Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar

VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar - Märkesspecifikt => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Värmepumpar och installationsfrågor. => CTC => Ämnet startat av: kullabacken skrivet 02 december 2009, 00:29:23

Titel: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: kullabacken skrivet 02 december 2009, 00:29:23
hej.
har en liten fundering. och vill ha synpunkter.

jag har en ecoheat. och som alla vet så är tanken avdelad med nån typ av plåt eller något annat.
nu är min tanke, att om jag leder in VB-ut från kompressorn och in i toppen på tanken. alltså över plåten som delar av tanken.
frågan är då hur plåten är konstruerad, det måste ju vara så att vattnet kan pasera , annars skulle det ju inte fungera i dag heller.

men om jag gör så så måste jag utnyttja hela tanken 223liter när kompressorn värmer. och frågan är också om plåten hindrar att skiktningen förstörs.
den ska bara förvärma VV , sen topp värmer jag med spettsberedare.

och inte bara de kör jag 55g el extra vv så måste jag kunna på 55g i övre tanken då.

vad tror ni??


/Pontus
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: nyland skrivet 02 december 2009, 16:02:19
Hejsan..
Du menar altså att du ska ladda pannan/tanken ovanför skiktplåten??
Ja det kanske funkar men risk finns att det är för små hål i skiktplåten, så att du inte får nog flöde igenom??
Frågan är om det inte bara blir massa stök utan att det blir så mycket bättre...
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: kullabacken skrivet 02 december 2009, 16:25:11
Hejsan..
Du menar altså att du ska ladda pannan/tanken ovanför skiktplåten??
Ja det kanske funkar men risk finns att det är för små hål i skiktplåten, så att du inte får nog flöde igenom??
Frågan är om det inte bara blir massa stök utan att det blir så mycket bättre...

ja tanken var så..
ja jag vet inte hur skiktplåten är konstruerad.
vad har man för flöde i radiator systemet? borde inte det vara ungefär lika mycket som på VB?

min 1080l/h VB
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: nyland skrivet 02 december 2009, 18:01:29
Ja det kanske går, du får prova o se ;)
Ja du har nog rätt i att det borde vara ungefär samma flöde...
El-patonen behöver du inte för värmens skull antar jag?
Du borde helt klart få högre temp i övre delen och något större volym..
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: kullabacken skrivet 02 december 2009, 18:53:15
Ja det kanske går, du får prova o se ;)
Ja du har nog rätt i att det borde vara ungefär samma flöde...
El-patonen behöver du inte för värmens skull antar jag?
Du borde helt klart få högre temp i övre delen och något större volym..

ja jag ska prova. få se när, bygger om övervåningen för tillfället så de får bli efter det.
och någon el-patron behöver jag inte. och skulle det behövas så borde den kunna hjälpa till i alla fall.
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: Gäst 999 skrivet 02 december 2009, 18:59:17
Gokväll....innan jag kopplade in min ecoair så körde jag ett par sommarveckor med ecoelen som varmvattenberedare med bara övre elpatron inkopplad på 60 ºC efter tv veckor hade jag ca 20 ºC i botten...den släpper alltså upp värme men inte  ner.......
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: kullabacken skrivet 02 december 2009, 19:16:42
Gokväll....innan jag kopplade in min ecoair så körde jag ett par sommarveckor med ecoelen som varmvattenberedare med bara övre elpatron inkopplad på 60 ºC efter tv veckor hade jag ca 20 ºC i botten...den släpper alltså upp värme men inte  ner.......

ja ok.. men då körde du bara  för VV. du hade ingen cirkulation?
inget som tog vatten från botten på tanken och skickade in det i toppen.

då måste det vara svårt att få ner värmen i  nedre delen.
men om ladd pumpen tar från botten å skickar ut i toppen tror du inte det fungerar då?
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: Gäst 999 skrivet 02 december 2009, 19:37:11
jag har en känsla av att man missar gaska mycket till husvärmen på detta sätt.....
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: kullabacken skrivet 02 december 2009, 19:40:40
jag har en känsla av att man missar gaska mycket till husvärmen på detta sätt.....

ok hur tänker du nu?
förklara gärna.
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: Gäst 999 skrivet 02 december 2009, 21:02:46
såhär tänker jag: under en viss del av utekurvan så tar ecoheatpumpen vattnet ur den undre delen av pannan sen när shunten går över ett visst läge så tar ju den vattnet ur den övre delen av pannan & värmepumpen understödjer underifrån testa att vrida shunten i bott så ser du att framledningstempen blir detsamma som  den övre delen av pannan..
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: kullabacken skrivet 02 december 2009, 21:16:18
såhär tänker jag: under en viss del av utekurvan så tar ecoheatpumpen vattnet ur den undre delen av pannan sen när shunten går över ett visst läge så tar ju den vattnet ur den övre delen av pannan & värmepumpen understödjer underifrån testa att vrida shunten i bott så ser du att framledningstempen blir detsamma som  den övre delen av pannan..

jo jag vet hur shunten fungerar.

det jag hoppas är att jag ska kunna utnyttja hela tanken till vp och inte bara den nedre delen.

om man kopplar vp mot acktank så kan man koppla så, in i toppen ut i båtten.
sen att det sitter en skiktplåt , vet jag inte hur den påverkar  situationen.
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: nyland skrivet 03 december 2009, 18:46:10
Det vore intressant att veta hur skikt-plåten ser ut...Bara den släpper igenom nog så ska det funka.
Om el-patronen skulle behövas blir det lite dyrare eftersom hela tanken indirekt värms av de..
Men den ska ju inte behövas.... :)
Klart att du ska prova om du känner för det Thumbsup
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: kullabacken skrivet 03 december 2009, 19:57:06
det kanske är någon annan som vill eller kanske har provat redan.!?
som kan rapportera hur det fungerar. så slipper jag.. Thumbsup
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: NollKoll skrivet 10 december 2009, 15:46:33
det kanske är någon annan som vill eller kanske har provat redan.!?
som kan rapportera hur det fungerar. så slipper jag.. Thumbsup
Lycka till Kullabacken
Jag har för mig att du har en relativt ny vp, så du borde ha de två extra anslutningarna bak på tanken.
Hade jag vetat att min var utrustad med dessa redan vid första installationen hade jag dragit fram kopplingar... Och när jag utökade med extra tank hade jag givetvis kopplat in mig där. Nu fick jag koppla in mig på de befintliga vb-ledningarna -bara för att jag inte visste bättre.  :-\ Nyheten hade inte blivit spridd i broschyrer när jag installerade. Om du har plats runt pumpen kan jag rekommendera att plocka bort plåt-sidorna + bakstycket och kolla först innan du tänker koppla in dig i toppen.
Testa gärna, man blir annars bara tokig på att grubbla. Sc:,h
Blir det inte bra första gången kan man alltid förbättra mera... *roflmao*
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: kullabacken skrivet 01 januari 2010, 21:16:45
jag har funderat lite  till och tror att det kan bli problem.
om jag laddar tanken från toppen, så kommer eventuellt skicktplåten att se till så att det blir bättre skicktning i tanken.
kanske har sina fördelar.
men som det är i dag så blandas vattnet i tanken när kompressorn går. och skicktar sej när pumpen stannar.
hur kan det tänkas bli?
var ska vp-givaren vara placerad?
hade varit bättre om det var 2st givare en som stoppar och en som startar kompressorn.
vad tror ni?

/Pontus
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: Avensis skrivet 02 januari 2010, 15:13:46
Kullabacken, titta noga på mina kurvor:
http://home.c2i.net/tellefsen/trn_Alle_8.png

Jag har det du vill ha. Min övre halva är hela den originala 223 liters tanken.
Min nedre halva är den extra 200 liters tanken.

Returvattnet går in i bottnen på den nedre halvan.
Turvattnet går ut från mitten  och/eller övre del av övre halvan.
Kompressorn ger varmvatten enbart till den originala 223 liter tanken som nu är den övre halvan i systemet.

Funkar jättebra. Massor av värmt vatten i övre halvan ger massa varmt tappvarmvatten.
Inget kallt returvatten kylar ner övre halvan, då det endast går in i bottnen på nedre halvan.
Och nedre halvan är, ja just precis, en egen tank. det kalla vattnet från returen lager inget problem alls för det varma vattnet i den originala 223 liters tanken. Det ger mig massor av bra tappvarmvatten. Samtidigt ger det mig endast 9 start/stopp/dygn.

Titta på kurvorna till loggern och ställ gärna frågor.
Jag har 53 grader som max VP-temp, inte 55. Det ger mig 52 grader i toppen av tanken.
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: kullabacken skrivet 02 januari 2010, 16:18:51
hej Avensis

använder du hela tanken 223liter? kör du in värmen över skiljeplåten?

min tanke är att köra in värmen över skiljeplåten  och eventullet koppla radiatorreturen till pumpen.
vet inte var jag ska placera vp-givaren.

gjort en liten simpel skiss hur jag tänkt.
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: Avensis skrivet 02 januari 2010, 17:21:52
Jag kör värmen in under skiljeplåten, men det spelar ingen stor roll, då skiktningien i tanken störas mycket när kompressorn startar.

Jag tror att din ide vill fungera bra men då måste flöde till cirkpumpen till kompressoren justeras till läge 1 så att kompressorn kan varma upp ditt returvatten så mycket att vattnets temperatur blir betydligt högre än framledningstemperaturen. Du vill inte putta in vatten i övra halvan som är kallare än det vatten som är där från tidigare. Då blir ditt tappvamvatten urkasst delar av tiden.

Och så är det något med reduserad COP om delta T över kompressorn blir for högt. Ca 5-6 grader höjning är nog vanligt.  


Edit:
Justerade just nu min sirkpump för kompressorn ner från läge 2 till läge 1.
I läge 2 fick jag 1100 l/t flöde och delta T var ca 5,5 grader.
I nya läge 1 fick jag delta T över 9 grader.

Tar en titt på mina kurvor senare i kväll och ser vad som då sker.
Kanske mer optimal skiktning och ännu högre temperatur i toppen av tanken, men också flera start/stopp.
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: kullabacken skrivet 02 januari 2010, 17:39:40
Jag kör värmen in under skiljeplåten, men det spelar ingen stor roll, då skiktningien i tanken störas mycket när kompressorn startar.

Jag tror att din ide vill fungera bra men då måste flödepumpen till kompressoren justeras till läge 1 så att kompressorn kan varma upp ditt returvatten så att vattnets temperatur blir betydligt högre än framledningstemperaturen. Du vill inte putta in vatten i övra halvan som är kallare än det vatten som är där från tidigare. Då blir ditt tappvamvatten urkasst delar av tiden.

Och så är det något med reduserad COP om delta T över kompressorn blir for högt. Ca 5-6 grader höjning är nog vanligt. 

ja jag förstår.
men nu kör jag med en spettsberedare och inga 55 ºC körningar utan bara 7 ºC över framledninsbörvärde.
så min tanke med att köra in värmen över skiljeplåten, för att jag ska kunna utnyttja hela tanken + att eventull skicktning ska bli bättre.
om jag placerar vp-givaren i höjd med shunt röret från den undre tanken. alltså strax under skiljeplåten.
det som jag tror kan bli problem  är att det bara är en givare som både startar och stoppar pumpen.
och om skickningen blir för bra så kommer nivån för skicktingen ligga där givaren sitter.
måste vara bättre med 2st givare en som stoppar som sitter ganska långt ner och en som startar som stitter ganska högt upp. för att få längre stillestånd, utan att öka stop tempen.
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: kullabacken skrivet 02 januari 2010, 17:50:48
tror ni att man kan ladda tanken både i toppen och orginal? stryper in ett lagom flöde.
så man i princip värmer tanken både från toppen och mitten av nedre tanken.
för att få så stor del som möjligt av tanken uppvärmd.
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: Avensis skrivet 02 januari 2010, 20:03:50
I praktiken spelar det inte någon stor roll.
Se på mina kurvor en gång till:
http://home.c2i.net/tellefsen/trn_Alle_8.png

Ser du den gula kurven som anger temperatur i toppen av den originala ack'en?
Den var över 50 när kompressorn startade. Kompressorpumpen är nu i läge 1, men även då störs skiktningen mycket och temperaturen sjunker flera grader på några minuter.

Om vattnet från kompressorn kommit in från topp? Samma sak, kanske även mera störningar i skiktningen?

Nej, låta din tank vara som den är.
Koppla utgång från kompressorn direkt til framledningen? OK, då har du t.ex en Nibe, men utan dubbeltmantlad bereder. Urkasst tappvarmvatten vår och höst? Sannolikt är svaret ja.

Du har även ett nytt problem: Med din 7,5 kW pump måste du ha et minimum flöde på 0,20 till 0,22 l/s. Rekommenderad är 0,25 l/s.
Kan dina radiatorer/golvvärmesystem klara ett flöde på 900 liter i timmen? Och vad blir resultatet? Nackdelen med att inte shunta ut vatten enligt CTC's filosofi är att man inte uppnår perfekt och jämn framledningstemperatur.  Vad är du beredd att betala för att marginellt höja din COP?

Fråga dig själv om priset är lagom.
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: kullabacken skrivet 02 januari 2010, 20:27:34
I praktiken spelar det inte någon stor roll.
Se på mina kurvor en gång till:
http://home.c2i.net/tellefsen/trn_Alle_8.png

Ser du den gula kurven som anger temperatur i toppen av den originala ack'en?
Den var över 50 när kompressorn startade. Kompressorpumpen är nu i läge 1, men även då störs skiktningen mycket och temperaturen sjunker flera grader på några minuter.

Om vattnet från kompressorn kommit in från topp? Samma sak, kanske även mera störningar i skiktningen?

Nej, låta din tank vara som den är.
Koppla utgång från kompressorn direkt til framledningen? OK, då har du t.ex en Nibe, men utan dubbeltmantlad bereder. Urkasst tappvarmvatten vår och höst? Sannolikt är svaret ja.

Du har även ett nytt problem: Med din 7,5 kW pump måste du ha et minimum flöde på 0,20 till 0,22 l/s. Rekommenderad är 0,25 l/s.
Kan dina radiatorer/golvvärmesystem klara ett flöde på 900 liter i timmen? Och vad blir resultatet? Nackdelen med att inte shunta ut vatten enligt CTC's filosofi är att man inte uppnår perfekt och jämn framledningstemperatur.  Vad är du beredd att betala för att marginellt höja din COP?

Fråga dig själv om priset är lagom.

jag vet att vattnet blandas när VB pumpen startar och det blir i stort sätt samma temp i nedre delen av tanken.
och jag tänker absolut inte frångå shunten.

utan min tanke är att använda absolut hela tanken, även övre delen av tanken med kompressorn.
därför funderar jag på att ansluta i toppen av tanken. och på så vis använda alla 223liter vatten i stället för ca 150liter.
men nackdelen är skiljeplåten.
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: Avensis skrivet 02 januari 2010, 22:29:41
hej.
har en liten fundering. och vill ha synpunkter.

jag har en ecoheat. och som alla vet så är tanken avdelad med nån typ av plåt eller något annat.
nu är min tanke, att om jag leder in VB-ut från kompressorn och in i toppen på tanken. alltså över plåten som delar av tanken.
frågan är då hur plåten är konstruerad, det måste ju vara så att vattnet kan pasera , annars skulle det ju inte fungera i dag heller.

men om jag gör så så måste jag utnyttja hela tanken 223liter när kompressorn värmer. och frågan är också om plåten hindrar att skiktningen förstörs.
den ska bara förvärma VV , sen topp värmer jag med spettsberedare.
Jag kan faktisk inte se problemet.
Skiljeplåten är inget problem alls. Proppad med hål.  Det magiska ordet heter shuntfödröjning. Du använder hela tanken redan i dag om du har satt shuntfördröjningen till noll.
Då tar framledningen vatten från hela tanken efter behov.

Problemet är inte att få vattnet i  övre delen värmt nog.
Problemet är att värme vattnet under skiljeplåten. Vattnet framledningen i all det väsentligaste  är beroende av.

Du ser ut till att vilja lösa ett problem som redan är löst.
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: kullabacken skrivet 02 januari 2010, 22:43:42
hej.
har en liten fundering. och vill ha synpunkter.

jag har en ecoheat. och som alla vet så är tanken avdelad med nån typ av plåt eller något annat.
nu är min tanke, att om jag leder in VB-ut från kompressorn och in i toppen på tanken. alltså över plåten som delar av tanken.
frågan är då hur plåten är konstruerad, det måste ju vara så att vattnet kan pasera , annars skulle det ju inte fungera i dag heller.

men om jag gör så så måste jag utnyttja hela tanken 223liter när kompressorn värmer. och frågan är också om plåten hindrar att skiktningen förstörs.
den ska bara förvärma VV , sen topp värmer jag med spettsberedare.
Jag kan faktisk inte se problemet.
Skiljeplåten är inget problem alls. Proppad med hål.  Det magiska ordet heter shuntfödröjning. Du använder hela tanken redan i dag om du har satt shuntfördröjningen till noll.
Då tar framledningen vatten från hela tanken efter behov.

Problemet är inte att få vattnet i  övre delen värmt nog.
Problemet är att värme vattnet under skiljeplåten. Vattnet framledningen i all det väsentligaste  är beroende av.

Du ser ut till att vilja lösa ett problem som redan är löst.

jag vet inte exakt hur det fungerar. men även om jag sätter shuntfördröjningen på 0. så har jag svårt att få upp värmen i övre delen.
är alltid ettpar grader kallare än vad nedre tanken blir, och sen sjunker ju inte tempen mer en ettpar grader, vilket gör att jag inte tror att delen utnyttjas till speciellt stor del.
för nedre delen hinner i stort sätt upp i temp innan shunten öppnar till övre delen.

jag sku villa att övre tanken skulle sjunka ner till framledning börvärde innan kompressorn startar, sen få upp samma temp i stort sett hela tanken innan den stannar.
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: Avensis skrivet 02 januari 2010, 23:25:42
Du har jo logger.
Om du sänder några bilder till en web-sida, så kan vi andra se bättre vad dina temperaturer är.  
Som du ser av mina kurvor, har jag inget problem alls med att få övre halvan varm.
Det är jo hela iden bakom skiljeplåten med massor av hål: Varmare vatten stiger upp till toppen av tanken.

Så varför skulle det vara ett problem för dig? Kan det ha något att göra med din flyttade VP-tempgivare?
Första regel är att ha shuntfördröyning til 240 (max) om man vill ha varmast möjliga vatten i toppen och till noll om man vill utnyttja hela acken till framledningsvatten.

Fint om du kunde låta bli att citera vart  ända svar jag ger. Det står ju precis ovan och så behöver jag inte att scrolla så mycket.
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: kullabacken skrivet 02 januari 2010, 23:38:14
Du har jo logger.
Om du sänder några bilder till en web-sida, så kan vi andra se bättre vad dina temperaturer är.  
Som du ser av mina kurvor, har jag inget problem alls med att få övre halvan varm.
Det är jo hela iden bakom skiljeplåten med massor av hål: Varmare vatten stiger upp till toppen av tanken.

Så varför skulle det vara ett problem för dig? Kan det ha något att göra med din flyttade VP-tempgivare?
Första regel är att ha shuntfördröyning til 240 (max) om man vill ha varmast möjliga vatten i toppen och till noll om man vill utnyttja hela acken till framledningsvatten.


jag har inga större problem att få upp värmen i övre delen. nu är inte de det primära. utan jag har tagit bort 55 ºC körningarna för att jobba mot så låga temperaturer som möjligt, och kör bara mot systemets temp.
men övre delen värms bara utav strålnings värmen från den nedre delen. och jag vill att allt vatten  ska blandas och värmas av kompressorn, vilket jag inte tror det är i dag, hade inte skiljeplåten varit där så hade hela tanken blandats runt och värmts.
och även kylts av.

flytten av givaren har ingen betydelse på detta , bara minskat antal starter, nu har jag onödigt många starter ändå.
på grund av en alldeles för stor pump.

pumpen har gått som mest 12h/dygn å ca 25starter.  vid -18 ºC

http://www.dieselburken.st/
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: Avensis skrivet 02 januari 2010, 23:58:39
Vid varje start blandas det ganska mycket vatten mellan övre och nedre halvan.
Hur kan jag veta det?
Om du ser på mina kurvor, ser du att temperaturen i toppen av tanken sjunker när kompressorn startar.
Det finns bara en enda orsak till det: Vattnet blandas med det kallare vattnet från nedre halvan.
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: kullabacken skrivet 03 januari 2010, 00:11:52
Vid varje start blandas det ganska mycket vatten mellan övre och nedre halvan.
Hur kan jag veta det?
Om du ser på mina kurvor, ser du att temperaturen i toppen av tanken sjunker när kompressorn startar.
Det finns bara en enda orsak till det: Vattnet blandas med det kallare vattnet från nedre halvan.

ja okej den gör en liten dykning, och värmer den nedre delen, vilket är en nackdel.måste vara bättre att ha det varma vattnet kvar där uppe.
men när den värmer så gör den ju inte tvärtom. värmer övre tanken utan då ligger den övre delen ett par grader under. eller hur!

men det kanske inte går att göra så mycket, utan skaffa en tank till.
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: kullabacken skrivet 03 januari 2010, 00:19:14
jag får inte den dippen i övre tanken som du får när pumpen startar
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: Avensis skrivet 03 januari 2010, 01:04:22
Kan hända att din v3 tank har en skiljeplåt med mindre hål än min v2 tank?
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: kullabacken skrivet 03 januari 2010, 11:41:10
Kan hända att din v3 tank har en skiljeplåt med mindre hål än min v2 tank?

ja jag vet inte kanske möjligt... men vattnet i över delen verkar inte beröras när kompressorn värmer,(i mitt fall) utan den stiger bra av att värmen från den nedere delen när den blir varmare, och värmen stiger.
och det är ju ca 75liter eller kanske ännu mer.
de bästa vore ju om pumpen kunnat jobba mot dom litrarna också, så vore möjligheten att man fick färre start/stop.
utan att behöva öka stop temperaturen.

men antagligen går det inte att göra något åt det.
jag kanske kan få till så det blir längre gångtider. men jag antar att det kan bli kortare stillestånd. det varmaste vattnet blir kvar i den övre delen och gör ingen nytta till värmesystemet.

men om det är en massa hål i skiljeplåten kanske det inte är några problem.
det ända kanske är att prova. så man kan få ett svar.
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: kullabacken skrivet 03 januari 2010, 23:34:27
Avensis..
hur har du anslutit din extra tank?
euronom har en lösning på tvåtankssystem kanske lite väl avanserat, svårt att få till det antar jag.
sid12   http://www.euronom.se/filer/Exotrol_0909-104.pdf
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: Avensis skrivet 04 januari 2010, 01:28:30
Inget bra system, tycker jag.
Här är ett bra system:
(http://home.c2i.net/tellefsen/ecoheat6.png)

http://home.c2i.net/tellefsen

För att se hur bra det i praktiken är, kan man bara titta på temperaturkurvorna:
(http://home.c2i.net/tellefsen/trn_Alle_4.png)
http://home.c2i.net/tellefsen/trn_Alle_4.png

VB_ut är nästan lika hög som VP_ut det mesta av tiden. Det ger ett system med nära 100% flytande kondensering och samtidigt ger det shuntsystemets fördelar med mycket jämn temperatur.
Och som en extra bonus halverar det antalet start/stopp och ger tappvarmvatten med hög temperatur. Mycket tappvarmvatten, då kallvattnet i botnen av ack1 går direkt över till ack2 när kompressorn går.
Och när kompressorn inte går, ger ack2 varmt vatten in i bottnen på ack1 där kamrörsspiralen til tappvarmvattnet tar upp det mesta av den energin som behövs for att inte få urkasst tappvarmvatten på några minuter.

Jag tror jag har det enda EcoHeat-systemet med massor av varmt tappvarmvatten hela året, även vår och höst.
Tyvärr inte värmt nog för min fru. Hon vill ha 55-60 grader. Jag ger henne legionellafri 65 gradigt vatten och det kostar mig 1250 kWh/år. Värmepumpen skal oavsett ha 500 kWh för att göra samma sak, så priset blir bara 750 kWh för att ha mycket varmt tappvatten som aldrig tar slut.    :)

Ett så här bra system kunde Enertech ha konstruerad om kunden hade betalad för en extra ack, en magnetventil och den extra platsen i sitt pannrum.
Tyvärr vill inte alla ha det så och dom vill inte betala vad det kostar.
En VVB från soptippen som ack, en magnetventil, lite rörgrejor och mycket arbete va det som behövdes.
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: kullabacken skrivet 07 januari 2010, 20:18:03
hej igen.
det blir nog ingen ombyggnation av pumpen.
visst har jag lite onödigt många starter men allt fungerar bra, så varför ändra någe...
var ner på -24º pumpen gick 14.11h/24h 20starter. har väl igenomsnitt max 10starer /dygn å år.
max framledning 50º och 22º inne.
framlednings tempen ska åtgärdas med 4st radiatorer till.
så småningom blir det även golvvärme på hela botten våningen. får se om radiatorerna blir kvar oxå då. Thumbsup
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: NollKoll skrivet 07 januari 2010, 22:15:04

ja jag vet inte kanske möjligt... men vattnet i över delen verkar inte beröras när kompressorn värmer,(i mitt fall) utan den stiger bra av att värmen från den nedere delen när den blir varmare, och värmen stiger.
och det är ju ca 75liter eller kanske ännu mer.
de bästa vore ju om pumpen kunnat jobba mot dom litrarna också, så vore möjligheten att man fick färre start/stop.
utan att behöva öka stop temperaturen.

men antagligen går det inte att göra något åt det.
jag kanske kan få till så det blir längre gångtider. men jag antar att det kan bli kortare stillestånd. det varmaste vattnet blir kvar i den övre delen och gör ingen nytta till värmesystemet.

men om det är en massa hål i skiljeplåten kanske det inte är några problem.
det ända kanske är att prova. så man kan få ett svar.

En Idé :D om du vill köra mot hela tanken
- Du verkar inte behöva stötta med elpatronen och du har spets-beredare så du har sörjt för varmvattnet.  Thumbsup
... så .. 'skippa' shunt-fördröjningen genom att sätta den till 0 och sedan flytta upp givaren för värmepumpen ytterligare en nivå från din förhöjda position till hålet där givaren för elpannan sitter.
Flödet genom skiktplåten borde räcka för radiatorerna om du inte har ovanligt stort flöde.
Du bör få betydligt färre starter och längre gångtid utan att ändra något annat, skiktning börjar sen när kompressorn stannat
 studs Låt oss höra om du testar... Lycka till  *vinkar*
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: kullabacken skrivet 07 januari 2010, 22:59:09

ja jag vet inte kanske möjligt... men vattnet i över delen verkar inte beröras när kompressorn värmer,(i mitt fall) utan den stiger bra av att värmen från den nedere delen när den blir varmare, och värmen stiger.
och det är ju ca 75liter eller kanske ännu mer.
de bästa vore ju om pumpen kunnat jobba mot dom litrarna också, så vore möjligheten att man fick färre start/stop.
utan att behöva öka stop temperaturen.

men antagligen går det inte att göra något åt det.
jag kanske kan få till så det blir längre gångtider. men jag antar att det kan bli kortare stillestånd. det varmaste vattnet blir kvar i den övre delen och gör ingen nytta till värmesystemet.

men om det är en massa hål i skiljeplåten kanske det inte är några problem.
det ända kanske är att prova. så man kan få ett svar.

En Idé :D om du vill köra mot hela tanken
- Du verkar inte behöva stötta med elpatronen och du har spets-beredare så du har sörjt för varmvattnet.  Thumbsup
... så .. 'skippa' shunt-fördröjningen genom att sätta den till 0 och sedan flytta upp givaren för värmepumpen ytterligare en nivå från din förhöjda position till hålet där givaren för elpannan sitter.
Flödet genom skiktplåten borde räcka för radiatorerna om du inte har ovanligt stort flöde.
Du bör få betydligt färre starter och längre gångtid utan att ändra något annat, skiktning börjar sen när kompressorn stannat
 studs Låt oss höra om du testar... Lycka till  *vinkar*

ja jag skulle kunna testa i helgen att flytta givaren till pannan.
det jag inte vill är att den ska jobba mot högre temperaturer. kan eventuellt  styra det med diff start/stop.
jag meddelar hur det gick.
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: Avensis skrivet 08 januari 2010, 00:54:22
Inte någon god ide.

Kompressorn går och går tills tempsensorn i acktanken blir lika med inställd temperatur. Det betyder at temperatur ut från kopressorn gärna är en grad högre.

Om man flyttar givaren upp till över skiktplåten, vill det gå mycket mer tid innan pumpen stannar, då det varmare vattnet från kompressorn inte hinner snabbt nog upp till toppen av tanken så att givaren uppfattar att nu är det blivit rätt temperatur. Innan så sker har nog kompressorn börjat producera vatten med kanske 57, 58 och kanske även 60 grader. Det betyder dåligt COP och mycket mer hårdare belastning av  kompressorn.
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: NollKoll skrivet 08 januari 2010, 08:52:11
Om man flyttar givaren upp till över skiktplåten, vill det gå mycket mer tid innan pumpen stannar, då det varmare vattnet från kompressorn inte hinner snabbt nog upp till toppen av tanken så att givaren uppfattar att nu är det blivit rätt temperatur. Innan så sker har nog kompressorn börjat producera vatten med kanske 57, 58 och kanske även 60 grader. Det betyder dåligt COP och mycket mer hårdare belastning av  kompressorn.

Du har rätt helt Avensis
Test är test, man måste prova för att få veta .. >:D... Jag vill inte att han ger upp möjligheten med extra tank  ;)
Jag har kört mina första 2 månader med bara el-patron och utan shuntfördröjning. Om man bara kör med el vill man nyttja övre delen av tanken till att värma radiatorerna, även om varmvattnet kan bli lidande.

 - Det måste vara ett flöde genom 'övre tanken/el-pannan' om man flyttar givaren dit.
Jag har nu för mig att Kullabacken sänkt 'max VPtemp' så han kan/får själv bestämma vid vilken tid/temp han vill stoppa kompressorn, dessutom med shuntfördröjning=0 har man ett skapligt flöde genom skiktplåten när kompressorn startar och blandning av vattnet när kompressorn laddar, och givetvis blir gångtiden längre när hela tanken ska laddas.
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: kullabacken skrivet 08 januari 2010, 13:41:11
hejsan.
jag har nu testat att flytta vp-givaren upp till övre tanken..
ett problem.jag har trott att pumpen startar på signal av vp-givaren, vp-givaren samma temp som framledningsbör.
och så är det nog normalt
men nu när jag flyttade givaren så låg den på 48 ºC, framlednings bör 44 ºC.
framlednings tempen gick ner till 41 ºC, shunten skulle just öppna mot övre tanken, då startar pumpen.
är det så att även shunten styr igång pumpen om inte den har startat när den öppnar mot övre tanken?

den lösningen anser jag att inte fungerar (flytt av VP-givare till övre tanken). i allafall testat. *vinkar*
Titel: SV: ombyggnation ecoheat.
Skrivet av: jehu skrivet 09 februari 2010, 01:12:45
CTC
principen är rätt tänkt
men kommer väl från l/v konstruktion
utformad för eltillskott

problemet med Ecoheat
för liten volym
otillräcklig skiktning (för vv)

tror det var Overlander som påpekade detta först
han höll på att bygga en egen anläggning med shuntning á la CTC

Avensis har tacklat problemet
på sitt sätt
och lyckats väl
COP inte helt optimerad
menmen  ;)

alla anläggningar är olika....