Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft i brinesystemet?  (läst 3032 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
Luft i brinesystemet?
« skrivet: 15 augusti 2006, 11:33:20 »
Har själv nyligen installerat en ny Nibe 1215 8,5 kW.
När jag startar brinepumpen sjunker nivån 3 cm i expansionskärlet. Vid stopp stiger den igen. betyder det att det är luft i systemet?
Har det någon egentlig betydelse? Strömningsförluster?
Från brunnen går brineledningarna i klart stigande lutning ända till källarväggens insida. Där fortsätter rören 90 cm lodrät nedåt.
På brine-in sitter expkärlet på högsta punkten. På brine-ut sitter en manuell avluftningsventil på högsta punkten.
I kompressorutrymmet har jag hittat en avluftningsventil upptill. Finns det flera? Jag har fyllt med hjälp av två dränkpumpar och kört både fram och back. Var kan ev. luft finnas? Behövs trycksättning?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft i brinesystemet?
« Svar #1 skrivet: 15 augusti 2006, 14:31:03 »
Har själv nyligen installerat en ny Nibe 1215 8,5 kW.
När jag startar brinepumpen sjunker nivån 3 cm i expansionskärlet. Vid stopp stiger den igen. betyder det att det är luft i systemet?
Har det någon egentlig betydelse? Strömningsförluster?
Från brunnen går brineledningarna i klart stigande lutning ända till källarväggens insida. Där fortsätter rören 90 cm lodrät nedåt.
På brine-in sitter expkärlet på högsta punkten. På brine-ut sitter en manuell avluftningsventil på högsta punkten.
I kompressorutrymmet har jag hittat en avluftningsventil upptill. Finns det flera? Jag har fyllt med hjälp av två dränkpumpar och kört både fram och back. Var kan ev. luft finnas? Behövs trycksättning?

Är det luft i brukar man höra ett porlande ljud när brinepumpen går.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft i brinesystemet?
« Svar #2 skrivet: 21 augusti 2006, 07:05:08 »
Det är normalt med en viss sänkning av nivån när cirkpumpen startar, 3 cm kanske indikerar att du har lite luft kvar i systemet, men det är ingen större fara.
Det som är viktigt är att du har så liten deltaT som möjligt på KBin/KBut. Hur stor deltaT har du där under drift?

Vad jag gjort för att få ut "det sista" av luften vara att, när KB-pumpen går, hastigt stänga/öppna avstängningsventilen på inkommande KB. Det ger ett hastigt flöde när du öppnar ventilen igen, ett flöde som i alla fall för mig drog med sig en del luft från kollektorn (jordvärme). Jag såg det genom att nivån i expansionskärlet sjunk med några cm. (Ersattes av luft från kollektorn)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Luft i brinesystemet?
« Svar #3 skrivet: 21 augusti 2006, 21:47:10 »
Tack Richard för tipset om att stänga och öppna avstängningskranen på kb. Det hade jag glömt bort. Efter att ha gjort det några gånger är nu nivåskillnaden 13 mm.
Vid 35 grader är kbin-kbut 4 grader. Det är mätt med två industritermometrar som sitter i resp ledning i dykrör.Brinepumpen går då på max.
Möjligen är mitt aktiv djup på 200m något för djupt. Total slinga blir 420m.
Jag hittade en Nibe 1215 8,5 pÃ¥ Blocket för 33000:-  i plastförpackning och med garenti och bytte ut min Duo12 frÃ¥n 1984 som hade gasproblem R502. Det blev dyrt att byta gas och olja. Där för är slingan sÃ¥ lÃ¥ng.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Luft i brinesystemet?
« Svar #4 skrivet: 22 augusti 2006, 17:35:59 »
Att slingan är lång måste vara ett kärt problem.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Luft i brinesystemet?
« Svar #5 skrivet: 23 augusti 2006, 10:16:50 »
En korrekt installerad KB-krets skall ha två serviceventiler (och avstängning emellan) med möjlighet att ansluta slangnipplar.
Via dessa serviceventiler är det sedan en enkel match att ansluta en rejäl bevattningspump för att skölja ut varenda bubbla i systemet. :D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft i brinesystemet?
« Svar #6 skrivet: 24 augusti 2006, 12:10:57 »
En sänkning av nivån när KB-pumpen startar på 13 mm är inget onormalt, du får ett viss "undertryck" på sugsidan pumpen när den startar.
DeltaT på 4 grader med 420 m kollektor och en 8.5 kW värmepump är helt normalt/bra, jag tror inte du behöver bekymra dig mer.
 Thumbsup
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!