0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hejsan..Du menar altså att du ska ladda pannan/tanken ovanför skiktplåten??Ja det kanske funkar men risk finns att det är för små hål i skiktplåten, så att du inte får nog flöde igenom??Frågan är om det inte bara blir massa stök utan att det blir så mycket bättre...
Ja det kanske går, du får prova o se Ja du har nog rätt i att det borde vara ungefär samma flöde...El-patonen behöver du inte för värmens skull antar jag?Du borde helt klart få högre temp i övre delen och något större volym..
Gokväll....innan jag kopplade in min ecoair så körde jag ett par sommarveckor med ecoelen som varmvattenberedare med bara övre elpatron inkopplad på 60 ºC efter tv veckor hade jag ca 20 ºC i botten...den släpper alltså upp värme men inte ner.......
jag har en känsla av att man missar gaska mycket till husvärmen på detta sätt.....
såhär tänker jag: under en viss del av utekurvan så tar ecoheatpumpen vattnet ur den undre delen av pannan sen när shunten går över ett visst läge så tar ju den vattnet ur den övre delen av pannan & värmepumpen understödjer underifrån testa att vrida shunten i bott så ser du att framledningstempen blir detsamma som den övre delen av pannan..
det kanske är någon annan som vill eller kanske har provat redan.!?som kan rapportera hur det fungerar. så slipper jag.. Thumbsup
Jag kör värmen in under skiljeplåten, men det spelar ingen stor roll, då skiktningien i tanken störas mycket när kompressorn startar.Jag tror att din ide vill fungera bra men då måste flödepumpen till kompressoren justeras till läge 1 så att kompressorn kan varma upp ditt returvatten så att vattnets temperatur blir betydligt högre än framledningstemperaturen. Du vill inte putta in vatten i övra halvan som är kallare än det vatten som är där från tidigare. Då blir ditt tappvamvatten urkasst delar av tiden.Och så är det något med reduserad COP om delta T över kompressorn blir for högt. Ca 5-6 grader höjning är nog vanligt.
I praktiken spelar det inte någon stor roll. Se på mina kurvor en gång till:http://home.c2i.net/tellefsen/trn_Alle_8.pngSer du den gula kurven som anger temperatur i toppen av den originala ack'en? Den var över 50 när kompressorn startade. Kompressorpumpen är nu i läge 1, men även då störs skiktningen mycket och temperaturen sjunker flera grader på några minuter.Om vattnet från kompressorn kommit in från topp? Samma sak, kanske även mera störningar i skiktningen?Nej, låta din tank vara som den är.Koppla utgång från kompressorn direkt til framledningen? OK, då har du t.ex en Nibe, men utan dubbeltmantlad bereder. Urkasst tappvarmvatten vår och höst? Sannolikt är svaret ja.Du har även ett nytt problem: Med din 7,5 kW pump måste du ha et minimum flöde på 0,20 till 0,22 l/s. Rekommenderad är 0,25 l/s.Kan dina radiatorer/golvvärmesystem klara ett flöde på 900 liter i timmen? Och vad blir resultatet? Nackdelen med att inte shunta ut vatten enligt CTC's filosofi är att man inte uppnår perfekt och jämn framledningstemperatur. Vad är du beredd att betala för att marginellt höja din COP? Fråga dig själv om priset är lagom.
hej.har en liten fundering. och vill ha synpunkter.jag har en ecoheat. och som alla vet så är tanken avdelad med nån typ av plåt eller något annat.nu är min tanke, att om jag leder in VB-ut från kompressorn och in i toppen på tanken. alltså över plåten som delar av tanken.frågan är då hur plåten är konstruerad, det måste ju vara så att vattnet kan pasera , annars skulle det ju inte fungera i dag heller.men om jag gör så så måste jag utnyttja hela tanken 223liter när kompressorn värmer. och frågan är också om plåten hindrar att skiktningen förstörs.den ska bara förvärma VV , sen topp värmer jag med spettsberedare.
Citat från: kullabacken skrivet 02 december 2009, 00:29:23hej.har en liten fundering. och vill ha synpunkter.jag har en ecoheat. och som alla vet så är tanken avdelad med nån typ av plåt eller något annat.nu är min tanke, att om jag leder in VB-ut från kompressorn och in i toppen på tanken. alltså över plåten som delar av tanken.frågan är då hur plåten är konstruerad, det måste ju vara så att vattnet kan pasera , annars skulle det ju inte fungera i dag heller.men om jag gör så så måste jag utnyttja hela tanken 223liter när kompressorn värmer. och frågan är också om plåten hindrar att skiktningen förstörs.den ska bara förvärma VV , sen topp värmer jag med spettsberedare.Jag kan faktisk inte se problemet. Skiljeplåten är inget problem alls. Proppad med hål. Det magiska ordet heter shuntfödröjning. Du använder hela tanken redan i dag om du har satt shuntfördröjningen till noll.Då tar framledningen vatten från hela tanken efter behov.Problemet är inte att få vattnet i övre delen värmt nog.Problemet är att värme vattnet under skiljeplåten. Vattnet framledningen i all det väsentligaste är beroende av.Du ser ut till att vilja lösa ett problem som redan är löst.
Du har jo logger.Om du sänder några bilder till en web-sida, så kan vi andra se bättre vad dina temperaturer är. Som du ser av mina kurvor, har jag inget problem alls med att få övre halvan varm.Det är jo hela iden bakom skiljeplåten med massor av hål: Varmare vatten stiger upp till toppen av tanken.Så varför skulle det vara ett problem för dig? Kan det ha något att göra med din flyttade VP-tempgivare? Första regel är att ha shuntfördröyning til 240 (max) om man vill ha varmast möjliga vatten i toppen och till noll om man vill utnyttja hela acken till framledningsvatten.
Vid varje start blandas det ganska mycket vatten mellan övre och nedre halvan.Hur kan jag veta det?Om du ser på mina kurvor, ser du att temperaturen i toppen av tanken sjunker när kompressorn startar.Det finns bara en enda orsak till det: Vattnet blandas med det kallare vattnet från nedre halvan.
Kan hända att din v3 tank har en skiljeplåt med mindre hål än min v2 tank?
ja jag vet inte kanske möjligt... men vattnet i över delen verkar inte beröras när kompressorn värmer,(i mitt fall) utan den stiger bra av att värmen från den nedere delen när den blir varmare, och värmen stiger.och det är ju ca 75liter eller kanske ännu mer.de bästa vore ju om pumpen kunnat jobba mot dom litrarna också, så vore möjligheten att man fick färre start/stop.utan att behöva öka stop temperaturen.men antagligen går det inte att göra något åt det.jag kanske kan få till så det blir längre gångtider. men jag antar att det kan bli kortare stillestånd. det varmaste vattnet blir kvar i den övre delen och gör ingen nytta till värmesystemet.men om det är en massa hål i skiljeplåten kanske det inte är några problem.det ända kanske är att prova. så man kan få ett svar.
Citat från: kullabacken skrivet 03 januari 2010, 11:41:10ja jag vet inte kanske möjligt... men vattnet i över delen verkar inte beröras när kompressorn värmer,(i mitt fall) utan den stiger bra av att värmen från den nedere delen när den blir varmare, och värmen stiger.och det är ju ca 75liter eller kanske ännu mer.de bästa vore ju om pumpen kunnat jobba mot dom litrarna också, så vore möjligheten att man fick färre start/stop.utan att behöva öka stop temperaturen.men antagligen går det inte att göra något åt det.jag kanske kan få till så det blir längre gångtider. men jag antar att det kan bli kortare stillestånd. det varmaste vattnet blir kvar i den övre delen och gör ingen nytta till värmesystemet.men om det är en massa hål i skiljeplåten kanske det inte är några problem.det ända kanske är att prova. så man kan få ett svar. En Idé om du vill köra mot hela tanken- Du verkar inte behöva stötta med elpatronen och du har spets-beredare så du har sörjt för varmvattnet. Thumbsup... så .. 'skippa' shunt-fördröjningen genom att sätta den till 0 och sedan flytta upp givaren för värmepumpen ytterligare en nivå från din förhöjda position till hålet där givaren för elpannan sitter.Flödet genom skiktplåten borde räcka för radiatorerna om du inte har ovanligt stort flöde. Du bör få betydligt färre starter och längre gångtid utan att ändra något annat, skiktning börjar sen när kompressorn stannat studs Låt oss höra om du testar... Lycka till
Om man flyttar givaren upp till över skiktplåten, vill det gå mycket mer tid innan pumpen stannar, då det varmare vattnet från kompressorn inte hinner snabbt nog upp till toppen av tanken så att givaren uppfattar att nu är det blivit rätt temperatur. Innan så sker har nog kompressorn börjat producera vatten med kanske 57, 58 och kanske även 60 grader. Det betyder dåligt COP och mycket mer hårdare belastning av kompressorn.