
SV: Ecodan som enbart VVB - återkommande L9-fel?
« Svar #13 skrivet: 22 november 2021, 07:26:38 »
På insidan av frontpanelen står det vilken dipswitch det är för flödesvakten.

Utloggad Flight107

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan som enbart VVB - återkommande L9-fel?
« Svar #14 skrivet: 24 november 2021, 16:54:39 »
Det är som teknikern säger. Att efter varmvattenproduktion så slår ventilen över och skickar ut varmt vatten i radiatorkretsen. Det gör den även om husvärmen är frånslagen.
Jag tycker det är sjukt irriterande eftersom jag har dimensionerat värmesystemet efter värmepump. Jag behöver i princip aldrig hög framledningstemp. Men efter varmvattenproduktion så skickas som sagt varmt vatten ut på slingan. Vi råkar ha sovrummet och ett badrum precis ovanför pannrummet vilket gör att de radiatorerna blir brännheta på några sekunder. Det knäpper duktigt i rören också.
Jag skall installera en volymtank på framledningen som jag hoppas skall råda bot på problemet.
På sommaren stängde jag kranarna på radiatorslingan, det resulterade i diverse felkoder.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!