Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diskmaskin - varmt eller kallt vatten?  (läst 4668 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DiMiTri

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
Diskmaskin - varmt eller kallt vatten?
« skrivet: 24 januari 2007, 09:56:17 »
Är det vettigt att koppla diskmaskinen på varmvattnet nu när man har värmepump?
130 kvm + 45 kvm oisoleriad källare värms av Nibe 1215-7. 140 meter hål. 1 år i drift 10/1 2008.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diskmaskin - varmt eller kallt vatten?
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2007, 10:08:21 »
Är det vettigt att koppla diskmaskinen på varmvattnet nu när man har värmepump?
Det har tvistats mycket om kallt eller varmt vatten till diskmaskinen.
Men helt klart är att värmepumpsvärmt VV ger en betydligt billigare disk. Själva sköljningen blir då kanske onödigt dyr, jämfört med sköljning med kallvatten, men den blir effektivare och när disken är avslutad ställer man luckan litet på glänt och den varma disken torkar då utan att ytterligare dyr "direktel" behövs för torkmomentet.

Se även
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=12144.0
« Senast ändrad: 24 januari 2007, 10:13:25 av Bobo »
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Elknasen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hörby, Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Diskmaskin - varmt eller kallt vatten?
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2007, 21:49:17 »
Om jag inte har fel så finns det diskmaskiner som både ska ha varmt och kallt vatten. Säkert inga billiga från elgiganten ;)
Status: 77-Villa i ständig renovering, platta på mark, L/L vp på bottenvåningen, direktv. el på ovanvåningen.

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Diskmaskin - varmt eller kallt vatten?
« Svar #3 skrivet: 27 februari 2007, 20:39:13 »
Man ska använda kallt vatten för annars bränner äggviteämnen fast på disken och den blir inte ren!
Allt enl en kompis som jobbar med vitvaror!                 
                                                                          Mvh Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Diskmaskin - varmt eller kallt vatten?
« Svar #4 skrivet: 27 februari 2007, 20:48:47 »
Din kompis har kanske inte helt rätt, se länken ovan.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Diskmaskin - varmt eller kallt vatten?
« Svar #5 skrivet: 28 februari 2007, 07:19:07 »
Det jag märkte som blev skillnad när jag kopplade om den frÃ¥n varmt till kallt vatten är att sköjmedlet fungerar bättre! Det fanns nästan ingen sköljmedelseffekt när jag körde pÃ¥ varmvatten, disken var knorr torr!                                                                    Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!